26 серпня о 18:00Вебінар: Навчання в умовах пандемії: рекомендації ООН та світовий досвід

Фіто-подорож"«Бібліотека – душі аптека, а природа – лікар народу»"

Про матеріал
Мета заходу : Познайомити учнів з літературними творами про лікарські рослини. Узагальнити й поглибити знання про лікарські рослини рідного краю, навчати розпізнавати рослини за малюнками, описом, загадками.
Перегляд файлу

Комунальний заклад «Василівська гімназія «Сузір’я» -

загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Василівської райради, Запорізької області

 

 

 

 

Фіто – подорож:

«Бібліотека – душі аптека,

а природа – лікар народу»

 

                                               для учнів 1-4 класів

                           

І ні стеблинку, гілку чи тваринку
Я не ображу: це – страшенний гріх!
Бо в кожній з них 
Живе тремка живинка,
що світиться довірою до всіх...
                                           А. Костецький

 

 

                                                                              

 Бібліотекар гімназії  Долдіна В.В.

 

 

 

2020

 

 

Мета заходу : Познайомити учнів з літературними творами про лікарські рослини. Узагальнити й поглибити знання про лікарські рослини рідного краю, навчати розпізнавати рослини за малюнками, описом, загадками.

Заохочувати до читання, виховувати шанобливе ставлення  до рослин, бажання  берегти своє здоров’я.

Обладнання: книжкова виставка «Дарунки матінки природи», малюнки лікарських рослин, мапа фіто - подорожі, ігровий реквізит, музика на флешці, фломастери, презентація з матеріалами для виховного заходу, «лісовий» килим, галявини. Учасники заходу: бібліотекар, Зоряник – талісман гімназійної бібліотеки, Мавка – лісова фея, учні НУШ у супроводі класного керівника.

Хід заходу.

Бібліотекар:  Доброго дня, шановні гості! Дуже рада вас вітати у Медіатеці. У нас сьогодні ЕкоДень. І  розмова наша присвячена дарункам матінки природи. На нашій планеті Земля виростають тисячі різноманітних рослин. Її ліси, гори, степи  - це величезні природні багатства. Все цінне для людини прийнято порівнювати з золотом. Природа дарує людині таку різноманітність «золотих дарів», що їх важко навіть перерахувати. На неозорих просторах, точно золоті розсипи, розкидані рослини, що радують неповторною красою і допомагають лікувати різні хвороби. Особливу цінність мають лікарські рослини, які допомагають зберігати і зміцнювати здоров’я людини. У медичних книгах сказано :”Якщо подивитися на природу поглядом лікаря, який шукає ліків, то можна з певністю сказати – ми живемо у світі ліків .”

Я не степом ходжу - я ходжу по аптеці,

Розбираючись в його трав'яній картотеці.

Безмежний степ, безкрайній степ,

Ти - природою написаний дивний рецепт.

І мені бачиться: корінці в два вершки

В акуратні сиплються порошки,

І гойдаються склянки з ромашкою на пробці,

І пігулки складаються з гілок в коробки…

                                                       С. Кірсанов

        Бібліотекар:   Ми з вами живемо у Запорізькому краї, який дуже багатий на лікарські рослини. За даними Вікіпедії, 66 рослин Запорізької області занесені до Червоної книги України. Познайомитися з Червоною книгою України ви можете в будь який час, завітавши до Медіатеки. (Слайд 2)

          Сьогодні, діти, ми вирушаємо з вами до країни Читалії, в якій поруч із енциклопедіями живуть книги про  лікарські рослини. Тому і називається наша подорож в уявний ліс ФІТО- ПОДОРОЖ.  ФІТО - це перша частина складних слів, що за значенням відповідають слову рослина, напр.: фіто - подорож, фіто - карантин і т. ін. На уявних лісових галявинах ви дізнаєтесь про лікувальні властивості чарівних рослин, познайомитеся із уривками творів про рослини, з якими ми зустрінемося.  Подорожувати будемо від галявини до галявини. Ось мапа нашої подорожі.

Мапа подорожі (Слайд 3)

Старт: (Слайд 4)

Бібліотекар: 

- До чудо-ліків в гості вирушаймо,

Дивинку щонайменшу помічаймо.

Де материнка, подорожник, молочай,

Повинен знати кожен травознай.

Із вдячністю цілющі трави пийте,

Ростіть, розумнішайте й здоровійте!

Ну що, готові подорожувати?

  Бібліотекар:    Піднімайтесь зі стільців, шикуйтесь за своїм товаришем та  йдемо змійкою за мною, як справжні туристи в ліс. І щоб нам було веселіше подорожувати пограємо в гру «ТАК» чи «НІ». Я задаю вам питання, а ви разом відповідаєте «ТАК» чи «НІ».

Запитання:

1.В ліс дитині без дорослих можна ходити?

2. Ви любите подорожувати?

3. А вогонь можна розводити в лісі?

4. Гілки дерев можна  ламати?

5. А про цілющі рослини хочете взнати?

Бібліотекар:  - Ось і перша галявина «Туристична».(Слайд 5)

- Діти, привал, сідайте.

Подивіться на екран, у нас тут завдання. Склади пазли і прочитай вираз.

Пазли.  Хто сміливий? Підходь до комп’ютера. (Складають пазли)

Виходить Зоряник. Ой, ой, ой… Я ледве догнав вас, так біг, що аж впав та коліно здер…допоможіть мені. Діти, а взяв із собою у подорож хто - небудь аптечку?

Бібліотекар. Зорянику, ми ж у лісі. Діти, подивіться уважно на галявині. Можливо є тут рослини, які допоможуть нашому пораненому Зорянику  зупинити кров?

1 учень.  Ось подорожник. Він допоможе пораненому. Мені бабуся завжди прикладала подорожник до рани і вона дуже швидко загоювалася.

Зоряник прикладає подорожник до коліна.  (Бурчить.) Що це за подорожник такий?

Бібліотекар читає слайд.

Подорожник великий (Слайд 6)

- Подорожник великий — багаторічна трав'яниста рослина, яка здавна шанується народною медициною багатьох народів світу і широко використовується як лікувальний засіб при зовнішніх ранах, ударах, наривах та опіках.

Запитання дітям.

- Чому саме так назвали цю рослину подорожником?

(Тому, що подорожник росте по дорогах і стежках).

Зоряник. А я згадав одну легенду про Подорожник. (Слайд 7)

      Жив на світі старенький дідусь. Про нього йшла слава, що він володіє живою водою. В той час помирав царський син, ніхто не міг його вилікувати. Тоді придворні розповіли про дідуся-знахаря. Цар наказав його привести до палацу.

Старий погодився вилікувати царського сина. Але поспішаючи на  допомогу, впустив посудину з живою водою. Знахар впав на землю і гірко заплакав. Раптом він побачив, що на місці пролитої води проглянула з землі рослина, яка промовила: “Я забрала твою живу воду. Бери мене і спасай хворих”. І дідусь вилікував царського сина.

З тих пір і росте при дорогах цілюща трава — подорожник.

 

(Зоряник відліплює намальовану рану  разом із листком подорожника.)

Зоряник. Дивіться, нога вже як новенька! Все загоїлось..

 А ви до лісу? Можна з вами?

Бібліотекар. Ходімо Зорянику, допоможеш нам у подорожі.

А перед нами наступна галявина «Сонячна» (Слайд 8 )

Підніміть руку хто знає що це за квітка?

Сонечко в траві зійшло.

Усміхнулось, розцвіло.

Потім стало біле-біле

І за вітром полетіло.

(Кульбаба).

- Що ви знаєте про цю лікарську рослину? Чому її називають сонечком?

2 учень. У давнину її вважали еліксиром життя. У листках її багато вітамінів, з неї готують салати. Настій кульбаби — чудовий засіб від опіків.

Бібліотекар. У народній медицині цю рослину застосовують як апетитний, кровоочисний, сечогінний, жовчогінний, проносний засіб, при хворобах жовчного міхура, печінки, при водянці, діабеті, базедовій хворобі, хворобах нирок і сечового міхура, для поліпшення обміну речовин. Корені застосовують при болях у животі, квітки — при ревматизмі, підвищеному тиску крові, безсонні. Молочним соком закапують очі при трахомі, запаленні очей, застосовують його при сухій екземі.

Давайте з вами відпочинимо і подивимося мультфільм «Кульбаба – товсті щоки», а ви мені потім розкажете, чому ж у кульбаби були товсті щоки?

 https://cutt.ly/zyofSGr  мультфільм (Слайд 9)

Трейлер до мультфільму «Мавка»  (Слайд 10)

До Медіатеки заходить Мавка.

Насторожено, крадучись питає:

- А хто ви такі? Що робите в моєму лісі?

Зоряник. Ми прийшли познайомитися із лікарськими рослинами  і дізнатися про їх цілющі властивості.

Мавка. А я Мавка, лісова фея. Я знаю про свої рослини все, все. Я можу вам розповісти таємниці лікарських трав. Ось про чистотіл наприклад. (Слайд 11)

       Чистотіл (латинська назва перекладається дослівно — дар сонця) — лікувальна рослина, яка росте по засмічених місцях, частіше в затінку, біля житла, під тинами, обабіч вулиць, на краю лісу. Поширений повсюдно. Збирати траву починають наприкінці травня — до кінця липня, тобто під час більш рясного цвітіння. Соком чистотілу виводять бородавки, вузлики, лишаї, мозолі, плями на шкірі. Настоєм чистотілу лікують хвороби ротової порожнини. Використовують чистотіл і для лікування ран, які довго не загоюються.

(Слайд 12)

      Послухайте  аудіо - оповідання Наталії Зотової «Чистотіл» (скорочено)

      Вирок лікаря був суворий: процес прогресує, по всій видимості неминуча операція, наслідки непередбачувані. З хворобами, якими займається онкологічний інститут, жартувати не доводиться. Катя вийшла з кабінету приголомшена. Їй ще немає сорока і їй страшно ... Так, як там написано в довідці, виданій лікарем. В якості єдиного засобу, що можуть призупинити процес, рекомендується спробувати чистотіл. Вона знала цю траву. Наполегливий бур'ян. Його зарості з веселенькими жовтенькими квіточками заполонили на дачі всю округу. Але це було вісім місяців тому, а зараз лютий, і до нової зелені треба дожити ... І хто міг знати, що від якоїсь бур'яну залежить здоров'я, а то й саме життя.
Чистотіл в аптеці був відсутній. Катерина з мамою обійшли всі аптеки міста, але так і не знайшли потрібного зілля.  Катя з жахом відлічувала дні, відведені на лікування. Через своїх колишніх товаришів по службі, згодом, мама дістала трохи чистотілу. У відварі трави чистотілу здавна купали дітей при різних шкірних захворюваннях. Зовнішньо їм лікували шкірний туберкульоз, лишаї, екземи, зводили бородавки. Були відомості про застосування його при хворобах печінки і жовчного міхура, при розладах нервової системи. Дуже обережно говорилося про «деяку протипухлинну дію при місцевому застосуванні» в експериментах на тваринах. І ось тоді, в момент відчаю і безвиході, вона перший раз в житті написала лист в газету. Про свої муки, про безпорадність, про холодному байдужості, що вбиває надію на одужання. Це був крик, крик душі, порив. 

       Катя йшла до лікаря як на страту. А ви знаєте, тьху-тьху, але, здається, ми задушили вашу хворобу. Аналізи дещо краще. Почекаємо трохи з операцією. Продовжуйте лікуватися чистотілом і ... », - вона виписувала нові рецепти. А Катя сиділа убита і безмовна. Тому що чистотілу у неї більше не було. Знову не було. Катя продовжила як і раніше оббивати пороги аптек. Про лист в газету вона, чесно кажучи, забула. Одного разу, повернувшись з роботи, зрозуміла, що чоловік сильно роздратований. Майже безперервно дзвонив телефон. Це дзвонили люди, які прочитали лист і хотіли поділитися чистотілом.

            На чотири наступні дні їх квартира перетворилася на «будинок відкритих дверей».  Люди йшли, йшли ... І пропонували допомогу. Вони несли траву в аптечних упаковках і поліетиленових пакетах, пов'язану пучками і дрібно різану. Покупну і зібрану власними руками. Такої кількості чистотілу могло вистачити не на один місяць і не для однієї тільки Каті.
            Це був урок безкорисливості, порядності і доброти. У неї з'явилося так багато нових, добрих, щирих друзів - людей з ЧИСТИМИ душами. І як дивно і символічно, що ім'я травички - чистотіл. Призначена для тілесного очищення, вона проявила в людях моральну чистоту душ. ( 3хв.00 сек.)

Бібліотекар  Діти, на цій галявині ви багато дізналися про лікувальні властивості чудо-рослини. Давайте разом повторимо, як називають лікарську рослину, про яку йшла мова? (Чистотіл.)

Наша наступна  галявина називається  «Ароматна» (Слайд 13)

Бібліотекар. Відгадайте самі, що це за рослина? Чай з нею  духмяно пахне, прохолодного дня випивши напій «Махіто» довго відчуваєш смак цієї духмяної травички….візьміть цей мішечок і відгадайте за запахом, що в ньому…

Так. Це м’ята.

Мавка.  Цій лікарській рослині поети присвячують вірші.

Відцвіла під тином знову рута-м’ята,

Пахкотить сьогодні тільки у руках,

 М’ята, моя м’ята,

запах твій – це свято,

Знають в розмаїтті м’яту у віках…

 Візьму тебе в руки і нап’юся чаю,

 З чашечки малої з запахом твоїм,

Я чарівну м’яту всюди величаю,

Що співає завжди спокоєм моїм…

                                      Віталій Назарук

(Слайд 14)

Бібліотекар. Однією з цікавих особливостей м'яти можна вважати здатність знімати спазми в животі. М'ята володіє дуже сильною антибактеріальною властивістю, тому регулярне включення у раціон даної рослини може відбити атаки грибкових або інфекційних захворювань. Головний біль, як правило, пов'язаний зі спазмами судин. М'ята може допомогти точно так, як і при болю у шлунку, тобто зняти основні симптоми та заспокоїти головний біль.  М'ята вважається одним з кращих натуральних заспокійливих. Завдяки своєму яскравому і незабутньому аромату, м'ята входить до складу популярних парфумерних брендів.

 Що це за галявина ви мабуть здогадалися за знаками питання… це «Галявина загадок». (Слайд 15)

Я на сонце дуже схожа,

Золотиста, ніжна, гожа.

Я щоранку розцвітаю,

Промінцями всіх вітаю.

Відгадати вам не важко,

Що за квітка я? (Ромашка)

- Що ви знаєте про ромашку?

3 учень. Ромашка лікарська.  Навар ромашки використовують при хворобах шлунку, кишечника, а також для промивання гнійних ран. Також квітки ромашки включено до трав’яного збору, який показано при гострих і хронічних захворюваннях вуха, горла, носа, запальних процесах ротової порожнини і травного тракту. (Слайд 16 )

Бібліотекар

Подивіться, яка гарна ромашка виросла на цій галявині! Та вона не проста, загадкова. Нам потрібно відривати по одній пелюстці і відгадувати загадки.

«Загадки від ромашки»

 

          І червона, й соковита,

          Та гірка вона все літо.

          Припече мороз – вона

          Стала добра і смачна.               (Калина)

 

 

Лист різний із оксамиту,

Соком ягідка налита.

А для хворої дитини

Кращі ліки - чай з …            (Малини)

 

Червона, солодка, пахуча,

Росте низько, до землі близько.       (Суниця)

 

Рослина, що зубів не має, а кусає.  ( Кропива)  

 

Росла біленька кулька,

подув вітер - кулька полетіла. (Кульбабка)

 

Синьоока ця заброда

В полі водить хороводи.

Де вона вінки спліта -

Рідкі пшениці і жита. (Волошка)

 

- Молодці!

Бібліотекар.

Нарешті ми добралися до «Підсумкової галявини». (Слайд 17 )

А це що означає? Що нам вже час повертатися додому.  Але спочатку підведемо підсумок нашої подорожі за чашкою смачного трав’яного чаю.

Діти відповідають на запитання.

  • З якими лікарськими рослинами ми познайомилися?
  • Що запам’яталося вам найкраще під час подорожі?
  • Про які квіти чи рослини ви читали в казках, легендах чи оповіданнях?                  

Працюємо разом.

Інтерактивна гра на екрані «Відгадайка». (Слайд 18 )

  1. Рослина, якою зводять бородавки.  (Чистотіл)
  2. Сонечко в траві зійшло,
    Усміхнулось, розцвіло,
    Потім стало біле-біле
    І за вітром полетіло.
    (Кульбаба)

3. Цілюща квітка - предок всіх троянд.  (Шипшина)

4. Рослина, яка не вбила жодного звіра.   (Звіробій)

5. Рослина, що володіє цілющими властивостями, в народі зветься «котячим зіллям», так як кішки дуже люблять її запах і навіть їдять листя. (Валеріана)

6. Це пекуча рослина, яку може і сліпий вгадати. (Кропива)

7. Лікарська квітка, на пелюстках якої ворожать всі закохані.  (Ромашка)

Бібліотекар. Молодці, ви дуже гарно впоралися із завданнями. Так як же нам знайти стежинку, яка приведе нас додому. В мене ідея! Давайте намалюємо всі разом лікарські рослини, які ми сьогодні зустріли в лісі на  стежинці і чарівна стежинка приведе нас додому.

(Малюємо на відрізку обоїв довжиною 3 метри «Квітучу лісову стежку»)  (Подорожник, кульбабка, ромашка, чистотіл, м’ята.) (Слайд 19 )

(під веселу музику діти малюють квіти і рослини)

Бібліотекар.   (розстеляючи стежину до виходу). Ось і закінчується наша  фіто - подорож.

Зоряник. Я бачу на ваших обличчях: усмішки, а це означає, що вам сподобалось подорожувати з нами!

Мавка. Із кошика цілющого візьміть собі на згадку

З лікарськими рослинами книжкову закладку.

Будьте здорові, лікуйтеся травами,

Заходьте читати, як впораєтеся зі справами.

 Отже, до нових зустрічей!

 

Список використаної літератури

Голяченко Т.В. Цілющі рослини / Т.В.Голяченко // Все для вчителя. – 2016. – № 4. – С. 53-54.

Кожевнікова Т.М. Царство природи : (пізнавальна гра до Дня довкілля) / Т.М.Кожевнікова // Виховна робота в школі. – 2016. – № 6. – С. 26-28.

Вебліографія

Екологічне виховання  як один із напрямів виховання учнів початкових класів: [Електронний ресурс]. – Режим доступу:

https://cutt.ly/tyokuHf – Назва з екрана. – Мова укр. Формування екологічного світогляду читачів : [Електронний ресурс]. – Режим доступу :

https://cutt.ly/Wyokprg  – Назва з екрана. – Мова укр.

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Я досліджую світ, 2 клас, Сценарії
НУШ
Додано
10 липня
Переглядів
95
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку