Методичні поради класним керівникам
щодо організації та проведення батьківських зборів
Виховання школярів здійснюється спільно сім’єю та навчальним закладом. Ефективність виховних заходів залежить від особливостей організації роботи школи з батьками.
Головними завданнями роботи загальноосвітнього навчального закладу з сім'єю є:
Батьки та вчителі повинні стати партнерами, активними співучасниками великого творчого процесу виховання учнів, що дозволить реалізувати виховну мету загальноосвітнього навчального закладу.
Класні батьківські збори - один із важливих чинників співробітництва батьків зі школою. Вони мають стати школою освіти батьків, розширювати їхній педагогічний світогляд.
Класні батьківські збори проводять 4-5 разів на рік (раз на чверть, за необхідності – частіше).
Батьківські збори можуть бути:
Дві сторони, що беруть участь у освітньому процесі, – педагог і батьки – зустрічаються, щоб вислухати одне одного й обговорити проблеми дітей. На класних батьківських зборах обговорюються завдання навчально-виховного процесу, планується і обговорюється структура виховного процесу, визначаються стратегічні лінії співробітництва батьків і школи, розглядаються актуальні педагогічні проблеми, підбиваються підсумки роботи за навчальний рік.
У розділі функціональних обов’язків класних керівників проведення батьківських зборів окреслюється як одне з головних.
Етапи підготовки та проведення батьківських зборів
І. Організація батьківських зборів починається із визначення порядку денного та запрошення всіх учасників. Після цього потрібно провести співбесіду класного керівника і вчителів - предметників. Мета співбесіди - обговорення навчальних досягнень та індивідуальних особливостей поведінки учнів під час уроків.
Отриману інформацію можна використати для аналізу й узагальнення основних тенденцій участі школярів в освітньому процесі, інакше коментарі класного керівника на цю тему будуть мати характер приватних зауважень. Разом із тим відомо, що багатьох батьків цікавлять результати навчання власних дітей, тому було б доцільно підготувати листи рівня знань кожного учня, адже не завжди щоденник дає цілісну картину навчання школяра.
Важливо створити атмосферу очікування батьківських зборів: завчасно запросити батьків, підготувати відеоматеріали, що висвітлюють позакласну роботу, підготувати листи-подяки тим батькам, чиї діти брали активну участь у конкурсах, олімпіадах. Завершує організаційну частину етапу підготовки оформлення класного приміщення для проведення зборів.
ІІ. Підготовка сценарію і проведення зборів. Сценарій і проведення зборів – результат творчості педагога. Класний керівник знає батьків свого класу, їхні настрої. Проте кожні збори мають включати в себе п’ять обов’язкових компонентів:
У цій частині зборів класний керівник ознайомлює батьків із загальними навчальними результатами класу; із самого початку потрібно попередити батьків, що відповіді на індивідуальні запитання вони отримають лише в процесі індивідуальної бесіди. Ознайомлюючи учасників батьківських зборів із думками педагогів - предметників, потрібно пам’ятати про підвищену тривожність батьків, і, доводячи до відома те чи інше судження, утриматися від суб’єктивних інтерпретацій.
2. Ознайомлення батьків зі станом соціально-емоційного клімату в класі.
Класний керівник ділиться спостереженнями щодо поведінки учнів у значущих для них ситуаціях (під час уроку, на перерві, в їдальні, на екскурсіях). Темою розмови можуть бути взаємовідносини, мовлення, зовнішній вигляд учнів та інші питання. Батьки повинні розуміти місію школи як інституту соціалізації, де дитина отримує досвід взаємодії з іншими людьми, не менш важливий, ніж самі знання. Педагог має бути делікатним, уникати негативних оцінок на адресу конкретних учнів, тим більше батьків. Не варто перетворювати цю частину зборів на перелік учнівських «гріхів».
3. Психолого-педагогічна просвіта.
Важливо пам’ятати, що підвищення рівня психолого-педагогічної компетентності батьків – одне із найважливіших завдань класного керівника. Корисно запропонувати батькам інформацію про новинки педагогічної літератури (залучивши бібліотекаря), про цікаві виставки, фільми тощо.
4. Обговорення організаційних питань (екскурсії, класні вечори, придбання навчальних посібників та ін.) включає дві складові:
5. Індивідуальні бесіди з батьками.
На цьому етапі першочерговим об’єктом уваги мають стати батьки дітей, що мають проблеми в навчанні та розвитку. Складність полягає в тому, що часто ці батьки, побоюючись критики, не відвідують батьківських зборів. Тому обговорювати проблеми дітей привселюдно з такими батьками не слід. Ефективною є тактика: «Я вас розумію», «Я з вами згодна».
ІІІ. Осмислення підсумків зборів
Підбиття підсумків зборів починається ще під час їхнього проведення: необхідно зробити висновки, сформулювати необхідні рішення, надати інформацію про наступні збори. Важливо з’ясувати і ставлення до проведення зборів, завчасно підготувавши необхідні анкети для з’ясування оцінок і побажань батьків - це має стати предметом роздумів. Предметом аналізу повинні бути і персональний склад батьків, що залишилися для індивідуальної бесіди, і запитання батьків під час зборів, причина відсутності декого з них, активність у обговоренні питань на зборах.
Інформація про підсумки батьківських зборів має бути доведена до адміністрації школи і вчителів - предметників.
Правила підготовки класних батьківських зборів
Рекомендації щодо проведення батьківських зборів
Поради класному керівнику
Класному керівнику не варто:
Будьте коректними, тактовними!
Додаток 1
Зразок протоколу батьківських зборів
Протокол № ___
батьківських зборів _____ класу
від___________________________
(дата проведення)
Голова _______________________________________________________
Секретар _______________________________________________________
Кількість присутніх ____________
Кількість відсутніх ____________
Порядок денний:
________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Слухали________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ухвалили_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Голова ____________________________
Секретар ____________________________
Використані джерела:
1. Батьківські збори. Випуск 3 / Укладач Локтєва А.М. – Х.: Вид. група «Основа», 2012. – 288 с. (Серія «Класний керівник»).
2. Методика та форми роботи з батьками учнів // Класний керівник. – 2011. – № 4 (88). – С. 2-22.
3. Рибальченко І.М. Супутник класного керівника. 10-11 класи.–Х. : Вид. група «Основа», 2008.–220
4. Книга класного керівника: Довідково – методичне видання / Упоряд. С. В. Кириленко, Н.І. Косарєва. –Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2005.–560с.
5. Технологія виховної діяльності класних керівників 7-8 класів (навчально-методичний посібник) – Рівне, 2000.- 56с.
6. http://dovzhok.net/index.php?a=39
7. http://teacher.at.ua/publ/40
1