Факультативне заняття
«На правах першості» 6 клас
Мета: ознайомити учнів з різноманітністю стебел , навчити виділяти особливості форм , розмірів та визначити їх функції ,
розвивати спостережливість,
виховувати бережливе ставлення до флори .
Обладнання: стебла рослин, презентація, атласи, контурні карти.
Хід заняття
1.Метод «Здивуй»
Не кожній рослині, як відомо, природою дано жити однаково довго. Одні з них, ледве встигнувши з’явитися на світ, поспішають зацвісти, залишити нащадків у вигляді насіння і невдовзі гинуть. От хоч би наша скромна веснянка . У березні, тільки- но зійде сніг, на пагорбах і схилах, на пісках та обабіч доріг, у посівах озимини з’являється її рясні сходи. Мине тиждень-другий – і вона вже цвіте, ледь досягнувши трьох-пяти сантиметрів заввишки. До кінця квітня вже й насіння її вистигає, а в травні- зникає геть. Отже, життя коротке: півтора-два місяці щонайбільше. Ще коротше рослини буерхавії-всього 10 днів.
Але не всі рослини- ефемери, більшість з них довгожителі.
2.Прийом « Цікавинка»
Рослини- довгожителі
Вид рослини Роки життя
Виноград 80-100
Яблуня сибірська 200
Ялина звичайна 1200
Сосна остиста 5000
Липа великолиста 1000
Рефлексія: Заплющіть очі, уявіть старий ліс, сосни-велетні велично сягають у небо , перешіптуючись у верхів’ї. Тихо та спокійно,здалеку чути спів птахів…Приємне,багате на фітоцинди повітря,насичує наш організм.
Слова вчителя
Які ж рослини-велетні є господарями в нашій країні?
Сосни і ялини- 50м., красені дуби підіймаються до 40м., а білокурі берези та клени- до 25м.
3.Помандруємо по континентах
(учні на контурних картах наносять рослин-рекордсменів).
Слова вчителя
Дива трапляються і з рослинами- карликами.
-В полярних широтах, де суворі умови рослини мають низький зріст отримали назву –нанізм.
-Серед наших рослин є – веснянка,росте невище 5 см.
-австралійська орхідея має вигляд маленьких бульбочок, 2мм. у діаметрі.
-першість серед карликових рослин нашої планети посідає – вольфія( розмір 1-1,5мм.).
У Північній Америці є Йєлеустонський парк, де збереглися рослини- патріархи, мамонтові дерева, або секвойя вічнозелена- це справжні велетні 140-145м.
Титул рекордсмена належить зеленим мешканцям Австралії- евкаліптам, вони справді «говорять з небом», бо мають висоту 150м. Їх можна використовувати як телевізійні вежі.
В Каліфорнії є мамонтове дерево висота 142м., діаметр 36м.. це «батько лісу». Коли його зрізали й видовбали стовбур, то виявилось , що крізь порожнину можна проїхати колісницею з кіньми і виїхати назовні через дірку від однієї з гілок.
Виступи учнів: Цікавий марафон
Слова вчителя: в народі говорять « Ростуть, як на очах»- що означає цей вислів?
Так, це дійсно дивовижно. Бо швидкість руху деяких рослин є неймовірною, близько 0,005мм за хвилину, а в деяких навіть швидше. У бамбуків, наприклад, за добу стебло виростає на 30-50 і навіть на 90 завдовжки, це рекорд з швидкості росту. На території країни є чимало швидкоростучих, наприклад, сосна звичайна за рік досягає до 1м., а тополя і верба 70-8-см, в основному їхня поросль.
4.Дивні метаморфози
Незвичні явища притаманні більшості рослин.
- Саме стебло може видозмінюватися настільки, що для розпізнавання їх потрібна неаби яка кмітливість.
- На острові Мадагаскарі є рослини «харахара», листки м’ясисті, яскравого кольору, жорсткі, з шипами. У нього є рідний брат, який схожий на квітку запашного горошку. Це «найславетніші дерева Мадагаскару».
-У Нігерії й Камеруні росте невеличка малогалузиста (до 3,5м.),рослина, яку звуть філоботрій. Його великі листки завдовшки 1м. і завширшки 18см. Вони з’являються червоними , але з віком стають бронзово-зеленими.
-гінко дволопатевий має плодоносні листки.
- на Соломонових островах є стоніжка,де на молодих гілках є багатосуглобові листки, по краю яких виростають дрібні квітки.
5. Робота з демонстраційним матеріалом
Завдання 1. Визначити вік рослин за річними кільцям.
Завдання 2. Пояснити, чому кільця мають різний колір.
Висновок:Як ви зрозуміли,що рослини такі різні,такі несхожі. І,давалося б ,принаймні,дивним шукати щось спільне в них. Та й чи є воно,те спільне. Всі згадані рослини збудовані за єдиною схемою,виданою природою. На наступному занятті ми поговоримо про дерева дармоїди.