Мета:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: комп'ютери, підручники, інструктивні картки, картки із завданнями, схеми.
Урок 9
Тема: Файлова система та її об'єкти
Мета:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: комп'ютери, підручники, інструктивні картки, картки із завданнями, схеми.
Хід уроку.
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. ВІДТВОРЕННЯ І КОРИГУВАННЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Вправа «Мозкова атака»
— Зараз по черзі один учень називає операційну систему, наступний — пристрій, де вона використовується, тощо.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Презентація складених кросвордів, творів-мініатюр (1-2 учні).
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
— Як ви вже знаєте, більшість процесів та дій, які здійснює операційна система, залишаються для нас «невидимими».
Зокрема, збереження даних на комп'ютері для нас — це поява нового файла чи папки, а для ОС — цілий процес. Саме його організує файлова система. Що таке файлова система — ви дізнаєтесь під час вивчення теми уроку.
V. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
VI. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Пояснення вчителя з елементами демонстрування або самостійна робота учнів з джерелом інформації.
Файлова система — частина будь-якої операційної системи, що відповідає за організацію зберігання та доступу до інформації на будь-яких її носіях.
Об'єкти файлової системи та їх властивості
Об'єктами файлової системи є файли і папки, у яких файли розміщуються, а також пристрої зберігання даних (жорсткі диски, флеш-накопичувачі тощо). Папки ще називають каталогами.
Файли та каталоги розташовуються на пристроях зберігання даних, наприклад на жорстких дисках. Файли, каталоги і пристрої зберігання у вікнах Windows XP зображують відповідними значами:
У вікнах також відображаються ярлики — значки, які пов'язані з іншими об'єктами операційної системи та спрощують їх запуск.
Значки каталогів мають вигляд папок, на ярликах у лівому нижньому куті є квадратик зі стрілкою, а вигляд значка файла може бути різним залежно від типу файла.
Деякі папки мають спеціальні значки. Це стандартні папки, які є на всіх комп'ютерах, де встановлено ОС Windows XP:
В ОС Windows папки поділяють на системні (службові, створені операційної системою) та користувацькі (створені користувачем).
Робочий стіл є головною системною папкою, що містить усі інші папки комп'ютера.
Папка Мої документи зазвичай містить дві папки — Мої рисунки та Моя музика.
Файл — це ділянка пам'яті, яка містить певну інформацію (текстову, графічну, музичну) і має конкретне ім'я.
Деякі властивості файлів:
- ім'я;
- тип;
- розмір;
- дата створення.
Ім'я файла може складатися з літер кирилиці або латинських літер, арабських цифр.
Ім'я файла не може містити символів \ */:?«<> |
Максимальна кількість символів в імені обмежена (до 256 символів).
Назва файла складається з двох частин, розділених між собою крапкою «.» — назва.розширення.
Розширення вказує тип файла, наприклад ехе або com — файл програми; sys — системний файл; bat — командний; doc або txt — текстовий документ; jpg, bmp або cdr — графічний файл; avi — відеофайл; wav або mid — звуковий файл.
Проаналізувавши розширення будь-якого файла, можна визначити його формат. Наприклад, розширення cdr вказує на те, що цей графічний файл має оброблятися векторним графічним редактором CorelDRAW. А файл того самого типу (графічний файл) з розширенням jpg ми відкриємо за допомогою іншої програми — растрового графічного редактора.
Файли, що містять дані однакового типу, мають переважно однакові значки. За значком файла можна визначити, за допомогою якої програми його було створено та дані якого типу він містить.
На вінчестері комп'ютера зберігаються тисячі файлів. Вони можуть об'єднуватися в групи, які називають папками (каталогами). Кожна папка має своє ім'я. У папці можуть міститися інші папки. Папки можуть містити різні типи файлів, такі як документи, музика, малюнки, відео або програми. Файли можна копіювати та переміщувати до створених вами папок із різних джерел, наприклад інших папок, іншого комп'ютера або Інтернету.
Кожен пристрій зберігання позначається літерою англійського алфавіту. Приводам для дискет відведено літери А і В, наступні літери С, D, Е, F — жорстким дискам, оптичним приводам, знімним пристроям та мережним дискам. Зараз дискети вже майже не використовуються, тому літери А і В можуть узагалі бути відсутніми на вашому комп'ютері.
Структуру файлів та папок можна зобразити як дерево, де диск є коренем, папки — гілками, а файли — листками. Уявімо неліта-ючу комаху, яка хоче дістатися від кореня дерева до його листя. Вона повзтиме від кореня по гілках певним шляхом, і до кожного листочка існуватиме лише один такий шлях. Так само існує лише один шлях від кореня-диска до будь-якого файла, що на цьому диску міститься. Такий шлях називається повним, оскільки дає змогу однозначно визначити адресу файла на комп'ютері.
Повний шлях до файла записують так: спочатку вказують ім'я диска, потім — символ двокрапки (:), після якого записують послідовність імен папок (каталогів), перед кожним з яких розміщують зворотну скісну риску (\), у кінці зазначають ім'я файла.
Наприклад, запис D:\Інформатика\6 клас означає, що папка «6 клас» розміщена в папці «Інформатика» на диску D.
Кореневий каталог — це каталог, що не міститься в жодному іншому каталозі.
Процес переміщення дисками й папками називають навігацією. Для здійснення навігації та швидкого переглядання вмісту можна використовувати програму Провідник.
Пуск —> Усі програми —> Стандартні —> Провідник
У лівій частині робочого поля вікна Провідник відображено кореневий каталог (у ньому містяться інші папки), а в правій частині — вміст вибраної папки. Якщо біля назви папки розташовано знак «+», то папка містить вкладені папки.
Перегляд файлів і папок
Windows пропонує декілька способів розташування та позначення файлів під час перегляду їх у папках, таких як Мої документи. Ви можете змінити спосіб відображення файлів у відкритій папці за допомогою меню Вигляд.
У меню Вигляд можна вибрати один із запропонованих
режимів виду розташування значків у папці:
Проведення комплексу вправ для зняття м'язового напруження (Варіант 2)
VII. УСВІДОМЛЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Робота в парах «Я — тобі, ти — мені»
Кожен учень готує запитання з теми і ставить його своєму партнеру. Учитель коригує відповіді учнів (за потреби).
Фронтальне опитування
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Завдання за підручником
Опрацювати п.2.2. підручника, конспект уроку.
IX. Підсумки уроку.
Рефлексія
Варіант А
1. Під час уроку я...
• дізнався...
• зрозумів...
• навчився...
2. Найбільше мені сподобалося...
3. На уроках найкраще в мене виходило...
4. Я мав(-ла) труднощі з...
5. Я хотів би ще дізнатися про...
X. ОЦІНЮВАННЯ РОБОТИ УЧНІВ