Даний позакласний захід розроблено у вигляді квесту.
Має мету:
-Сприяти розвитку інтелектуальних здібностей учнів;
• підтримувати інтерес учнів до вивчення фізики;
• розвивати увагу, кмітливість, уяву, вміння працювати в групі
Тип заходу: активна гра-подорож за різними етапами, на яких необхідно виконати певне завдання й отримати підказку до наступного етапу.
До розробки заходу додаються додатки для ткожного етапу подорожі.
ФІЗИЧНИЙ КВЕСТ
10 клас
«Як козаки сіль купували»
Мета:
• Сприяти розвитку інтелектуальних здібностей учнів;
• підтримувати інтерес учнів до вивчення фізики;
• розвивати увагу, кмітливість, уяву, вміння працювати в групі
Тип заходу: активна гра-подорож за різними етапами, на яких необхідно виконати певне завдання й отримати підказку до наступного етапу.
Правила гри:
Бере участь 7 команд по 3 учні, оскільки в класі 21 учень. У грі 8 турів – селищ, якими мандрують козаки Грай, Око і Тур купуючи сіль. Кожна команда, згідно маршрутного листа, проходить тур і набирає певну кількість «пудів солі». За кожну правильну відповідь учасники гри отримують по одному «пуду солі». Після закінчення гри підраховується їх загальна кількість і виявляється переможець.
Ведучий представляє всіх учасників гри. Потім знайомить з правилами гри, бажає удачі. Гра починається.
Хід заходу
Ведучий (вчитель): Шановні десятикласники! До вас звертаються козаки Грай, Око і Тур, які подорожують по селищах у пошуках солі. Мандрують вони, орієнтуючись на Молочний шлях. Але, на жаль, небо затягнуте хмарами, а вони дуже поспішають. Мешканці селищ погодились показувати дорогу козакам далі тільки за умови виконання їх завдань. Грай, Око і Тур звертаються до вас з проханням допомогти їм. За кожну правильну відповідь мешканці готові віддати один пуд солі. Цікаво, скільки пудів солі назбирає кожна команда?
Ведучий.
Шановні учні! Перше селище, де зупинилися козаки, називається Логічне. Його мешканці дали завдання скласти 11 слів, пов’язаних з фізикою, виключаючи зі слова одну букву або додаючи до слова одну букву. Максимальна кількість солі, яку можна отримати в цьому селищі – 11 пудів. (кожна команда отримує
конверт № 1). На виконання завдання мешканці дають вам 5 хвилин.
10.Нуклон – н = ______
11.Лапа + м =________
Після закінчення часу або в разі виконання завдання раніше вказаного часу команди віддають картку членам журі для оцінювання.
Ведучий.
Шановні учні! Наші козаки доїхали до наступного селища Смачне. Зупинились на ночівлю у діда та баби. А вони такі убогі, що нічого в них нема. От дожилися уже до того, що не стало в них і хліба – їсти нічого. Дід і каже:
- Бабусю! Піди у хижку, назмітай у засіках борошенця та спечи мені колобок.
Затопила баба піч, сходила у хижку і принесла наметеного по засіках борошна в на четверту частину заповненому відрі циліндричної форми діаметром 15 см і висотою 30 см. Замісила тісто і спекла колобка. Визначте його вагу, вважайте, що густина борошна становить 640 кг/. Результат заокругліть до цілих. Отримана відповідь буде номером кабінету, на дверях якого вас чекає наступне завдання. Покажіть отриманий результат членам журі та швидше рухайтесь далі.
(Додаток Б).
У разі правильного виконання завдання, учні отримують номер кабінету (№ 34), на дверях якого міститься конверт з наступним завданням.
Якщо учні не розв’язали задачу(або розв’язали некоректно), то члени журі, після відведеного на виконання задачі часу, кажуть їм номер кабінету, але вирушає група через 2 хвилини.
Ведучий
Наші козаки зупинились в селищі Допомоги. На ночівлю попросилися до бабусі. Вона має онука-п’ятикласника Данила. Данило звернувся за допомогою до козаків, але вони тільки розвели руками. Ви – єдині, хто може допомогти Данилу вирішити проблему й отримати сіль для козаків.
На конверті напис: «Шановні десятикласники! Я – п’ятикласник Данило.
Мені потрібна ваша допомога!!!»
У конверті лист: «Моя бабуся вже старенька і їй важко відкривати двері до комори, бо на них встановлена туга пружина. Вона попросила мене допомогти їй і дала мені дві такі самі пружини. Але як їх з’єднати, я не знаю.
Якщо ви дасте мені слушну пораду, то я допоможу вам».
Спостерігач (член журі) нараховує відповідні бали:
З першого разу вірно вказано на номер кабінету 12 – 4 «пуди солі»
З другого разу – 3 «пуди солі»
З третього разу – 2 «пуди солі»
З четвертого разу – 1 «пуд солі»
У разі правильного вирішення проблеми, учні отримують наступне завдання в конверті на дверях відповідного кабінету (каб. 12). Якщо вони дали Данилу неправильну пораду, то прочитають в конвертах на дверях відповідних кабінетів, що їм необхідно знову повернутися до попереднього кабінету та намагатися вирішити проблему зі з’єднанням пружин правильно.
4.Селище Спортсменів (Додаток Г)
На дверях кабінету № 12 в конверті учні отримують нове завдання.
Наступним притулком для наших козаків стало селище Спортсменів. Коваль цього селища наказав козакам підстрибнути 10 разів й розрахувати час одного стрибка. Необхідне обладнання міститься в кабінеті (аркуші паперу, ручки, скакалка, мобільний телефон, який учні використають в якості секундоміру та калькулятору).
Спостерігач (член журі) слідкує за ходом виконання завдання. 10 разів підстрибнути на скакалці, виміряти час стрибків. Розрахувати час одного стрибка за формулою: Т = t/N
У разі правильного вирішення проблеми, коваль ладен продати козакам 5 «пудів солі». Після виконання завдання група повертається до кабінету, з якого починала рух.
5.Селище Ребусів.
На столі, за яким розташовувались учні на початку подорожі, лежать конверти з ребусами (Додаток Д). Це дає можливість отримати групам додаткові бали, поки чекаємо на прибуття інших груп.
(генератор, лінза, радар)
Журі нараховує бали – «пуди солі» за кожну правильну відповідь.
За кожний правильно розгаданий ребус - 1 «пуд солі».
6. Селище ЗАГАДОК (Додаток Е)
Ведучий
Мешканці цього селища дуже полюбляють розгадувати загадки. Тому вони пропонують козакам позмагатися в обмін на сіль. Можна викупити для козаків
9 «пудів солі». Загадки можна виводити на екран мультимедійної дошки або читати вголос (Додаток Е).
Учні записують відгадки на відповідні картки. Передають на перевірку журі.
Ведучий
Наступним етапом пошуку солі для козаків стало селище Аукціон. Голова цього селища запропонував козакам, в обмін на сіль, назвати терміни з теми «Сили. Взаємодія тіл». На це він надав 2 хвилини.
За кожні чотири терміни голова селища пообіцяв по 1 «пуду солі».
Через 2 хвилини групи передають записані терміни членам журі.
Ведучий:
Нарешті козаки опинилися в останньому селищі своєї подорожі – селищі Видатних людей, яке розташоване на березі моря.
Перепочити вони зупинились у бібліотекаря цього селища. Він з радістю прийняв козаків, але з умовою, що вони назвуть видатних фізиків за підказками. Козаки востаннє просять вас їм допомогти. (На слайді виводяться по черзі висловлювання)
а) Прізвище дуже відомого вченого:
Відповідь: Архімед.
б) Прізвище дуже відомого вченого
Ведучий.
Ось і прийшов час повертатися козакам додому. Їм залишається тільки навантажити свої вози мішками з сіллю. Давайте дізнаємося у членів журі, яка група скільки «пудів солі» допомогла назбирати козакам.
Підведення підсумків, подяка та нагороди від козаків.
Якщо члени журі затримуються з підрахуванням балів, то групам можна запропонувати виконати деякі з завдань, наведених нижче.
9. Селище РОЗУМНИКІВ
9 м/с. З якою швидкістю під час бігу викидав він ступню кожної ноги?
Відповідь: При ходьбі і під час бігу кожна нога половину часу перебуває в русі, а половину часу - нерухома. Це значить, ступня викидається зі швидкістю вдвічі більшою, ніж біжить спортсмен, тобто 18 м/с.
Відповідь: Чим складніше форма сніжинки, тим з більшої висоти вона впала, бо протягом всього часу її падіння триває процес кристалізації.
Відповідь: Вода швидше закипає в посудині з шорсткою поверхнею. Це пояснюється тим, що бульбашки пари швидше за все утворюються на виступаючих нерівних точках поверхні посудини і температура закипання рідини наближається до 100о. У посудині з дуже гладкою поверхнею утворення бульбашок не можливе, унаслідок чого вода закипає повільніше. Що ж стосується температури окропу, то вона однакова в обох випадках.
Відповідь: Швидкість охолодження пропорційна різниці температур нагрітого тіла й навколишнього повітря. Тому слід відразу охолодити каву, вливши в неї молоко, щоб подальше охолодження відбувалося повільніше.
Додаток Є
а) Прізвище дуже відомого вченого:
(Архімед)
б) Прізвище дуже відомого вченого
(Галілей)
Додаток А
Кількість карток з однаковим завданням відповідає кількості груп
10.Нуклон – н = ______
11.Лапа + м =________
Правильні відповіді для журі. Кожна правильна відповідь - 1 пуд солі.
Ряд + о = ядро
Алмаз + п = плазма
Топка + о = оптика
Алиса – а = сила
Кузов – о = звук
Метро + е = метеор
Томат – т = атом
Блок + а = колба
Табор + а = работа
Нуклон – н = кулон
Лапа + м = лампа
Додаток Б
Кількість карток відповідає кількості груп
Пішла баба, затопила піч і принесла наметеного по засіках борошна в на четверту частину заповненому відрі циліндричної форми діаметром 15 см і висотою 30 см. Замісила тісто і спекла колобка.
Визначте його вагу, вважайте, що густина борошна становить 640 кг/.
Результат заокругліть до цілих.
Отримана відповідь буде номером кабінету,
на дверях якого вас чекає наступне завдання.
Покажіть отриманий результат членам журі та швидше рухайтесь далі.
Правильні відповіді для журі. Максимальна кількість балів:
Отримана кінцева формула та розраховано вагу (10 «пудів солі»)
P=
Задача виконана по діям – 8 «пудів солі»
Задача виконана частково – 5 «пудів солі»
Додаток В
Напис на конверті:
Шановні десятикласники! Я – п’ятикласник Данило.
Мені потрібна ваша допомога!!!
В конверті лист:
Моя бабуся вже старенька і їй важко відкривати двері до комори, бо на них встановлена туга пружина. Вона попросила мене допомогти їй і дала мені дві такі самі пружини. Але як їх з’єднати, я не знаю. Якщо ви дасте мені слушну пораду, то я допомогу вам.
Спостерігач (член журі) нараховує відповідні бали:
З першого разу вірно вказано на номер кабінету – 4 «пуди солі»
З другого разу – 3 «пуди солі»
З третього разу – 2 «пуди солі»
З четвертого разу – 1 «пуд солі»
Додаток Г
Напис на конверті:
Наші козаки опинилися в селищі Спортсменів.
Коваль цього селища наказав козакам стрибати.
Лист в конверті:
Коваль наказав підстрибнути 10 разів й розрахувати час одного стрибка.
Необхідне обладнання міститься в кабінеті
(аркуші паперу, ручки, скакалка, мобільний тефон, який можна використати
в якості секундоміру та калькулятору).
Додаток Д
Додаток Е
то зупинилися.