"Учитися можна тільки весело... Щоб переварити знання, треба поглинати їх з апетитом".
Анатоль Франс
Тема: |
Соціальні мережі |
Тип уроку: |
урок-подорож Мета : |
|
Сформувати адекватне уявлення про Інтернет, соціальні мережі, їх вплив на підлітків; 2. Ознайомити з ознаками інтернет-залежності; 3. Виховувати повагу до власного здоров'я. я Завдання: 1. Познайомитися з правилами роботи в соціальних мережах; 2. Розглянути позитивні і негативні риси впливу соціальних мереж; 3. Провести опитування про знання учнями соц. мереж і виявлення у них інтернет-залежності; 4. Зробити висновки. Обладнання: |
|
карта-маршрут подорожі, білети, чемодан, картки-завдання, презентація з відеоматеріалом про соціальні мережі, аркуші формату А4 для проведення тестування, пам'ятка поведінки в соціальних мережах для учнів Педагогічні функції заняття: • просвітницька - дає можливість розширити коло знань підлітків в області впливу соціальних мереж на їх власне здоров'я; • орієнтувальна - допоможе сформувати власне ставлення до впливу соціальних мереж на розвиток підлітків; • направляюча - покликана переводити обговорення того чи іншого явища в рамки реального досвіду учнів; • формувальна - допомагає виробляти у учнів навички обмірковування і оцінки своїх вчинків і самих себе, допомагає у виробленні вмілого ведення діалогу і висловлювання, відстоювання власної думки.
|
Хід уроку:
І. Організаційний момент:
Привітання учителя.
На дошці висить карта подорожі до країни «Соціальна мережа», на якій зазначені основні моменти:
ІІ. Вступне слово учителя:
Двадцять перше століття. Століття комп'ютерних технологій і новинок. Саме за ними наше майбутнє. Вже кожна п'ята дитина не тільки вміє користуватися комп'ютером, але і досконало володіє Інтернетом. Багато підлітків проводять свій вільний час в соціальних мережах.
І що ж чекає нас в найближчому майбутньому? Невже комп'ютери стануть нашими кращими друзями? Чи замінить «віртуальна реальність» реальне життя? Ні, якщо ми зможемо цьому запобігти. Все просто - не можна забувати про золоту середину, про норму. Будь-які ліки можуть стати отрутою, якщо вони прийняті в занадто великих дозах. Ми не навчилися правильно використовувати свій час в Інтернеті.
Чому ж ми так любимо проводити час за комп'ютером і в соціальних мережах? Як на нас це впливає? І чи зможемо ми зупинитися?
Ми вже зараз не можемо жити без Інтернету, і вважаємо, що за ним наше майбутнє. Але чи так це? Питання спірне.
Про шкоду і користь досі сперечаються вчені. Тому я і захотіла з'ясувати, в чому полягають позитивні і негативні моменти при роботі в соціальних мережах і чи потрібно підлітку проводити там час.
Соціалізація людини відбувається в процесі виховання і під значним впливом середовища. Серед сучасних людей, в якій відбувається виховання, істотно змінилася. Зараз найбільш сильний вплив робить Інтернет. В даний час дуже загострилася ситуація впливу як Інтернету, так і соціальних мереж на підростаюче покоління. Деякі вважають, що це приносить тільки користь, деякі - що шкода ...
Презентація учня на тему «Соціальна мережа в моєму житті»
Уявити сучасних підлітків без соціальних мереж сьогодні просто неможливо. Фейсбук , Інстаграм, Ютуб, Пінтерест, Вайбер, Месенджер заполонили розуми багатьох підлітків. І тому сьогодні ми відправимося у чарівну подорож. А куди ж саме ми відправимося? До якої країни? Давайте не будемо гадати, а придбаємо за свої знання білети. Правила відповідь на запитання про соціальні мережі гарантує вам білет до Країни соціальних мереж. Отож, поїхали.
1.Що таке соціальна мережа?( Соціальна мережа – це мережа людей, які зустрічаються в Інтернеті для спілкування, розміщуючи інформацію та зображення, залишаючи коментарі чи надсилаючи повідомлення.)
2. Ким і коли було вперше запроваджено термін соціальна мережа?
( в 1954 році Дж. А. Барнесом )
3.Що таке кібер-булінг? (одна із форм переслідування дітей та підлітків за допомогою ІКТ)
4. Що таке кібер – грумінг? (входження в довіру до дитини, підлітка і використання її в сексуальних цілях)
5.Що таке фішинг? (технологія інтернет шахрайства,за допомогою якої виманюють конфіденційні дані).
6. Що таке даркнет? (це мережа, доступ до якої можливий лише через певне програмне забезпечення, налаштування чи авторизацію, часто з використанням нестандартних комунікаційних протоколів та портів)
7.Що називають профілем? (це приватна сторінка)
8.Назвіть рік заснування найбільш популярної соціальної мережі в світі – Фейсбук (2004)
9.Для того щоб опублікувати фото у Фейсбук, який воно повинно мати розмір? (не менше 500 пікселей)
10. Що ми отримуємо від соціальних мереж? (цікаві знайомства
однодумців, розширюємо кругозір, збагачуємося знаннями).
А зараз я перевірю наскільки добре ви знаєте іконки соціальних мереж.
(Вчитель показує іконки , а учні за правильну відповідь отримують білет)
Білет:
Після придбання білетів, люди планують маршрут подорожі. І в цьому нам допоможе чарівна карта, яка знаходиться у нас на дошці.
Подорожуючи, люди ставлять собі мету. І в нас є мета - ми повинні на нашому шляху зустріти старих друзів і познайомитися з новими.
ІІІ. Систематизація та узагальнення знань :
Маршрут і мета подорожі у нас вже є. Чого ж не вистачає? Збираючись у подорож, люди беруть з собою багаж, куди кладуть особисті речі, одяг. Ось ми візьмемо багаж, куди покладемо свої знання. Давайте збирати багаж знань. До чемодана прикріплені картки в яких здійснені помилки при написані . Ваше завдання знайти помилку в записі і озвучити її і вкласти цю картку у чемодан, а потім передавати чемодан іншому учневі.
Ну що, багаж знань ми зібрали і візьмемо його з собою до країни "Соціальна мережа".
Ось ми і підійшли до дверей чарівної країни. Але вони замкнені. Що ж робити? … Необхідно підібрати ключ. Учні погляньте , а ось лист, давайте його прочитаємо.
Учитель читає листа.
Лист: "Добрий день, друзі! Буду дуже радий відкрити вам двері до країни Соціальна мережа. Але для цього я маю переконатися, що ви маєте знання з правил поведінки у соціальних мережах. Ви знаєте правила поведінки? А виконуєте їх? Розкажіть мені ці правила – і двері до країни "Соціальна мережа " відчиняться.
Молодці, ви справилися і з цим завданням. І по маршруту ми потрапили на потяг нової інформації. А щоб озвучені вами правила вам краще запам’яталися, я роздам вам пам’ятки (додаток 2)
ІV. Потяг «Позитивні і негативні риси соціальних мереж»
Ґрунтуючись на результатах проведеного опитування і особистого досвіду було з'ясовано, що приблизно з 11 років підлітки починають занурюватися в активне спілкування з однолітками, відводячи батьків на другий план. Соціальні мережі дають можливість завести собі друзів, хобі, дізнатися багато нової інформації і позбутися від почуття самотності, яке часто відчувають багато підлітків. Там дитина може знайти однодумців, поділитися душевними переживаннями, запитати поради у старших товаришів.
Часто тандем «підлітки та соціальні мережі» є згубним для дитячої психіки, а іноді й життя. Спілкуючись в соціальних мережах, підліток приєднується до різних груп, субкультур, знайомиться з сумнівними людьми. Все це може плачевно обернутися для нестійкої психіки і навіть життя підлітка, який легко входить в довіру і піддається впливу.
Ще одна негативна сторона спілкування підлітків в соціальних мережах - обмеження комунікативних можливостей в реальному світі. Часто підлітки, які звикли знайомитися «заочно», відчувають проблеми в зав'язуванні реальних знайомств. Адже в інтернеті дитина може вибрати для себе будь-яку роль, зробити себе кращою, красивішою, придумати себе ідеального, але в житті все не так просто, адже ти такий, який ти є, і деякі виявляються не готові прийняти це.
Штучні друзі в соціальних мережах позбавляють підлітків можливості пізнати щирість справжньої дружби. На жаль, все частіше дружба вимірюється кількістю віртуальних друзів, ніж справжніх.
Безумовно, соціальна мережа стає з кожним днем все популярнішим серед підлітків. І, на жаль, не всі вміють правильно нею користуватися.
Отож давайте з вами більш детальніше розглянемо позитивний і негативний вплив соціальних мереж на підлітків (презентація). У більшості випадків негативних чинників стає більше. Основні шкідливі фактори при частому перебуванні за комп'ютером і знаходженні соціальних мереж:
• обмежена поза, сидяче положення протягом тривалого часу.
• вплив електромагнітного випромінювання.
• втома очей, навантаження на зір.
• перевантаження суглобів кистей.
• стрес при втраті інформації.
• залежність від віртуального світу.
• загальнодоступність інформації.
• психічні розлади.
Психологи, педагоги і батьки прагнуть знайти плюси соціальних мереж, але їх не так вже й багато:
• можливість самореалізуватися в очах друзів і знайомих.
• знайти собі друзів, знайомих однокласників.
• пошук в соціальних мережах однодумців. Є чимало важливих і потрібних груп, де люди можуть обмінюватися накопиченим досвідом або просто своїми поглядами на життя.
• велика база даних відео файлів, музичних файлів, серед яких можна знайти рідкісні або потрібні екземпляри.
А зараз ми з вами перевіримо, чи є у вас інтернет – залежність. (Викладач пропонує провести невеликий тест, в якому в якості відповідей використовуються тільки варіанти «ТАК» і «НІ».(додаток 3)
Сьогодні соцмережі використовуються не просто для спілкування - з їх допомогою можна організовувати акції та кампанії, успішно збирати гроші на лікування дітей - як це робить відомі волонтери «Пігулка доброти», шукати зловмисників (нападника на журналістів ТІТУШКИ встановили саме завдяки його аккаунту вКонтакте), знаходити союзників, дізнаватися гарячі новини, і просто поширювати свою інформацію.
У той же час, активні користувачі соцмереж публікують інформацію, яка ще років 10 років тому вважалася надто приватною. Дивно, скільки людей готові абсолютно щиро і у всіх подробицях розповідати про своє особисте життя широкому колу осіб. Не замислюючись над тим, що серед цих осіб може опинитися будь-хто - спецслужби, зловмисники, колектори боргів, роботодавці і родичі, перед якими ви б не хотіли афішувати своє життя.
Щоб оцінити, наскільки соцмережі детально відстежують ваше життя, просто згадайте, давали ви відповіді на наступні питання при реєстрації свого профілю: хто ви? Де навчалися? Де працювали / працюєте зараз? Де і коли ви народилися? Одружені? Є діти? Ваші політичні погляди? Віросповідання? Улюблені книги, фільми, музика, телепередачі, інші захоплення? Де ви любите відпочивати?
Я вже вам неодноразово говорила , що неможливо захистити інформацію тільки за допомогою технічних засобів, оскільки головною причиною, яка допомагає зловмисникам досягти їх цілей, є людський фактор. Це твердження особливо справедливо для соціальних мереж - ніякі налаштування приватності вас не вбережуть, якщо ви не будете користуватися здоровим глуздом. Не варто ставитися до соцмереж легковажно - спробуйте дотримуватися простих правил приватності, які захистять вашу інформацію.
Десять основних правил роботи з мережами
1. Пароль має бути надійним. Зловмисники не повинні мати жодного шансу на доступ до особистої інформації про вас і ваших рідних і друзів.
2. Приділіть час і прочитайте політику конфіденційності соцмережі. Особливу увагу зверніть на розділ, який стосується безпеки ваших даних. Наприклад, чи можна поставити в профілі галочку, і не показувати особисту інформацію стороннім людям? Так, ВКонтакте дозволяє налаштувати в меню різні рівні конфіденційності для різних типів даних. Наприклад, можна вибрати варіанти "Всі користувачі", "Тільки друзі", "Друзі і друзі друзів", "Тільки я", а також "Деякі друзі" і "Все, крім ХХХ".
3. Не заповнюйте ВСЕ поля вашого профілю в соцмережах. Інформацію про дітей або місце проживання краще не світити публічно. Зловмисники можуть зламати ваш аккаунт за допомогою сервісу «Забули пароль?» - Для відновлення пароля соцмережі часто пропонують відповісти на секретне питання. Наприклад, дата вашого народження, дівоче прізвище матері, ім'я улюбленого котика. Всю цю інформацію можна з легкістю знайти в вашому профілі.
4. Будьте обережні з інтеграцією аккаунта в одній соцмережі з аккаунтом в інший - тому що в одній ви могли писати анонімно, а в іншій - під власним ім'ям. Таким чином, вашу особистість може бути автоматично розкрито.
5. Ніколи не зберігайте файли в соцмережах. Ваша сторінка може бути заблокована або зламана в будь-який час.
6. Якщо поширюєте інформацію, фотографії колег і друзів, спочатку запитайте у них дозвіл. Можливо, комусь буде неприємно, що ви поширили про нього інформацію. Насправді, соціальні мережі є причиною великого відсотка розлучень, викликаних тим, що хтось виставив дискредитують фотографії чийогось чоловіка.
7. Пам'ятайте, що все, що ви постите онлайн, може бути поширене набагато ширше, навіть за межами даної соцмережі. На ці дані можуть звернути увагу ваші роботодавці - і не завжди це увагу буде хорошим. Наприклад, в Facebook вже існує спільнота звільнених через відвертості в соціальній мережі - спільнота під назвою Fired By Facebook (звільнені через Facebook). Не кажучи про те, що практично кожен користувач може роздрукувати собі ваші фотографії, відео, і інші ваші особисті дані.
8. Не повідомляйте про своє місцезнаходження. Деякі соцмережі (наприклад, Фейсбук) передбачають опцію визначення вашого місцезнаходження. На перший погляд, весело повідомити друзям про те, де ви зараз перебуваєте. Але тим самим ви включаєте зелене світло грабіжникам, які захочуть заглянути в вашу квартиру, поки вас там немає. Набагато краще - дочекатися, коли ви доберетеся додому, і вже звідти ділитися своїми враженнями. Так само, не виставляйте даних, що свідчать про ваш матеріальний статус, не давайте свою фізичну адресу, і не ставте статусів на кшталт «поїхав у відпустку». Американська правозахисна організація Electronic Frontier Foundation навіть випустила спеціальний посібник під назвою On Locational Privacy, and How to Avoid Losing it Forever ( "Де ви перебуваєте: як не втратити приватність назавжди").
9. З обережністю переходите по посиланнях, які отримуєте від користувачів - навіть від друзів. Спочатку переконайтеся, що посилання веде на безпечний ресурс і не містить вірусу. Майте на увазі, що зловмисники розсилають віруси і спам за допомогою вкрадених акаунтів, які виглядають цілком вірогідно. Наприклад, знаменитий банківський троян Zeus, який викрав сотні мільйонів доларів по всьому світу, поширювався саме через соцмережі.
10. З обережністю ставтеся до встановлення додатків в соцмережах. Деякі додатки викрадають паролі і персональні дані. Тому до їх установки потрібно ставитися так само серйозно, як і до завантаження будь-яких інших програм з інтернету.
VІ. Підведення підсумків уроку:
Не можна однозначно судити про вплив соціальних мереж на особистість підлітка. Звичайно ж, у всьому є свої мінуси і плюси. Слід лише пам'ятати, що все необхідно робити з почуттям міри, в тому числі і користуватися Інтернетом.
Але, тим не менше, я вважаю, що соціальні мережі вже стали хворобою. Важко знайти підлітка, який не був би зареєстрований в будь-якій соціальній мережі. І, що найгірше, так це те, що майже всі і залежні від цих самих мереж. Хоча вони забирають купу реального часу, за який людина могла б встигнути зробити і побачити багато всього цікавого.
Підлітки не уявляють вже своє життя без Інтернету. Самі того не помічаючи, вони змінюють реальне життя на віртуальне, тим самим завдаючи шкоди самому ж собі.
Я сама зареєстрована в соціальних мережах, і я з упевненістю можу сказати, що там «зависають» вже й тисячі дітей. Я думаю, це вже можна вважати глобальною проблемою, яка потребує негайного вирішення. Хоча це відносно. І все залежить лише від нас самих: як ми вирішимо самі прожити це життя: «реально» або «віртуально» вирішувати нам ..
Додаток 1
1.Інтерне́т це всесвітня система сполучених комп'ютерних мереж, що базуються на комплекті периферійних пристроїв . (Інтернет-протоколів).
2.Комп’ютери, які працюють у мережі Інтернет, називаються серверами (іноді хостами). (вузлами)
3.Незалежно від того, що комп’ютери в Інтернеті відрізняються своїми платформами, операційними системами, вони прекрасно «спілкуються» один з одним. Це можливо завдяки тому, що вони послуговуються однаковими правилами передавання даних – доменними іменами (протоколом TCP/IP.)
4.IP- адреса – запис, який точно визначає місцезнаходження комп’ютера в мережі і є записом чотирьох чисел у діапазоні від 0 до 155, відділених крапками, наприклад, 220. 15.68.33. (255)
5.IP-адреси зручні для ідентифікації комп’ютерів в Інтернеті, але не прийнятні для роботи користувачів (не наочні, погано запам’ятовуються, велика ймовірність помилки при введенні). Тому замість числових IP-адрес застосовується літерна система введення даних (доменних імен DNS)
7.Блог – це сторінка в інтернеті, головний зміст якої — записи, зображення чи мультимедіа, що регулярно додаються. Для блогів характерні багатокомпонентні записи тимчасової значущості, відсортовані в зворотному хронологічному порядку (останній запис зверху).Відмінності блогу від традиційного щоденника характеризуються середовищем. Сукупність усіх блогів в Інтернеті створює блогосферу.( веб-сайт, короткі записи)
8.ІР-телефонія - це надання послуг мобільного зв’язку засобами мереж передачі даних.( голосового)
9. Електронна пошта (E-mail). Вона є одним із перших і, мабуть, найпоширенішим сервісом Internet. Цей сервіс забезпечує обмін поштовими повідомленнями з будь-яким абонентом мережі Internet. Існує можливість відправлення як текстових, так і відео файлів. Електронна пошта є найдешевшим і доступним Internet-сервісом в Україні.( двійкових)
10. Днем народженння Iнтернета можна назвати 2 січня 1989 року. В цей день Агенство перспективних досліджень (ARPA - Advanced Research Projects Agency), що є одним з підрозділів Міністерства оборони США, почало роботу над проектом зв'язку комп'ютерів оборонних організацій. В результаті наукових пошуків була створена мережа ARPANET, в основу функціонування якої покладено принципи, на яких пізніше буде побудовано Iнтернет.(1969)
Додаток 2
«Пам'ятка поведінки в соціальних мережах для підлітків»
1. Не хваліться незаконною діяльністю.
Ніяких роликів вживання Вами легких наркотичних засобів, розписів вагонів громадського транспорту і фотографій дохлих кішок у вікні квартири викладача! Компромат може вилитися в адміністративне або навіть кримінальне покарання. Раз-два на рік переглядайте Ваш контент в соціальних мережах, щоб видалити всі компрометуючі фото ДО походу на важливу співбесіду.
2. Не висловлюйте агресії.
Коли студент звертається до соціальних мереж, блогів і форумів, щоб познущатися над ким-небудь, ризики можуть виявитися невимірними. Цьому студенту загрожує не тільки відрахування, але серйозна кримінальна стаття.
3. Не висловлюйте оцінки діяльності викладача.
Студенти, які грубо відгукуються про своїх викладачів (або публікують їх непристойні фотографії), також піддаються величезному ризику. Ніколи не можна знати заздалегідь, хто з ваших професорів буде згодом приймати рішення про розподіл студентів на стажування або робочі місця. Це відноситься не тільки до викладачів, а й до інститутів і влади в цілому.
4. Публікації з комп'ютерів у вашому коледжі? - Ні, не варто!
У багатьох навчальних закладах діє заборона на будь-які дії в мережі, які безпосередньо не пов'язані з навчанням. І не думайте, що ніхто нічого не помітить, якщо ви час від часу будете публікувати новий твіт або міняти статуси - в багатьох навчальних закладах діють системи, що дозволяють відслідковувати IP-адресу користувача.
5. Розголошення конфіденційної інформації.
Молоді люди особливо вразливі перед обличчям інтернет-хижаків і злодіїв особистих даних. Будь-які особисті дані, опубліковані в соціальних мережах, можуть допомогти злодіям і корупціонерам нанести Вам шкоди.Навіть фотографія, на яку випадково потрапив ваш студентський квиток або ксерокс атестату. Те ж саме стосується і Вашого місцезнаходження. Зокрема, ніколи не пишіть в соціальних мережах, що Ви знаходитесь вдома один або кудись поїхали.
6. Не можна брехати, шахраювати і займатися плагіатом.
Збрехали, що потрібно доробити курсову, а самі вирушили на концерт? Якщо при цьому Ви поміняли статус в соціальній мережі і виклали купу фотографій - час задуматися, чи не вплине це на Вашу оцінку.
7. Не можна погрожувати розправою.
Навіть публікація анонімної, безглуздої загрози на сумнівному інтернет-форумі, де повно сторонніх людей, буде служити тривожним сигналом. І, як тільки владі вдасться локалізувати загрозу, вони мають повне право почати розслідування.
8. Не можна публікувати свідчення свого непрофесіоналізму.
Іноді навіть інформація суто особистого характеру, розміщена в профілях соціальних мереж, може послужити тривожним знаком для потенційного роботодавця. У сучасну епоху прозорості ідеальним є професійний профіль.
9. Не можна повністю покладатися на налаштування конфіденційності.
Як би старанно ви не намагалися захистити свої особисті дані в соціальних мережах, найкраще звикнути до думки про те, що вся опублікована вами інформація може стати відомою вашим батькам, керівництву школи і незнайомим людям. Покладайтеся на свою розсудливість.
10. Краще не викладайте інформацію в стані емоційногозбудження.
Публікація гнівного твіту в пориві агресії може принести вам полегшення, однак хвилинне задоволення, яке ви отримаєте від його публікації, не варто тієї потенційної шкоди, яку вона може спричинити. Зупиніться на мить, глибоко вдихніть, подумайте і перезавантажтеся.
Додаток 3
Тест на Інтернет-залежність
Чи часто ви:
1. Чи помічаєте, що проводите в онлайні більше часу, ніж планували?
2. Нехтувати домашніми справами, щоб довше побути в мережі?
3. Надаєте перевагу перебування в мережі спілкуванню з партнером?
4. Заводите знайомства з користувачами інтернет, перебуваючи в онлайні?
5. Дратуєтеся через те, що навколишні цікавляться кількістю часу, проведеного вами в мережі?
6. Чи відзначаєте, що перестали здійснювати успіхи в навчанні або роботі, тому що занадто багато часу проводите в мережі?
7. Перевіряєте електронну пошту раніше, ніж зробите щось інше, більш необхідне?
8. Чи відзначаєте, що знижується продуктивність праці через захоплення інтернетом?
9. Відмовчується, коли вас питають, чим займаєтеся в мережі?
10. Блокуєте думки про ваше реальне життя, які турбують, думками про інтернет?
11. Чи перебуваєте в передчутті чергового входу в мережу?
12. Чи відчуваєте, що життя без інтернету нудне, порожнє і безрадісне?
13. Сваритесь, кричите або іншим способом виражаєте свою досаду, коли хтось намагається відвернути вас від перебування в мережі?
14. Нехтуєте сном, засиджуючись в інтернеті допізна?
15. «Смакуєте» тим, чим належить зайнятися в інтернеті, перебуваючи в онлайні?
16. Говорите собі: «Ще хвилинку», сидячи в мережі?
17. Чи були у вас спроби скоротити час, проведений в онлайні?
18. Чи намагаєтеся приховати кількість часу, проведеного вами в мережі?
19. Замість того, щоб піти кудись з друзями, обираєте інтернет?
20. Чи відчуваєте депресію, пригніченість або нервозність, перебуваючи поза мережею, і відзначаєте те, що цей стан проходить, як тільки ви опиняєтеся в онлайні?