Фізико-математичний бій

Про матеріал
Виховний захід у форматі гри "Морський бій". Дозволяє в ігровій формі згадати матеріали курсу фізики та математики.
Перегляд файлу

ФІЗИКО-МАТЕМАТИЧНИЙ БІЙ

Інтелектуальна гра для учнів 11 класу

 

Провів: вчитель фізики Школьний С.В.

 

Дидактична мета: систематизувати вивчене з фізики та математики; показати спорідненість цих наук.

Розвиваюча мета: розвивати логічне, самостійне, творче мислення учнів, уміння аналізувати, робити висновки; розвивати фізико-математичне мовлення учнів.

Виховна мета: виховувати увагу, спостережливість швидкість реакції, вміння вболівати за команду, активність, винахідливість, кмітливість, доброзичливість; ви­ховувати науковий світогляд учнів; у процесі підготовки до гри формувати навички самостійної роботи з літературою; привчати учнів до виступів перед багаточисленною аудиторією.

Обладнання: гонг, секундомір, план-схема фізико-математичного бою (на дошці й у кожної команди заготовка), конверти з питаннями.

 

ХІД ЗАХОДУ

 

1-й ведучий. Добрий день! Усі ви добре знаєте гру «Морський бій» і вмієте в неї грати. Ось сьогодні ми з вами зіграємо в неї разом.

2-й ведучий. Але це не звичайний морський бій. Ви будете не просто стріляти по квадратах і намагатися потопити кораблі суперників, а будете відповідати на запитання з фізики або з математики і за правильну відповідь отримувати бали.

1-й ведучий. Ви бачите поле бою, розмірами 7x7, в якому по вертикалі написані цифри від. 1 до 7, а по горизонталі написано ім'я вченого — Архімед.

2-й ведучий. Чому саме Архімед?

1-й ведучий. Тому що Архімед не тільки видатний фізик, а й видатний математик.

2-й ведучий. Архімед народився у 287 р. до н. е. в Греції, в м. Сіракузи на сході о. Сицилія, в родині математика й астронома Фідія. Він з дитинства був посвячений у таємниці науки батька. Архімед вивчав математичні науки і оволодів ними досконало.

1-й ведучий. У батьківському домі Архімед навчався за геометрією «Начала» Евкліда, що вийшла незадовго до його наро­дження. Архімед потім ще неод­норазово у своїх працях звертався до цього курсу.

2-й ведучий. У 276 р. до н. е. близький родич Архімеда Гідрон настільки відзначився у війні, що по її закінченні йому вдалося захопити необмежену владу в Сіракузах. Це дало можливість Архімеду завершити свою освіту в одному з центрів тогочасної освіти — Александрії. Приїхавши в Александрію, він уже мав добру математичну підготовку.

1-й ведучий. Навчаючись і працюючи в Александрійському музеї, Архімед скрупульозно вивчав математику, астрономію, написав низку астрономічних і ма­тематичних праць, усе більше цікавиться механікою. Він робить усе можливе, щоб поєднати математику з механікою, намагається розв'язувати геометричні задачі за допомогою принципів важеля й учення про центр тяжіння.

2-й ведучий. Архімед повертається в рідні Сіракузи ученим зі світовим ім'ям. Він віддає перевагу геометрії. Архімед — патріот своєї вітчизни. У 215 р. до н. е. він є не тільки військовим інженером, а й геніальним організатором оборони.

1-й ведучий. Навесні 212р. до н. е. Архімед загинув від рук римлян.

2-й ведучий


Народився в Греції,

В місті Сіракузи.

За розум і кмітливість

Став відомим дуже,

Добре в математиці

Геній розбирався.

Як діаметр Сонця

Знайти, здогадався.

Число «пі» обчислив

Досить-таки точно.

І сферу небесну

Зобразив наочно.

Ще чудові праці

Мав про рівновагу,

А тому здобув собі

Шану і повагу.


 

1-й ведучий


«Про тіла що плавають»

Написав він книгу.

Для військових цілей

Він збирав машини.

Від проміння Сонця

Кораблі горіли,

Бо сферичні дзеркала

Їх страшенно гріли.

Розв'язав задачу

Про царську корону.

В кориті купався

І дійшов закону.


2-й ведучий. Тепер зрозуміло, чому на полі бою написано саме ім'я Архімеда. Так почнемо ж наш фізико-математичний бій між командами: Бажаємо вам успіхів!

 

Правила ведення фізико-математичного бою:

  1. У фізико-математичному бої беруть участь дві команди.
  2. Команди по черзі роблять постріли. Право першого пострілу вирішує жеребкування.
  3. Поле бою, розміром 7x7, містить один чотирьохпалубний корабель, два — трипалубні, чотири — двопалубні, два однопалубні кораблі, чотири буйки, чотири човни, дві міни й один приз (див. план-схему бою)
  4. По горизонталі над полем бою написане слово «АРХІМЕД», а по вертикалі стоять цифри від 1 до 7. Тому, для того щоб зробити постріл, команді необхідно чітко назвати код квадрата поля бою (наприклад: А5,17, Д3 і т. д.).
  5. Зробивши постріл, команда повинна відповісти на запитання, що криється в цьому квадраті. Питання можуть бути як із фізики, так і з математики.
  6. У разі правильної відповіді команда отримує максимально можливу кількість балів, що відповідає квадрату (див. таблицю).
  7. Якщо команда не дала правильної відповіді, то суперники мають право відповісти на поставлене запитання. У разі правильної відповіді вони отримують половину балів від максимально можливої кількості балів. Незалежно від того, якою є відповідь (правильною чи неправильною), команда робить наступний постріл.
  8. Якщо під час пострілу команда влучила в буйок, то вона має право вибору предмета, з якого буде поставлено запитання (фізика або математика).
  1. Якщо під час пострілу команда влучила в міну, то без будь-якої відповіді на запитання право пострілу переходить до суперників.
  2. Якщо під час пострілу команда влучила у квадрат, під яким ховається ПРИЗ, то вона отримує 2 бали і робить наступний постріл.
  3. Якщо під час пострілу команда влучила у квадрат з позначкою або (Один за всіх), то відповідати на запитання буде не вся команда, а її один представник.
  4. Гра закінчується тоді, коли відкриті всі квадрати плану бою.
  5. Перемагає та команда, яка отримає більшу кількість балів.

 

План-схема фізико-математичного бою

 

   А    Р    Х    І   М   Е   Д

 

Умовні позначки плану-схеми (див. табл. внизу)

 

Таблиця: Умовні позначки плану

 

Позначка

Кількість позначок

Максимальна кількість балів

Кількість запитань

Час на обдумування, секунди

Примітка

 

 

 

з фізики

з математики

 

 

М4

2

5

 

2

40

 

Ф4

2

5

2

 

40

 

М3

3

4

 

3

30

 

Ф3

3

4

3

 

30

 

М2

4

3

 

4

20

 

Ф2

4

3

4

 

20

 

М1

1

2

 

1

10

 

Ф1

1

2

1

 

ю

 

М

8

1

 

8

5

 

Ф

8

1

8

 

5

 

2

Перехід ходу

Б

4

2

4

4

10

Ф або М на вибір команди

4

2

2

2

10

 

Приз

1

2

 

 

 

Бали без запитання, право ходу зберігається

1М або 1Ф

1

3

 

1

15

Один за всіх

 

Фізико-математичний бій

 

1.  Жеребкування

 

Представник від кожної команди витягає з мішечка бочонок з номером. Та команда, представник якої витягнув бочонок з більшим номером, і робить перший постріл.

 

2. Фізико-математичний бій

 

На столі лежать конверти, на кожному з яких написані коди квадратів поля бою (наприклад: А5, І7, Д3 і т. д.). У кожному конверті знаходиться запитання з фізики або з математики. Команди по черзі роблять постріли (наприклад: А5, І7, Д3 і т. д.). На дошці розташована велика схема бою, на якій кожний квадрат закритий папірцем. Після того як команда зробила постріл, ведучий відриває папірець з відповідного квадрата схеми, оголошує результат пострілу і максимально можливу кількість балів за правильну відповідь, дістає з конверта запитання і зачитує його командам.

 

Запитання фізико-математичного бою

 

А1 — (М4) 5б. Котра зараз година, якщо до кінця доби залишається того, що вже пройшло від початку доби?

(20 хв. на 14-ту)

 

Р1 — (Ф4)5б. У вагоні біля вікна на столику лежить рівень. Один з пасажирів спостерігав за поведінкою пухирця повітря в трубці рівня. Під час стоянки потяга пухирець повітря був посередині скляної трубки. Потяг рушив, і. пухирець перемістився праворуч. Коли потяг підходив до наступної станції і почав гальму­вати, пасажир побачив, що пухирець метнувся ліворуч. Куди йшов потяг: праворуч чи ліворуч відносно пасажира, який стояв біля столика?

(Коли потяг рушає з місця та збільшує швидкість, рідина в рівні за інерцією переміститься в бік, зворотний рухові, а пухи­рець — у бік руху потяга. Під час гальмування вода переміститься в бік руху потяга, а пухирець — у зворотний бік. Отже, потяг йшов управо від пасажира, який стояв обличчям до вікна)

 

X1 — (М4)  5б. Назвіть п'яте число, яке б не порушувало закономірності в рядку: 18; 10; 6; 4.

(3)

 

І1 — (Ф4) — 5б. Стояв спекотний літній день. Дукаліс і Рогов переслідували злочинців. Перетнувши перелісок, вони натрапили на групу молодиків, які купалися.

— Хлопці, — гукнув один з детективів. — Ми шукаємо юнака вашого віку і зросту. Він має бути десь поблизу. Чи ви не бачили його?

Молодики мовчки переглянулися. Потім один з юнаків сказав:

       Кілька хвилин тому справді сюди прибіг хлопець. Якраз у цьому місці він кинувся в річку. Дивіться, он він виходить на берег, якраз навпроти нас. Поспішайте! Можу запропонувати вам човна, а то він утече прямо з-під вашого носа.

       То нехай собі тікає, — посміхнувся Дукаліс, — тепер я хочу ближче познайомитись з вами і почути відповіді на деякі запитання.

Молодики злякано замовкли.

Чому Дукаліс. прийняв таке рішення?

(Людина, яка перепливає річку, не може вийти на протилежний берег строго навпроти того місця, де вона зайшла у воду, тому що її обов'язково віднесла б течія річки)

 

М1 — (М) — 1б. На яке число слід поділити 2, щоб дістати 4?

(1/2)

 

Е1 — (Ф2) — 3б. Відомо, що пересування гористою місцевістю на автомобілі-бензовозі (або водовозі) із заповненою наполовину цистерною — небезпечна. У чому причина небезпеки?

(Тіло буде у стійкому положенні, якщо вертикаль, проведена через центр тяжіння, перетинає площу опори тіла.)

 

Д1 — (Ф2) — 3б. Була зима. Шерлок Холмс увійшов до кімнати з вулиці. Крізь замерзлі вікна виднівся лише край дороги. «Господарка квартири лінива», — подумав Холмс.

Чому він зробив такий висновок?

(Оскільки вікна в квартирі замерзли, то між рамами з кімнати проникло тепле повітря і, доторкнувшись до холодного скла, за­мерзло на ньому. Отже, вікна погано утеплені)

 

А2 — (Ф) — 1б. Як звали дружину Бойля—Маріотта?

(Ніяк, це два вчені)

 

Р2 — () — перехід ходу.

 

X2 — (Б) — 2б. М: На скільки відсотків збільшиться площа квадрата, якщо його периметр збільшиться на 10 %?

(На 21 %)

 

 

Ф: Чи впливає вітер на показники термометра?

(Вітер — переміщення повітря над поверхнею Землі. Якщо температура рухомого повітря така сама, як і навколишнього середовища, а термометр сухий, то вітер не впливає на показники термометра. В інших випадках вітер впливає на показники термометра)

 

І2 — (Ф) — 1б. Назвіть найкоротше прізвище вченого. (Ом)

 

М2 — (М) — 2б. Користуючись п'ятьма двійками і знаками дій, запишіть число 11.

(11=22:2 + 2 - 2)

 

Е2— (Ф) — 1б. Найближча до нас зоря.

(Сонце)

 

Д2 — (1М) — 3б. У байці російського поета XVIII ст. Івана Хемніцера читаємо:

 

«Стояла лестница однажды у стены.

Хотя ступеньки все между собой равны,

Но верхняя ступень пред нижнею гордилась.

Шел мимо человек,

На лестницу взглянул,

Схватил ее, перевернул,

И верхняя ступень уж нижней очутилась».

Яке перетворення з драбиною виконала людина?

(Поворот навколо точки на 180°)

 

А3 — (М1) — 2б. Скільки граней має не заструганий шестигранний олівець?

(Вісім)

 

 

Р3 — (Ф) — 1б. Посудина, що використав Архімед у лабораторних цілях.

(Ванна)

 

 

X3 — (М3) — 4б. Три підприємці вирішили побудувати магазин, але, щоб не посваритися, відстань від кожного будинку, де вони мешкають, до магазину повинна бути однаковою. Допоможіть підприємцям. Як визначити місце для магазину, щоб уникнути сварки?

(Геометричне місце точок, рівновіддалених від трьох даних - центр кола, описаного навколо трикутника)

 

І3 — (М3) — 4б. Ярина на 52 дні старша від свого однокласника Ігоря. Цього року Ярина святкувала свій день народження у вівторок у березні. В який день тижня святкував Ігор свій день народження цього року? (У п'ятницю)

 

М3 — (М3) — 4б. Хлопчики й дівчатка класу стали в колону один за одним. Позаду Марійки стояло 16 дітей, серед них Назар. Попереду Назара стояло 14 дітей, серед них Марійка. Між Марійкою і Назаром стояло 7 дітей. Скільки дітей у цьому класі?

(23)

 

Е3 — (Б) — 2б. М: Карлсон придбав баночку варення і, прочитавши напис 98, вирішив, що в баночці 98 слив. Сливи були дуже смачні, але він не з'їв навіть 90 слив, як варення закінчилось. У чому справа? (Фірма, що виготовляє варення, солідна і не обманює).

(Карлсон прочитав напис догори ногами. Баночка містить 86 слив)

Ф: Два космонавти поза космічним кораблем розтягують канат. У цей час третій космонавт його перерізає. Як після цього будуть рухатись перші два космонавти?

(Ніяк. Космонавти не можуть розтягувати канат, їм немає об що обіпертися ногами)

 

Д3 — (М2) — 3б. Дев'ять автобусних зупинок знаходяться на прямій вулиці так, що відстані між двома сусідніми зупинками однакові. Між першою і третьою зупинками відстань 600 м. Яка відстань між першою І останньою зупинкою?

(2400м)

 

А4 — (М) — 1б. Як називаються два рівні плоскі многокутники, що входять до складу призми?

(Основи)

 

Р4 — (Ф) — 2б. Дукаліс і Рогов повертались на базу після успішно виконаної операції.

— Ти сьогодні, Васю, вів себе як необстріляний підліток. Пригинався на кожний свист кулі. Чого це ти? — насміхався над колегою Анатолій.

Чому з погляду фізики Нерозумно нахилятися, почувши звук кулі, що летить?

(Швидкість кулі більша за швидкість звуку)

 

X4 — (М) — 1б. Яка з тригонометричних функцій парна?

(Косинус)

 

І4 — (Приз) — 2б. Команда отримує 2 бали і робить наступний постріл.

 

М4 — (Ф) — 1б. Про які фізичні тіла можна сказати: ні риба, ні м'ясо?

(Аморфні)

 

Е4 — (М) — 1б. Скільки осей симетрії має квадрат?

(4)

 

Д4 — (М2) — 3б. Пришелепуватий турист перемалював профіль гори так, як показано на першому рисунку. Він вирушив з точки А до точки В. Часом він повертався, щоб підібрати загублені речі. На другому рисунку показано залежність Н висоти його перебування в час. Скільки разів він повертався?

(3)

 

А5 — (Ф3) — 4б. «Чи хочете ви чаю?» — запитав господар у Шерлока Холмса. «Так», — відповів гість. «От і добре, — сказав господар. — Але я люблю гарячий чай, тому кладу в нього шматочок цукру тільки тоді, як пити». «Розумніше це робити раніше, одразу як Вам його налили», — порадив Холмс.

Чи правий він?

(Правий. Якщо цукор покласти відразу в гарячий чай, то його температура знизиться, а чим менше вона відрізняється від кімнатної, тим повільніше чай охолоджується)

 

Р5 — (М) — 1б. Кенгуру-мама та Кенгуру-тато мають трьох маленьких доньок Кенгуру. Кожна дівчина має двох братиків Кенгуру. Скільки всього членів нараховує родина Кенгуру?

(7)

 

X5 — (Ф1) — 2б. «Млинці смачні тоді, коли гарячі», — сказала господарка, запрошуючи Шерлока Холмса До столу. «Щоб млинці довше залишались гарячими, — продовжувала вона, я ставлю тарілку з млинцями на плетену з дроту підставку». «Краще їх ставити на дерев'яну підставку», — порадив Холмс.

На чому базується ця порада?

(Теплопровідність дерева менша, ніж металу, тому на дерев'яній підставці тарілка охолоджується повільніше)

І5 — (Ф) — 1б. Як називається атом, що «загубив» або «знайшов» електрон.

(Іон)

М5 — () — Перехід ходу.

 

Е5 — (М) —2б. Скільки буде десятків, Якщо два десятки помножити на два десятки?

(40)

 

Д5 — (Б) — 2б.       М: Для огорожі ставка вкопали вряд 100 стовпчиків на відстані 3 м один від, одного. Яку довжину огорожі отримали?

(297м)

Ф: Під час Першої світової війни пілот на висоті 2000 м побачив, що біля обличчя рухається якийсь дрібний предмет. Думаючи, що це комаха, він схопив його. Це була... німецька куля. Чи можливо це?

(Так. Куля в кінці свого шляху рухається з невеликою швидкістю — кілька десятків метрів за секунду. Таку швидкість розвиває і літак. Отже, може трапитися, що куля і літак мають однакові швидкості. Тоді відносно пілота куля буде нерухома)

 

А6 — (Ф3) — 4б. Пасажир намагається проїхати підземною лінією метро так, щоб за час своєї поїздки провести в тунелях як можна менше часу. Куди йому слід сідати: у початок поїзда, середину чи кінець?

(У середину)

 

Р6 — (Б) — 2б.      М: Опівночі йшов дощ. Чи можна чекати сонячну погоду через 24 години?

(Ні. Буде ніч)

Ф: Місіс Хадсон пустила в дім кішку. Шерлок Холмс подивився на кішку і сказав: «Погода на вулиці холодна». Як він це визначив?

(За шерстю кішки. За холодної погоди шерсть стає особливо пухнастою, щоб у проміжках між волосками було більше повітря, які є поганим провідником тепла)

 

X6 — (М) — 1б. Основна тригонометрична тотожність.

(sin2 x +соs2 x = 1)

 

I6 — (1Ф) — 1б. Чому при світлі блискавки автомашини на вулиці здаються нерухомими?

(Блискавка триває тисячні частини секунди. Протягом цього часу рухомі предмети не встигають помітно переміститися)

 

М6 — (М) — 1б. Яремі було 4 роки, коли народилась його сестра. Сьогодні він задув свої 9 іменинних свічок. Яка різниця у віці між ним і його сестрою?

(4 роки)

 

Е6 — (М) — 1б. Яке ціле число без остачі ділиться на будь-яке інше число?

(Нуль)

 

Д6 — (Ф2) — 3б. Під час снігопаду на рукаві пальто ви побачили дві сніжинки. Чи можна визначити, яка з них упала з більшої, а яка — з меншої висоти?

(Форма розміри і вигляд сніжинок залежать від вигляду і висоти хмар, у яких вони утворилися. Чим складніша форма сніжинки, тим з більшої висоти вона падала. Адже під час падіння сніжинки безперервно триває процес кристалізації)

 

А7 — (Ф3) — 4б. Послухайте казку-загадку:

У далекому царстві жив-був цар. І було в нього три доньки-красуні. Але не спішив суворий батько видавати дочок заміж за перших зустрічних принців. Усіх женихів він змушував виконувати три складні завдання.

Одного разу прийшов до палацу принц-красень. І виконав усі три царські завдання. Цар зрадів. Радіють й царівни, стоять, шепочуться. А молодцю не до радощів. Доки він завдання виконував, придивлявся до царівен, полюбилась йому не старша, а найменша.

Але як сказати про це царю, не образивши царівен?

І сказав він цареві: «Наворожила мені циганка, що якщо мені сподобається одразу декілька дівчат, то треба вибрати ту, в якої швидше закипить вода в каструлі».

Здивувався цар. Звелів розтопити велику піч, принести однакові каструлі і накрити їх однаковими кришками. Кожна царівна вибрала собі каструлю.

Як Ви думаєте, в якої царівни вода закипить швидше? Чому?

(Старша дочка найбільш бажає вийти заміж, тому вона частіше буде відкривати кришку, пар буде виходити, охолоджуючи рідину. Тому вода в її каструлі закипить найпізніше.

Раніше вода закипить у каструлі молодшої царівни. Оскільки вона не розраховує вийти заміж, то не буде нетерпляче відкривати кришку.

Отже, молодець одружиться з молодшою царівною)

 

Р7 — (Ф) — 1б. Які частини є носіями електричного струму в металах?

(Електрони)

 

X7 — (М2) — 3б. Порахуйте трикутники:

   (20)

І7 — (М2) — 3б. Що Ви можете сказати про функцію, яку ілюструє прислів'я: «Де багато крику, там мало роботи»?

(Функція спадає)

 

М7 — (Ф) — 1б. Які частинки утворюються під час електролітичної дисоціації?

(Позитивно і негативно заряджені іони)

 

Е7 — (Ф) — 2б. Який стародавній учений першим зміг розкрити шахрая шляхом проведення слідчого експерименту?

(Архімед)

 

Д7 — (Ф2) — 3б. Коли риби випускають повітря, занурюючись углиб або піднімаючись до поверхні?

(Риби випускають повітря та занурюються вглиб, оскільки при цьому зменшується їх об'єм, а отже, й виштовхувальна сила, що на них діє, а вага риби залишається незмінною)

 

1-й ведучий. Ви бачите, що поле бою вже зовсім порожнє і гра закінчена. Дякуємо за цікаву гру

2-й ведучий. Просимо журі оголосити результати.

 

(Журі оголошує про результати гри. Вітання переможців.)

 

1-й ведучий. До побачення!

2-й ведучий. До нових зустрічей!

1

 

docx
Додано
15 жовтня 2023
Переглядів
483
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку