Естетична й звукова цілісність вірша Анатолія Мойсієнка «Жовтень жовті жолуді...»

Про матеріал
Розробка компетентнісного уроку української літератури для 8 класу "Естетична й звукова цілісність вірша Анатолія Мойсієнка «Жовтень жовті жолуді...»
Перегляд файлу

Тема. Естетична й звукова цілісність вірша Анатолія Мойсієнка «Жовтень жовті жолуді...»

Мета :

формування предметних компетентностей (ознайомлення учнів основними моментами життя та творчості поета-сучасника Анатолія Мойсієнка; здійснення ідейно- художнього аналізу поезії з елементами компаративого аналізу, пояснення метафоричних образів твору;)

формування ключових компетентностей (спілкування державною мовою; уміння вчитися впродовж життя: вміння визначати завдання власної діяльності; комунікативна компетентність: вміння висловлювати думки, почуття, погляди; соціальна компетентність: уміння працювати в команді; математична компетентність : уміння перетворювати один вид інформації в інший)

Тип уроку : компетентнісно орієнтований урок

 

ХІД УРОКУ

Мотиваційний етап 

  1. Емоційний настрій

Американський психолог Дейл Карнегі у своїй книзі «Как приобретать друзей и оказывать влияние на людей» описує багато різних емоцій. Ось опис однієї з них:

«Вона нічого не варта, та багато дає.

Вона збагачує тих, хто її отримує  і не робить біднішими тих, хто її дарує.

Вона триває мить, а в пам’яті, часом, залишається назавжди.

Її неможливо купити, виростити, позичити чи вкрасти, бо сама по собі вона нічого не варта, поки її не віддали!»

-Ви здогадались, про що мова? (про посмішку)

Актуалізація опорних знань

Прийом «Коло знань»

 Учні згадують матеріал, вивчений на попередньому уроці, ставлячи по колу питання один одному. Обов”язково пригадати, що таке верлібр.

 

Етап цілевизначення і планування

Сьогодні тема уроку…., запишіть у зошит.

Анатолій Мойсієнко – поет не зі самоспонукання до

                           творчості,     не з нав’язливого самопримусу бути

                           поетом, а від   природи своєї, а за станом  душі... за 

                           манерою  письма –  образний, метафоричний.

                                                                      Євген  ГУЦАЛО

Метод «Пошук цікавих запитань»

Учитель пропонує учням записати на дошці запитання, на які їм би хотілося знайти відповідь.

 

Етап опрацювання матеріалу

Дерево знань

У вигляді дерева відтворити основні факти із життя й творчості Анатолія Мойсієнка ( в зошиті), у ході перегляду презентації.

Зачитати, які факти виписати

Анатолій Мойсієнко – майстер палідромів , збірка « Віче мечів» (1999)

 

Словникова робота

 

Паліндром, перевертень, рак літеральний, паліндромон (від грец. πάλιν — «назад, знов» та грец. δρóμος — «біг») — слово, число, набір символів, словосполучення або віршований рядок, що однаково читається в обох напрямках (зліва направо та справа наліво).

 

 Записати в зошит визначення.

 

Робота з текстом

Виразне читання тексту твору «Жовтень жовті жолуді…» вчителем, учнями

 

Словникова робота( колективно)

О́хра — природний пігмент, від світло-жовтого до коричнево-жовтого й темно-жовтого кольору.

Бабине літо — період теплої та сухої погоди восени.

Кисет, люлька – предмети для паління.

Креше – добуває вогонь.

Попасом – (прислівник) – обабіч дороги, ближче і дальше від неї

Родощі – назва села у письменника В. Кезлі «Синій вітер з Родощі»)

 

Парна робота ( за рядами)

«Словесне малювання»

Змалюйте картину, яка постала перед вами при прочитанні вірша А. Мойсієнка; визначивши зорові, слухові, кольористичні образи твору.

 

Колективна робота

Ідейно-художній аналіз вірша

Тема…

Ідея…

Жанр…

Рід…

Вид лірики…

 

Вірш не поділений на строфи, рядки різної довжини, окремі з них римуються: несе-есе, Родощ-дощ, і написані хореєм.

Отже, вірш має вільну будову, наближену до верлібра.

 

Пейзаж Анатолія Мойсієнка – це вишукані поетичні метафори та персоніфікації, (жовтень несе жолуді, осінь пише охрою, вітер набиває кисет, креше люльку, пожежі пасе, дощ-пожежник).

Епітет «золотий» автор використовує 7 разів, у сполученні з різними іменниками, створюючи неповторні поетичні образи.

Майстерно використано алітерацію звука: [ж ] (перший рядок складається зі слів, що починаються на одну літеру), звуків [с], [ш] ( несе, осінь, есе, пише, креше)

 

Групова робота

порівняльна характеристика віршів Мойсієнка і Сосюри

 

А. Мойсієнко. «Жовтень жовті жолуді»     

 В. Сосюра. «Осінь»

СПІЛЬНЕ

Належать до пейзажної лірики; образ осені персоніфікований, оживлений, казковий; настій — зачарування красою, легкий смуток; колір золота; замилування красою природи

ВІДМІННЕ

Образ осені більш приземлений — «жолуді на базар несе». «люльку креше». «пожежі попасом пасе»; більше зорових образів, теплі кольори використано. 

Присутній образ коня, елементи портрета самої осені — синьоока; більше контрастів (холод — літо), суму, печалі

 

  • Погляньмо на епіграф уроку. Чи згодні Ви , ознайомившись із зразком творчості А. Мойсієнка, зі словами Євгена Гуцала, що….
  • Отже, можна зробити висновок, що поезія А. Мойсієнка вирізняється ...

Рефлексивно-оцінювальний етап

Світло блискавки.

Висловіть своє ставлення до почутого на уроці одним словом (незвично, цікаво, нудно, пізнавально, важливо,потрібно і т.д.).

 

Домашнє завдання: підготуватись до контрольної роботи

 

 

docx
Додано
8 січня 2022
Переглядів
1670
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку