Фізичні тіла. Матеріали. Речовини. Молекули. Атоми. Як вивчають речовини. Спостереження й експеримент у хімії.

Про матеріал

УРОК № 4
«Інструктаж з БЖД»
Тема 1. Початкові хімічні поняття
(21 година + 1 година - резервна)
Фізичні тіла. Матеріали. Речовини. Молекули. Атоми. Як вивчають речовини. Спостереження й експеримент у хімії.

Демонстрації:

5-9. Хімічні реакції, що супроводжуються виділенням газу, випаданням осаду, зміною забарвлення, появою запаху, тепловим ефектом.

Домашній експеримент:

  1. Взаємодія харчової соди з соком квашеної капусти, лимонною кислотою, кефіром.

Мета уроку : Повторити відомості про речовини, поглибити знання учнів, навчити розрізняти речовини, фізичні тіла і матеріали, дати поняття про найменші частинки речовини — атоми і молекули.

Узагальнити й поглибити знання учнів про властивості речовини набуті в курсах «Природознавство», «Фізика»; ознайомити учнів з методами вивчення хімічних сполук і явищ; дати поняття про спостереження та експеримент як методи досліджень в хімії , про будову молекули та атому.

Тип уроку: комбінований

Обладнання : зразки речовин з різними фізичними властивостями (цукор, сіль, вода, крейда) колекція металів (мідь, цинк , алюміній), цвях, плоскогубці,пробірка, колба, лійка, м'яч, свічка, олівець, магнітні моделі.

Перегляд файлу

УРОК № 4

«Інструктаж з БЖД»

Тема 1. Початкові хімічні поняття

(21 година + 1 година - резервна)

Фізичні тіла. Матеріали. Речовини. Молекули. Атоми. Як вивчають речовини. Спостереження й експеримент у хімії.

Демонстрації:

5-9. Хімічні реакції, що супроводжуються виділенням газу, випаданням осаду, зміною забарвлення, появою запаху, тепловим ефектом.

Домашній експеримент:

  1. Взаємодія харчової соди з соком квашеної капусти, лимонною кислотою, кефіром.

 

 

Мета уроку : Повторити відомості про речовини, поглибити знання учнів, навчити розрізняти речовини, фізичні тіла і матеріали,  дати поняття   про найменші частинки речовини — атоми і молекули.

                          Узагальнити й поглибити знання учнів про властивості речовини набуті в курсах «Природознавство», «Фізика»; ознайомити учнів з методами вивчення хімічних сполук і явищ; дати поняття про спостереження та експеримент як методи досліджень в хімії , про будову молекули та атому.

 

Тип уроку: комбінований

 

Обладнання : зразки речовин з різними фізичними властивостями (цукор, сіль, вода, крейда) колекція металів (мідь, цинк , алюміній), цвях, плоскогубці,пробірка, колба, лійка, м’яч, свічка, олівець, магнітні    моделі. 

Хід уроку:

 

І. Організаційний момент, інструктаж з техніки безпеки.

І.    Підсумки практичної роботи.

   

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. 

  Хімію починають вивчати з ознайомлення із різними речовинами,  Як вам відомо з природознавства, тіла складаються з речовин, а з чого складаються речовини?

Чим відрізняються речовини від матеріалів? Чим відрізняються атоми від молекул? 

Сьогодні ми повинні розвинути уявлення про фізичні тіла, речовини, матеріали, молекули, атоми; ви навчитеся наводити приклади фізичних тіл, матеріалів, з яких вони виготовлені, та речовин у їхньому складі.

 

 ІІІ.  Вивчення нового матеріалу

Тіла, речовини, матеріали

  1. Тіла

Усі предмети, що оточують нас, називаються фізичними тілами або просто тілами.

Тіла – те, що нас оточує.(записати в зошит)

Тіла можуть бути природними, наприклад Сонце, камінь, зерно, сніжинка, або створеними людиною — книга, м’яч, ваза, автомобіль.

Наведіть свої приклади тіл.

 

  1. Речовини
  1. А з чого складаються тіла?

Те, із чого складається тіло, називають речовиною. Наприклад, цвяхи складаються із заліза, м’яч — із гуми, ваза — зі скла, свічки — із воску або парафіну.

Залізо, гума, скло, парафін — це речовини. Нині відомо понад 20 млн речовин.

Речовина – те, з чого складається тіло. (записати в зошит)

  1. Як навчитися розрізняти – де тіло, а де речовина?

У кожного тіла — свої, властиві лише йому, форма і розміри. Поняття речовини не пов’язують із конкретною формою і розмірами.

 

  1. Вправа: Накреслимо  табличку. Я називаю тіло, а ви - з якої речовини його можна виготовити, і навпаки, яке тіло можна зробити із названої речовини:

тіло

речовина

цвях

залізо

підкова

залізо

склянка

скло

пробірка

скло

олівець

графіт

каблучка

золото

дріт

мідь

 

4) Вправа:  назвіть  три речовин, з яких можуть бути виготовлені дані тіла :

  - лійка

- ложка

- обручка

5) Як ви вважаєте, чого більше – речовин чи тіл? Обґрунтуйте відповідь.

 

3. Матеріал

1). Іноді, кажучи про те, із чого зроблене тіло, використовують термін матеріал.

 Під матеріалом розуміють речовину (або суміш речовин), яка використовується людиною для виготовлення предметів. (записати в зошит)

  2).Так, олівець виготовлений щонайменше з 4-х матеріалів — графіту, деревини, гуми, фарби (нанесена на його поверхню).

Кухонні ножі мають сталеві леза й пластмасові чи дерев’яні ручки.

Дерева створені природою, а дерев’яні вироби виготовила людина з

їхніх стовбурів, застосувавши додатково клей, залізні цвяхи, фарбу .

 Фундамент будинків (тіло) заливають бетоном (матеріал), а бетон виготовляють із цементу, піску та води (речовин).

Часто назви матеріалів і речовин збігаються. Наприклад, для виготовлення цвяхів використовують залізо. У такому випадку «залізо» позначає і матеріал, і речовину.

 

3). Заповнення таблиці

тіло

матеріал

речовина

пам’ятник

бронза

Утворюється при змішуванні

та сплавлянні міді

з оловом

ваза

порцеляна

Утворюється при

змішуванні та спіканні глини з піском тощо

колба

скло

Утворюється при

змішуванні та

сплавлянні піску із

содою та вапняком

шафа, стіл

деревина

Целюлоза та інші

ручка

пластмаса

Поліетилен,барвники тощо

фундамент будинку

бетон

Цемент, пісок , вода тощо

 

  1. Агрегатні стани речовини.

Відомо три агрегатні стани речовини — твердий, рідкий і газоподібний.

Під час нагрівання більшість твердих речовин плавиться, а рідини закипають,

перетворюючись на пару. При зниженні температури відбуваються зворотні перетворення. Гази за високого тиску зріджуються. За усіх цих явищ атоми і

 молекули не руйнуються. Отже, речовина, змінюючи свій агрегатний стан, не

перетворюється на іншу.

Кожний знає про три агрегатні стани води,які існують у природі: лід, вода, водяна пара.

Але для цукру, наприклад, відомі два агрегатні стани — твердий і рідкий. При нагріванні

цукор спочатку плавиться, потім утворена рідина темніє, і з’являється неприємний запах. Це свідчить про перетворення цукру на інші речовини. Отже, газоподібного стану для цукру не існує. Графіт не можна розплавити; за темпера тури 3500 °С він одразу перетворюється на пару.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Атоми, молекули.

На уроках природознавства ви дізналися про те, що речовини складаються з безлічі найдрібніших, невидимих навіть у потужний мікроскоп частинок — атомів, молекул.

Атом— найменша частинка речовини, яка не має електричного заряду і складається з ядра і електронів, що рухаються навколо нього.

 Молекула – найменша частинка речовини, яка складається з двох або більшої кількості сполучених атомів.

 

Газ водень складається з молекул, у кожній з яких міститься два однакових атоми

 У молекулі води — три атоми:  два з них однакові, такі самі, що і в молекулі водню, а третій — іншого складу

                      

  молекула водню

 

  молекула води

 

 

 

6. Гра «Визнач явище »  Умови проведення: учні піднімають руку, коли вчитель зачитує хімічне явище.

Іржавіння заліза, замерзання води, горіння бензину, плавлення алюмінію, прокисання молока, випаровування, горіння деревини, плавлення цукру, фільтрування, утворення інею, утворення зеленого нальоту на мідних предметах, зміна форми скляної палички при нагріванні, танення льоду, згоряння палива в двигуні, горіння газу, плавлення свинцю, виділення кисню під час нагрівання перманганату калію, розчинення жиру в бензині, розклад води на водень і кисень під дією електричного струму, тверднення парафіну при охолоджені, горіння свічки, утворення сніжинок.

1. Як можна відрізнити одну речовину від іншої?

2. Згадайте, що таке властивість?

3. Які властивості ви знаєте?

 

 

7. Властивості речовини – це ознаки за якими одні речовини відрізняються від інших.

Властивості речовини вивчають для того, щоб знати, як застосувати дану речовину як розпізнати її серед інших речовин

Є два види властивостей: фізичні та хімічні.

Фізичні властивості вивчають за допомогою органів чуття або вимірюють за допомогою приладів. До них належать : агрегатний стан, колір, запах, розчинність у воді, густина тощо.

Хімічні властивості речовини виявляються лише у процесі хімічних реакцій. Наприклад: кисень підтримує горіння, залізо іржавіє, магній горить, срібло темніє на повітрі.

Якими способами можна досліджувати властивості?

Усі наукові відкриття відбулися завдяки людям, які вміли спостерігати за явищами навколо себе, аналізувати , робити висновки. Сміливці наважувались на небезпечні експерименти, що допомагали зрозуміти явища, які вони спостерігали.

Спостереження – один з певних методів вивчення властивостей речовин з допомогою органів дотику.

Спостереження – цілеспрямоване, спеціально організоване сприйняття предметів і явищ.

На підставі аналізу явищ учені висувають гіпотези.

Гіпотеза – наукове припущення, що висувається для пояснення визначених явищ.

Великий крок у перед – це експеримент. З метою підтвердження гіпотези вчені організовують проведення експериментів.

Експеримент – цілеспрямований і контрольований вплив на досліджений об’єкт за певних умов.

Накопичення експериментальних даних, їх систематизація, аналіз дозволяють людині не лише вивчити, але й передбачити властивості речовини. На підставі отриманих даних формулюються закони й теорії.

Закон – теоретично обгрунтоване і практично доведене наукове твердження.

Необхідно чітко зрозуміти, що людина лише відкриває закони природи, вони існують незалежно від нашої свідомості.

Теорія – вища досконала форма наукового відбиття дійсності

З допомогою теорій можна не лише пояснити явища, але й передбачити нові явища, речовини із заданими властивостями

 

 

ІV. Первинне застосування одержаних знань 

 

1.Виберіть серед наведених слів і словосполучень ті, які стосуються речовин:

стіл, мідь, пластмасова пляшка, спирт, газета, цукор,водяна пара, срібний ланцюжок.

2.Знайдіть відповідність:

Речовина        Фізичне тіло

1) золото;       а) ножиці;

2) залізо;        б) каблучка;

3) поліетилен; в) вітрина;

4) скло;            г) господарчий пакет.

3.  Назвіть у наведеному переліку будівельні матеріали: гіпс, віск,

скло, графіт, цемент, гліцерин, капрон, мармур.

4. Наведіть приклади:

а) кількох різних предметів, виготовлених з одного й того самого

матеріалу;

б) предмета, виготовленого з кількох матеріалів;

в) двох матеріалів, з яких виготовляють аналогічні предмети.

5.  Яка частинка є найменшою — електрон, молекула чи атом?

6. Чи має молекула електричний заряд? Чи містяться в ній електрони?

7. Які методи проведення експерименту ви вивчили в курсі природознавства? (зважування, вимірювання, порівняння)

 

V.  Підведення  підсумків  уроку.

 

 VІ.  Домашнє завдання

Вивчити §………..

Виконати вправи……….

 Опишіть фізичні властивості кожної речовин за планом якими ви користуєтесь дома  (5 речовин)

 

Домашній експеримент:

1. Взаємодія харчової соди з соком квашеної капусти, лимонною кислотою, кефіром.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Гончарук Ольга Валентинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Грейцер Ірина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Немеш Тетяна Вікторівна
    Гарна розробка уроку, підходить для дистанційного навчання. Дякую
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Кріль Наталія Ігорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Радєва Ірина Ігорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
doc
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
16 серпня 2018
Переглядів
19977
Оцінка розробки
5.0 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку