"Фізика – наука про природу. Фізичні тіла та фізичні явища." (урок)

Про матеріал
Всі ми різні і водночас дуже схожі. Давайте перевіримо. Хто любить кататися на велосипеді, підніміть угору праву руку. Хто вміє плавати, підніміть ліву руку вгору. Хто добре відпочив влітку, плесніть у долоні, а всі, в кого є друзі – посміхніться. Як бачите, ми краще пізнали одне одного. А я крім всього цього, ще дуже люблю фізику. А ще більше – ставити експерименти. 2. Демонстрація вчителем свого власного експерименту (катушка Тесла). 3. Техніка безпеки в кабінеті фізики (повторення правил з ТБ) 4. Складання девізу уроку з «розсипаних» слів: навчати, добре, знати, хто, хоче, все, того (складіть із слів девіз уроку і прочитайте).
Перегляд файлу

Урок фізики в 7 класі

Тема: Фізика – наука про природу. Фізичні тіла та фізичні явища.

Мета: сформувати в учнів початкові уявлення про фізику як природничу науку, про зміст фізики, про фізичні тіла та явища;  розвивати в учнів комунікативну компетенцію (уміння працювати в групах, формулювати й аргументувати власні думки); спрацювати на захоплення всіх учнів фізикою, виховувати самостійність, наполегливість, уважність.

Формування ключових компетентностей:

  •                   Компетентності в природничих науках і технологіях (наукове розуміння природи і сучасних технологій; уміння застосовувати науковий метод для вивчення фізичних явищ);
  •                   Уміння навчатись впродовж життя (здатність до пошуку на шляху до вироблення власної навчальної траєкторії);
  •                   Математична грамотність (усвідомлення того, що математика є мовою фізики);
  •                   Екологічна грамотність і здорове життя (пояснення взаємозв’язку об’єктів в навколишньому світі).

Тип уроку: стартовий (урок засвоєння нових знань і формування практичних умінь).

Форма проведення: вступна міні – лекція.

Обладнання: підручники, відеопрезентація,  маршрутні листи, карта природи, матеріали для експериментів.

План – схема уроку

 

№ з/п

Етап уроку

Час

Форми і методи діяльності вчителя

Результат діяльності

І.

Розминка - знайоство

3 хв.

Елементи творчого навчання, вправа «Знайомство»

Створення сприятливого психо – емоційного клімату

ІІ.

Актуалізація опорних знань учнів

5 хв.

Інтерактивна  вправа «Мозковий штурм», складання карти Природи

Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів

ІІІ.

Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

3 хв.

Цікава інформація вчителя з теми уроку, «Наука пояснює міфи»

Розвиток пізнавального інтересу учнів

ІV.

Сприйняття навчального матеріалу

16 хв.

Пояснення навчального матеріалу з використанням експериментів та дослідів

Сприйняття учнями матеріалу уроку

V.

Фізкультхвилинка 

1  хв.

Рухові вправи

Зняття напруги, відпочинок

VI.

Узагальнення знань учнів

12 хв.

Виконання навчальних вправ, завдань, захист робіт

Узагальнення матеріалу. Акцентування уваги на окремих фізичних термінах

VII.

Підсумки уроку

3 хв.

Підсумок уроку. Обговорення вражень при ознайомленні з новим предметом

Підбиття підсумків

VIII.

Домашнє завдання

1 хв.

Диференційоване відповідно до бажань і можливостей учнів

Ефективне  засвоєння матеріалу

IX.

Рефлексія

1 хв.

Літературна творчість, побажання

Створення емоційного клімату, захоплення учнів новим предметом

 

Перебіг уроку

Епіграф уроку

«Наука не є й ніколи не буде завершеною книгою…»

А.Ейнштейн

І. Організаційний момент

1. Розминка – знайомство (привітання з учнями)

Вчитель: Всі ми різні і водночас дуже схожі. Давайте перевіримо. Хто любить кататися на велосипеді, підніміть угору праву руку. Хто вміє плавати, підніміть ліву руку вгору. Хто добре відпочив влітку, плесніть у долоні, а всі, в кого є друзі – посміхніться. Як бачите, ми краще пізнали одне одного.

А я крім всього цього, ще дуже люблю фізику. А ще більше – ставити експерименти.

2.  Демонстрація вчителем свого власного експерименту (катушка Тесла).

3. Техніка безпеки в кабінеті фізики (повторення правил з ТБ)

4. Складання девізу уроку з «розсипаних» слів: навчати, добре, знати, хто, хоче, все, того (складіть із слів девіз уроку і прочитайте).

Добре того навчати, хто хоче все знати.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Вчитель: Я впевнений, що всі ви хочете вивчати новий предмет, який називається фізика. Допоможе нам в цьому підручник.

  1. Екскурс сторінками підручника, знайомство з рубриками підручника та словами автора: «Цікавої подорожі світом фізики, нехай вам щастить!»
  2. Складання учнями карти природи.

Вчитель: Кожний із вас вранці крокував власною стежиною до великого храму – до школи.  Вас оточували неймовірні об’єкти, явища, які належать унікальній лабораторії – Природі. Пригадайте, що ви бачили навкруги і давайте складемо з вами карту ваших бачень, уявлень, яку назвемо картою Природи (учні називають або підписують слова, а вчитель демонструє малюнки чи фото на дошці). Наприклад: парк, квіти,  дерева, кущі, птахи, сонце, вітер і т.д.

 

 

 

 

 

 

Вчитель: Склавши цю карту, ми розпочинаємо з вами подорож по цікавій країні, яка називається «фізика». Але фізика не завжди була такою наукою, яку ми маємо сьогодні. Вона теж пройшла складний і цікавий шлях свого розвитку.

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

Вчитель: Допитливість властива людині. Вона спрямовувала її до пошуку відповідей на численні запитання, які поставали в процесі перебування в оточуючому середовищі. Внаслідок цього зародилась наука про природу – природознавство, яка є основою сучасних природничих наук – біології, географії, хімії, астрономії, медицини. Всі вони беруть початок з природознавства.

(робота з підручником, рис. 1.1, ст. 6)

Помічницею в пізнанні світу із стародавніх часів є «філософія» (у перекладі з давньогрецької «любов до мудрості»). Сьогодні ви були філософами – початківцями, спостерігаючи навколишній світ в його гармонії і красі. Але навколо нас можуть бути й дива. Наука пояснює міфи. Послухайте один із них.

«…Мойсей побачив кущ, який горів, але не згорав.»

Як ви думаєте, таке могло бути насправді?

Пояснення явища: тривалий час кущ, який горів, вважався дивом. Але сьогодні відомо, що такий кущ насправді існує на Синайському півострові і називається він випотом або кущем Мойсея. Ця рослина виділяє летку ефірну олію, яка легко займається під дією сонячних променів. Екземпляр цього куща привезли в Польщу і посадили в гірсько – степовому заповіднику в Скороціцах. У 1960 році газети повідомили, що в жаркий день кущ Мойсея спалахнув червоно – блакитним полум’ям.

Тому я бажаю вам сьогодні бути і дослідниками, і експериментаторами, і фантазерами  на шляху пізнання найцікавішої науки – фізики.

ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

  1.               Екскурс в минуле.

(На екрані фото видатних людей: Архімеда, Аристотеля, Демокрита, Гіппократа і т.д.)

Вчитель: Вчені античності – філософи збирали знання про навколишній світ, доповнювали їх ідеями та передавали своїм учням. Засновником фізики вважають давньогрецького філософа Аристотеля. Одну із своїх праць, у якій він систематизував природничі знання свого часу, він назвав «фізика».

 

  1. Світ навколо нас.

З античних часів в науці використовують поняття «матерії».  Почувши слово «матерія», багато хто з вас напевне уявить якусь тканину. Проте для вчених це поняття є набагато ширшим! Матерія — це все те, що нас оточує.

(розповідь вчителя про фізичні тіла та речовини, з яких вони складаються з демонстрацією фізичних тіл – ручка, олівець, лінійка і т.д.).

Виконання вправи 1.1

1. Назвіть речовини, з яких складаються такі тіла: підручник, олівець, футбольний м’яч, склянка, автомобіль.

 

 

 

Вчитель: У ХІХ ст. учені встановили, що крім речовини існує ще один вид матерії — поле.

Завдання: прочитати ст. 8 підручника й дати відповідь на запитання: - Про що ви дізналися? Що таке темна матерія і темна енергія?

Висновок: Це ще раз доводить, що фізика – основа всіх природничих наук.

  1.               Фізичні явища.

Вчитель: Світ навколо нас безперервно змінюється. Тіла переміщуються одне відносно одного, деякі з них зіштовхуються і, можливо, руйнуються, з одних тіл утворюються інші... Перелік таких змін можна продовжувати й продовжувати — недарма ще давньогрецький філософ Геракліт (бл. 544–483 рр. до н. е.) зауважив: «Усе тече, усе змінюється». Зміни в природі вчені називають природними яви­щами (рис. 1.5 – приклади природних явищ).

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота в групах (на столах у кожної групи лежать предмети для проведення експерименту та маршрутний лист для проведення досліду. Завдання: виконати та продемонструвати свій дослід та вказати до якого виду фізичних явищ він відноситься).

І група – механічні явища;

ІІ група – звукові явища;

ІІІ група – теплові явища;

ІV група – світлові явища;

V група – електромагнітні явища.

 

Завдання: Рис. 1.7 підручника – доповніть фізичні явища прикладами з підручника.

 

Робота в зошитах – вправа 1.3 і 1.4 (перевірка)

 

V. Фізкультхвилинка.

Що, стомилися? Тож хвилинку відведем для відпочинку (учні встають).

Широко руки фізика простягає (руки в боки),

В усі галузі життя заглядає (колові рухи руками):

У медицину – раз (присіли),

У побут – два (присіли),

У господарство – три (присіли).

Вправи знову почали.

Будівельник, енергетик, металург (позачергове відведення прямих рук назад)

Усі без неї, як без рук (руки в боки).

Уперед крокує наука ця (крокування на місці),

Їй не бачити кінця (крокування на місці).

Продовжимо ми працювати,

Щоб науку цю вивчати (сідають).

 

  1.                    Фізика як  основа природничих наук.

Вчитель: Погляньте на нашу карту Природи. Чи вона є постійно? Чи вона може змінюватися? (Відповіді учнів).

  • А чому так? Тому що все в природі підпорядковане певним законам і закономірностям. Ви переконалися, що фізика – природнича наука, яка вивчає найзагальніші закономірності явищ природи, властивості та будову матерії, закони її руху.

 

Робота з підручником  (учні зачитують визначення, що таке фізика)

  • Чому фізика є основною природничою наукою? (учні зачитують з підручника)

По-перше, фізика вивчає найбільш загальні закономірності, які визначають структуру та поведінку найрізноманітніших об’єктів — від гігантських зір до надзвичайно маленьких атомів.

По-друге, закони фізики є основою будь-якої природничої науки. Наприклад, в астрономії закони фізики пояснюють причини світіння та будову зір, утворення планет, рух космічних об’єктів. У географії закони фізики застосовують для пояснення клімату, течій річок, утворення рельєфу. У хі­мії саме фізика пояснює напрямок і швидкість перебігу хімічних реакцій.

 

 

  1. «Професія» фізики (пояснення вчителя з елементами відео презентації видатних вчених фізиків).

Вчитель: Але за законами, які ви будете вивчати в подальшому,  стоять особистості фізики, які присвятили все своє життя дослідженню, вивченню, відкриттю найцікавіших законів, на яких тримається Світ.

 

 

А помічниками вченим були основні методи пізнання навколишнього світу: спостереження, міркування (гіпотеза), дослід (експеримент), створення моделі і кінцевий результат.

Це тривалий процес. А чи можна знайти відповідь на будь – яке запитання  швидко? Інтернет теж є джерелом природничих знань.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

У «спорудженні будівлі» сучасної фізики великий внесок зробили українські вчені. Серед них: І.П. Пулюй, В.І.Вернадський, О.Т. Смакула, Л.В. шубников, Л.Д. Ландау, М.М.Боголюбов, М.Д. Пильчиков. Досягнення українських вчених добре відомі за межами нашої країни. Матеріалим та технології, створювані в Київському інституті електрозварювання ім. Є.О.Патона, застосовують на всіх континентах. Синтетичні кристали, які виробляють в інституті монокристалів (м.Харків) не поступаються накращим світовим зразкам. Мають авторитет у галузі обчислювальної техніки й інформаційних технологій розробки інституту кібернетмкм ім. В.М.Глушкова (м.Київ) і т.д. можливо хтось із вас у майбутньому теж прославить нашу Україну.

 

Вчитель: Переконайте мене в тому, що фізика є основою техніки, використовуючи власний досвід та матеріал підручника на ст.. 11).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VI. Закріплення вивченого матеріалу.

Завдання учням.

  1. Назвіть 5 -6 професій, що потребують знання фізики.
  2. Створіть власний образ науки «фізики»,  з чим ви її асоціюєте, намалюйте – виставка і захист робіт.

 

 

 

 

 

 

VІI. Підсумок уроку

  1. Підсумки з підручника: Ви створили власний образ  фізики на основі того, що ми вивчали сьогодні. Ви захищали свої бачення. А тепер познайомимося з підсумками навчальної діяльності, сформульованими авторами підручника (ст. 11 – 12, тучні зачитують).
  2. Прочитайте епіграф уроку . Чому наука ніколи не буде завершеною книгою? (відповіді учнів).

VІІІ. Домашнє завдання.

П. 1, вправи 1.2, 1.5, 1.6, 1.7(диференційовано)   – 1 завдання на вибір учнів.

IX. Рефлексія.

Вчитель роздає учням фізичні путівки – побажання на майбутнє.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель: 

Шумлять ліси, за обрієм синіють гори,

Несе Дніпро до моря свої води,

Вдень Сонце, а вночі нам сяють зорі.

Співає птах, в саду цвіте жоржина.

Над квітами гудуть джмелі.

Літак, машина, човен в морі синім –

Всі – всі об’єкти на Землі.

І навіть наша матінка Земля,

Якої в світі  кращої нема,

Запам’ятайте, друзі – це тіла.

Вчитель: Я вдячний вам за співпрацю і творчість. До нових зустрічів!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Джерела використаної інформації

  1. Журнал «Фізика», видавництво «Шкільний світ», 2018 рік
  2. Журнал «Фізика», видавництво «Шкільний світ», 2007 рік
  3. В.Г.Баряхтар, С.О.Довгий, «Фізика 7 клас», видавництво «Ранок», 2015 рік
  4. М.І.Шут, М.Т.Мартинюк, л.Ю.Благодаренко, «Фізика 7 клас», видавництво Перун», 2015 рік
  5. В.Р.Ільченко, С.Г.Куликовський, О.Г.Ільченко, «Фізика 7 клас», видавництво «Довкілля – К», 2007 рік
  6. Атлас фізики та хімії за редакцією М.Г.Читова, видавництво «Ранок», 2005 р.
  7. Фізика. Дитяча енциклопедія, видавництво «Фоліо», 2005 рік
  8. Довідник «220 відеоуроків за курс фізики 7 – 9 кл.», видавництво «КММЕДІА», 2016 рік

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ковальчук Наталія Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 1. Фізика - наука про природу
Додано
26 жовтня 2020
Переглядів
929
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку