Філософський діалог з елементами тренінгу "Яке глибоке щастя – жить, будь гідним імені Людини! "

Про матеріал

Філософський діалог з елементами тренінгу направлений виховувати у дітей людяність, гуманізм у стосунках, доброзичливість, повагу до людей, великодушність та самопожертву, скромність; показати велич людини, яка прагне стати Людиною; навчати оволодівати мистецтвом спілкування та навичками взаємодопомоги, пробуджувати у дітей щирий інтерес до всього корисного, морального; бажання назавжди зберегти людську гідність; сприяти об'єднанню колективу.

Перегляд файлу

Відділ освіти Добропільської міської ради

Міський методичний кабінет

 

 

 

 

 

 

Виховний захід

Філософський діалог

з елементами тренінгу

 «Яке глибоке щастя – жить, будь гідним імені Людини!»

 

 

 

 

http://urist-edu.ru/pars_docs/refs/92/91008/91008_html_m370cb8f.png 

                                                                          Підготувала учитель

української мови та літератури

                                                                          Водянської ЗОШ І-ІІІ ступенів №11

                                                                          Добропільської міської ради

                                                                          Морозова Олена Геннадіївна

 

2017 рік

 

 

 

Яке глибоке щастя – жить, будь гідним імені Людини!

Мета: виховувати у дітей людяність, гуманізм у стосунках, доброзичливість, повагу до людей, великодушність та самопожертву, скромність; показати велич людини, яка прагне стати Людиною; навчати оволодівати мистецтвом спілкування та навичками взаємодопомоги, пробуджувати у дітей щирий інтерес до всього корисного, морального; бажання назавжди зберегти людську гідність; сприяти об’єднанню колективу.             

Форма проведення:філософський діалог з елементами тренінгу

Обладнання: проектор, комп`тер, презентація до заходу, вислови про людину, запис співу птахів, фонограми спокійних мелодій, скринька, дзеркало, відео приті, картки з людськими чеснотами, картки з мудрими порадами, книжечки з мудрими висловами про ЛЮДИНУ.

Хід заходу

 

І. Настановчо-мотиваційний етап (слайд 1)

Вправа «Допомога» (запрошуються 4 учні та 2 гості, які виконують завдання)

Уявіть себе на берегах річки. Гарно, красиво навкруги, співають пташки. Між вами тече бурхлива річка. Уявіть себе якимось предметом, який пливе річкою за течією  і покажіть як це відбувається (учасники говорять який предмет вони уявили і показують як він пливе). А тепер спробуйте проплисти проти течії  і покажіть це (учасники виконують завдання). Питання:

-Як легше було плисти за течією чи проти?

-Чому ні один з вас не попросив допомоги у тих хто стояв на берегах?

А тепер спробуйте (хтось один) проплисти проти течії, а всі йому допоможуть.

-Тепер легко було виконати це завдання?

Так, дійсно, легше, коли нам допомагають. І я пропоную нам сьогодні попрацювати злагоджено, допомагаючи один одному. І отримати гарний результат.

Я запрошую залучитися до нашого філософського діалогу і гостей. Сподіваюся, ми покажемо себе і свою співпрацю. (слайд 2)

 

ІІ. Таємничо-чарівна хвилина.

Учитель. У мене в руках чарівна скринька, у ній — найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати, кого або що він там побачив і мовчати аж доки всі найдопитливіші та найсміливіші не зазирнуть на дно скриньки.

(Звучить фонозапис щебетання птахів (1), під який відкривається скринька. Діти по черзі заглядають у скриньку)

— Кого або що ви побачили у чарівній скриньці?

(Діти називають себе, бо на дні скриньки дзеркало)

Учитель. Так, ви побачили в чарівному дзеркалі кожен себе. Людина — найцінніший скарб нашої Планети. (слайд 3)

Відомий український поет В. Симоненко, який прожив життя-спалах (28 років), написав поезію «Ти знаєш, що ти — людина?». Послухайте  цю поезію у виконанні учнів нашої школи (відео)

Ти знаєш, що ти — людина?

Ти знаєш про це чи ні?

Усмішка твоя — єдина,

Очі твої — одні.

Більше тебе не буде

Завтра на цій землі.

Інші ходитимуть люди,

Інші кохатимуть люди —

Добрі, ласкаві і злі.

Сьогодні усе для тебе:

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба,

Кохати спішити треба —

Гляди ж, не проспи.

Бо ти на землі — Людина,

І хочеш того чи ні —

Усмішка твоя — єдина,

Мука твоя — єдина.

Очі твої — одні. (слайд 4)

Учитель. У своїй поезії Василь Симоненко говорить про неповторність кожної людини. Кожен із вас — особистість, і саме такої людини, як ви, немає на землі і не може бути. Кожна людина є єдиною та унікальною. Ви говорите по-різному, по-різному думаєте і висловлюєтеся, мирно живете, іноді навіть і  сперечаєтеся, але завжди повинні пам'ятати, що треба бути не просто біологічною істотою,  а справжньою людиною, наділеною найкращими чеснотами: щиристю, добротою, милосердям, співчуттям, чесністю та ін.

На уроках ви часто виконуєте тестові завдання, кожне з них передбачає 4 варіанти відповідей.

А життя –дає лише 2 : так і ні.

Так – прожити гідно.

Ні – навіть думати про це не хочу. (слайд 5)

Сьогодні ми з вами спробуємо розібратися над питаннями, які цікавлять не одне покоління людей: хто така Людина; для чого вона живе на Землі; що значить бути справжньою  Людиною? Тема нашого виховного заходу «Яке глибоке щастя – жить, будь гідним імені людини!» (слайд 6)

Учитель. Людина - це насамперед біологічна істота, яка наділена на відміну від інших тварин свідомістю й мовою, здатністю працювати, оцінювати навколишній світ і активно його перетворювати. З іншого боку, людина - істота соціальна. 

ІІІ. Гра «Ланцюжок цінностей»

Учитель. Хто я? Навіщо я прийшов або прийшла в цей світ? Куди йде моє життя? Яких життєвих принципів дотримуватися? Здавалося б це прості запитання, але дати відповідь на них все важче.

Життя – це ваша таємниця, але ви повинні реалізувати себе, свої внутрішні можливості  і залишити після себе спадщину : посадити дерево, збудувати будинок, виростити сина.

Я пропоную вам об’єднатися в групи і побудувати  ланцюжок цінностей, які ви вважаєте найголовнішими у своєму житті (Завдання: перед учнями списки з 10-15 цінностей (щаслива сім’я, улюблена робота, багато грошей, машина, віддані друзі, любов до Батьківщини, гарний одяг, знання, доброта, здоров’я, національний дух, любов, гарний будинок), що мають складати сенс життя людини. Вони повинні обрати 5 найголовніших і розподілити їх у певній послідовності на дошці) (слайд 7)

В кінці нашого заходу ми ще раз звернемося до «Ланцюжка цінностей», може хтось захоче змінити свої погляди на життя.

Маленький принц з однойменної казки «Маленький принц» Антуана де Сент-Екзюпері сказав: «— Вы красивые, но пустые. Ради вас не захочется умереть.»

Дійсно, в наш час дуже важко залишатися людиною і дотримуватися моральних цінностей а не матеріальних,  але ми будемо до цього прагнути.

   ІV. Інсценізація « Повчальний діалог»

Учитель. Ми часто думаємо про когось погано, перебираючи подумки його вади, тішимося мстивими мріями, навіть не знаючи, якої шкоди завдаємо собі.

Адже негативні думки погано впливають на нашу психіку. Впливають більше слова або вчинки. Це розуміли ще древні люди. Ось притча, яка дійшла до нас із далекого Сходу.

 

Діалог купця, який збирається в країну варварів, із Буддою.

Будда. Вони - люди сердиті, навіть злі. Що ти подумаєш, коли вони звернуться до

тебе з грубими словами?

Купець. Я подумаю, що це люди добрі, але говорять мені злі слова. Люди, які не б'ють мене ні руками, ані мечем.

Будда. А коли вони вдарять тебе рукою або мечем, що ти подумаєш?

Купець. Що вони люди добрі, лагідні і смирні, вони завдають мені ударів рукою чи

мечем, але ж не відбирають у мене життя.

Будда. А якщо вони позбавлятимуть тебе життя, що ти подумаєш про це?

Купець. Що вони люди добрі і лагідні, якщо вони звільняють мене від цього грішного

тіла.

Будда. Гаразд, ти можеш жити в країні варварів.

 

Учитель .

Питання:

  • Чому людина завжди бачила добро? (тому, що у людини була чиста душа )
  • А що ми розуміємо під поняття «чиста душа»? ( це добра людина, яка робить тільки гарні вчинки, ніколи не допускає навіть паганих думок. Тримає в чистоті свої думки і слова)

Біблія нам говорить: «Запам’ятай: негатив викликає негатив. Якщо ми реагуємо на якісь погані речі негативно, пoжежа тільки рoзгориться. Єдина можливість її загасити – це відповідати добром на зло. Причому, не тільки видимо, але щиро, від усього серця.»

Як люди будуть жити всі зі світлою душею,
То сонце правди й доброти засвітить над землею.
Хай буде чистою твоя душа і вчинки всі чудові,
Будь добрим, праведним завжди в думках, на ділі, в слові.

 

V. Задача «Мій настрій»

Одна відома людина сказала : «Краща прикраса життя - гарний настрій». Дійсно, якщо ми в поганому настрої - то робимо прикро оточуючим, а якщо маємо гарний настрій - то хочемо робити добрі вчинки.

Простежимо за допомогою графіка за вашим настроєм протягом дня і зробимо висновок (графік на дошці):

— Чи впливає ваш настрій на настрій інших людей?

1. Ви встали зранку і у вас чудовий настрій.

2. Мати не підготувала вам одяг і ви нервуєте.

3. Йдете ви до школи і по дорозі зустрічаєте товариша, з яким поговорили про щось цікаве.

4. Прийшли в школу і однокласниця не дала списати уроків.

5. Почався урок і на початку уроку вас не спитали, ви у чудовому настрої.

6. Під кінець уроку ви були неуважні і вас відповідно оцінили.

Питання:

— На кого вплинув ваш настрій і ваша поведінка? (На матір, на однокласницю, на вчителя)

Учитель. Будемо пам'ятати, що ваш настрій залежить від людей, а значить — і чийсь настрій від вас. Поводьтеся так, щоб не відбирати здоров'я у когось через свою невихованість. Доброзичливість, вміння співчувати, вислуховувати співрозмовника, вміння сказати хороше іншим людям, - так ви можете впливати на настрій інших, і вони відповідатимуть вам також. Як у народі кажуть : «Стався до людей так, як хочеш, щоб ставилися до тебе».

VІ. Прийом  передбачення

Польський письменник, поет Бруно Ясенський сказав : «Не бійся ворогів. В гіршому випадку вони можуть тебе вбити. Не бійся друзів. В гіршому випадку вони можуть тебе зрадити. Бійся байдужих. Вони не вбивають і не зраджують, та тільки з їх мовчазної згоди існує на землі зрада і вбивство» .

Перш ніж пояснити слова Бруно Ясенського я хочу провести з вами вправу на передбачення. Ваше завдання: переглянути ролик, але на певних етапах я буду зупиняти відео, ваша задача дати відповіді на поставлені запитання.

Відео «Покоління»

  Запитання:

1 етап (0,50 с)

  • Як далі будуть розвиватися події?

2 етап (2,6)

  • Що буде далі?
  • Як поведе себе парубок?
  • Опишіть стан дідуся?

3 етап (3,28)

  • Що згадав дідусь?
  • Що буде далі?

4 етап (5,09)

  • Чому саме цей фрагмент життя спав на думку старого?
  • Ваш прогноз: що буде далі?

5 етап (5,48)

  • Як можна охарактеризувати парубків?
  • Як розвиватимуться події?

6 етап ( 6,26)

  • Чи чекали ви такого фіналу?
  • Фільм має назву «Покоління». Як би ви його назвали?
  • Які вади нашого суспільства засуджують автори ролика?

Ми може повернутись до слів Бруно Ясенського (пояснення).

Учитель. Людська байдужість – це страшна хвороба, якою заражена більшість населення планети. Постійна заклопотаність, велика кількість проблем, недовіра до навколишнього світу – це все робить нас байдужими. Досить часто нам простіше не звертати увагу та уникати негативних емоцій чи зайвого клопоту аби лише не задати собі нових проблем. Про це і сказав Бруно Ясенський.

Тому варто пам'ятати, що іноді від нашої поведінки може залежати чиєсь життя і наша допомога може врятувати людину. Не будьмо байдужими! І, можливо, світ стане кращим!
 

VІІ. Учитель. Людина… Ми сьогодні говоримо проте, що вона повинна бути наділена всіма моральними якостями: добротою, милосердям, ввічливістю, людяністю та ін. Але не слід забувати про такі якості як патріотизм , любов до рідної землі, відданість державі. Памятайте, Батьківщина — це рідна домівка, місце, де ви народилися та провели найкращі дитячі роки. У кожної людини Батьківщина одна-єдина, як і родина, тому її історія, культура, звичаї та традиції свято шануються. Любіть рідну землю!

Учениця. У дитинстві мама возила мене до бабусі. Який там ліс, які озера чисті й тихі, які луги зелені! Вийдеш на високий берег річ- ки — і видно далеко-далеко. А скільки кольорів у лугах… Мама говорить: «Відпочивай тут усе літо». А мені вже через тиждень хочеться додому. Спочатку не дуже, а потім так хочеться, що якби крила — полетіла б через луги, ліси, озера. І чому це додому так хочеться? Адже немає у нас ні річки ве- ликої, ні лісу тінистого, ні озер чистих, ні лугів широких. Степ, 6 горби, сади вишневі, ставок маленький — а хочеться швидше додому. Напевно, тому так тягне додому, що тут я народилася, тут почалося моє дитинство, тут я вперше побачила ясне сонце і синє небо, почула спів птахів і вимовила перше слово… Я читала, що є країни, де вічне літо, вічно квітнуть квіти, росте трава. Але хай вони живуть собі, ті прекрасні країни, зі своїм вічним літом, а я ні на що не проміняю своєї з осінньою мрякою, білою завірюхою, співучою весною і гарячим літом. Тому що найдорожче для людини — це Батьківщина. (В. О. Сухомлинський)

Учитель.  Але ми забули свою приналежність на Землі. Все частіше до вчинків людей можна застосувати прислів`я «Моя хата скраю -  нічого не знаю». Це такий прояв байдужості до справ інших людей, до подій , які відбуваються в державі.

Прислів`я "Моя хата скраю- нічого не знаю" в часи українського козачества звучало по іншому: "Моя хата скраю- першим ворога зустрічаю! " . Це вже з часом зміст і значення фрази змінилося.

Тож дослухаймося до  наших предків-козаків та беремо з них приклад. Будемо милосердними, небайдужими до інших, до Батьківщини.

І у будь-якому випадку людина повинна залишатися людиною – у ставленні до оточуючих, у ставленні до природи, ставленні до свого міста, до своєї Батьківщини, до свого народу. Тільки в цьому випадку це буде справжня людина, повноправний та гідний член сучасного суспільства, справжній патріот.

 

VІІІ. Підсумок

Учитель.  Повернімося до наших «Ланцюжків цінностей». Чи хоче хтось щось змінити?

В.О. Сухомлинський писав: «Ідеал людської краси – це водночас і ідеал моральності. Любов до людей - це твоя моральна серцевина.»

На завершення хочу подарувати вам невеличку книжечку  на  незабудь.

(Учитель дарує кожному учневі книгу з мудрими висловами про ЛЮДИНУ)

          Мудрі вислови:

  1.                   Не йди найлегшим шляхом. Вибирай завжди шлях найважчий. Переборення труднощів підносить людину.
  2.                   Пташка красна пір’ям, а людина – знаннями й гарними вчинками.
  3.                   Красива людина не вродою, а душею та вчинками.
  4.                   Не чиніть зла, воно гидке і кривди не робіть нікому, бо кривда щастя не дає, а зло обмежує свободу.
  5.                   Розумно і змістовно проводь своє дозвілля!!!
  6.                   Виховуй у собі Людину – ось що найголовніше!
  7.                   Все те, що ти робиш комусь, робиш собі!
  8.                   Якщо ти байдужий до інших, ти не заслуговуєш називатися людиною.
  9.                   Драбина життя повна колючок і найбільш боляче вони впиваються, коли ви сповзаєте по ній униз.
  10.              Учіться радіти життю, поспішайте робити добро, тримайтесь з гідністю за будь-яких обставин – і будете щасливі – вчить житейська мудрість.
  11.  Не вміти добре виражати свої думки – недолік, але не мати самостійних думок – набагато більший.
  12.              Постав над собою і сто вчителів – вони виявляться безсилими, якщо ти не зможеш сам примусити себе і сам вимагати від себе. (В. Сухомлинський). (слайд 9)

Учитель. Я сподіваюся, що ви будете керуватися цими мудрими висловами все своє подальше життя і передасте їх своїм дітям та онукам.

Учитель.  (під ніжну мелодію)  Яким буде життя - чи кришталевим, чистим, як джерельна водиця, чи сірим непроглядним, як осінній туман, - залежить від вас, дорогі діти. Ви тільки-но стоїте на порозі дорослого життя, воно здається вам таким довгим... Але пам'ятайте: насправді воно коротке, дуже коротке. Як швидко гаснуть зірки на небі, так швидко минають дні нашого життя. Тож намагайтеся, щоб ці дні не пролітали марно, прагніть залишити після себе якнайбільше хороших слів і справ! Щоб оточуючі відгукувалися про вас як про чуйних, добрих, щирих людей. Людей із великої літери.

Усім вам хочеться побажати бути добрими і милосердними, чесними і вмілими, чуйними і творчими, небайдужими та люблячими, щоб уміли бачити красу рідного краю і захоплюватись нею. Щоб знали традиції, історію свого народу і несли у своїй душі те найкраще, що є у нас, українців! Бути Справжніми Людьми!

 

Усім бажаю:

Бажаю, щоб ваше життя було схожим на казку,
розфарбовану всіма кольорами веселки:
червоний – це  вічне взаємне кохання,
оранжевий – тепло дружніх стосунків,
жовтий – яскраве сонечко,
зелений – спокій і мир в душі,
блакитний – чисте безхмарне небо,
синій – вірність і чесність,
а щоб ми іноді розслаблялиcь,
то нехай час від часу для нас все буде фіолетовo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

щаслива сім’я

улюблена робота

багато грошей

машина

віддані друзі

любов до Батьківщини

гарний одяг

знання

доброта

здоров’я

національний дух

любов

гарний будинок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Будда. Вони - люди сердиті, навіть злі. Що ти подумаєш, коли вони звернуться до

тебе з грубими словами?

Купець. Я подумаю, що це люди добрі, але говорять мені злі слова. Люди, які не б'ють мене ні руками, ані мечем.

Будда. А коли вони вдарять тебе рукою або мечем, що ти подумаєш?

Купець. Що вони люди добрі, лагідні і смирні, вони завдають мені ударів рукою чи

мечем, але ж не відбирають у мене життя.

Будда. А якщо вони позбавлятимуть тебе життя, що ти подумаєш про це?

Купець. Що вони люди добрі і лагідні, якщо вони звільняють мене від цього грішного

тіла.

Будда. Гаразд, ти можеш жити в країні варварів.

 

 

 

Учениця. У дитинстві мама возила мене до бабусі. Який там ліс, які озера чисті й тихі, які луги зелені! Вийдеш на високий берег річ- ки — і видно далеко-далеко. А скільки кольорів у лугах… Мама говорить: «Відпочивай тут усе літо». А мені вже через тиждень хочеться додому. Спочатку не дуже, а потім так хочеться, що якби крила — полетіла б через луги, ліси, озера. І чому це додому так хочеться? Адже немає у нас ні річки ве- ликої, ні лісу тінистого, ні озер чистих, ні лугів широких. Степ, 6 горби, сади вишневі, ставок маленький — а хочеться швидше додому. Напевно, тому так тягне додому, що тут я народилася, тут почалося моє дитинство, тут я вперше побачила ясне сонце і синє небо, почула спів птахів і вимовила перше слово… Я читала, що є країни, де вічне літо, вічно квітнуть квіти, росте трава. Але хай вони живуть собі, ті прекрасні країни, зі своїм вічним літом, а я ні на що не проміняю своєї з осінньою мрякою, білою завірюхою, співучою весною і гарячим літом. Тому що найдорожче для людини — це Батьківщина. (В. О. Сухомлинський)

 

 

docx
Додано
6 квітня 2018
Переглядів
1878
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку