Смілянська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1
Смілянської міської ради Черкаської області
КОНСПЕКТ
уроку з фізики у 8 класі
Тема: Види теплообміну
Розроблено учителем фізики Бойко С.М.
Тема. Види теплообміну
Мета: ознайомити учнів з видами теплообміну: теплопровідністю, конвекцією і випромінюванням; продемонструвати їх практичне застосування в побуті й техніці та значення в житті людини; розвивати вміння аналізувати й робити висновки в ході спостереження фізичних явищ; виховувати і інтерес др. предмету.
Хід уроку
1.Повідомлення цілей та завдань уроку.
Учитель Сьогодні на уроці ми продовжуємо вивчати теплові явища.
2.Актуалізація опорних знань
Учитель Отже, повторимо спочатку пройдений раніше матеріал у формі «Відкритого мікрофона»
Знайдіть відповідність
1.Внутрішня енергія. |
А. Внутрішня енергія тіла не змінюється. |
2.Передача енергії при теплопередачі. |
Б.Потенціальна і кінетична енергія частинок з яких складаються тіла. |
3.Теплообмін та виконання роботи над тілом. |
В.Енергія передається від більш нагрітого тіла до менш нагрітого. |
4.Кусок льоду, розжарене вугілля, тіло людини. |
Г.Тіла, що мають внутрішню енергію. |
5.Тіло змінює своє положення відносно інших тіл. |
Д.Способи зміни внутрішньої енергії |
Перевірка:
1 – Б
2 – В
3 – Д
4 – Г
5 - А
3.Створення проблемної ситуації
Металевий предмет (цвях або стержень) і кілька учнів доркаються до нього, щоб переконатися, що він теплий або навіть гарячий.
Учитель
— Яким способом змінили внутрішню енергію цього тіла?
— Чи можна точно визначити, яким саме способом змінили внутрішню енергію цього тіла?
Учитель
Ваші відповіді на поставлені запитання вказують на те, що передача теплоти тілу можлива різними шляхами. Про це і йтиметься на сьогоднішньому уроці. Запишіть тему уроку: "Види теплообміну".
Існує три види теплообміну: теплопровідність, конвекція й теплове випромінювання.
4. Пояснення нового матеріалу
Демонстраційний дослід№1
Закріпимо в одному штативі кінець алюмінієвого стрижня, а в другому — кінець сталевого стрижня таких самих розмірів. До стрижнів знизу прикріпимо воском цвяшки й одночасно нагріватимемо вільні кінці стрижнів. Незабаром віск почне плавитися й цвяшки почнуть відпадати від стрижнів, причому першими відпадуть ті, які розташовані на алюмінієвому, бо він нагрівається швидше, ніж сталевий.
Питання до класу
♦ Як відбувається передача енергії за металевим стрижнем? (За нагрівання збільшується швидкість коливального руху частинок металу того кінця стрижня, який ближчий до полум'я. У результаті взаємодії частинок збільшується швидкість руху сусідніх частинок. Таким чином, така передача енергії в результаті безпосередньої взаємодії частинок тіл здійснюється ніби ланцюжком, від частинки до частинки, від шару до шару частинок, від частини тіла до іншої частини тіла і в кінцевому результаті призводить до вирівнювання температури всіх частин тіла. Звісно, що в даному процесі ніякого переміщення речовини не відбувається).
♦ Чи відбувається переміщення самих частинок металу в ході досліду? (Ні. У твердих тілах частинки здійснюють лише коливальні рухи. Перенесення речовини не відбувається.)
Учитель Висновок: тепло передається від більш нагрітих ділянок тіла до менш нагрітих. Різні речовини мають різну теплопровідність.
Отже, такий вид теплообміну називається теплопровідністю
Таким чином теплопровідність — вид теплопередачі, за якого енергія переноситься від більш нагрітих ділянок тіла до менш нагрітих у результаті теплового руху та взаємодії частинок.
Демонстраційний дослід №2 У літровій банці нагріти кип'ятильником тільки верхній шар води. Спостерігаємо кипіння води у верхніх шарах, проте внизу вода залишається холодною.
Запитання до класу
1. Пояснити результат досліду, використовуючи знання про будову речовини. (Проміжки між молекулами в рідинах більші, ніж у твердих тілах, а отже, і зіткнення молекул відбувається рідше.) Висновок: рідини (за винятком розплавлених металів) мають невелику теплопровідність.
Запитання до класу
2. Який висновок можна зробити про теплопровідність газів? (Вона буде ще меншою порівняно з рідинами.)
3.Чому глибокий пухкий сніг захищає озимі від вимерзання?
4. Чому вислів «шуба гріє» неправильний?
5. Чому дно й стінки металевої сковорідки на вогні розжарюються, а дерев'яна ручка залишається холодною?
Учитель Ми бачили, що теплопровідність рідин невелика. Однак на практиці вода в чайниках, каструлях досить швидко закипає.
♦ Як нагрівають рідини? (Завжди знизу.)
Демонстраційний дослід №3
У прозору колбу набираємо воду. Вкидаємо в неї кілька кристаликів марганцівки й починаємо підігрівати на вогні. Спостерігаємо, як пофарбовані струмені рідини, нагріваючись, піднімаються вгору.
Таким чином : енергія переноситься потоками самої речовини.
Такий вид теплопередачі називається конвекцією (від латинського «конвекція» — перенесення).
Отже, конвекція — вид теплопередачі, за якого енергія переноситься струменями рідини або газу.
Розрізняють вільну (або природну) і вимушену конвекцію. (За розмішування чай швидко стає солодким; обмахуючись віялом, ми також влаштовуємо вимушену конвекцію.)
Запитання до класу
♦ Чи може відбуватися конвекція у твердих тілах? (Ні. За нагрівання твердого тіла не можуть утворюватися потоки речовини, оскільки частинки твердого тіла виконують тільки коливальні рухи.)
Демонстраційний дослід№ 4 Піднесемо руку до ввімкненої лампи розжарення, ми відчуємо тепло Це означає, що між лампою і рукою відбувається теплообмін.Він зумовлений не теплопровідністю, теплопровідність газів дуже мала. Але це і не конвекція: нагріте лампою повітря піднімається вгору, а руку ми підносимо знизу. Це інший вид теплопередачі, і називають його випромінюванням.
Отже вид теплообміну, зумовлений перенесенням теплоти шляхом випромінювання називається випромінювання
Випромінювання відрізняється від інших видів теплопередачі тим, що
Випромінюють енергію усі тіла за будь-якої температури. Очевидно, що більш нагріті тіла випромінюють тепло інтенсивніше, ніж менш нагріті. Різні тіла й по-різному поглинають енергію випромінювання. Ми знаємо, що тіла з темною поверхнею краще поглинають енергію й швидше нагріваються, а тіла з білою, сріблястою – краще відбивають енергію випромінювання й унаслідок цього менше нагріваються.
5.Закріплення нового матеріалу
( бризи)
Одяг яких кольорів варто носити взимку; улітку?
9. Хлопчик замалював горобця один раз у взимку, а другий раз улітку. Який з малюнків зроблено взимку ? Чому?
Чому горобці і синиці в сильні морози настовбурчують пір’я?
Учитель Як подбала природа про живі організми, які проживають в умовах жаркого клімату і які змушені виживати в умовах Крайньої Півночі
(повідомлення учнів про прояв теплопровідності в живій природі)
Природа подбала про живі організми, які змушені виживати в умовах Крайньої Півночі. Наприклад, підошви лап білого ведмедя вкриті шерстю, щоб вони не примерзали до льоду, так само лапки північних куріпок вкриті жмутами пір'я. У більшості мешканців Арктики густа, довга і як правило біла шерсть. У тварин, які населяють холодніші ділянки виступаючі частини тіла ( кінцівки, хвіст, вушні раковини) менші, ніж у тварин, що живуть у тропічних районах. Так великі вуха потрібні тваринам ( наприклад слонам) для поліпшення тепловіддачі і для запобігання перегріву, а циліндричні форми китів і тюленів перешкоджають зайвому виділенню тепла.
Руки місцевих аборигенів – ескімосів густіше пронизані кровоносними судинами: кров циркулює, зігріваючи їх.
Усі теплокровні організми мають здатність тремтіти від холоду. Виявляється, це непоганий спосіб... зігрітися. Під час тремтіння м'язи інтенсивно скорочуються, що супроводжується виділенням тепла, і в такий спосіб тіло поступово зігрівається.
Прояв теплопровідності в побуті( повідомлення учнів)
6.Підбиття підсумків уроку
Вправа «Моє відкриття»
Учні продовжують речення
- Сьогодні я дізнався......
- Мені було цікаво...
- Мене здивувало, що ....
- Урок дав мне для життя....
Домашнє завдання …. Підготувати повідомлення: «Теплопередача в природі і техніці»
1