Освітня . Формувати інтерес до вивчення фізики і початкових уявлень про фізичні тіла, явища та фізичні величини і їх вимірювання.
Розвиваюча. Розвивати логічне мислення, просторову уяву.
Виховна . Сформувати в учнів спостережливість, допитливість, цікавість до явищ природи.
Прилади та матеріали: похила площина, кулька, візки, прилад для перетворення потенціальної енергії в кінетичну.
Презентації Урок 4.4 Фізика – наука про природу Фізичні тіла і явища
Хід уроку
1. Організаційний момент.
2. Перевірка домашнього завдання.
Бесіда за запитаннями:
Мозговий штурм.
Спробуйте заплющивши очі і пригадати все, що ми пов'язуємо із словом «природа».
5.Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
Основні фізичні поняття.
Поняття і закони фізики як найзагальніші покладено в основу всього
природознавства і техніки. Їх застосовують інші природничі
науки, такі як біологія, географія, астрономія, хімія.
Щоб розповідати про фізику, вивчати її, використовують спеціальні
слова – терміни .
Так, говорячи про рух різних предметів – літака, людини, м’яча
тощо – фізик часто не зважає на те, що саме рухається, бо для
вивчення самого руху це в багатьох випадках не має значення. Тоді
він говорить, що рухається фізичне тіло (або просто тіло),
розуміючи під цим будь-який предмет. Те, з чого складаються
фізичні тіла називають речовиною
Усе, що є у Всесвіті, називають матерією. Матерія – це рослини,
тварини, планети, зорі; це й різні речовини, з яких складаються фізичні
тіла: вода, залізо, повітря, також радіохвилі, світло, атоми і т.д.
Фізичні явища.
Явищами природи називають все, що закономірно відбувається в природі.
Явища природи - все, що відбувається в природі.
Пояснити явище - значить вказати на його причини: зміна дня та ночі пояснюється обертанням Землі навколо своєї осі; щоб пояснити зміну пір року, довелось як слід розібратися і в русі Землі по орбіті навколо Сонця; виникнення вітру пов’язане з різним нагріванням повітря в різних місцях...
Явища природи, вивченням яких займається фізика, називаються фізичними явищами. Всі ці явища можна умовно поділити на групи:
1) механічні (падіння каменя, кочення кульки, рух Землі навколо Сонця);
2) теплові (кипіння води, танення льоду, утворення хмар);
3) електричні (блискавка, нагрівання провідника струмом);
4) магнітні (притягання залізних предметів до магніту, взаємодія магнітів);
5) світлові (світіння лампи або полум’я, отримання зображень за допомогою лінзи або дзеркала).
Демонстрації дослідів (за вибором вчителя)
1.Скочування кульки по похилій площині .
2.Взаємодія візків.
3.Рух візка (перетворення потенціальної енергії в кінетичну)
Пояснення міфу про Мойсея (якщо учні не пояснили).
Пояснення явища: тривалий час кущ, який горів, вважався дивом.
Але сьогодні відомо, що такий кущ насправді існує на Синайському
півострові і називається він випотом або кущем Мойсея. Ця рослина
виділяє летку ефірну олію, яка легко займається під дією сонячних
променів. Екземпляр цього куща привезли в Польщу і посадили в
гірсько-степовому заповіднику в Скороціцах.
У 1960р. газети повідомили, що в жаркий день кущ Мойсея спа-
лахнув червоно-блакитним полум’ям .
Фізичні величини. Спостерігаючи різні тіла або явища, легко побачити, що вони мають певні ознаки, за якими їх легко відрізняти один від одного. Ознаки притаманні тілу, або явищу, називають його властивостями. Фізика вивчає такі властивості, які можна оцінити кількісно або виміряти. Вони називаються фізичними величинами. Досліди або експерименти найчастіше супроводжуються вимірюванням фізичних величин.
Фізична величина - це кількісна характеристика фізичних явищ і тіл (час, довжина, маса, температура, градусна міра кута тощо).
Вимірювання фізичної величини — це процес порівняння її з такою самою фізичною величиною, прийнятою за одиницю.
Вимірювання фізичних величин здійснюють спеціальними приладами. Наприклад, вимірювання довжини чи відстані лінійкою, вимірювання маси тіла терезами, вимірювання градусної міри кута транспортиром, вимірювання сили динамометром...
6.Осмислення об'єктивних зв'язків.
Бесіда за запитаннями:
1.Назвати основні фізичні поняття.
2.Що називаємо фізичним тілом?
3.З чого складаються фізичні тіла?
4.Що ми розуміємо під матерією?
5.Назвати фізичні явища?
6.На які групи можна поділити явища природи?
7.Що таке фізична величина?
8.Що означає виміряти фізичну величину?
9.Назвати фізичні величини які ви знаєте.
10.Які ви знаєте прилади для вимірювання фізичних величин?
7. Підсумок уроку.
Метод «Мікрофон»
Оцінювання вчителем роботи учнів на уроці.
8. Домашнє завдання.