19 серпня о 18:00Вебінар: Ментальна арифметика: розвиваємо обидві півкулі головного мозку

Фізичні явища в творчості Тараса Григоровича Шевченка

Про матеріал

Ефективний засіб створення позитивних емоцій в учнів, почуття краси, що стрияє ефективному сприйняттю фізичного матеріалу – це використання творів літератури у процесі вивчення фізики.

Сучасна концепція громадянської освіти в Україні передбачає передачу знань та інформації, що сприяє утвердженню гуманістичних, громадських цінностей, розвиває цілісність світу, взаємодію людини з природою. Реалізувати цю концепцію допоможуть літературні фрагменти на уроках фізики. Ми розглянемо фізичні явища в творах Тараса Григоровича Шевченка.


Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фізичні явища в творчості Тараса Григоровича Шевченка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала

вчитель фізики

спеціалізованої школи № 197

 ім. Дмитра Луценка

м. Києва

Балалаєва Л.М.

 

1111.PNG

  Ефективний засіб створення позитивних емоцій в учнів, почуття краси, що стрияє ефективному сприйняттю фізичного матеріалу – це використання творів літератури у процесі вивчення фізики.

  Сучасна концепція громадянської освіти в Україні передбачає передачу знань та інформації, що сприяє утвердженню гуманістичних, громадських цінностей, розвиває цілісність світу, взаємодію людини з природою. Реалізувати цю концепцію допоможуть літературні фрагменти на уроках фізики.

 Твори художньої літератури багаті описом тих чи інших фізичних явищ природи, цікавими фактами. Використання творів на уроках фізики це, насамперед, багатий ілюстративний матеріал до різних розділів курсу фізики, спираючись на які учень створює собі наглядні образи. Матеріал з використанням цих матеріалів легко сприймається учнями, так як має емоціональне підґрунтя.

  Завдання до уривків з творів художньої літератури можна поділити за складністю, здійснюючи диференційований підхід до навчання.
Так як  у багатьох літературних творах ми зустрічаємося з різними явищами природи в художній уяві авторів, які фізик може розглядати як задачу з фізичним змістом.

 Ми розглянемо фізичні явища в творах Тараса Григоровича Шевченка:

1.Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою,
Пливе човен по Дунаю один за водою.

♦Чому «вітер з гаєм розмовляє», а з осокою «шепче»? (слайд 3)

 (Відмінність у частоті та гучності звуку)

 

2.Сонце заходить, гори чорніють,
Пташечка тихне, поле німіє.
♦Чому ввечері всі предмети поступово втрачають своє забарвлення і стають чорними? (слайд 4)

 (Людське око бачить предмети завдяки тому, що світлові промені, відбившись від них, потрапляють до нас в очі. При заході сонця швидко зменшується освітленість навколишніх предметів, а, значить, і кількість енергії, що потрапляє в наші органи зору)

 

3. Уровок з поеми «Княжна»:

Зоре моя вечірня,
Зійди над горою,
Поговоримо тихесенько
В неволі з тобою.
Розкажи, як за горою
Сонечко сідає,
Як у Дніпра веселочка
Воду позичає.
♦Як утворюється веселка? (слайд 5)

(Веселка – оптичне явище в атмосфері, яке пояснюється розкладанням білого природного світла на кольори краплинами води в повітрі.)

 

4. Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі,
Горами хвилю підійма.
І блідий місяць на ту пору
Із хмари де-де виглядав,
Неначе човен в синім морі,
То виринав, то потопав.
Ще треті півні не співали,
Ніхто нігде не гомонів,
Сичі в гаю перекликались,
Та ясен раз у раз скрипів

(«Причина»)

♦Які фізичні явища описані в цьому вірші? (слайд 6)

  Що таке хвиля?  Чому на морі та річці утворюються хвилі?

 Як можна використати енергію хвиль?

(Явища описані: звукові, механічні, світлові. Хвиля – процес поширення коливань в пружному середовищі.

Хви́лі на воді́ — коливальні рухи поверхневих мас води у водоймах (морях, океанах, озерах, річках ) з утворенням водяних валів (хвиль), викликані вітром, зміною атмосферного тиску, землетрусами, рухом суден.)

 

5. Світає,

Край неба палає,

Соловейко в темнім гаї

Сонце зустрічає.

Тихесенько вітер віє,

Степи, лани мріють…

♦Які явища описані у вірші? (слайд 7)

 Якого кольору набуває небо під час сходу Сонця?

Чому край неба палає?

(Явища: світлові, звукові. Під час сходу Сонця на небі з’являються відтінки жовтого, помаранчевого та червоного кольорів. Розсіюванням світла пояснюється червоний колір неба.)

 

 6. Сонце гріє, вітер віє
З поля на долину,
Над водою гне вербою
Червону калину;
На калині одиноке
Гніздечко гойдає

(Вірш Памяті Котляревському)

♦Чому віє вітер? (слайд 8)

Який вид теплообміну  описаний?

(Вітер утворюється внаслідок різниці тисків між певними ділянками. Види теплообміну: конвекція, випромінювання)

 

7. Реве, свище заверюха.
По лісу завило;
Як те море, біле поле
Снігом покотилось.

( «Катерина»)

♦Які фізичні явища описані в уривку? (слайд 9)

Чому завірюха “реве”? Чому утворюється сніг?

(Сніг утворюється, коли мікроскопічні краплі води в хмарах притягуються до пилинок і замерзають. Внаслідок коливань повітря, які досягають звукової частоти)

 

8. Вітер в гаї нагинає
Лозу і тополю,
Лама дуба, котить полем
Перекотиполе.

Мар'яна-черниця»)

♦Назвіть явища описані в цьому вірші? (слайд 10)

(Явища: звукові, механічні)

 

9.Лечу, лечу, а вітер віє,
Передо мною сніг біліє,
Кругам бори та болота,
Туман, туман і пустота.

 («Сон»)

♦Чому віє вітер?

Що таке туман? 

Яка причина утворення туману? (слайд 11)

(Вітер утворюється внаслідок різниці тисків між певними ділянками. Тума́н — атмосферне явище, що полягає в скупченні продуктів конденсації, завислих в повітрі безпосередньо над земною поверхнею. Виникає внаслідок охолодження повітря від земної поверхні чи випаровування з теплої води.)

 

10. Ой тумане, тумане,—
Мін латаний талане!
Чому мене не сховаєш
Отут серед лану?   Наймичка»)

♦Яка причина утворення туману? (слайд 12)

Переходом з якого агрегатного стану води утворюється туман? Дайте означення цьому процесу.

 (Тума́н виникає внаслідок охолодження повітря від земної поверхні чи випаровування з теплої води. В результаті конденсації водяної пари. Конденсація – процес проходження речовини з газоподібного стану в рідкий)

 

11. Тричі крига замерзала,
Тричі розтавала,
Тричі наймичку у Київ

Катря проводжала

Наймичка»)

♦Про які явища йде мова в уривку? (слайд 13)

Які перетворення агрегатних станів описані?

( Теплові явища. Перетворення з рідкого стану в твердий та з твердого стану в рідкий)

 

12. За горами гори, хмарою повиті

(«Кавказ»)

♦ Що таке хмари? (слайд 14)

Яка причина утворення хмар?

(Хмари — скупчення на певній висоті в тропосфері продуктів конденсації водяної пари (водяні хмари) чи кристалів льоду (льодяні хмари), чи тих і інших (змішані хмари). Утворення хмар пов'язане з виникненням в атмосфері областей з високою відносною вологістю.)

 

13. Сім'я вечеря коло хати,
Вечірня зіронька встає.
Дочка вечерять подає,
А мати хоче научати,
Так соловейко не дає.

Садок вишневий коло хати,»)

♦Про які види фізичних явищ йде мова в уривку? (слайд 15)

Дайте означення цим явищам.

(Явища: механічні, звукові, світлові.

Механічні явища - це явища, які відбуваються з фізичними тілами при їх русі щодо один одного Світлові явища - це явища, які відбуваються при поширенні, заломленні і відбиванні світла. Звукколивання, які сприймаються органами чуттів тварин і людин)

 

14. І сонце гріло, не пекло!

Мені тринадцятий минало…»)

♦Про який вид теплообміну може йти в цих рядках? (слайд 16)

( Вид теплообміну: випромінювання)

 

 15. Попрощалось ясне сонце
З чорною землею,
Виступає круглий місяць
З сестрою зорею,
Виступають із-за хмари,
Хмари звеселіли...

(«Сон»)

♦Чому звеселіли хмари? (слайд 17)

Які фізичні явища описані? Назвіть їх.

( Під час  заходу Сонця на небі з’являються відтінки жовтого, помаранчевого та червоного кольорів, внаслідок розсіювання світла. При цьому хмари змінюють свій колір , якщо сонячне світло потрапляє на них. Вночі синій  колір неба змінюється і стає практично чорним. Чітко видно Місяць та зорі.)

 

16. По улиці вітер віє
Та сніг замітає.

[Друга половина 1848, Косарал]

Внаслідок чого утворюється вітер? (слайд 18)

 Що таке заметіль як природне явище?

Який агрегатний стан води описаний у уривку?

(Вітер утворюється внаслідок різниці тисків між певними ділянками. Завірюха (метелиця, хурделиця, хуртовина, сніговій) — атмосферне явище, що являє собою перенесення вітром снігу над поверхнею землі.)

 

17. А туман, неначе ворог,
Закриває море
І хмароньку рожевую,
І тьму за собою
Розстилає туман сивий

[Перша половина 1849, Косарал]

Яка причина утворення туману? (слайд 19)

Чому він розстилає тьму?

(Тума́н виникає внаслідок охолодження повітря від земної поверхні чи випаровування з теплої води. Туман суцільний з горизонтальною видимістю на рівні 2 м менше 1000 м (зазвичай декілька сотень  метрів, а інколи до десятків метрів). Частіше всього ввечері, вночі та вранці під час холодної пори року при збільшенні  температури повітря, внаслідок зміни вологості повітря)

 

18. Тече вода в синє море,

       Та не витікає…  (слайд 20)

♦Доведіть, що в гирлі енергія річки більша, ніж біля витоку. Звідки вона береться? Чому постійно відновлюється?

На прикладі Дніпра, розкажіть як використовують цю енергію?

(Рі́чка — природний водний потік, який витікає з джерел чи з озера, болота (рідше), має сформоване річище і тече під дією сили тяжіння; живиться поверхневими й підземними водами, з атмосферних опадів свого бассейну.

Енергію річок  використовують з давніх – давен  будівництво млинів, гідроелектростанцій)

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Додано
29 жовтня 2018
Переглядів
404
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку