Урок "Вплив магнітного поля"

Про матеріал
Поглибити і систематизувати знання учнів про магнітне поле, його властивості, закономірності та використання, акцентувати увагу учнів на тісному взаємозв'язку живих організмів і магнітного поля, визначити особливості його впливу на розвиток живих організмів, самопочуття людини; розвивати системність мислення, вміння працювати з додатковою літературою; навички критичного мислення; виховувати в учнів уміння слухати, культуру мови та спілкування.
Перегляд файлу

Навчальний  проєкт

«Вплив магнітного поля на живі організми»

 

Мета: поглибити і систематизувати знання учнів про магнітне поле, його властивості, закономірності та використання, акцентувати увагу учнів на тісному взаємозв'язку живих організмів і магнітного поля, визначити особливості його впливу на розвиток живих організмів, самопочуття людини; розвивати системність мислення, вміння працювати з додатковою літературою; навички критичного мислення; виховувати в учнів уміння слухати, культуру мови та спілкування.

 

Цілі уроку:

 

  • формування прийомів групової роботи в колективі;

 

  • розвиток індивідуальних здібностей та особливостей мислення;

 

  • виховати почуття відповідальності за результати спільної роботи.

 

 

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.

 

Міжпредметні зв'язки: хімія, біологія, охорона праці.

Методи     і     прийоми     навчання:     осмислення інформації,  аргументація власної думки, участь в розробці презентації. 

 

 

Час проведення: 45 хвилин.

 

 

 

                                                                            Епіграф уроку:

«Те що ми знаємо – обмежене,

А чого не знаємо – безмежне »

 

Бернард Шоу

 

Обладнання та наочність:

     фізичний кабінет, комп’ютер обладнаний програмами пакету Microsoft Office (текстовий редактор MS Word, PowerPoint), мультимедійний проектор;

     реферати учнів, презентація «Магнітне поле, його  властивості, закономірності та    використання».

 

 

 

Проектна ідея.

Збирання інформації про явище та ознайомлення учасників  проекту з цією інформацією, її аналіз і узагальнення фактів.

Предметний розділ.

Фізика. Електромагнітне поле.

Тип і модель проекту.

Інформаційний (участь беруть усі, поділяючись на групи), керований учителем.

Проектна діяльність.

Короткий опис проекту.

Мета проектуобґрунтовувати вплив магнітного поля на живі організми:

  •                   Інформаційна – містить довідкову інформацію про магнітне поле, негативні і позитивні впливи з точки зору фізики, біології, медицини, практичного застосування;
  •                   Наукова – містить опис фізичних закономірностей та їх вплив на живі організми. 

 

Форма взаємодії учасників проекту.

Навчальна група поділяється на три підгрупи за інтересами, підгрупи обирають керівника, потім відбувається розподіл обов’язків між членами групи.

Результати (продукт групових проектів)

Реферати учнів, мультимедійна презентація (Power Point), документ Word.

 Програмні засоби

Інтернет – ресурси:

  •                   Електронна енциклопедія «Фізика в Интернете»

 

Особливості реалізації проекту.

Постановка завдання.

Виконати спільний проект «Вплив магнітного поля на живі організми»

Хід виконання проекту.

  •                   Запуск проекту на початку вивчення теми «Магнітне поле»: учні ознайомлюються з методичними матеріалами, які підготував учитель, обговорюють час роботи над проектом.
  •                   Інформаційний пошук.
  •                   Обговорення знайденого фактичного матеріалу й аналіз, встановлення форми його представлення (групова та індивідуальна консультація з учителем у позаурочний час), обговорення в групах проблеми бачення, розробка презентації, формування світоглядної теорії.
  •                   Оформлення проекту.
  •                   Презентація. Підбиття підсумків проекту, аналіз одержаної інформації, одержування висновків.

Навчальні цілі.

  •                   Сприяти формуванню свідомого ставлення учнів до дослідження певної актуальної проблеми.
  •                   Опанування цільового пошуку інформації в мережі Internet та інших джерел інформації.

Результат проекту.

Створення банку даних «Вплив магнітного поля»

Групи фізиків,

Біологів і

практиків.

1. З’ясувати про негативний і позитивний вплив магнітного поля на людину та інші живі організми.

2. Практичне застосування впливу магнітного поля.

 

 

Хід уроку

І. Організація групи, визначення дидактичних цілей і завдань уроку

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Сьогодні на уроці ми проаналізуємо проблему позитивного і негативного впливу магнітного поля на живі організми з погляду фізики,  біології і практичного застосування; розглянемо основні заходи щодо захисту живих організмів від дії магнітного поля.

Чудовим епіграфом до нашого уроку можуть стати слова:                                                                           

«Те що ми знаємо – обмежене,

А чого не знаємо – безмежне »

 

Бернард Шоу

 

Перелік питань, які запропоновані до розгляду на  уроці:

  • Магнітне поле, його властивості, закономірності та практичне використання.
  • Магнітне поле Землі.
  • Вплив магнітного поля на рослинний і тваринний світ.
  • Причина взаємодії живих організмів з зовнішнім магнітним полем?
  • Вплив магнітного поля на людину.

ІІІ. Презентації. Підбиття підсумків проекту, аналіз одержаної інформації, одержування висновків з точки зору:

Фізики

 Виступ фізиків(негативний вплив магн. поля)

 Сукупність «стаціонарного» і«змінного» магнітних полів утворюють результуюче магнітне поле, яке називається магнітосферою Землі.

Всі ми живемо в магнітному полі Землі. Від його стану залежить багато природних явищ і процесів. Магнітне поле впливає на живі організми. Знати закономірності такого всеосяжного явища, як магнетизм земної кулі, – це зуміти з'ясувати безліч інших питань, які пов'язані з магнітним полем Землі.

Багаторічні спостереження напруженості магнітного поля показують, що в різних місцях вона змінюється по-різному. Особливо інтенсивні такі зміни в районах, де бувають землетруси. Подібна закономірність пов'язана з самою природою земного магнетизму і намагніченістю глибинних порід Землі. У змінах магнітної напруженості простежуються також добові та річні цикли. На магнетизм Землі впливає її обертання і наша зірка    Сонце.  В людей, які зазнали тривалої дії магнітного поля, помічено цілий ряд порушень: головний біль, біль у ділянці серця, швидка втомлюваність, зниження апетиту, безсоння. Є випадки, коли хворі люди сприймають електромагнітні випромінювання як звуки. Навіть у психічно здорових людей електромагнітні випромінювання здатні викликати звукові сприйняття. Якщо спрямувати  пучок радіохвиль на скроневу ділянку мозку, то навіть у глухого нерідко виникає виразне відчуття шуму.

Виступ фізиків (негативний вплив магн. поля)

Магнітні бурі та магнітні аномалії

Сильні збурення магнітного поля Землі, що охоплюють всю планету і тривають від одного до кількох днів, називають магнітними бурями.

Якщо на Сонці відбувається потужний спалах, то збільшується сонячний вітер. Це викликає супротив земного магнітного поля і призводить до магнітної бурі. Пролітаючи біля Землі частинки сонячного вітру створюють додаткові магнітні поля.

Магнітні бурі спричиняють серйозну шкоду: вони здійснюють сильний вплив на радіозв’язок, на лінії електропередач та на вимірювальні пристрої.

 

Виступфізиків(позитивний вплив магн. поля)

Старіння організму людини полягає в уповільненому темпі поділу клітин і зниженні здатності тканин до самовідновлення в зоні послабленого геомагнітного поля. Приблизно через сім років кожна клітина замінюється новою. Однак, у процесі старіння ця здатність до самовідновлення знижується. Настає момент, коли клітина постаріла, а відновлення не відбулося. В організмі порушується обмінний процес: знижується обмін жирів, менше стає лецитину, що бере активну участь в обміні,  і більше холестерину, який разом із солями кальцію відкладається на стінках судин. Так з'являється схильність до артеріальної гіпертензії, ішемічної хвороби серця, артрозу, глаукоми, втрати пам'яті, зниження активності імунної системи.

 

     Презентація «Магнітне поле Землі».

 

 

Біології

Виступ біологів (негативний вплив магн. поля)

Там, де є електричний струм, він незмінно спричиняє магнітні сили. Найрізноманітніші реакції, що відбуваються в організмах, супроводжуються електричними імпульсами – біострумами, які впливають на живі організми. Вплив магнітного поля на бактерії та віруси показали, що швидкість їх розмноження залежить від додаткового магнітного поля, тому мікроби та віруси підвищують свою активність.

Виступ біологів(негативний вплив магн. поля)

Було виявлено, що під впливом магнітного поля великої напруженості                                                                      змінюється хімічний склад сироватки крові, а в разі тривалої дії постійного магнітного поля відбуваються фазові зміни морфологічної картини крові та кісткового мозку. Вплив магнітного поля на функціональне співвідношення процесів збудження та гальмування у структурах мозку – посилюються процеси збудження в корі великих півкуль, мозочку, гіпоталамусі. Внаслідок впливу магнітного поля підвищується вміст адреналіну в крові і у тканинах надниркових залоз. Зміна рівня гормонів, у свою чергу, призводить до порушень функції серцево-судинної системи.

Виступ біологів(негативний вплив магн. поля)

Серцево-судинні порушення виявляються у зміні частоти серцевих скорочень, глухості серцевих тонів, лабільності артеріального тиску, відхиленні від норми ритму та провідності, зниженні функціональної здатності.

Виступ біологів(позитивний вплив магн. поля)

Електромагнітні явища супроводжують усі процеси, що відбуваються в живому організмі.

Б'ється наше серце, напружуються м'язи рук, передається інформація в мозок – усе це пов'язано з біострумами і магнітними полями.                 

Інформація, що сприймається органами чуттів, фіксується всередині нас у формі   електромагнітних  імпульсів.   Поряд із нервовими й хімічними способами передачі інформації в організмі існує і своєрідний "радіозв'язок", у  тому  числі  і  між  клітинами  й молекулами.

Магнітні сигнали сприймаються безпосередньо мозком. Магнітне поле впливає на обмін речовин нервової тканини, і реакція виникає в усіх відділах, але найінтенсивнішою вона є в гіпоталамусі і в корі головного мозку. Ці відділи мозку найчутливіші до його зміни. Отже, в перші моменти магнітне поле впливає передусім на функції центральної нервової системи, а пізніше, можливо, його дія позначиться і на роботі інших органів, клітин, які також відзначаються високим рівнем обміну речовин.

Виступ біологів(позитивний вплив магн. поля)

Група вчених з українського інституту екології людини встановила, що без магнітного поля в живих організмах порушуються метаболічні (обмінні) процеси.

 В зоні послабленого геомагнітного поля знижують засвоєння потрібних людині і тваринам мікроелементів, а відсутність магнітного потоку вони компенсують за рахунок активного засвоєння радіоактивних елементів.

До магнітних полів чутливі комахи. У земному полі орієнтуються молюски, черв'яки і навіть водорості. На початку чи наприкінці польоту жуки, бджоли та інші комахи віддають перевагу напрямку північ-південь чи захід-схід. Магніточутливими виявилися і птахи, і ссавці.

Виступ біологів(позитивний вплив магн. поля)

 Уже відомо, що нині курей утримують в залізобетонних  курятниках, а дуже часто ще й в металевих клітках. Металева ж арматура цих будівель та стінки кліток екранують геомагнітне поле Землі. В результаті воно або суттєво зменшується, або практично зникає. А ми уже знаємо, що магнітне поле необхідне людині, тваринам, рослинам як повітря, їжа, вода.

Якщо створити в місцях перебування курей та інших тварин додатковий магнітний потік, то вони не лише не будуть хворіти, але й дадуть значно якісніші яйця, молоко, м'ясо. Знизиться вірогідність захворювання не лише пташиним грипом, а й лейкозом та іншими хворобами. А поки птахи та тварини будуть знаходитись у металевих клітках та залізобетонних пташниках  – завжди залишатиметься вірогідність їх враження цими хворобами.

 

     Презентація «Вплив магнітного поля на живі організми».

 

 

 

Практичного застосування

(негативний вплив магн. поля)

Профілактика негативного впливу магнітного поля на людину зводиться до захисту її шляхом віддалення робочих місць від зони дії магнітного поля і екранування. Магнітні матеріали та пристрої в загальних приміщеннях слід розміщувати на відстані 1,5 –2 м від робочих місць. На такій самій відстані необхідно розміщувати магнітні установки.

У стародавніх книгах пишеться, що раніше люди могли досягти віку 400 – 600 років. Нині людство стало жити в більш комфортних умовах, ніж тисячоріччя тому. Металева арматура цегельних і залізобетонних будинків захистили від землетрусів. У сучасному будинку ми одержали тепло, воду, газ. Автобуси, тролейбуси, метро підвозять вас прямо до місця роботи. На роботі виключені великі фізичні навантаження. Учені всього світу кинулися на боротьбу зі старістю: нові ліки, харчові добавки, пересадження органів, клонування. Але стан здоров'я кожної вікової групи увесь час знижує свою планку.

Зниження геомагнітного потоку в середовищі проживання людини до рівня, нижчого від екологічної норми веде до раннього розвитку захворювань і скорочення терміну здорового життя.

У добу науково-технічного прогресу, який мав би забезпечити нам не лише здоров'я, але й продовження терміну життя до 100 років, незважаючи на наявність величезної кількості ліків, ми ледь переповзаємо планку 65-ти. З кожним роком молодшають гіпертонія, інфаркт, стенокардія, інсульт. Нині захворюваннями щитовидної залози і діабетом страждають вже в дитячому віці. Причому, відзначено, що міський житель, знаходячись у більш комфортних умовах, частіше хворіє і швидше старіє.

Практичне застосування (позитивний вплив магн. поля)

Магнітний потік відновлює метаболічні процеси, і організм сам, без ліків, усуває захворювання, що починаються, метою профілактики магнітні аплікатори необхідно починати використовувати з народження дитини і продовжувати користуватися ними до глибокої старості. Бо саме вони дозволяють без ліків попередити багато захворювань і саме вони необхідні дорослим і дітям постійно. Особливо тим, хто тривалий час знаходяться в приміщеннях, машинах, вагонах, каютах суден, бункерах, які екранують геомагнітний потік Землі.

Таким чином, можна говорити не про лікування магнітами, а про необхідність застосування їх при лікуванні захворювань, пов'язаних з порушенням метаболічних процесів.

Розрахунки показали, що для середньо статистичної людини напруженість 40.0 – 56.0 А/м можна прийняти за екологічну норму. Розроблено магнітний аплікатор на все тіло (комплексного типу), який створює магнітний потік, еквівалентний магнітному потокові Землі, що пронизує тіло людини на відкритому просторі. Досліди на здорових людях показали, що за 1 – 2 місяці відновлюються функції імунної системи, виробляються потрібні організмові ферменти і гормони, забезпечуючи збереження здоров'я та захист від бактерій.

Практичне застосування (позитивний вплив магн. поля)

Спостереження за ними протягом 2 – 3 років показали стабільність досягнутих результатів: артеріальний тиск, що відповідає 20 – 40 рокам, збереження здоров'я при епідеміях грипу, глаукома (в початковій стадії) зникала через 2 тижні без застосування будь-яких ліків. Ці дослідження показали, що використання комплексного магнітного аплікатора нормалізує роботу жовчного міхура. Утворення каменів не спостерігалося і надалі. Те ж саме відбувається в нирках: при сечокам'яній хворобі магнітне поле відокремлює камені від нирок, потім через 2 – 3 місяці розчиняє їх. Надалі нирки працюють нормально, утворення каменів не відбувається.  З виявленим захворюванням щитовидної залози і початком зобу, через 2 місяці без усяких ліків стан здоров'я нормалізувався. Зник і зоб. При використанні магнітних устілок і комплексного магнітного аплікатора артроз у ранній стадії зникає через 3 – 4 місяці. На обличчі цей процес відображається зникненням зморшок і поліпшенням зовнішнього вигляду. Тобто, можна говорити не про омолодження, а про відсунення порогу старіння організму.

Це підтверджує, що магнітний потік, еквівалентний геомагнітному потокові Землі на відкритому просторі, необхідний організмові постійно. Він попереджує захворювання і, відповідно, продовжує тривалість життя.

При застосуванні магнітних аплікаторів є велика ймовірність продовжити життя  до 150 років зі збереженням вигляду 40–50річних.

     Презентація «Вплив магнітного поля».

ІV. Висновок

Заключне слово вчителя

Проект, на якому ми розглянули позитивні й негативні впливи  природних і штучних магнітних полів на живі організми, став ще одним кроком у пізнанні світу, він посприяв розширенню вашого світогляду, змусив замислитись над проблемами сьогодення. Інформація, отримана на сьогоднішньому уроці, може бути використана вами у повсякденному житті. Будьте здорові, будьте щасливі!

Сподіваюся, що ви отримали відповідь на більшість запитань, почули багато нового.

V. Домашнє завдання

Індивідуально підготувати презентацію на тему: «Заходи профілактики негативного впливу магнітного поля на людину».

 

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 11 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика (рівень стандарту) 11 клас (Коршак Є.В., Ляшенко О.І., Савченко В.Ф.)
До уроку
§ 24. Магнітне поле
Додано
18 жовтня 2023
Переглядів
831
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку