Етична бесіда на тему" Конфлікт. Дві сторони однієї медалі"

Про матеріал
План конспект етичної бесіди на тему конфліктів, їх виникнення і розвязання
Перегляд файлу

ЕТИЧНА БЕСІДА НА ТЕМУ «КОНФЛІКТ. ДВІ СТОРОНИ ОДНІЄЇ МЕДАЛІ»

Мета заходу:

Навчальна: ознайомити учнів з поняттям « конфлікт», « конфліктна ситуація », «інцидент», «медіація»,  роз´яснити правила попередження конфліктів та виходу з них.

Виховна: виховати вміння жити в колективі та чути один одного, виховати  можливість самостійно аналізувати  типові  життєві ситуації та знаходити вірні рішення.

 

Розвивальна: розвити вміння етичного самопізнання, самооцінки та самоаналізу; зв’язне мовлення , логічне та критичне мислення.

Завдання заходу: поглибити розуміння сутності морально-етичних понять конфліктів, і все що з ними пов’язано; розвинути почуття відповідальності за свою поведінку та слова; формувати почуття особистої гідності; почуття поваги до оточуючих, близьких; формування готовності до моральних вчинків на засадах; сформувати прагнення до самовдосконалення.

Обладнання: аркуші паперу, ручки,  роздруковані картки для завдань, роздруковані малюнки.

Використані джерела інформації для підготовки заходу: 

https://web.posibnyky.vntu.edu.ua/icgn/8prishak_osnovy_psiholog_pedagogiki/r333.htm

https://life.pravda.com.ua/columns/2019/11/20/238970/

http://referat-ok.com.ua/sociologiya/pozitivni-ta-negativni-naslidki-konfliktiv

https://protocol.ua/ua/albert_eynshteyn_ta_mediatsiya_1/

file:///C:/Users/admin/Desktop/Конфліктологія%20_%20навчальний%20посібник%20%202011,%20Миронова,%20Мазоренко.pdf

Форма проведення: етична бесіда

Попередня підготовка: пошук інформації, розподіл доручень, залучення учнів до проведення заходу, підготовка завдань.

Епіграф до заходу:

       Жити – значить мати проблеми.

  Вирішувати їх – значить рости інтелектуально.

(Дж. П. Гілфорд, психолог)

 

Хід виховного заходу

Вступна частина

Слово вчителя: Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішшю на світі. Спілкування людей – досить складний і тонкий процес. Кожен з нас вчиться цього все життя, здобуваючи досвід, часто за рахунок помилок і розчарувань. І на жаль, досить часто ми потрапляємо в ситуації, які визначаємо як конфліктні. Яку роль відіграють конфлікти у нашому житті? Як їх розпізнавати і попереджувати, розв’язувати. Сьогодні ми і поговоримо на завжди актуальну тему – тему конфлікта.

Основна частина заняття. Виступи дослідників.

   Слово дослідникам:

Дослідник 1.

Слово «конфлікт» латинського походження. В пе­рекладі означає зіткнення. Мається на увазі зіткнен­ня протилежних цілей, інтересів, позицій, думок. Це процес загострення боротьби двох чи більше сторін — учасників конфлікту під час розв'язання проблеми, що має особисту значимість для кожного. Конфлікт - це зіткнення, протиріччя, яке породжує ворожість, страх, ненависть між людьми, це сутичка окремих людей чи соціальних груп, які виражають різні, а нерідко і протилежні цілі, інтереси, погляди.

Дослідник 2.

Для виникнення конфлікту необхідна конфліктна ситуація. Конфліктна ситуація – це наявність суперечливих позицій, розбіжностей сторін з якогось приводу. Але не кожна ситуація веде до конфлікту. Повинен бути інцидент. Інцидент – це збіг обставин, який є приводом для початку безпосередньої сутички сторін.

 

       Дослідник3.

Альберт Ейнштейн  відомий нам і всьому світі Авторитет якого , досягнутий завдяки його революційним відкриттям у фізиці, дозволяв ученому активно впливати на суспільні  перетворення в світі. Особливо значним є і вклад Альберта Ейнштейна в боротьбу за мир. І зараз, ми маємо можливість ознайомитись з його цитатами:

“Ніяку проблему не можна вирішити на тому ж рівні, на якому вона виникла”.

 ”Тільки ті, хто розпочинають абсурдні спроби, зможуть досягти неможливого”.

“Ти ніколи не вирішиш проблему, якщо думатимеш так само, як ті, хто її створив”.

“У світі дві нескінченності: всесвіт та людська дурість, хоча щодо Всесвіту я маю сумніви”.

“Інтелектуали вирішують проблеми, генії ж їх попереджають”.

“Досконалість засобів і плутанина у цілях — ось що, на мою думку, характеризує нашу епоху”.

“Уява — це все. Вона здатна показати нам заздалегідь, як будуть розвиватися події. Уява важливіша за знання”.

“Божевілля — робити те саме знову і знову і чекати при цьому різних результатів”.

 “Людина, яка ніколи не помиляється, ніколи не намагалася зробити щось нове”.

“Найпоширеніший недолік як людей, так і держав — лінь при вирішенні проблем”

 “Людина, яка слідує за натовпом, як правило пройде не далі, ніж натовп. Людина, яка ходить сама по собі, зможе, ймовірно, опинитися в таких місцях, де ніхто ніколи не був”.

 

Слово вчителя:

Підсумуємо. Конфлікт – це процес різного загострення протиріч і боротьби двох чи більше сторін.

 1) Чи були ви коли-небудь учасником якогось конфлікту?

2) Де у вас виникають конфлікти?

3) Час минає. Конфлікт проходить. Що ви відчуваєте,   коли згадуєте якийсь конфлікт? (Вам неприємно про це згадувати? Ви про це згадуєте із задоволенням? Вам однаково? Ви хотіли б про це забути?)

 Яка ж формула конфлікту? (Спільне обговорення.)

 Конфлікт складається із:

  • проблеми;
  •  учасників;
  • конфліктної ситуації;
  • інциденту.

 

А зараз я пропоную вам згадати будь-яку конфліктну ситуацію з свого життя і визначити складові конфлікту.

 Існує такий термін „конфліктна особистість”. Як би ви визначили риси характеру такої особистості, її ознаки?

(Обговорення)

 

 Підсумок. У такої особистості:

1.     Бажання домінувати за будь-яких обставин.

2.     Бути занадто принциповим.

3.     Надмірна прямолінійність у висловлюваннях і судженнях.

4.     Поганий настрій, роздратованість.

5.     Несправедлива оцінка вчинків і дій інших.

 

Чи подобається вам спілкуватися з конфліктною особистістю. Чому?

А чи не буваєте Ви інколи такими особистостями?

Розв’язання конфліктних ситуацій.

 На яких рівнях (з ким ) у Вас може виникнути конфлікт? ( Учень-учень, учень-педагог, учень-батьки)

 

Робота над казкою

Послухайте індійську казку та скажіть, чи є в ній конфлікт.

 

Мудреці і слон.

     Давним-давно в маленькому містечку жили-були шість сліпих мудреців. Одного разу в місто привели слона. Мудреці хотіли його побачити. Але як? « Я знаю, - сказав один мудрець, - ми поторгаємо його!». «Гарна ідея, - сказали інші, - тоді ми будемо знати, який він – слон». І тоді шестеро мудреців пішло дивитися слона. Перший почав трогати вухо. Воно повільно рухалось туди-сюди. «Слон схожий на віяло!», - закричав перший мудрець. Другий мудрець потрогав ноги слона. «Він схожий на дерево!» - скрикнув він. « Ви обоє не праві, - сказав третій, - він схожий на мотузку». Цей мудрець нащупав його хвіст. «Слон схожий на списа», - скрикнув четвертий. «Ні, ні , - закричав п’ятий, - слон, як висока стіна!». Він говорив так, торгаючи бік слона. Шостий мудрець смикав слоновий хвіст. « ви зовсім не праві, - сказав він, - слон схожий на змію». «Ні на мотузку!» - «Змію!» - «Стіну!» - «Ви помиляєтесь!» - «Я маю рацію!». Шестеро сліпих кричало один на  одного годину. І вони так і ніколи не дізналися, як виглядає слон.

  1. Чи є конфлікт?
  2. Чому мудреці так ніколи й не дізналися, який він слон?
  3. Чи справді мудреці були мудрими?
  4. Як мудреці могли б дізнатися, як виглядає слон?

 

Мозковий штурм «Звідки беруться  конфлікти?»

  • - Чому люди не можуть жити мирно і не конфліктувати?
  • - Конфліктувати «страшно» . Чому ? (руйнуються стосунки з людьми, втрачаєш друзів, переживання).
  • - Яке «клеймо» носить та людина, яка постійно конфліктує? (Поганої, сварливої).

         Діти, як ви вважаєте, якою ж причиною є виникнення конфліктів, що змушує людей, себе так вести?

КОНФЛІКТИ
• пов’язані з бажаннями, прагненнями , потребами
• викликані відмінністю інтересів
• в основі лежить суперництво, нетерпимість, ворожість
• викликані невідповідністю вираження емоцій, невмінням спілкуватись
• через нестачу матеріальних ресурсів
• у зв’язку з розподілом влади
• з приводу найважливіших ідей та життєвих установок

Гра «Моя візитна картка»

 

Кожен говорить про себе два – три речення. Називає рису яка, на його думку притаманна лише йому. Наприклад: „ Я дуже люблю котів, збирати   календарики і звичайно читати книги.” (Обговорення)

 

      Бачите ви всі маєте різні захоплення, смаки. Ми всі різні та неповторні особистості але рівні у правах на життя, щастя, здоров`я.

 Чи погоджуєтеся ви з думкою, що кожен з Вас має право на повагу  та терпимість з боку оточуючих?

(На листку терези . Над однією чашею пишеться теза: „Я маю право на повагу та терпимість з боку оточуючих”)

 Але повинна бути рівновага. Як її домогтися? (Обговорення)

 Треба на іншу чашу записати тезу: „Оточуючі мають право на повагу і терпимість з мого боку”.

Тепер ми маємо рівновагу. Перед вами формула терпимості нормального співіснування в колі  вашого спілкування: в сім`ї, в школі, серед друзів. Пам’ятайте: не можна розраховувати на повагу та розуміння від інших, якщо ви особисто не є такими для оточуючих. Терпимості потрібно вчитися. Ми всі – різні. Але потрібно бути толерантними один до одного. Але чи означає толерантність терпимість до всього ( хіба можна терпіти, якщо хтось затіває бійку, ображає інших, краде і т. д. )

Саме тут і  існує мета. ми маємо багато прав, але не маємо права порушувати права інших. Як говорив американський філософ Емерсон „Моя свобода розмахувати руками завершується там, де починається ніс мого сусіда”.

Тест  “Графік конфліктності”

Необхідно оцінити кожне твердження лівої та правої колонки парами. При цьому слід відмітити, на скільки балів у вас виявляється властивість, що наведена у лівому стовпчику. Оцінка здійснюється за 7-бальною шкалою. 7 балів значить, що дана 21 властивість виявляється завжди, 1 бал – властивість не виявляється зовсім.

 

САМООЦІНКА КОНФЛІКТНОСТІ

1. Рветеся в суперечку

7 6 5 4 3 2 1

1. Ухиляєтеся від суперечки

2. Свої висновки супроводжуєте тоном, що не виносить заперечень

7 6 5 4 3 2 1

2. Свої висновки супроводжуєте тоном, що вибачається

3. Вважаєте, що досягнете свого, якщо будете завзято заперечувати

7 6 5 4 3 2 1

3. Вважаєте, якщо будете заперечувати, то не досягнете свого

4. Не звертаєте уваги на те, що інші не сприймають доводів

7 6 5 4 3 2 1

4. Жалкуєте, якщо бачите, що інші не сприймають доводів

5. Суперечливі питання обговорюєте в присутності опонента

7 6 5 4 3 2 1

5. Міркуєте щодо суперечливих проблем у відсутності опонента

6. Не засмучуєтесь, якщо потрапляєте у напружені обставини

7 6 5 4 3 2 1

6. У напружених обставинах почуваєте себе ніяково

7. Вважаєте, що у суперечці потрібно виявляти свій характер

7 6 5 4 3 2 1

7. Вважаєте, що у суперечці не потрібно демонструвати свої емоції

8. Не поступаєтесь у суперечках

7 6 5 4 3 2 1

8. Поступаєтесь у суперечках

9. Вважаєте, що люди з легкістю виходять з конфлікту

7 6 5 4 3 2 1

9. Вважаєте, що люди насилу виходять з конфлікту

10. Якщо вибухаєте, то вважаєте, що без цього неможливо

7 6 5 4 3 2 1

10. Якщо вибухаєте, то скоро відчуваєте почуття провини

 

Оцінка результатів:

На кожному рядку потрібно з’єднати відмітки за балами та

побудувати свій графік. Відхилення від середини (4) вліво означає

схильність до конфліктності, а відхилення вправо буде вказувати на

схильність до уникнення конфліктів.

Підрахуйте загальну кількість вибраних балів. Сума, що дорівнює

70 балів, вказує на дуже високий рівень конфліктності; 60 балів – на високий рівень; 50 балів – на виражену конфліктність. Кількість балів 11 –

15 говорить про схильність до уникнення конфліктних ситуацій.

 

 

 

Вправа «Міміка»

 

     Я хочу привести приклад, як не вживаючи слів, можна позитивно або негативно налаштувати співроз­мовника. Люди дивляться один на одного в середньо­му 35—50% усього часу протягом якого проходить роз­мова. Люди зустрічаються, обмінюються поглядами, дивляться один на одного в основному для того, щоб визначити реакцію на свої слова. Що ж люди бачать в очах один одного? Давайте підберемо слова, що харак­теризують погляд. Розгляньте схематичний малюнок. (Радісний, здивований, зляканий, гнівний). Отже, навіть погляд іноді може визначити конфліктне продовження стосунків.

image7

 

    А зараз проведе­мо невеличку розминку.

 На яке зображення я показую, той вираз обличчя ви демонструєте. Саме такий вираз обличчя найпривабливіший. (Показую на радісне обличчя).

 

 

Гра «Конфліктна особа»

У кожного учня аркуш білого паперу. Подумайте і запишіть одне слово – прикметник, який, на вашу думку, характеризує конфліктну особу ( підписувати аркуш не потрібно ). Листочки прикріпити до дошки таким чином, щоб усі учні могли бачити результат.

 

Ситуаційні вправи

Ситуація 1.

Мама вирішила перевірити щоденник доньки. Коли вона взяла щоденник, то з нього випав згорнутий в декілька разів листочок.    Мама розгорнула листочок та побачила, що це записка. Коли мама читала записку, то дочка зайшла до кімнати і побачила це. Дівчинка вирвала з рук мами записку. Мама почала кричати на доньку. Дівчинка хлопнула дверима та закрилася в кімнаті.

      - Хто бере участь в конфлікті?

      - Хто винен в ньому?

Ситуація 2.

У класі хтось розмалював парту. Коли класний керівник помітив це, то почав вимагати від учня, який за нею сидів, пояснень: навіщо він це зробив? Учень відповів, що зробив це не він. Класний керівник наполягав на тому, що учень - господар свого робочого місця, і повинен слідкувати за тим, що твориться з його партою.

  • - Чи можемо ми сказати, що виник конфлікт між класними керівником і учнем?
  • - Яка виникає проблема? (Збереження шкільного майна).
  • - Місце конфлікту (Школа)
  • - Як би ви вирішили цю проблему?

 

Ситуація 3.

 Група підлітків зібраласяя послухати музику. Думки розділилися: одні хотіли слухати поп-музику, а інші були любителями рок музики. Виник спір, який міг перерости у велику сварку. Але раптово один з підлітків, згадав мультфільм про кота Леопольда, голосно крикнув: «Ребята, давайте жить дружно!». Усім стало смішно та весело. Всі швиденько домовилися слухати музику по-черзі: спочатку поп, а потім рок. Всі залишились задоволені.

Завдяки чому вдалося уникнути конфлікту?

Ситуація 4.

Ніна прийшла із школи. Пообідала. Перевдягнулась. Пригадала, що мама просила вимити підлогу і начистити картоплі. Часу було ще достатньо, щоб виконати роботу до приходу матері. Саме в цей момент прийшла подруга Катруся. Пішли погратись. І... загрались. Ніна повернулась смерком, коли мама була дома.

    Як ви думаєте, чи виникне конфлікт  і між ким у цих ситуаціях?  

    Ваші дії в такій ситуації, щоб уникнути конфлікту.

 

Розбір ситуацій з посмішкою

 А зараз давайте обговоримо ситуації з посмішкою

Ситуація 1. Ви отримуєте записку з вашим імям : “А + В= Любов”. Ваша реакція... Обговорення. Фраза повинна бути з посмішкою..

Ситуація 2. Вам дуже смішно на уроці. Вчитель робить вам зауваження. Ви виправдовуєтеся. (з посмішкою). Що скажете?

Ситуація 3. В автобусі ти випадково наступив на ногу хлопцю, який стояв поруч. Твої дії?

 

 

 

Процес подолання конфлікту можна розбить на кілька стадій, використавши їх ви знайдете вихід із ситуації, що утворилася: 

1 стадія

Спробуйте висловити проблему, що лежить в основі конфлікту, однією фразою, тобто чітко сформулюйте, через що стався конфлікт 

2 стадія

Визначте основних учасників конфлікту, тобто тих людей, що були втягнені в конфліктну ситуацію.

 3 стадія

Визначте проблемні точки, зіткнення в інтересах конфліктуючих сторін, тобто безпосередньо причину конфлікту.

 4 стадія

Визначте точки зору обох конфліктуючих сторін на дану проблему, тобто з`ясуйте, чого домагаються конфліктуючі сторони.

 5 стадія

Спільними зусиллями знайдіть шляхи виходу з конфліктної ситуації.

 

Заключна частина

Вправа «Мішечок  бажань»

 Кожен учасник на окремому листочку пише якість якої йому не вистачає для продуктивного спілкування та кидає його у “мішечок бажань”.Потім кожен учасник дістає будь-який листочок з якістю із “ мішечка бажань”

Вчитель розповідає, що таким чином діти наче нагороджують дитину якістю яку він(вона) навпомацки витягли з «мішечка бажань».)

 

А тепер давайте візьмемо маленькі папірці, і напишемо  побажання тому хто знаходиться ліворуч від нас, (наприклад: всього найкращого, доброго, теплого, лагідного і самого-самого.)Це може бути щось особисте.

І на кінець, хочу щоб ви послухати слова німецького поета Гетте „Перед великим розумом я схиляю голову, Перед великим серцем я стаю на коліна.”

 

 

САМОАНАЛІЗ

1. Етична бесіда з теми: ««КОНФЛІКТ. ДВІ СТОРОНИ ОДНІЄЇ МЕДАЛІ»», вік дітей-12-15 років 2.

 Визначення форми заходу: етична бесіда

3. Конкретні педагогічні цілі й виховні завдання цього заходу (головною метою виховного заходу є самоаналіз своїх вчинків, зміна стосунків  та поведінки до оточуючих ).

4. Наявний план підготовки та проведення заходу присутній, він продуманий, доцільний, завершений.

5. Участь колективу у розробці планів проведення заходу і їх мотивація до активної діяльності присутня1

6. Хід підготовчої роботи, розподіл доручень, ставлення учасників до її виконання присутнє

7. Педагогічна позиція вчителя, стимулювання ініціативи, активності, самостійності учнів.

 8. Врахування вікових особливостей, індивідуальних і колективних запитів та інтересів дітей.

9. Позиція школярів під час проведення заходу (активність та ініціатива).

10. Позитивні, найбільш вдалі моменти заходу, створення виховної ситуації. Помилки  і труднощі у роботі, шляхи їх подолання.

На мою думку  найбільш вдалими являються показові вправи  та діалоги з учнями. Це найкраще розкриває в учнів інтерес до проблематики .

11. Ступінь виконання поставлених завдань.

12. Спрямованість у майбутнє (наявність перспектив), визначення проблеми, на розв’язання якої спрямовані проведені заходи, системність виховної роботи у класі.

Після проведення даної бесіди учні зроблять для себе висновки, переосмислять свою поведінку. Надіюсь що на наступний раз будуть думати не тільки про себе а й про інших. Покращаться взаємини в колективві. Буде проявляться більше толерантності.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Зозуля Ірина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 травня 2020
Переглядів
1951
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку