Тема. Фестиваль лікарських рослин
Мета. Забезпечити засвоєння учнями знань про взаємозв'язок живої природи з людиною; формувати валеологічний світогляд; розширити знання про те, як вести здоровий спосіб життя, використовуючи цілющі трави, плоди дерев, кущів - скарбів рідної землі та знання , поради цілителів; виховувати шанобливе ставлення до природи, бажання бути здоровим.
Обладнання. Мультимедійний проектор (слайди), блюдця з варенням, склянки з цілющими травами, конверти із завданням для парної роботи.
Хід уроку.
І. Мотивація, оголошення теми уроку та очікуваних результатів.
Учитель. Якось в дитинстві, в теплий літній сонячний день, ми з дідусем пішли до лісу. Мій дідусь знав таємниці навколишньої природи. Він міг говорити з кожною квіткою, вклонявся зеленому кущику і щось йому шепотів. Дідусь говорив, що все потрібно пригорнути, приголубити, бо воно теж живе і любить ласку. Потім дідусь зривав деякі квіточки, рослинки і говорив: "Ці рослинки - людські цілителі. Їх земля напуває нектаром, свіжі вітри обвіяли, зігріло сонце, напоїла пречиста роса, а вночі купало в небесних потоках зоряне світило. Тому й дають вони здоров'я людині".
- Діти, про які рослини говорив мені дідусь? (Про лікарські)
- А для чого нам лікарські рослини?
- Отже, сьогодні на уроці ми будемо говорити про лікарські рослини. У нас незвичайний урок. Ви до нього готувалися. На попередніх уроках ви розділилися на пошукові групи: довідкове бюро, травознавці, менеджери з реклами, фітотерапевти, народознавці, літератори. Ви підготували розповіді, вірші, загадки, прислів’я. Зараз ви продемонструєте результати своєї роботи. Підсумком вашого пошуку буде виготовлення стінної газети.
ІІ. Основна частина уроку
1.Звіт пошукової групи"Довідкове бюро"
В книжці Василя Скуратівського "Погостини" ми прочитали про незвичайний день - день лікарських рослин. Припадає він на місяць травень. Тому найпоширеніша назва місяця - "травник". Зібрані 23 травня на Симона Зілоту лікарські рослини вважають найкориснішими. Заготовляли їх лише до схід сонця. Нині вже доведено наукою, що саме в цей час трави мають найбільше корисних речовин. Тому травники і досі дотримуються цього звичаю.
Діти пригадують і називають лікарські рослини.
2. Звіт пошукової групи Народознавці"
-Я розповім про цілющу силу Іванових трав. На свято Купала, в день літнього сонцестояння, велику силу мають вогонь і вода, а ще більшу - дерева, зілля і трави. За народним повір'ям, саме цієї чарівної ночі розцвітає раз на рік диво - квіткою папороть, а також можна знайти таємничу розрив - траву, що скарби вказує. Але то як кому пощастить. А інші трави: материнка, звіробій, ромашка, подорожник, трава суниці - о цій порі найбільшу силу мають. Повсюди в Україні рекомендувалося збирати рослини на свято Купала.
По пучку кожної рослини мусила мати кожна господиня: лікувати домочадців од застуди і головного болю, від болю в ногах і безсоння.
- Давайте уважно розглянемо український віночок, який був оберегом кожної дівчини. Всі квіти, що в нього вплітали, мають лікувальні властивості. Вони знімають біль, бережуть волосся. Всього в українському віночку 12 квіточок: вишні, ружі, калини, безсмертника, деревію, незабудки, чорнобривців, любистку, волошки, ромашки, барвінку, мальви.
- А в мою купіль, коли я був маленьким, мама клала любисток, щоб мене любили , та барвінок, щоб довго жив.
За царя Гороха — дуже давно.
На городі бузина, а в Києві дядько — таке, що не має логічного зв'язку.
Гарбуза дістати — одержати відмову при сватанні дівчини.
Вибіг, як заєць з капусти — несподівано.
Зуби, як часник — про людину із здоровими зубами.
Давати березової каші — бити кого-небудь різкою.
Почивати на лаврах — зазнаватися, задовольнятися досягнутим.
3.Звіт пошукової групи "Травознавці".
Наша група підготувала матеріал про дикорослі лікарські рослини.
-Я одного разу порізала пальчик, і мама до ранки приклала листочок подорожника. Ранка дуже швидко загоїлась. А бабуся мені розповідала, що якщо хтось опечеться чи чиряк у нього вискочить, то і цьому лихові може зарадити подорожник. Якщо когось вкусить бджола чи волохатий джміль, потрібно швиденько зірвати листок, розім’яти його і прикласти до болючого місця. Листочок висмокче отруту, втамує біль.
-А мені дідусь розповідав, що кропива добре укріплює волосся. Відвар її з медом поліпшує роботу серця, печінки і нирок. Чай з кропиви корисний при діабеті, але треба заварювати цвіт. Іще кропива сприяє кровотворенню.
- Ромашка не тільки символізує добробут і ніжність, а й є важливою лікарською рослиною. Її використовують як потогінний, дезінфікуючий, заспокійливий та протизапальний засіб.
- Любисток раніше вважали приворотним зіллям, а ще ним лікували нервові та шлункові хвороби, водянку, незагойні рани, висипи на шкірі, випадання волосся на голові, хвороби серця - усього не перелічиш. А зараз і хату прикрашають - надто вже він духмяний.
-А я хочу розповісти про звичайний спориш. Топчемо, не задумуючись над його цінністю. Застосовують спориш як протизапальний , заспокійливий, загальнозміцнювальний та кровоспинний засіб. Він регулює обмін речовин, поліпшує апетит і загоює рани.
- Грицики звичайні ростуть як бур'ян на городах. Я навіть і не знала, що вони такі корисні. А виявляється, цю траву використовують при гастриті та виразковій хворобі шлунку. Сік рослини п'ють при проносі та ревматизмі.
На столах стоять склянки з лікарськими травами (кульбаба, деревій, мати-й -мачуха, петрів батіг).
Діти повинні відгадати назву трави.
4. Звіт пошукової групи «Травознавці"
- Наша група підготувала презентацію лікувальних властивостей овочів.
Морква. Я — комора вітамінів. Від мене більше крові. Лікую недокрів’я , рани, шлунок, очі, нирки, печінку, виганяю глисти. Діти, споживаючи мене, швидко ростуть, добре розвиваються.
Буряки. Нас використовують для приготування борщів, салатів. Лікують ожиріння, серце, нирки, недокрів’я , зубний біль і нежить.
Капуста. Дуже багата на вітаміни. Зберігаю молодість і красу, лікую різні хвороби.
Цибуля. Лікую всі хвороби. Мене їдять, щоб не захворіти на грип, щоб зберегти зуби, підвищити апетит, покращити зір, укріпити волосся.
Часник. Хто мене їсть, той не буде хворіти. Буде мати хороший апетит, здорове серце, не буде відчувати втоми.
Гарбуз. Я поживна і лікарська рослина. Багатий на вітаміни і мінеральні солі. Лікую нирки, печінку, серце, опіки.
1. Яка рослина нібито вбиває звіра, а насправді лікує його? Звіробій)
2. Яку лікарську рослину слід шукати при дорозі? (Подорожник)
3. Верхня частина листка - гладка і холодна, нижня - пухнаста і тепла. (Мати - й- мачуха)
4. Соком цієї рослини зупиняють кровотечу при порізах. (Деревій)
5. Вона є пекучою, глухою, собачою. Назвіть її. (Кропива)
6. Хоч один листочок цієї рослини рекомендують лікарі з'їсти навесні. (Первоцвіт)
7. Назвіть рослину, яка харчується комахами. (Росичка)
- Лісові ягоди містять у собі велику кількість різноманітних речовин, які за певних умов впливають на організм людини . Збирати ягоди потрібно тоді, коли вони містять максимальну кількість діючих речовин.
Ягоди сушать одразу після збирання на вільному повітрі, на горищі.
Зберігають сушені ягоди в полотняних мішечках, картонних коробках, час від часу провітрюючи.
Чорниця.
Росте чорниця у хвойних лісах, на лісосіках, у зелено - вільхових заростях. Листки збирають під час цвітіння, ягоди — цілком стиглі. Ягоди чорниці застосовують при проносі, болю у шлунку. Для зміцнення гостроти зору необхідно вживати свіжі ягоди.
Суниця.
Росте суниця в лісах, серед чагарників, на узліссях. Листки збирають під час цвітіння, ягоди - коли вони дозріли. Лікує хвороби печінки, запалення дихальних шляхів, очищає кров.
Ожина.
Росте в лісах, на берегах річок. Стиглі ягоди збирають наприкінці літа, листки - протягом усього літа. Ягоди використовують як потогінний засіб. Листки в суміші з листками малини застосовують як чай, що знижує температуру.
Шипшина.
Росте на узліссях, у ярах, серед чагарників. Листки збирають під час цвітіння, стиглі ягоди в жовтні. Застосовують при ранах, що погано гояться, для зміцнення гостроти зору,при діатезі. Підвищує опірність організму в боротьбі з інфекційними хворобами.
Діти куштують варення (малинове, суничне, смородинове,калинове) і називають ягоди, з яких воно зварене.
5. Звіт пошукової групи "Менеджери з реклами"
Чай заспокійливий.
Чай для волосся.
Хто хоче пишне волосся мати,
Прошу мого чаю скуштувати.
Я туди трави клала та окропом заливала.
Хто мій чай частенько буде пити,
Той з гарним волоссям буде ходити.
Чай довгожителів.
І до мене йдіть чай пити,
Будете на світі довго жити.
З бузини, шипшини попивайте
І ніяких болячок не знайте.
Листя із суниць туди додайте
І собі здоров'ячка придбайте.
Із "розсипаних" складів скласти прислів'я.
ва Здо голо ро всьо в'я му (Здоров'я — всьому голова.)
ма не Без в'я тя здо ро щас (Без здоров'я нема щастя)
для да бі та Чис во хво да роби (Чиста вода — для хвороби біда)
В ті здо му дух рово лі ро вий во здо (В здоровому тілі — здоровий дух)
ров'я Най ба ство здо біль гат ше (Найбільше багатство — здоров'я)
6. Звіт пошукової групи "Фітотерапевти"
- Не можна сьогодні не згадати про відомого нам всім фітотерапевта Н.П.Земну. Вона створила у Києві "Аптеку народних ліків". І зараз її ліками лікується багато людей.
- Ми також хочемо вам запропонувати декілька рецептів народної медицини..
- Якщо у вас болять зуби, то вам допоможуть часник, ромашка, шальвія.
- Якщо ви застуджені, то у глечику запарте окропом духмяне зілля чебрецю, цвіту бузини, календули.
Низько схиліться над глечиком і вдихайте цілющу пару ротиком, а видихайте через ніс. Кілька таких процедур - і кашлю чи запалення горлечка як і не було!
- У дітей часто болять животики. При цьому захворюванні я б порадив пити настої чорниці, ромашки, бузини.
- Багато людей страждає на безсоння. В цьому випадку найкраще допомагає такий збір трав: м'ята, меліса, чебрець. По одній столовій ложці трави залити окропом, настояти 3 - 5хвилин. Пити настій, додавши ложку меду.
- Як бачимо, людське життя немислиме без лікарських рослин. Завдяки цілющим властивостям, їх здавна використовують для лікування різних хвороб.
Учні в групах складають рецепти зцілення для хворих тварин. У Зайчика болять зуби, Лисенятко — застуджене, а у Котика болить живіт.
7. Звіт пошукової групи «Літератори»
- Наша група до уроку підготувала літературний матеріал.
Легенда
З біблійних оповідань перші довгожителі Адам і Єва жили в раю і не знали ні холоду, ні голоду, ні хвороб. Але після гріхопадіння Бог вигнав їх з раю. і зазнали вони великої нужди, і здолали їх численні хвороби. Бог змилувався над людьми і своєю доброю щедрою рукою послав рослини, щоб оберігали вони людей від хвороб, годували, одягали їх.
Живокіст
Живокіст кістки лікує
І здоров'я всім дарує.
Той, хто живокіст вживає,
Чималеньким виростає.
Цикорій
Тих, хто кволий, тих, хто хворий,
Він лікує залюбки.
Лиш цікаво: він — цикорій
Чи петрові батоги?
М'ята
М'ята і меліса
До купоньки сплелися.
І ніхто не розгадає,
Хто з них більшу силу має.
* Цвіте синьо, лист зелений, хоч усе мороз поб'є, а його не займає. (Барвінок)
* Очок золотий на сонечко дивиться,
Як сонечко нахмуриться, очок зажмуриться . (Кульбаба)
* В луках сестри молодії,
Очі золотії, ще й білявії вії. (Ромашка)
* Сидить Марушка в семи кожушках.
Хто її роздягає, той сльози проливає (Цибуля)
* Червона та кисла, на болоті звисла. (Журавлина)
добре ви запам'ятали назви лікарських рослин.
Р О М А Ш К А
В О Л О Ш К А
С П О Р И Ш
Л И П А
К А Л И Н А
Н А Г І Д К А
П О Д О Р О Ж Н И К
1. Мене люблять дівчата, вплітають у вінки, ворожать: "Любить - не любить". Лікую багато хвороб.
2. Мій чай синього кольору, солодкий і без цукру. Моїм чаєм лікують хвороби нирок.
3. Мене в народі звуть топтун. Я рослина тепла, лагідна, живу здебільшого при дорозі. Мною підгодовують домашню птицю.
4. А я – дерево. З мого цвіту добувають дуже смачний мед.
5. Один із рослинних символів України.
6. Латиною я —" календула." А яке ще ім'я я маю?
7. Я росту скрізь. Простягаю свої листочки до людей, пропоную допомогу, швидко знімаю біль, зупиняю кров, допомагаю при укусах бджіл, навіть гадюки.
ІІІ. Рефлексивно - оцінювальний етап
1. Упорядкування стінної газети.
2. Вправа "Незакінчені речення"
- На уроці я більше дізнався про ...
- Сьогоднішній урок спонукав мене до ...
- Найцікавішим завданням на уроці було ...
3. Самооцінка роботи на уроці і оцінювання роботи товаришів у групах.
4. Заключне слово учителя. Люди за здоров'я платять великі гроші. А тут природа подбала: бери, лікуйся, будь здоровим. Але віддай плату — свою любов.
Любіть природу, діти, шануйте її дари, оберігайте, ощадливо користуйтеся нею. Бережіть кожну стеблинку, що зветься рослиною. Пам'ятайте, що кожен з них росте, щоб приносити користь, допомагати хворим, немічним.