Етична бесіда (Година спілкування) "Як залишитись при честі та гідності, взявши в борг?"

Про матеріал
Мета заходу: формувати економічну культуру учнів, розвивати в них почуття відповідальності за свої вчинки й дії, зокрема щодо погашення своїх боргових зобов'язань, виховувати чесність, порядність, особисту гідність учнів.
Перегляд файлу

ЦЕНТРАЛЬНОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА

 

 

Кафедра педагогіки та менеджменту освіти

 

 

ІНДИВІДУАЛЬНЕ ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ З НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «МЕТОДИКА ОРГАНІЗАЦІЇ ВИХОВНОЇ РОБОТИ»

 

 

 

 

ПЛАН-КОНСПЕКТ ЕТИЧНОЇ БЕСІДИ

ТЕМА: Як залишитись при честі та гідності, взявши в борг?

 

 

 

 

 

 

 

 

Студента 3 курсу ФА19Б групи

Факультету математики
природничих наук та технологій

Спеціальності фізика
та англійська мова

Вишняченко Сергій Андрійович

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кропивницький  – 2022

Мета заходу: формувати економічну культуру учнів, розвивати в них почуття відповідальності за свої вчинки й дії, зокрема щодо погашення своїх боргових зобов'язань, виховувати чесність, порядність, особисту гідність учнів.

 

Завдання заходу.

  1. поглибити розуміння сутності морально-етичних понять «гідність», «честь», «чесність» усвідомлення особливостей соціальних вимог до прояву чесності та цінності майна інших.
  2. розбудити (викликати) почуття відповідальності за власні вчинки та дії,  осуду, прояву зневаги до людей, які постійно застряють в боргах; формувати почуття особистої гідності; розвинути почуття поваги до чесних людей;
  3. формування стійкої позиції щодо особистої відповідальності за збереження власної честі; переконаності у цінності дружби.
  4. сформувати прагнення до самовдосконалення в розвитку власної честі та гідності.

 

Форма проведення: етична бесіда (година спілкування)

 

Обладнання і наочність: дошка, маркери, гаджет з доступом до інтернету (для роботи в мікрогрупах)

 

Використані практикантом джерела інформації для підготовки заходу:

 

Рекомендовані учням джерела інформації:

https://www.youtube.com/watch?v=rveIuv6CctQ

 

 

Хід виховного заходу 

І. Вступна частина

Добрий день, діти! Напевно кожен з нас, хоч раз в житті брав щось в борг. Сьогодні я хочу з вами поговорити про значення боргів в нашому житті, як і в яких випадках їх можна брати. Коли потрібно віддавати і до яких наслідків можуть привести борги. Тож тема нашої бесіди: «Як залишитись при честі та гідності, взявши в борг?». (Написати на дошці)

 

 

ІІ. Основна частина: перебіг бесіди.

  1. Перше інформаційне повідомлення:

Тепер я хочу щоб кожен з вас пригадав що він брав в борг саме незначне і що найбільш цінне? (Діти висловлюють свої спогади) Після цього запитати, чи все вони вернули, якщо не все, то яка цьому причина? 

Я б хотів почути що таке «борг» на вашу думку.

- … (Запропоновані визначення дітьми)

А визначення цього терміну таке ж просте як і саме слово. Борг — щось, що необхідно повернути. (Написати на дошці слово «борг»)

Тепер давайте поговоримо про те, які бувають борги. Уявіть собі, що ви взяли ручку у вашого сусіда по парті, це можна вважати боргом?

  • … (Відповідь дітей)

А якщо ви взяли 100 грн, на обід та проїзд додому, бо забули гроші вдома?

  • … (Відповідь дітей)

Тепер я б хотів почути, чи є різниця в кого ви взяли в бог, в друга, малознайомої людини чи офіційної установи?

  • … (Відповідь дітей)

Після обговорення вчитель обмальовує слово «Борг» в круг і пише під ним 3 категорії «у друга», «у малознайомої людини», «в офіційної установи». Після цього ставе дітям питання:

  • Чи може бути борг у друга маленьким, а великим? ( промальовує це під відповідною категорією)
  • Чи може бути борг у малознайомої людини маленьким, а великим? (промальовує це під відповідною категорією)
  • Чи може бути борг в офіційної установи маленьким, а великим? (промальовує це під відповідною категорією)

Тепер вчитель пише внизу схеми «ПОТРІБНО ВІДДАВАТИ»

І просить учнів по черзі вийти до дошки, назвати причину для чого потрібно віддавати в даній ситуації та намалювати відповідну риску.

 

А вчитель в цей момент записує на другій частині дошки причини, які назвали діти:

  • Щоб не буди в боргу
  • Заради почуття власної честі та гідності
  • Відчуття свободи
  • Щоб при потребі повторно попросити в борг
  • Щоб не зіпсувати відносини з людиною
  • Для гарної думки інших про себе
  • Щоб не мати проблем із законом

 

 

Тепер я пропоную розділитись на 3 мікрогрупи. Кожна мікрогрупа буде мати індивідуальну місію. Перша група повинна дати визначення поняттю “честь”, друга мікрогрупа дає визначення поняттю “гідність”, а третя мікрогрупа “чесність”. Ви можете використовувати будь які джерела інформації. У вас 4 хвилини.

Педагог підводить вихованців до обов’язкового зазначення: Честь — особливе моральне ставлення людини до себе, що виявляється в усвідомленні свого соціального статусу, роду діяльності й моральних заслуг, і відповідне ставлення до неї суспільства, яке рахується з її репутацією.

Педагог підводить вихованців до обов’язкового зазначення: Гідність — особливе моральне ставлення людини до себе, що виявляється в усвідомленні своєї самоцінності й моральної рівності з іншими людьми; ставлення до людини інших людей, в якому визнається її безумовна цінність.

Педагог підводить вихованців до обов’язкового зазначення: Чесність – ознака справедливості і шляхетності.

Зараз я пропоную вам назвати людину з вашого класу, або з друзів, та сказати яка ознака їй підходить, і підкріпити це відповідним прикладом.

  • (відповіді вихованців).

 

Друге інформаційне повідомлення 

 

Зараз я розповім вам історію про свого шкільного друга.

Це було десь в сьомому класі. Я товаришував з однокласником, він гарно навчався, був красивий, та мав багато друзів. Але якось він постійно почав щось забувати: то ручку то книжку; то зошит то домашку зробити; то гроші в їдальню то на проїзд. Так як в нього було багато друзів, його завжди виручали: давали в борг всі ці речі. І спочатку все було добре, повертав усі свої борги. але згодом, він перестав повертати, якісь маленькі речі: лінійку й ручку мої забув, три дня підряд гроші забував на свої потреби, та й ті що в борг брав теж не повертав, а якщо щось і вертав то через місяць-два, коли ручка вже закінчилась, а олівець поламався пополам.

І це дуже швидко всім набридло. З ним перестали спілкуватись весь наш клас, давати йому будь яку дрібницю, я навіть мовчу про щось серйозне. Та й з навчання в нього набралось боргів більше, чим у всього класу разом.

Ось так гарний хлопчак застряг по самі вуха в боргах.

Наскільки мені відомо, зараз у нього з десяток кредитів, але їх кількість збільшується з кожним місяцем. Тож його життя складається з конспірацій, переховувань та постійних дзвінків від колекторів, і не тільки йому, а й його батькам, дружині та сестрі. 

 

Як ви вважаєте, чи можна сказати що він чесний? Чи йому властива хоча б краплина честі та гідності. Чому?

  • … (Відповіді дітей)

Який наразі у нього є шлях до нормального життя, як йому вибратись з його «болота» боргів?

  • … (Відповіді дітей)

Чи дали б ви в борг такій людині?

  • … (Відповіді дітей)

Чи варто давати в борг людині, яка ще не повернула попередній?

  • … (Відповіді дітей)

 

Педагог підводить вихованців до обов’язкового зазначення: (зазначаєте після кожного запитання, вказуючи які дії учасників ситуації заслуговують на увагу вихованців) 

Інформаційні матеріали для коригування думок, тверджень, суджень учнів (звертання уваги на можливі мотиви та можливі наслідки дій, вчинків учасників ситуації)

Підготовлені підводки (як по іншому вчинили люди в подібних ситуаціях, які були наслідки) запитання (А що Ви скажете про…, Які у Вас почуття викликають дії…,  ) для корегування ймовірних суджень учнів.

 

Третє інформаційне повідомлення: ситуації морального вибору.

 

Тепер я пропоную вам трохи поміркувати… Давайте уявимо собі що десь живе собі Петя. Він місяць тому втратив роботу, тому грошей залишилось небагато.

Зараз Петя перебуває в «активній фазі пошуку роботи» лежить на дивані, одним вухом слухає телевізор і листає об’яви з автомобілями, про який він мріє з самого дитинства. І думає собі: «Мені б машину зараз, то всі мої проблеми вирішились. І роботу б знайшов, і з гарною дівчиною познайомився б. Не життя, а мрія….».

Раптом йому на телефон приходить СМС: «Вам несказанно пощастило, наша система обрала вас з мільйона осіб. У вас є прекрасна можливість отримати прямо зараз 100 000 грн. Для цього вам потрібно перейти за посиланням та оформити кредит, під незначний процент. Поспішайте, у вас є 20 хв.» І тут Петя уже уявляє собі, як він їде на роботу в своїй новенькій машині, і тут на пішохідному переході бачить прекрасну дівчину… Але тут він згадав, як його другу довелось продати квартиру через величезний борг у банку. І він замислився…

  • Як могла закінчитись ця історія?
  • Чи буде Петя щасливим, якщо візьме кредит? (Але чим він буде за нього платити якщо не знайде роботу?)
  • Чи варто взагалі оформлювати якісь кредити, в невідомих тобі установах. ( Можна почитати про них, але ж часу зовсім мало)
  • Чи варто брати кредит для задоволення власних потреб, якщо у тебе немає постійної роботи?
  • В яких випадках варто взяти кредит? ( Хвороба, для потреб бізнесу, інструмент для роботи, коли ти впевнений, що зможеш віддати.)
  • Чи може залишитись людина при гідності та честі, не віддавши власний борг?

 

ІІІ. Заключна частина:

А зараз я пропоную вам трохи подискутувати, як ви думаєте: "Брати в борг - це нормально, чи неприпустимо для сучасної людини?"

  • … (Відповіді вихованців)

“Як краще вчинити: купити квартиру, машину, останню модель айфону в кредит, чи назбирати всю суму, а потім робити покупку? Що потрібно враховувати при прийнятті цього рішення?”

  • … (Відповіді вихованців)

 

В заключення нашої бесіди я пропоную вам чітко сформулювати наші основні поняття:

Честь — особливе моральне ставлення людини до себе, що виявляється в усвідомленні свого соціального статусу, роду діяльності й моральних заслуг, і відповідне ставлення до неї суспільства, яке рахується з її репутацією.

Гідність — особливе моральне ставлення людини до себе, що виявляється в усвідомленні своєї самоцінності й моральної рівності з іншими людьми; ставлення до людини інших людей, в якому визнається її безумовна цінність.

Чесність – ознака справедливості і шляхетності.

 

Тепер давайте складемо поради для тих хто вирішив взяти в борг.

1. Коли береш, потрібно чітко усвідомлювати як і коли будеш повертати.

2. Як тільки маєш можливість – відразу поверни.

3. Якщо хочеш залишитись при честі та не втратити гідність, завжди повертай борги.

4. Борги можуть виручити в критичній ситуації.

5. Не варто брати більше, чим ти можеш повернути.

6. Не бери в борг, якщо ти не розумієш, навіщо тобі ця річ потрібна.

7. Краще не мати найновішої моделі, чим застрягти по вуха в боргах.

8. Береш в борг чуже і на деякий час, а віддаєш своє і назавжди.

 

Формування готовності вихованців до відповідних дій (прийняття рішення учнями про проведення акції милосердя, допомоги ветеранам, проведення прибирання, впровадження нових правил спілкування, ініціювання зустрічі з видатною людиною, взяття зобов’язань щодо покращення успішності тощо).

 

docx
Додано
16 травня 2022
Переглядів
436
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку