Етапи підготовки та проведення батьківських зборів

Про матеріал
Методичні поради класним керівникам щодо організації та проведення батьківських зборів
Перегляд файлу

D:\Новая папка\діти\hello_html_m665dc0b2.gifD:\Новая папка\ФОН\___20131119_1832406336.jpg



Методичні поради класним керівникам

щодо організації та проведення батьківських зборів

 

Виховання школярів здійснюється спільно сім’єю та навчальним закладом. Ефективність виховних заходів залежить від особливостей організації роботи школи з батьками.

Головними завданнями роботи загальноосвітнього навчального закладу з сім'єю є:

  • пропаганда педагогічних знань з метою підвищення педагогічної грамотності батьків;
  • організація заходів, спрямованих на оволодіння батьками системою вмінь, необхідних для  організації діяльності дитини вдома;
  • гуманізація змісту та форм роботи з сім’єю і взаємовідносин  педагоги – батьки.

Батьки та вчителі повинні стати партнерами, активними співучасниками великого творчого процесу виховання учнів, що дозволить реалізувати виховну мету загальноосвітнього навчального закладу.

Класні батьківські збори -  один із важливих чинників співробітництва батьків зі школою. Вони мають стати школою освіти батьків, розширювати їхній педагогічний світогляд.

Класні батьківські збори проводять 4-5 разів на рік (раз на чверть, за необхідності – частіше).

Батьківські збори можуть бути:

  • організаційними;
  • поточними або тематичними;
  • підсумковими;
  • загальношкільними і класними.

Дві сторони, що беруть участь у освітньому процесі, – педагог і батьки – зустрічаються, щоб вислухати одне одного й обговорити проблеми дітей. На класних батьківських зборах обговорюються завдання навчально-виховного процесу, планується і обговорюється структура виховного процесу, визначаються стратегічні лінії співробітництва батьків і школи, розглядаються актуальні педагогічні проблеми, підбиваються підсумки роботи за навчальний рік.

У розділі функціональних обов’язків класних керівників проведення батьківських зборів окреслюється як одне з головних.

 


Етапи підготовки та проведення батьківських зборів

І. Організація батьківських зборів починається із визначення порядку денного та запрошення всіх учасників. Після цього потрібно провести співбесіду класного керівника і вчителів - предметників. Мета співбесіди - обговорення навчальних досягнень та індивідуальних особливостей поведінки учнів під час уроків.

Отриману інформацію можна використати для аналізу й узагальнення основних тенденцій участі школярів в освітньому процесі, інакше коментарі класного керівника на цю тему будуть мати характер приватних зауважень. Разом із тим відомо, що багатьох батьків цікавлять результати навчання власних дітей, тому було б доцільно підготувати листи рівня знань кожного учня, адже не завжди щоденник  дає цілісну картину  навчання школяра.

 Важливо створити атмосферу очікування батьківських зборів: завчасно запросити батьків, підготувати відеоматеріали, що висвітлюють позакласну роботу, підготувати листи-подяки тим батькам, чиї діти брали активну участь у конкурсах, олімпіадах. Завершує організаційну частину етапу підготовки оформлення класного приміщення для проведення зборів.

ІІ. Підготовка сценарію і проведення зборів. Сценарій і проведення зборів – результат творчості педагога. Класний керівник знає батьків свого класу, їхні настрої. Проте кожні збори мають включати в себе п’ять обов’язкових компонентів:

  1. Аналіз навчальних досягнень учнів класу.

У цій частині зборів класний керівник ознайомлює батьків із загальними навчальними результатами класу; із самого початку потрібно попередити батьків, що відповіді на індивідуальні запитання вони отримають лише в процесі  індивідуальної бесіди. Ознайомлюючи учасників батьківських зборів із думками педагогів - предметників, потрібно пам’ятати про підвищену тривожність батьків, і, доводячи до відома те чи інше судження, утриматися від суб’єктивних інтерпретацій.

2. Ознайомлення батьків зі станом соціально-емоційного клімату в класі.

Класний керівник ділиться спостереженнями щодо поведінки учнів у значущих для них ситуаціях (під час уроку, на перерві, в їдальні, на екскурсіях). Темою розмови можуть бути взаємовідносини, мовлення, зовнішній вигляд учнів та інші питання. Батьки повинні розуміти місію школи як інституту соціалізації, де дитина отримує досвід взаємодії з іншими людьми, не менш важливий, ніж самі знання. Педагог має бути делікатним, уникати негативних оцінок на адресу конкретних учнів, тим більше батьків. Не варто перетворювати цю частину зборів на перелік учнівських «гріхів».

3. Психолого-педагогічна просвіта.

Важливо пам’ятати, що підвищення рівня психолого-педагогічної компетентності батьків – одне із найважливіших завдань класного керівника. Корисно запропонувати батькам інформацію про новинки педагогічної літератури (залучивши бібліотекаря), про цікаві виставки, фільми тощо.

4. Обговорення організаційних питань (екскурсії, класні вечори, придбання навчальних посібників та ін.) включає дві складові:

  • звіт про проведену роботу та інформацію про справи, які  заплановано;
  • фінансові питання (їх краще завчасно обговорити з батьківським комітетом).

5. Індивідуальні бесіди з батьками.

На цьому етапі першочерговим об’єктом уваги мають стати батьки дітей, що мають проблеми в навчанні та розвитку. Складність полягає в тому, що часто ці батьки, побоюючись критики, не відвідують батьківських зборів. Тому обговорювати проблеми дітей привселюдно з такими батьками не слід. Ефективною є тактика: «Я вас розумію», «Я з вами згодна».

ІІІ. Осмислення підсумків зборів

Підбиття підсумків зборів починається ще під час їхнього проведення: необхідно зробити висновки, сформулювати необхідні рішення, надати інформацію про наступні збори. Важливо з’ясувати і ставлення до проведення зборів, завчасно підготувавши необхідні анкети для з’ясування оцінок і побажань батьків - це має стати предметом роздумів. Предметом аналізу  повинні бути і персональний склад батьків, що залишилися для індивідуальної бесіди, і запитання батьків під час зборів,  причина відсутності декого з них, активність у обговоренні питань на зборах.

Інформація про підсумки батьківських зборів має бути доведена до адміністрації школи і вчителів - предметників.

 

Правила підготовки класних батьківських зборів

  1. Тема батьківських зборів має бути актуальною для батьків.
  2. Батьківські збори повинні проводитися в зручний для батьків час.
  3. Порядок денний  батьківських зборів має бути доведений до батьків завчасно.
  4. Спілкування класного керівника з батьками повинно бути тактовним і зацікавленим.
  5. Батьківські збори не повинні “навішувати ярлики”.
  6. Батьківські збори мають бути педагогічно корисними і добре підготовленими.

 

Рекомендації щодо проведення батьківських зборів

  • Ніколи не дорікайте батькам, які не відвідують зборів: це не спричинить бажання бачитися з вами частіше. Завжди щиро радійте їхній появі.
  • Обов’язково звертайтеся до батьків по імені і по батькові.
  • Знайдіть для кожної дитини теплі слова.
  • Обговорення проблем має бути конструктивним. Крок за кроком спрямовані дії підвищують зацікавленість батьків. Висловлюйтесь чітко: слова “погано себе поводить” і “не має успіхів у навчанні” занадто загальні, батькам складно на них реагувати.
  • Не критикуйте дій колег, дотримуйтесь професійної етики.
  • Не покладайтесь на чутки, констатуйте лише факти.
  • Не провокуйте насильства з боку батьків.
  • Батьківські збори повинні підвищувати педагогічну грамотність батьків, а не констатувати помилки та невдачі дітей.
  • Тема зборів має враховувати вікові особливості дітей.
  • Збори повинні мати як теоретичний, так і практичний характер – аналіз ситуацій, тренінги, дискусії тощо.
  • На зборах не слід займатись обговоренням та осудом учнів.

 

Поради класному керівнику

  • Перед початком зборів  залиште за дверима поганий настрій.
  • Відведіть на проведення зборів не більше ніж 1,5 години.
  • Покладіть перед собою список  імен по батькові: найприємніший звук для людини - її ім’я.
  • Перед початком зборів оголосіть питання, що мають обговорюватися.
  • Не забудьте «золоте» правило педагогічного аналізу: починати з позитивного, потім говорити про негативне, завершувати пропозиціями на майбутнє.
  • Попередьте батьків, що не вся інформація може бути доведена до дітей.
  • Подякуйте тим, хто прийшов (особливо чоловікам).
  • Дайте зрозуміти батькам, що ви усвідомлюєте, як важко дитині вчитися.
  • В індивідуальній бесіді оцінюйте успіхи дітей, співвідносячи їх із потенціальними можливостями.
  • Доведіть до батьків думку: «неуспішний учень» не означає «погана людина».
  • Намагайтеся зробити так, щоб батьки пішли зі зборів з почуттям, що вони можуть допомогти своїй дитині.

 

Класному керівнику не варто:

  • робити зауваження батькам, які не були присутні  на попередніх зборах;
  • порівнювати успіхи окремих учнів і різних класів;
  • давати негативну оцінку всьому класу;
  • переоцінювати значення окремих навчальних предметів;
  • використовувати в спілкуванні з батьками моралізаторський тон;

Будьте коректними, тактовними!

 


Додаток 1

Зразок протоколу батьківських зборів

 

Протокол № ___

батьківських зборів  _____ класу

                                                                            від___________________________

                                                                                            (дата проведення)

 

Голова         _______________________________________________________

Секретар     _______________________________________________________

Кількість присутніх    ____________

Кількість відсутніх     ____________

 

Порядок денний:

________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Слухали________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Ухвалили_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Голова     ____________________________

Секретар ____________________________

 

 

Використані джерела: 

 

     1. Батьківські збори. Випуск 3 / Укладач Локтєва А.М. – Х.: Вид. група «Основа», 2012. – 288 с. (Серія «Класний керівник»).

2. Методика та форми роботи з батьками учнів // Класний керівник. – 2011. – № 4 (88). – С. 2-22.

3. Рибальченко І.М. Супутник класного керівника. 10-11 класи.–Х. : Вид. група «Основа», 2008.–220

4. Книга класного керівника: Довідково – методичне видання / Упоряд. С. В. Кириленко, Н.І. Косарєва. –Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2005.–560с.

5. Технологія виховної діяльності класних керівників 7-8 класів (навчально-методичний посібник) – Рівне, 2000.- 56с.

6. http://dovzhok.net/index.php?a=39

7. http://teacher.at.ua/publ/40

1