Розробка уроку з географії
8 клас
Тема: Етноси. Найпоширеніші мовні сім’ї.
Мета: сформувати знання про етнічний та національний склад населення світу, найпоширеніші мовні сім’ї; розвивати уміння складати схеми, аналізувати діаграми, текстові та картографічні матеріали; сприяти розвитку толерантного ставлення до представників інших рас; виховувати почуття поваги до народів світу.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання і матеріали: проектор чи мультимедійна дошка, атласи, підручник, карта «Мовні сім’ї та народи світу», політична карта світу.
Хід уроку
І. Організаційний етап (привітання, створення позитивного емоційного настрою)
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку (слайд 1, 2)
Епіграф (слайд 3)
В усіх народів існує повір’я, що той , хто забув звичаї своїх батьків, карається людьми і Богом. Він блукає по світу, як блудний син, і ніде не може знайти собі притулку та пристанища, бо він загублений для свого народу. /Олекса Воропай/
Прийом «Мікрофон»
Спробуйте пояснити значення цих слів
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів
Вступне слово учителя.
Населення нашої планети – надзвичайно динамічний об’єкт, який постійно змінюється як у часі, так і в просторі. Відмітною ознакою населення може слугувати належність до певного етносу. Кожна людина є носієм етнічних рис, які проявляють у мові, характері. В сучасному світі етнографічний чинник – рушій історичних процесів, як об’єднуючих, так і конфронтаційних. З одного боку, утворюються потужні наднаціональні утворення на базі ментальної подібності, а з другого – міжетнічні та міжконфесійні збройні конфлікти забирають життя сотень людей по всьому світу. Прикладом такого конфлікту є збройний конфлікт на півдні та сході України.
Прийом «проблемне питання»
Чому у світі всі народи різні? Можливо є вищі та нижчі народи?
ІV. Актуалізація опорних знань учнів (слайд 4)
Прийом «Мозковий штурм»
• Скільки рас існує на Землі?
• Чи можна за зовнішнім виглядом визначити належність людини
до певної раси?
• Які ви знаєте зовнішні ознаки основних людських рас?
• Що довів відомий вчений Микола Миклухо – Маклай?
• До якої раси належать українці?
• Де розташовані райони компактного проживання представників
основних людських рас?
• Як ви розумієте поняття “ нація ” ?
• Поясніть, як ви розумієте вислів: “Людина входить у світ через
свою національність ” .
V. Вивчення нового матеріалу
Пояснення, робота з текстом підручника
« Етнос» – історично сформована стійка спільнота людей,
яка має спільну територію, мову, історичну пам’ять, звичаї та обряди;
«Нація» – етнос, що має державність, вища форма етнічної спільноти,
яка склалася впродовж історичного періоду з племен та народностей
Бесіда
Розповідь учителя
За даними ЮНЕСКО світ населяє приблизно 5 тисяч етносів і народів, з яких тільки 800 є націями
Розповідь учителя
Мова – основа єдності етносу, генетичний код нації, який поєднує минуле з сучасним і спрямований у майбутнє.
«Нації вмирають не від інфаркту, спочатку їм відбирає мову…» /Ліна Костенко/
Прийом «Мікрофон»
Як ви розумієте ці слова?
Аналіз діаграми (слайд 6) «Найпоширеніші мови світу»
Розповідь учителя
Скільки мов, стільки й народів. У світі існує понад 5 тисяч мов, які об’єднані в мовні сім’ї.
Аналіз діаграми (слайд 7) «Найпоширеніші мовні сім’ї»
Робота у групах – аналіз карти «Мовні сім’ї, групи та народи світу»
1) Яка частина світу характеризується найбільш різноманітним етнічним складом населення? Чим би ви це пояснили?
2) Опишіть одну з мовних сімей, укажіть найбільші мовні групи й народи, що входять до їх складу, назвіть регіони, де проживають представники цієї мовної сім’ї.
3) Які мовні сім’ї є найбільш поширеними у Європі? Складіть схему «Мовні групи індоєвропейської сім’ї.
3. Однонаціональні та багатонаціональні країни (слайд 8)
Аналіз схеми «Класифікація країн за національним складом населення»; знайдіть зазначені країни на політичній карті світу.
4. Етнічна мозаїка (слайд 10-19)
Ознайомимось з представниками інших націй та дізнаємось про особливості деяких культур. ( Можливо, що це питання підготують учні класу , як випереджальне завдання).
VІ. Узагальнення і систематизація знань
Розв’язання проблемного питання (метод проголошення)
VІ. Підсумок уроку
Прийом «Рюкзак»
VІІ. Домашнє завдання: Вивчити §48, підготувати короткі повідомлення на тему: гуцули, лемки, бойки.