28 серпня о 18:00Вебінар: Методи і прийоми корекційної педагогіки, які можна використати на будь-якому уроці

Філософські роздуми на тему: «Хто Я?»

Про матеріал

ФІЛОСОФСЬКІ РОЗДУМИ: ХТО Я? (позакласний захід для учнів 7-11 класів щодо формування ціннісного ставлення до себе) Мета: прищеплювати дітям бажання і прагнення досліджувати самих себе (характер, здібності, душевні якості); спонукати до самопізнання, розвитку своїх здібностей і талантів; сформувати позитивну мотивацію до саморозвитку.

Перегляд файлу

Оліфіренко Світлана Миколаївна,
учитель російської мови та літератури Бердянського

НВК №1 «Мрія» Запорізької області,

відмінник освіти України,

спеціаліст вищої категорії, учитель-методист

 

ФІЛОСОФСЬКІ РОЗДУМИ: ХТО Я?

(позакласний захід для учнів 7-11 класів

щодо формування ціннісного ставлення до себе)

 

Мета: прищеплювати дітям бажання і прагнення досліджувати самих себе (характер, здібності, душевні якості); спонукати до самопізнання, розвитку своїх здібностей і талантів; формувати позитивну мотивацію до саморозвитку.

Форма проведення: філософські роздуми (позакласний захід).

Обладнання:

• малюнки / картини учнів;

• вироби, рукоділля, колекції учнів;

• комп'ютер, проектор, екран;

• «Чи легко бути наодинці з собою?» (9 кл.; рос.) https://www.youtube.com/watch?v=q8TthAgahh0 (7 хв. 35 сек.);

• текст «Декларації моєї самоцінності» Вірджинії Сатир (на аркушах видається кожному учню).

 

Хід заходу

 

1. Мотивація діяльності учнів

- Діти, що, на ваш погляд, вивчає наука філософія?

- Пропоную вам уважно прослухати декілька висловлювань філософів різних епох та висловити свою думку про те, як ви розумієте кожний вислів.

* «Щастя, мабуть, полягає в дозвіллі» (Аристотель).

* «Дозвілля без духовних занять - загибель для людини» (Артур Шопенгауер).

* «Я ніколи не буваю так зайнятий, як в години свого дозвілля» (Марк Туллій Цицерон).

* «Дозвілля - це батько філософії» (Томас Гоббс).

(Міркування учнів).

- Який же глибокий сенс вклали великі мислителі в ці свої вислови! Дійсно, дозвілля для кожного з нас - це не просто багатогодинне лежання на ліжку або нескінченні розваги. Це духовне вдосконалення особистості, самопізнання. Один поет написав про це так:

Побудь наодинці з собою,

поговори трохи з тишею.

Звідки ми? Навіщо живемо? -

поговори про це з нею удвох...

Нехай тиша розкаже тобі

про головне в людській долі.

 

2. Знайомство зі статтею Катерини Мурашової «Кого бояться підлітки?» (рос.) (https://snob.ru/selected/entry/45522)

Автор - сімейний психолог, який запропонував дітям від 12 до 18 років добровільно провести 8 годин наодинці з собою, виключивши можливість користуватися засобами комунікації (мобільні телефони, Інтернет). При цьому їм заборонялося включати комп'ютер, будь-які гаджети, радіо і телевізор. Однак дозволявся цілий ряд класичних занять: створення письмових текстів, читання, гра на музичних інструментах, малювання, рукоділля, спів, прогулянки і т. п.

Автор експерименту хотіла довести свою робочу гіпотезу про те, що сучасні діти надто багато розважаються, не в змозі самі себе зайняти і зовсім не знайомі зі своїм внутрішнім світом.

Результати експерименту приголомшили (із 68 учасників із завданням впоралися лише троє!). Виклавши результати, К. Мурашова в кінці статті ставить запитання: «А що ви думаєте про це?»

 

3. Обговорення результатів експерименту К. Мурашової в формі інтерв'ю з учнями

- Чи доводилося вам перебувати наодинці з собою? Як довго це тривало? Чим ви займалися?

- Що б ви робили, якби вам трапилося надовго залишитися наодинці з собою?

- Було б вам страшно?

- Скільки часу ви могли б провести наодинці з собою?

- Хто з вас хотів би провести такий експеримент на собі? Чому?

- Чому так важливо проводити більше часу наодинці з собою?

(Міркування учнів).

Класична психологія стверджує, що у людини є дві базові потреби - в спілкуванні і самоті.

Численні дослідження довели, що тільки на самоті людина отримує необхідну психологічну розрядку, яку можна порівняти з відпочинком всього організму під час сну. Лікарі впевнені, що відсутність такої розрядки веде до захворювань нервової системи.

Для хороших відносин з іншими людьми людина повинна встановити контакт із собою, а це реально тільки тоді, коли у неї є можливість хоча б трохи побути на самоті.

 

4. Перегляд відеофільму «Чи легко бути наодинці з собою» (опитування учнів із однієї з Харківських шкіл)

- Із якими думками своїх однолітків ви згодні, а з якими ні? Чому?

 

5. Повідомлення учня про захоплення великих людей

- Страх залишитися наодинці з собою часто пов'язаний і з нудьгою, яку відчувають люди, які не вміють зайняти себе будь-якою значущою справою. А такою справою може стати хобі.

Хобі - це час наодинці з собою. Це час для самого себе, коли у людини є можливість провести якийсь час наодинці з собою, зосередитися на чомусь і, звичайно, відволіктися від навколишнього світу.

У багатьох великих людей були захоплення. Причому ці захоплення часто вимагали усамітнення, зосередженості, концентрації уваги, старанності, наполегливості.

Наприклад, знаменитий хірург Микола Васильович Скліфосовський захоплювався садівництвом і навіть вивів нові сорти яблунь і груш.

Лікар Сергій Петрович Боткін захоплювався грою на віолончелі і до 50 років брав уроки музики.

Лікар Володимир Іванович Даль любив збирати нові і застарілі слова, прислів'я, приказки. І прославився він своїм тлумачним словником, який всім відомий зараз як «Словник Даля».

Композитор Олександр Порфирович Бородін, автор опери «Князь Ігор», за професією був хіміком.

Король Швеції Густав V захоплювався вишивкою.

Королева Данії Маргарет любила малювати.

Арнольд Шварценеггер збирає машинки марки Hammer.

Український письменник Іван Якович Франко любив «тихе полювання» - збирання грибів і рибалку. Він полюбляв піші прогулянки та мріяв про велосипед, якого так и не придбав.

Віталій Кличко, крім свого професійного захоплення боксом, із радістю грає в шахи.

 

6. Обмін повідомленнями учнів про власні хобі

- Не дивлячись на те, що навчання забирає у вас чимало часу і сил, багато хто з вас свій вільний час теж віддає улюбленим і цікавим заняттям.

(Коментарі учнів до експонатів виставки: малюнків, поробок, колекцій, рукоділля та ін.)

 

7. Підведення підсумків. Читання тексту «Декларації моєї самоцінності» Вірджинії Сатир

(http://y-muri-tvorennia.blogspot.com/2016/02/blog-post_2.html)

«Декларація моєї самоцінності» Вірджинії Сатир (1916-1988; американського психолога, психотерапевта, засновниці сімейного консультування) - своєрідний гімн людини самій собі. Нехай вона стане для кожного з вас універсальним помічником у зміцненні почуття власної гідності й самоповаги, зменшенні самокритики та прийняття себе.

 

8. Рефлексія «Рефлексивний екран»

Закінчіть речення словами і фразами з тексту «Декларації моєї самоцінності», які ви вважаєте найважливішими для себе.

- Мені належить ...

- Я знаю…

- Я можу…

- Мені захотілось…

 - Наодинці з самим собою мені необхідно обміркувати такі фрази з «Декларації...».