Урок фізики в 7 класі
Тема: Фізика – наука про природу. Фізичні тіла та фізичні явища.
Мета: сформувати в учнів початкові уявлення про фізику як природничу науку, про зміст фізики, про фізичні тіла та явища; розвивати в учнів комунікативну компетенцію (уміння працювати в групах, формулювати й аргументувати власні думки); спрацювати на захоплення всіх учнів фізикою, виховувати самостійність, наполегливість, уважність.
Формування ключових компетентностей:
Тип уроку: стартовий (урок засвоєння нових знань і формування практичних умінь).
Форма проведення: вступна міні – лекція.
Обладнання: підручники, відеопрезентація, маршрутні листи, карта природи, матеріали для експериментів.
План – схема уроку
№ з/п |
Етап уроку |
Час |
Форми і методи діяльності вчителя |
Результат діяльності |
І. |
Розминка - знайоство |
3 хв. |
Елементи творчого навчання, вправа «Знайомство» |
Створення сприятливого психо – емоційного клімату |
ІІ. |
Актуалізація опорних знань учнів |
5 хв. |
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм», складання карти Природи |
Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів |
ІІІ. |
Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності |
3 хв. |
Цікава інформація вчителя з теми уроку, «Наука пояснює міфи» |
Розвиток пізнавального інтересу учнів |
ІV. |
Сприйняття навчального матеріалу |
16 хв. |
Пояснення навчального матеріалу з використанням експериментів та дослідів |
Сприйняття учнями матеріалу уроку |
V. |
Фізкультхвилинка |
1 хв. |
Рухові вправи |
Зняття напруги, відпочинок |
VI. |
Узагальнення знань учнів |
12 хв. |
Виконання навчальних вправ, завдань, захист робіт |
Узагальнення матеріалу. Акцентування уваги на окремих фізичних термінах |
VII. |
Підсумки уроку |
3 хв. |
Підсумок уроку. Обговорення вражень при ознайомленні з новим предметом |
Підбиття підсумків |
VIII. |
Домашнє завдання |
1 хв. |
Диференційоване відповідно до бажань і можливостей учнів |
Ефективне засвоєння матеріалу |
IX. |
Рефлексія |
1 хв. |
Літературна творчість, побажання |
Створення емоційного клімату, захоплення учнів новим предметом |
Перебіг уроку
Епіграф уроку
«Наука не є й ніколи не буде завершеною книгою…»
А.Ейнштейн
І. Організаційний момент
1. Розминка – знайомство (привітання з учнями)
Вчитель: Всі ми різні і водночас дуже схожі. Давайте перевіримо. Хто любить кататися на велосипеді, підніміть угору праву руку. Хто вміє плавати, підніміть ліву руку вгору. Хто добре відпочив влітку, плесніть у долоні, а всі, в кого є друзі – посміхніться. Як бачите, ми краще пізнали одне одного.
А я крім всього цього, ще дуже люблю фізику. А ще більше – ставити експерименти.
2. Демонстрація вчителем свого власного експерименту (катушка Тесла).
3. Техніка безпеки в кабінеті фізики (повторення правил з ТБ)
4. Складання девізу уроку з «розсипаних» слів: навчати, добре, знати, хто, хоче, все, того (складіть із слів девіз уроку і прочитайте).
Добре того навчати, хто хоче все знати.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Вчитель: Я впевнений, що всі ви хочете вивчати новий предмет, який називається фізика. Допоможе нам в цьому підручник.
Вчитель: Кожний із вас вранці крокував власною стежиною до великого храму – до школи. Вас оточували неймовірні об’єкти, явища, які належать унікальній лабораторії – Природі. Пригадайте, що ви бачили навкруги і давайте складемо з вами карту ваших бачень, уявлень, яку назвемо картою Природи (учні називають або підписують слова, а вчитель демонструє малюнки чи фото на дошці). Наприклад: парк, квіти, дерева, кущі, птахи, сонце, вітер і т.д.
Вчитель: Склавши цю карту, ми розпочинаємо з вами подорож по цікавій країні, яка називається «фізика». Але фізика не завжди була такою наукою, яку ми маємо сьогодні. Вона теж пройшла складний і цікавий шлях свого розвитку.
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
Вчитель: Допитливість властива людині. Вона спрямовувала її до пошуку відповідей на численні запитання, які поставали в процесі перебування в оточуючому середовищі. Внаслідок цього зародилась наука про природу – природознавство, яка є основою сучасних природничих наук – біології, географії, хімії, астрономії, медицини. Всі вони беруть початок з природознавства.
(робота з підручником, рис. 1.1, ст. 6)
Помічницею в пізнанні світу із стародавніх часів є «філософія» (у перекладі з давньогрецької «любов до мудрості»). Сьогодні ви були філософами – початківцями, спостерігаючи навколишній світ в його гармонії і красі. Але навколо нас можуть бути й дива. Наука пояснює міфи. Послухайте один із них.
«…Мойсей побачив кущ, який горів, але не згорав.»
Як ви думаєте, таке могло бути насправді?
Пояснення явища: тривалий час кущ, який горів, вважався дивом. Але сьогодні відомо, що такий кущ насправді існує на Синайському півострові і називається він випотом або кущем Мойсея. Ця рослина виділяє летку ефірну олію, яка легко займається під дією сонячних променів. Екземпляр цього куща привезли в Польщу і посадили в гірсько – степовому заповіднику в Скороціцах. У 1960 році газети повідомили, що в жаркий день кущ Мойсея спалахнув червоно – блакитним полум’ям.
Тому я бажаю вам сьогодні бути і дослідниками, і експериментаторами, і фантазерами на шляху пізнання найцікавішої науки – фізики.
ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
(На екрані фото видатних людей: Архімеда, Аристотеля, Демокрита, Гіппократа і т.д.)
Вчитель: Вчені античності – філософи збирали знання про навколишній світ, доповнювали їх ідеями та передавали своїм учням. Засновником фізики вважають давньогрецького філософа Аристотеля. Одну із своїх праць, у якій він систематизував природничі знання свого часу, він назвав «фізика».
З античних часів в науці використовують поняття «матерії». Почувши слово «матерія», багато хто з вас напевне уявить якусь тканину. Проте для вчених це поняття є набагато ширшим! Матерія — це все те, що нас оточує.
(розповідь вчителя про фізичні тіла та речовини, з яких вони складаються з демонстрацією фізичних тіл – ручка, олівець, лінійка і т.д.).
Виконання вправи 1.1
1. Назвіть речовини, з яких складаються такі тіла: підручник, олівець, футбольний м’яч, склянка, автомобіль.
Вчитель: У ХІХ ст. учені встановили, що крім речовини існує ще один вид матерії — поле.
Завдання: прочитати ст. 8 підручника й дати відповідь на запитання: - Про що ви дізналися? Що таке темна матерія і темна енергія?
Висновок: Це ще раз доводить, що фізика – основа всіх природничих наук.
Вчитель: Світ навколо нас безперервно змінюється. Тіла переміщуються одне відносно одного, деякі з них зіштовхуються і, можливо, руйнуються, з одних тіл утворюються інші... Перелік таких змін можна продовжувати й продовжувати — недарма ще давньогрецький філософ Геракліт (бл. 544–483 рр. до н. е.) зауважив: «Усе тече, усе змінюється». Зміни в природі вчені називають природними явищами (рис. 1.5 – приклади природних явищ).
Робота в групах (на столах у кожної групи лежать предмети для проведення експерименту та маршрутний лист для проведення досліду. Завдання: виконати та продемонструвати свій дослід та вказати до якого виду фізичних явищ він відноситься).
І група – механічні явища;
ІІ група – звукові явища;
ІІІ група – теплові явища;
ІV група – світлові явища;
V група – електромагнітні явища.
Завдання: Рис. 1.7 підручника – доповніть фізичні явища прикладами з підручника.
Робота в зошитах – вправа 1.3 і 1.4 (перевірка)
V. Фізкультхвилинка.
Що, стомилися? Тож хвилинку відведем для відпочинку (учні встають).
Широко руки фізика простягає (руки в боки),
В усі галузі життя заглядає (колові рухи руками):
У медицину – раз (присіли),
У побут – два (присіли),
У господарство – три (присіли).
Вправи знову почали.
Будівельник, енергетик, металург (позачергове відведення прямих рук назад)
Усі без неї, як без рук (руки в боки).
Уперед крокує наука ця (крокування на місці),
Їй не бачити кінця (крокування на місці).
Продовжимо ми працювати,
Щоб науку цю вивчати (сідають).
Вчитель: Погляньте на нашу карту Природи. Чи вона є постійно? Чи вона може змінюватися? (Відповіді учнів).
Робота з підручником (учні зачитують визначення, що таке фізика)
По-перше, фізика вивчає найбільш загальні закономірності, які визначають структуру та поведінку найрізноманітніших об’єктів — від гігантських зір до надзвичайно маленьких атомів.
По-друге, закони фізики є основою будь-якої природничої науки. Наприклад, в астрономії закони фізики пояснюють причини світіння та будову зір, утворення планет, рух космічних об’єктів. У географії закони фізики застосовують для пояснення клімату, течій річок, утворення рельєфу. У хімії саме фізика пояснює напрямок і швидкість перебігу хімічних реакцій.
Вчитель: Але за законами, які ви будете вивчати в подальшому, стоять особистості фізики, які присвятили все своє життя дослідженню, вивченню, відкриттю найцікавіших законів, на яких тримається Світ.
А помічниками вченим були основні методи пізнання навколишнього світу: спостереження, міркування (гіпотеза), дослід (експеримент), створення моделі і кінцевий результат.
Це тривалий процес. А чи можна знайти відповідь на будь – яке запитання швидко? Інтернет теж є джерелом природничих знань.
У «спорудженні будівлі» сучасної фізики великий внесок зробили українські вчені. Серед них: І.П. Пулюй, В.І.Вернадський, О.Т. Смакула, Л.В. шубников, Л.Д. Ландау, М.М.Боголюбов, М.Д. Пильчиков. Досягнення українських вчених добре відомі за межами нашої країни. Матеріалим та технології, створювані в Київському інституті електрозварювання ім. Є.О.Патона, застосовують на всіх континентах. Синтетичні кристали, які виробляють в інституті монокристалів (м.Харків) не поступаються накращим світовим зразкам. Мають авторитет у галузі обчислювальної техніки й інформаційних технологій розробки інституту кібернетмкм ім. В.М.Глушкова (м.Київ) і т.д. можливо хтось із вас у майбутньому теж прославить нашу Україну.
Вчитель: Переконайте мене в тому, що фізика є основою техніки, використовуючи власний досвід та матеріал підручника на ст.. 11).
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
Завдання учням.
VІI. Підсумок уроку
VІІІ. Домашнє завдання.
П. 1, вправи 1.2, 1.5, 1.6, 1.7(диференційовано) – 1 завдання на вибір учнів.
IX. Рефлексія.
Вчитель роздає учням фізичні путівки – побажання на майбутнє.
Вчитель:
Шумлять ліси, за обрієм синіють гори,
Несе Дніпро до моря свої води,
Вдень Сонце, а вночі нам сяють зорі.
Співає птах, в саду цвіте жоржина.
Над квітами гудуть джмелі.
Літак, машина, човен в морі синім –
Всі – всі об’єкти на Землі.
І навіть наша матінка Земля,
Якої в світі кращої нема,
Запам’ятайте, друзі – це тіла.
Вчитель: Я вдячний вам за співпрацю і творчість. До нових зустрічів!
Джерела використаної інформації
1