Фізичний калейдоскоп

Про матеріал
Позакласна робота з фізики дає можливість розвивати творчу уяву дітей,розвивати їх здібності,а також пізнавальний інтерес до предмету, вчить розпізнавати фізичні явища в навколишньому середовищі і застосовувати відомі фізичні закони для їх наукового пояснення.А змагання створює у дітей емоційний настрій , дружню атмосферу та почуття радості за свої успіхи.
Перегляд файлу

Тема. Фізичний калейдоскоп

Мета: розвивати творчу уяву дітей і  власні творчі здібності, пізнавальний інтерес до фізики;  розвивати логічне мис­лення та інтелектуальні здібності учнів; виховувати активність і самостійність.

Ведучий


Всіх запрошуєм до нас:

І веселих, і кмітливих,

І цікавих,і сміливих.

Брати участь просим вас!

Хто фізику добре знає,

Хай відразу виступає.

Хто ж все швидко забуває,

Хай закони пригадає.

Поєднаємо ми, звісно,

І цікаве, і корисне.

На всі боки озирнись

І уважно подивись.

Ти побачиш тоді враз       

Фізику навколо нас.

Цікава фізика наука,

З її законами всі ми

Щодня стрічаємося всюди

У повсякденному бутті.

Чи завжди лід бува холодним?

Смола тверда, а чи м'яка?

Тече вода, а газ ніколи

Побачить змоги в нас нема.

Чому бувають ранком роси?

Чом по стерні не ходять босі?

Для чого дідусю кожух?

Чому життя все наше — рух?

Як хочеш все про диво знати,

То треба фізику вивчати.

На всі «чому?», «коли?», «відколи?»


Отримуй відповіді в школі!

Вчитель. Сьогодні у нас зустріч. Зустріч любителів фізики. Комусь фізика здається важкою, комусь – нудною, комусь – непотрібною. Сподіваюсь, що сьогоднішня зустріч переконає присутніх у протилежному: Фізика – це цікаво, весело і потрібно. Зазвичай зустріч з фізикою відбувається стандартно – у класі, і триває 40 - 45 хвилин. Сьогоднішня зустріч буде не такою. Це буде зустріч – змагання. Тут ви зможете виявити свої знання, кмітливість, швидкість дій, уяву, спостережливість, почуття єдиної команди, сподіваюсь, що ця зустріч принесе всім нам радість спілкування.

 

 Переможе той, хто набере найбільшу кількість балів. Я  закликаю всіх при обмірковуванні будь-якого питання діяти за порадою Козьми Пруткова «Дивися в корінь!».

 Спостерігати за конкурсами і оцінювати їх будуть запрошені мною   учителів з нашої школи:  _______________________.

 Отже:

 Конкурс 1.  Розминка

 Розгадати  загадки і до кожної загадки  фізичне питання. Учасники повинні відгадати загадку та відповісти на питання.

  Ведуча: У воді не тоне й у вогні не горить. Що це таке? (Лід)

  Ведучий: Коли лід може бути нагрівачем?(Відповідь. Коли інше тіло, що перебуває в контакті з льодом, має температуру, нижчу за його температуру) .

2)Ведучий: Чого в шафу не сховаєш? (Промінь світла) (слайд № 4)

   Ведуча: Якого кольору біле світло?

   Відповідь. Біле світло складне, складається із семи кольорів: червоного, помаранчевого, жовтого, зеленого, блакитного, синього, фіолетового. (слайд)  

3) Поясніть такі віршовані рядки Дым от костра восходит ввыс
И  тает,  уходя  во  тьму.
Ты   у  костра, ты приглядись:

Уходит ввысь... А почему?

  •    Відповідь. Дим від вогнища теплий, його густина менша ніж густина навколишнього повітря, тому під дією сили Архімеда піднімається вгору

4)Басня Крилова про, що «Лебідь, Рак та Щука везти гарбу ваги взялись» відома всім. Як знайти рівнодійну цих сил?

   Відповідь Басня стверджує, що «віз і досі там», іншими словами рівнодійна всіх сил прикладених до возу дорівнює нулю.

Конкурс 2. Експериментальний  (звучить пісня «В каждом маленьком ребенке»)

Учитель Як відомо, фізика – наука експериментальна, спробуйте пояснити досліди, які ви зараз побачите

1.У дві півлітрові склянки опускають картоплини. В одній картопля плаває, в іншій тоне. (Поясніть ці спостереження).

2.Як довго горітиме свічка, що плаває у воді? (Верхній кінець свічки розміщено  майже на межі вода - повітря).

        3. Чому нагріта кулька не проходить через металеве кільце, а холодною проходила?

Конкурс 3. «Шерлок Холмс»

Вчитель  У нас  сьогодні  незвичайний гість - Шерлок Холмс. Він  людина знаюча та  спостережлива. Постарайтеся відповісти на його питання.

Шерлок Холмс Чи "не хочете чаю"? - одного разу запропонував мені хазяїн будинку. "Так, " - відповів я.  "Ось і добре, - сказав  хазяїн. - Але я люблю гарячий чай, тому  кладу в нього шматочок цукру  тільки   перед тим, як пити. "  

"Розумніше  це  робити  раніше, відразу,  як  вам  налили його," - порадив я.

Хто правий?

( Відповідь.   Якщо  цукор покласти   в гарячий чай, то його температура відразу знизиться, а чим вона  менше  відрізняється  від кімнатної, тим  повільніше  чай остигає.)

Шерлок Холмс Нещодавно  я  був в гостях.  Хазяйка  будинку  підійшла  до дверей і впустила кішку.  Подивившись  на кішку,  я сказав:  "Погода на вулиці холодна". 

Як  я це  визначив?

( Відповідь. По шерсті кішки.  При  холодній погоді  шерсть кішки  стає особливо пухнастою, щоб  в проміжках  між  ворсинками  було  більше повітря, адже  він поганий  провідник тепла.)

Шерлок Холмс Мешканці квартири вели  дружну бесіду, але через деякий час   мені довелося  їх перервати: "шанована хазяйка,  у вас  на кухні  кипить чайник".  Як я це визначив?

(Відповідь.  Коли  повний  чайник  кипить, то кришка  стукає, періодично піднімаючись  і даючи  вихід  парі, що утворилася.)

Шерлок Холмс Пригощаючи нас млинцями, хазяйка сказала: "Млинці смачні гарячими, тому   я ставлю  тарілку  з млинцями на металевий піднос". 

"Краще ставити їх на дерев'яну підставку", - порадив я.  На чому грунтована ця  порада?

(Відповідь.На дерев'яній підставці  тарілка остигає повільніше ніж на металевій.)

Конкурс 4. «Ти знаєш все». (1 бал)

  1. Хто ввів термін «фізика» в науку і від якого грецького слова він походить?

(Ввів Аристотель; термін походить від грецького слова „фюзис”

– природа).

2. Скажи, хто був той славний чоловік,

Який прославив свій прадавній вік

Тим, що закон для рідини відкрив,

Що фізику навіки полюбив? (Блез Паскаль)

3. У Софіївському парку міста Умані серед нижнього ставу стоїть кам’яна брила, на якій лежить змія. Із порожнини рота змії б’є потужний фонтан. Який фізичний закон тут діє?

(Закон сполучених посудин, оскільки вище за цей ставок є другий, з

якого вода підземною трубою тече до брили).

4. Чому вареники через деякий час після того, як їх кинули в окріп,піднімаються на поверхню?

(Під дією високої температури тісто розбухає, об’єм його збільшується, а отже, зростає і виштовхувальна сила, яка в певний момент стає більшою за вагу вареника).

  5.  Під дією якої сили безслідно зникає фарба на підлозі шкільних коридорів до кінця навчального року? (сили тертя)

6. У лося між двома частинками роздвоєної ратиці є міцна перетинка. Яке вона має для нього значення?

(Роздвоєні копита лосів мають перетинку, яка збільшує площу

опори і зменшує тиск. Крім того, внаслідок парнокопитності, відсутнє атмосферне засмоктування).

 7. У повну склянку чаю вкинули цукор, обережно розмішали ложечкою. Чим пояснити те, що при цьому не вилилось жодної краплини чаю?

(У процесі утворення розчину молекули цукру частково заповнили проміжки між молекулами води, тому об’єм майже не змінився).

8.Яким оптичним приладом намагалася скористатися мавпа у відомій байці Крилова? (окулярами)

9Чому ми спочатку бачимо блискавку, а потім чуємо грім? (швидкість світла більша)

10. За допомогою якого ученого цар Гієрон викрив шахраїв?(Архімед)

11. На уроці фізики поки Петя відповідав на запитання вчителя, Коля відсунув його стілець. Під дією якої сили Петя впав на підлогу? (сили тяжіння)

12 Підіймаючись нагору,

Стає важче нам вдихати.

То скажіть, який є прилад,

Щоб тиск виміряти? (Барометр).

13. ( демонстрація) Кину у воду кристал марганцівки. Через деякий час навколо нього утворюється фіолетова хмарка. Назвіть явище.  (Дифузія)

14.Посудина, яку Архімед використав в лабораторних цілях (Ванна)

15. Чиїм іменем назвали пустоту, безповітряний простір?(Торічелі)

 

Повідомлення учнів про «жарти» фізиків

Конкурс 5. «Чорна скринька»

Вчитель Увага! Чорна скринька!

 1.Замінник футбольного м'яча. Що це? (  консервна бляшанка).

Питання. На кришці й днищі бляшанки виштампувані концентричні окружності — гофри. Яке їхнє призначення?

Відповідь: гофри дають можливість кришці й днищу сильно деформуватися при знаходженні, наприклад, у теплому приміщенні, при цьому вміст бляшанки може розширюватися за рахунок її вигинання. Якби гофри були відсутні, то при нагріванні в бляшанках могли б виникнути щілини, що призвело б до псування консервів.

 

 2. Тут знаходиться агрегат для миттєвої зйомки:

Невдалих знімків у нас не буває,

Всі можуть: дорослі, і учні, й бабуня,

І знайте, у нас ваш портрет дуже точний,

І кожен з вас красень, і кожна – красуня.

( Маєте  право на 1 запитання для уточнення. Відповідь : дзеркало.)

 

 3. У цьому ящику — «думаюча» машина. Що це за машина? (мікрокалькулятор)

 

Конкурс 6. « Вирішальний»

  1.   На який з двох однакових за розміром брусків діє більша сила тяжіння? (більша сила тяжіння діє на той брусок, маса якого більша)
  2.   Чому деякі майстри змащують милом шурупи перед закручуванням? (зменшення сили тертя)
  3.   Чому важко тримати в руках живу рибу? (Риба слизька, в результаті чого зменшується сила тертя)
  4.   Який вид тертя має місце при катанні на ковзанах? (Ковзання)
  5.   Чи може бути куховарська сіль рідкою, а вуглекислий газ твердим? (Може, всі речовини можуть перебувати у трьох агрегатних станах).
  6.   Чи може тіло не мати ваги? В якому стані воно знаходиться? (Невагомості)
  7.   Чому в рідині тіло «легше», ніж  на повітрі? (На нього діє сила Архімеда)
  8.   Який стародавній вчений першим зміг розкрити шахрая шляхом проведення слідчого експерименту?(Архімед)
  9. Петя приніс на урок фізики сніжку і поклав її Колі в кишеню. В якому агрегатному стані буде речовина, з якої зроблена сніжка до кінця уроку? (рідкому)

 

Конкурс 7  Приказки і прислів’я.

 “Тертя”


1. Йде як по маслу.

2. Не змастиш – не поїдеш.

3. Слизький як в’юн.

 4. Коси коса, поки роса, роса спаде-робота пропаде.

5.Стоїть на слизькій дорозі.

6.Камінь зрушиш – легше стане.


“Тиск”

1. Ходить по лезу ножа.

“Теплові явища”


1. Поки сонце зійде, роса очі виїсть.

2. Гвіздком (шилом) моря не зігрієш.

3. Вітер сніг з’їдав.

4. Куй залізо поки гаряче.


„Прості механізми”


1. Клин клином вибивають.

2. Щоб води напитись, журавель згодиться.


Звукові явища

1. Повна бочка мовчить, а порожня гучить.

Вчитель Ще запитань багато

Вам можна було б дати,

Та обмежує час —

Є ще уроки в нас.

Готуємось назвати

Змагання результати                            

Слово журі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3) Ведучий: Покажіть, що лежить на землі і його не зафарбувати, не зіскребти, не завалити. (Тінь) (слайд № 6)

    Ведуча: Як одержати від одного кілка тінь різної довжини?

    Відповідь. Потрібно нахиляти його під різними кутами в напрямку до Сонця.

4) Ведучий: Горя не знаємо, а гірко плачемо. Що це? (Хмари) (слайд № 7)

    Ведуча: Що більше: хмара або її тінь?

   Відповідь. Хмара відкидає конус, що звужується до землі, повної тіні, висота якого через значні розміри хмари велика. Тому тінь хмари на землі мало відрізняється за розмірами від самої хмари.

5) Ведучий: Заревів ведмідь на всі гори, на всі моря. Що це таке? (Грім) (слайд № 8 – відтворення та демонстрація запису грому)

  Ведуча: На вулиці гроза, іде сильний дощ. Яке явище ми зафіксуємо раніше: почуємо грім або побачимо блискавку?

Відповідь: Раніше побачимо спалах блискавки, а пізніше почуємо гуркоти грому. Так буде тому, що швидкість поширення світла 300 000 км/с, а звуку в повітрі за нормальних умов й 20 °С — 340 м/с.

6) Ведуча виносить “чорну скриньку”.

  Ведучий: Що йде, не рухаючись із місця? (Час)

  Ведуча: Чи завжди час іде з однаковою швидкістю?

  Відповідь: Ні; його хід залежить від швидкості руху системи відліку.

II. Розкриття таємниць «чорних скриньок»

Ведучий: (звертаючись до учасників). Назвіть будильник часів Олександра Македонського.

Після декількох відповідей нарешті хтось говорить «Півень». Ця відповідь і була задумана. Асистенти вносять «чорну скриньку». Ведучий розкриває скриньку  й, на диво учнів, виймає  півня, склеєного із цупкого паперу, красиво розмальованого. А до його лапки прив'язана бірка зі словами: «Не дражнити — клюється!»

Ведуча: Пропоную таке завдання: назвіть перший екіпаж який використовує людина. (Учасники дають всілякі відповіді.)

Асистенти вносять «чорну скриньку». Розкривають його й виймають… іграшку - дитячу коляску. (відтворення запису дитячого плачу)

Ведучий: Які сили виникають у ресорах дитячої коляски і яке призначення ресор?

Відповідь: виникають сили пружності. Ресори складаються із пружних пружин. Під час їзди по поганій дорозі зберігають плавність ходу — руху в результаті своєї деформації.

Ведуча: А тепер фізична пауза. (Ставляться цікаві фізичні досліди з поясненням їхньої суті)

Дослід 1. На стіл ставлять порожню склянку. На неї кладуть фанерку (або ДВП), а зверху гирю масою 5 кг, можна 2 кг (з набору гир). Молотком різко вдаряють по гирі. Склянка під нею залишається цілою. Чому?

Дослід 2. Варене яйце «уповзає» у пляшку. Беремо пляшку, варене вкруту куряче яйце, очищене від шкаралупи, шматок паперу й сірника. Переконуємося, що яйце, покладене на горлечко пляшки, не провалюється усередину. У пляшку опускаємо палаючий папір і знову кладемо яйце на горлечко. Через якийсь час воно провалюється усередину пляшки. Чому?

Ведучий: Продовжуємо розкривати таємниці чорних скриньок. Питання до залу: замінник футбольного м'яча. Що це?

Вислухавши відповіді (надувна куля, картоплина, паперова коробка й інші), ведучий витягує з «чорної скринька» консервну бляшанку.

Ведуча: На кришці й дні бляшанки виштампувані концентричні кола - гофри. Яке їхнє призначення?

Відповідь: Гофри дають можливість кришці й днищу сильно деформуватися при знаходженні, наприклад, у теплому приміщенні, при цьому вміст бляшанки може розширюватися за рахунок її вигинання. Якби гофри були відсутні, то при нагріванні в бляшанках могли б виникнути щілини, що призвело б до псування консервів.

Ведучий: Коли футболіст відчує сильніше удар м'яча: коли біжить назустріч м'ячу, коли біжить від м'яча або коли стоїть нерухомо?

Відповідь: Коли біжить назустріч м'ячу, тому що в цьому випадку швидкість м'яча відносно людини в сумі більше, ніж швидкість відносно землі (слайд № 9)

м'яча відносно людини = υм'яча відносно землілюдини відносно землі).

Ведуча: Чому м'яч підстрибує, коли ним ударяють об землю, а камінь - ні?

Ведучий: Продовжуємо розкривати таємниці чорних скриньок. (Ставить чергове запитання залу.) Грім і блискавка й удень, і вночі, в будь-яку погоду. Що це?

Після того, як вислухані різні відповіді, асистент виносить «чорну скриньку», обережно відкриває його, і ведучий витягає відтіля чорну кішку. Живу! На лапці її бірочка зі словами: «Погладь мене в темній кімнаті, будь ласка». Гасять у залі світло, і «прохання» кішки виконується.

Ведуча: (звертається до залу з питанням). Чому чутне потріскування - «грім» і спостерігається світіння— «блискавка»?

Ведучий проводить ще дослід з високовольтним індуктором - розряд між двома кулями; якщо в школі його немає, то дослід проводиться з електрофорною машиною. Потім ведучий ставить питання залу:

Ведучий: Якої форми буває блискавка?

Ведуча: Чому блискавка розколює дерева?

Ведучий: Чому при спалаху блискавки колеса візка й ноги коня, що біжить, здаються застиглими на місці? (слайд № 10 – демонстрація швидкої їзди візка)

Ведуча: Чому в альпіністів існує правило: ночуєш високо в горах — всі металеві предмети збери й поклади окремо подалі від табору?

(слайд № 8 Демонстрація фрагменту про блискавку).

Ведучий: У цій скриньці - «думаюча» машина. Що це за машина?

Після декількох відповідей ведучий розкриває скринька, дістає мікрокалькулятор. Він вручається учню, що відгадав.

Ведуча: І, нарешті, «родзинка» нашого вечора!

Викликає бажаючого розпакувати «чорний скринька». Учень спочатку виймає один, потім другий скринька, з 2-го — третій і т. ін. В останньому — тарілка, на якій лежить звичайна родзинка (діти із залу цього не бачать). Ведучий пропонує учневі подивитися на родзинку через двоопуклу лінзу, попереджаючи, щоб він не говорив залу, що побачив. Потім по черзі підходять інші діти. Коли бажаючих вже не стане, з скриньки витягають тарілку з родзинкою й показують всьому залу.

Ведучий: Це й є родзинка нашого вечора. Більшого ми вам не обіцяли. Чим багаті, тим і раді. Є одне маленьке питання: куди «зникла» енергія сонячного світла під час сушіння винограду для одержання родзинки?

Відповідь: пішла на випаровування вологи й біологічні процеси.

Ведучі (говорять хором, звертаючись до залу): Ми розкрили з вами таємниці тільки малої частини «чорних скриньок». Сподіваємося, що це стало для вас цікавою подорожжю у світ природи й фізики. Ми чекаємо пропозицій і питань для ще однієї «зустрічі» із чорними скриньками. На все добре! (слайд № 11 -фейверк)

 

 

Вчитель фізики та інформатики

Долинського природничо-математичного ліцею

 

1

 

doc
Додав(-ла)
Бойко Світлана
До підручника
Фізика 8 клас (Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я., Довгий С. О., Кі-рюхіна О.О. (за ред. Бар’яхтар В. Г., Довгого С.О.))
Додано
14 березня 2019
Переглядів
1361
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку