Фізкультхвилинки для уроків інформатики Ч.1
У документі подано рухливі вправи для розвантаження учнів на уроках інформатики.
Ці вправи можна використовувати, як окремий вид роботи, та в поєднанні з іншими.
Олексик Я.В. 1
ФІЗКУЛЬТУРНІ ХВИЛИНКИ
Здоров'я – не все, але все без здоров'я – ніщо.
Сократ
Малі форми активного відпочинку на уроці (фізкультхвилинки, динамічні паузи) допомагають запобігти розумовій втомі, пов'язаній із активною розумовою діяльністю та тривалим нерухомим сидінням.
Основні завдання цієї форми роботи:
Короткочасні фізичні вправи та ігри в процесі уроків і виконання домашнього завдання, сприяють підтриманню активної уваги і підвищують працездатність на заняттях.
Основні вимоги до вибору вправ до малих форм активного відпочинку:
У фізкультурні хвилинки включається зазвичай три вправи. Перше - типу «потягування», впливає на хребет і грудну клітку (випрямляючий), друге - для ніг і третє - для тулубу. Вправи для рук окремо не проводяться, їх слід поєднувати з іншими вправами. У тих випадках, коли фізкультхвилинки проводиться на уроках навчання грамоти, слід у поєднанні з іншими вправами проводити вправи для пальців рук.
Для проведення фізкультурних хвилинок потрібно 1,5 – 2 хвилини. Виконувані вправи не повинні викликати стомлення або збудження дітей. Учитель проводить фізкультурні хвилинки під час уроку, коли це необхідно для покращення стану дітей і підвищення їхньої уваги.
Проведення фізкультурної хвилинки не повинно відображатися на ході уроку. Тому її слід проводити після завершення якого процесу, пов'язаного з навчальними заняттями, наприклад, коли діти закінчили писати фразу або вирішили математичний приклад.
Коли вчитель вважатиме за необхідне провести фізкультурну хвилинку, він оголошує: «Фізкультурна хвилинка». За цим сигналом черговий по класу відкриває кватирку або вікно, а інші діти готуються до виконання вправ. У великих класних кімнатах діти розташовуються в проходах між партами, завжди на одних і тих же місцях. Однак фізкультурні хвилинки проводяться і за партами, стоячи або сидячи.
Виняткове значення фізкультхвилинки мають у роботі з молодшими школярами, котрі швидко втомлюються внаслідок одноманітної роботи. Внутрішнє гальмування призводить до зниження уваги учнів, а короткочасне виконання фізичних вправ викликає збудження в інших ділянках головного мозку, що сприяє відпочинку.
Вправа 1. Дія натисканням на пальці рук (по методиці японського лікаря Намікоси Такудзіро).
Пальці наділені великою кількістю рецепторів, що посилають імпульси в центральну нервову систему. Такудзіро стверджує, що пальці є «дорогами зворотного зв'язку» з тими або іншими органами. Наприклад, натиснення на середній палець тонізує мозок, знижує підвищений кров'яний тиск.
Натискання на пальці рук варто поєднувати з дихальними вправами по методу Стрельникової, і ці дії значно покращують самопочуття. Натискувати слід від пальця до кінчика, включаючи подушечку, в 3-4 прийоми. Натискати палець потрібно поперемінно на тильну, а потім і на сторони пальців. Тривалість натискання – 3 сек., сила – середня. Обробляються пальці обох рук по черзі. Можна виконувати такі натискання, одночасно промовляючи вірш:
Пальчик-пальчик, де ти був?
З цим братиком в ліс ходив,
З цим братиком щі варив,
З цим братиком кашу їв,
З цим братиком пісні співав.
Цей пальчик в ліс ходив,
Цей пальчик гриб знайшов,
Цей пальчик чистив,
Цей пальчик смажив сам,
Цей пальчик сам все з'їв,
Тому і потовщав.
Вправа 2. Дія на активні точки ніг (по методиці До. Дінейки).
Натискаючи на активні точки підошви, ми стимулюємо функції багатьох внутрішніх органів. Аби надати загальну дію на всі активні точки підошов, слідує сидячи катати палицю. Тривалість – 2–3 хв. На звичайну палицю приклеїли вузькі подовжні смужки з пластмаси. Катання такої палиці надаватиме сильнішу дію на активні точки.
Масаж рефлексогенних зон стопи – особливий спосіб боротьби із стомленням. Зональний самомасаж підошви надає дивно потужну тонізуючу, загальнозміцнюючу дію.
Вправа 3. Масаж біологічно активних точок на вушній раковині.
За допомогою масажу біологічно активних точок на вушній раковині можна швидко підняти загальний тонус нервової системи, зняти стомлення, мобілізувати функції систем, лімітуючих працездатність.
Ретельно промасажувати натисканням середньої сили вушні раковини від верхньої до мочки. Тривалість – 10-15 сек.
Вправа 4. «Слон». Стоячи, ноги на ширині плечей або сидячи, притиснути голову до плеча і оглядіти кімнату (клас). Прагнути рухатися всією верхньою частиною тіла, неначе малюєте «вісімку». Під час руху витягнути руку і дивитися на пальці (якщо у полі зору руху вся рука, значить, вправа виконана добре). Повторити іншою рукою.
Вправа 5. «Сова». Обхватити плече і «розім'яти» м'язи. Обернути голову і поглянути через одне плече, потім через інше. Опустити голову на груди, дихати глибоко, розслаблюючи м'язи. Повторити вправу, розминаючи інше плече.
Вправа 6. «Жовта мавпа». Сидячи за партою, опустити голову на руки, закрити очі, розслабитися і думати лише про жовту мавпу (творчий образ). Образ можна міняти, наприклад, на «зелену мавпу».
Комплекс вправ з використанням віршованих текстів для фізкультхвилинок у молодших класах
«Каченята»
Раз-два — всі пірнають,
Три, чотири — виринають,
П'ять, шість — на вод
Кріпнуть крильця молоді,
Сім, вісім — що є сили
Всі до берега поплили,
Дев'ять, десять — обтрусились
І за парти опустились.
«Гори Карпати»
Раз-два – піднімається гора,
Три, чотири – це круті гірські схили,
П'ять, шість – це орли дивний танець завели,
Сім, вісім – це смерічки похилилися до річки,
Дев'ять, десять – це вода з водоспаду витіка.
«Буратіно»
Буратіно потягнувся,
Раз – нагнувся, два – нагнувся,
Руки в сторону розвів –
Мабуть, ключик загубив.
А щоб ключик відшукати,
Треба нам навшпиньки встати.
«Зайченята»
Сірі зайчики маленькі
(Вушка є у них довгенькі)
В лісі грались, веселились, —
Працювати вже стомились.
А щоб добре працювати,
Треба трішки пострибати.
Відпочили, розім'ялись
Й до роботи знову взялись.
«Ходить білочка по лісі»
Ходить білочка по лісі |
Діти ходять по кімнаті |
По високому, густому, |
розводять руки, піднімають руки вгору |
По зеленому, рясному. |
відводять руки в сторони, слідкують поглядом |
В неї стежечок багато: |
відводять руку у загадану сторону |
По землі і по деревах |
слідкують поглядом |
Справа стежечка – до зірки |
простягають руки вправо |
Зліва стежечка – до шишки, |
простягають руки вліво слідкують поглядом. |
Ззаду стежка – до горішка. |
повертаються назад |
Імітативні руханки
Руханка 1
Раз, два - дерева. |
встати |
Три, чотири - вийшли звірі, |
ходьба на місці |
Пять, шість - пада лист. |
нагнутися |
Сім, вісім - птахи в лісі. |
помахи руками, як крилами |
Дев'ять, десять - це сунички Підняли червоні личка. |
підняти руки і голови догори |
Руханка 2
Ось іде до нас весна. |
встати, ходьба на місці |
Підсніжники прокидаються, |
потягнутися |
Проліски посміхаються, |
посміхнутися |
Пташки прилітають, |
махають руками, як крилами |
Діти вибігають, |
біг на місці |
На луках стрибають. |
стрибки |
Руханка 3
Трава - низенька-низенька, |
присісти |
Дерева - високі-високі. |
потягнутися |
Вітер дерева колише, гойдає |
нахили тулуба |
То вправо, то вліво хитає, |
нахили тулуба |
То вперед, то назад, |
нахили тулуба |
То вниз пригинає. |
нахили тулуба |
Птахи летять, відлітають |
помахати руками, як крилами |
А учні тихенько за парти сідають |
сісти за парти |
І (назва предмету) вивчають. |
|
Руханка 4
Ягіл, ягіл, ягілочка, |
прискорена ходьба на півпальцях |
Устала ранесенько, |
імітація вмивання |
Голівоньку чесала, |
масаж голови від чола до потилиці |
Квіточки позбирала, |
присідання і вставання, руки на поясі |
На вулицю вийшла, Як зіронька зійшла. |
перекочування ніг з пальців на п'яти |
Взялася попід боки, |
стрибки на місці |