Фольклорні мотиви поезії «Ой три шляхи широкії»

Про матеріал
Розробка уроку для учнів 8 класу закладів загальної середньої освіти із використанням інфомедійного компоненту, присвячена вивченю творчості Т.Г.Шевченка в школі.
Перегляд файлу

Українська література. 8 клас

Тема: Фольклорні мотиви поезії «Ой три шляхи широкії»

Мета: формувати предметні компетентності: вдумливо й виразно читати поезію  «Ой три шляхи широкії»; формувати вміння аналізувати поезію,  визначити основні мотиви твору та їхній зв'язок з усною народною творчістю; формувати загальнокультурні компетентності: виховувати повагу до особистості та творчості Тараса Шевченка; розвивати увагу та пам'ять; формувати здоров`язбережувальні компетентності: пропагувати психоемоційне здоров’я шляхом використання кольоротерапії; уміння вчитися впродовж життя: розвивати вміння працювати в групах; формування інфомедійної грамотності: ознайомитися з поняттям «заголовок в журналістському матеріалі», навчитися створювати заголовки за поданою ілюстрацією, ознайомитися з поняттям «замітка», формувати вміння створювати власні замітки

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: підручник, робочі зошити, відеоматеріал, ватман, кольорові олівці

Перебіг уроку

І.Організаційний момент

Вчитель. Доброго дня, діти! Рада вітати вас на уроці української літератури, почати який хочу з притчі «Урок метелика»

Якось у коконі з’явилася маленька щілина. Крізь неї поступово почав пробиратися метелик, який хотів нарешті розправити свої крильця. Людина, проходячи в той момент повз, почала спостерігати за цим дійством. Минула година, дві, три, після чого метелик вирішив покинути свої зусилля. Щілина залишилася такою ж маленькою.

Тоді людина вирішила допомогти. Взяла ніж і розрізала кокон. Метелик легенько вийшов з нього, але його тільце залишилося бути слабким та немічним, а прозорі крила майже не рухалися.

Людина продовжувала спостерігати, чекаючи, що ось-ось крила маленького розправляться й зміцніють, і він зможе злетіти. Цього так і не сталося!

Все своє життя метелик волочив по землі слабке тільце і нерозправлені крила. Він так і не зміг літати.

А все тому, що людина, бажаючи допомогти, не розуміла головного: зусилля, які треба докласти, щоб пробратися через вузьку щілину кокона, необхідні метеликові. Тільки так рідина з тіла переходить у крила, надаючи їм потрібну силу. Лише після цього він зміг би літати. Життя змушувало метелика докладати зусиль, перш ніж залишати свою оболонку. Бо саме це загартовує його і дозволяє рости й розвиватися.

Зусилля – це те, що найбільш потрібне нам у житті. Якби нам можна було жити, не зустрічаючись із труднощами, ми були б обділені. Ми не змогли б бути такими сильними, якими є зараз. І ніколи не змогли б літати.

Стаття на тему ""Кубик Блума" - прийом технології критичного мислення"Тож бажаю кожному з вас прикласти сьогодні максимум зусиль, аби подолати всі труднощі та досягти високого результату.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Вчитель. Діти, щоб приступити до роботи, нам потрібно повторити матеріал, вивчений на минулому уроці. Для цього використаємо «Куб Блума». Ви по черзі маєте поставити запитання одне одному щодо життєвого шляху Тараса Шевченка та його поезії «Думи мої, думи мої…» (працюють)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Поезії Т. Шевченка "Ой три шляхи широкії...", "Мені однаково, чи буду...".  | Тест з української літератури – «На Урок»Вчитель. Щоб зрозуміти, над яким твором Тараса Шевченка ми будемо сьогодні працювати, пропоную вам побути журналістами та, попрацювавши в групах, дібрати влучний заголовок до поданої ілюстрації, після чого написати коротку замітку за цією ілюстрацією, висловивши власні припущення щодо того, що відбулося і де відбулося.  Для цього ознайомимося з поняттям «заголовок журналістського матеріалу» та заміткою як журналістським жанром (учні опрацьовують матеріал, створюють заголовки та замітки, презентують напрацьовані матеріали, висловлюючи власні припущення щодо твору, який вивчатиметься на уроці).

Заголовок – назва твору або його частини, що друкується чи пишеться над текстом. Періодичні видання (газети, журнали, альманахи), крім заголовків окремих творів, мають ще заголовки відділів, рубрик, назви групи матеріалів ("шапки").

Заголовок повинен містити в собі тему або ідею твору, має перегукуватися з проблематикою. Він мусить бути виразним, стислим, змістовним, цікавим, легко вкладатися в пам'яті читачів. Дати творові влучний заголовок - велике мистецтво, що потребує таланту, знань і досвіду.

 

Жанри журналістики

 

Інформаційні:

Аналітичні:

Художньо-публіцистичні:

Замітка

Стаття

Нарис

Репортаж

Рецензія

Памфлет

Інтерв’ю

Огляд

Фейлетон

 

 

Есе

Замітка — жанр інформаційної журналістики. Основою замітки є новина, яку журналіст описує, відповідаючи на запитання: «що трапилось?», «де трапилось?», «коли це трапилось?», «хто брав у цьому участь?», «як це трапилось?», «чому це трапилось?».

Зразок замітки

Свято квітів в Оленівському НВК:ЗОШ І-ІІІ ст. - ДНЗ

У середині ХХ століття вважалося непристойним висловлювати почуття словами, і на допомогу приходили ... квіти! Дійсно, кожна квітка щось символізує. Сьогодні ж навіть існує наука флорографія, яка розкриває значення і символіку різних рослин. Наприклад, гвоздику дарували коханій дівчині перед розлукою, а червоні тюльпани говорять про зізнання в любові, втім, як і червоні троянди. Жовті – вказують на дружбу. А ось білі – це визнання чистоти і досконалості того, кому вони призначаються. Як бачимо, квіти, як і люди,  різні.

Тож невипадково 12 вересня з метою  ознайомити  з символікою квітів, їх особливостями, формувати бережливе ставлення до рослин, прищеплювати любов до природи, у стінах Оленівського НВК:ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ учнями 6 класу та їхнім класним керівником Дзюбою Катериною Вікторівною було організовано та проведено Свято квітів. Захід складався зі змагань квітолюбів, розгадування загадок та головоломок, виставки квітів. Кожна частина  була по-своєму цікавою. Присутні,  а це учні, вчителі та працівники школи, дізналися, що спочатку композиції квітів складалися з прянощів: кропу, селери, петрушки, кмину. І лише набагато пізніше виникли звичні нам букети. А ще учні  із зав'язаними очима вгадували квітку лише за її запахом, пізнавали рослини за рухами рук, тіла, міміки ведучих,  шукали відповідь на непрості запитання та загадки. Завершилося свято оглядом виставки букетів, де журі обрало переможців у трьох номінаціях: «Всім серцем любіть Україну свою», «Оригінальність» та «Фантазія».

Тож  усі присутні отримали море вражень та позитивних емоцій від такого чудового квіткового дійства.

 

 

ІV. Повідомлення теми та завдань уроку

Вчитель. Ви чудово справилися із попереднім завданням, будучи дуже близькими до відгадки теми поезії, яку ми вивчатимемо сьогодні. Тож тема уроку така: «Фольклорні мотиви поезії «Ой три шляхи широкії» (записують у зошити). Завдання, які ставимо перед собою, наступні:

  •                   вдумливо й виразно читати поезію  «Ой три шляхи широкії»;
  •                   формувати вміння аналізувати поезію;
  •                   визначити основні мотиви твору та їхній зв'язок з усною народною творчістю

V. Основний зміст уроку

1. Історія написання поезії «Ой три шляхи широкії»

Вчитель. Вірш написаний між 17 квітня і 19 травня 1847 року в Петербурзі під час слідства над учасниками Кирило-Мефодіївського братства в казематі «Третього відділу». Під номером VI входить до циклу «В казематі».

2.Виразне читання поезії вчителем та учнями

3.Бесіда за прочитаним

-  з чим пов'язано те, що брати вимушені були йти кожен своїм шляхом з України на чужину?

-  чому шляхи автор називає широкими?

-  кого залишили брати вдома?

-  яка тема та ідея поезії?

- які образи-символи згадуються у творі? (відповідь учнів та коментар вчителя: число три символізує єдність світів, саме життя; шлях – людську долю; висаджування дерев – це знак надії; живо росле дерево символізує життя; усихання дерева – нещастя, хворобу, смерть; ясен і явір у народній уяві представляли чоловічу стать; тополя й калина – жіночу; шлях, зарослий терном, - символ забуття або неможливості повернутися, подолати долю)

- яке значення має у творі число три?  (відповідь учнів та коментар вчителя: три – це символ світової Єдності, формула творення світу та моделі Всесвіту, що об’єднується та уособлюється в Святій Трійці. Бо тільки три приводить до єдності, до органічно єдиної одиниці: протон, нейтрон й електрон – об’єднуються в атом; минуле, теперішнє і майбутнє виражають єдиний час; верх, середина і низ дають світову вертикаль; газ, речовина і тверде тіло виражають стани існування речовини; Сказано, Бог «трійцю» любить. А Бог є Істинна Любов… З давніх-давен у символіці трійки – сукупність Верхнього, Середнього і Нижнього світів; єдність  батька – матері – дитини, дитинства – зрілості – старості. В цій же символіці – глибоке розуміння розвитку всього живого, в тому числі, роду людського, що висловлене у відомій народній приказці: «Одна дитина – не син, дві  дитини – пів дитини, а три дитини — ото дитина». Це означає: двоє дітей – це лише відтворення батька-матері, і тільки третя дитина дає ріст роду, тобто не лише зберігає родину, а й розширює її. Три, окрім всього, число магічне: тричі  кланяються молодята, просячи благословення; на третій день кличе Бог душу небіжчика до себе; три богатирі, тридесяте царство, трикратне хрещення, третя спроба)

- про що свідчить той факт, що дерева почали всихати?

- у чому трагізм цього твору? (трагедія України в тому, що чоловіки або гинули в боях, або потрапляли в неволю, або мусили кидати рідні землі в пошуках заробітку чи кращої долі)

Хвилинка релаксації.

Вчитель. Діти, ми плідно з вами працюємо, але попереду в нас також ще багато роботи. Тому пропоную трішки відпочити, порелаксувати. І зробимо ми це за допомогою кольоротерапії оранжевим кольором, який символізує радість, задоволення, прагнення до досягнення й самоствердження, це колір енергії й сили. Він робить доброчинну дію на психіку людини, знімаючи напругу в конфліктах (перегляд відео «Кольоротерапія оранжевим кольором» https://www.youtube.com/watch?v=7FB9n4lGV_Q)

4.Порівняльна характеристика поезії «Ой три шляхи широкії» та балади «Ой летіла стріла» 

Вчитель. В усній народній творчості є балада «Ой летіла стріла». Послухайте її, будь ласка.

 

       Ой летіла стріла

Ой летіла стріла

З-за синього моря.

Ой де ж вона впала?

— На вдовинім полі.

Кого ж вона вбила?

— Вдовиного сина.

Немає нікого

Плакати по ньому.

Летять три зозуленьки,

І всі три рябенькі:

Одна прилетіла,

В головоньках сіла;

Друга прилетіла.

Край серденька сіла;

Третя прилетіла

Та в ніженьках сіла.

Що в головках сіла —

То матінка рідна;

Сіла край серденька —

То його миленька;

А в ніженьках сіла —

То його сестриця.

Де матінка плаче.

Там Дунай розлився;

Де плаче сестриця,

Там слізок криниця;

Де плаче миленька —

Там земля сухенька.

Ой матінка плаче.

Поки жити буде;

А сестриця плаче.

Поки не забуде;

А миленька плаче.

Поки його бачить...

Бесіда

  • чи подібна балада до поезії «Ой три шляхи широкії…»
  • поясніть, чим саме ці два твори схожі між собою;
  • чи можемо ми сказати, що у поезії Т.Шевченка звучать фольклорні мотиви? Думку аргументуйте (відповіді учнів та коментар учителя: вірш “Ой три шляхи широкії” має виразні фольклорні мотиви, поезія дуже схожа на народну пісню за багатьма ознаками, хоча й зберігає виразний авторський стиль Т. Шевченка. Композиційно у поезії, вжито дуже поширений у народних творах прийом, за якого композиція будується на трьох елементах. Так, у творі фігурують троє братів, які розійшлись з України на чужу землю трьома різними шляхами. Стара мати чекає на своїх дітей, кожного із братів чекає дружина, сестра, дівчина. Фольклорний паралелізм – один з найбільш у названих прийомів, якщо йдеться про народні тексти. Шевченко свідомо вносить цей прийом у свій вірш, аби створити стилізацію під народну пісню).

5.Робота в групах з художніми засобами твору

Вчитель. Наступне завдання ви будете виконувати в групах. Для цього потрібно заповнити табличку «Художні засоби поезії «Ой три шляхи широкії» ( працюють в групах і представляють матеріал)

 

«Художні засоби поезії «Ой три шляхи широкії»

Епітети

шляхи широкії; висока тополя; червона калина

Метафори

«шляхи зійшлися», «калина зов’яла», «шляхи терном заростають»

 

VІ.Закріплення вивченого матеріалу

Вправа «Прогулянка галереєю»

Вчитель. На завершення пропоную вам виконати завдання «Прогулянка галереєю». Для цього потрібно розглянути подані зображення та пояснити, що між ними спільного, що саме їх пов'язує в одне ціле

C:\Users\Админ\Desktop\три шляхи.PNG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІІ. Рефлексія уроку.

Вчитель. Діти, наш урок добігає кінця. Тож пропоную вам оцінити свою діяльність на уроці та аргументувати свій вибір.

  • Урок пройшов:

Недаремно. Результативно Творчо. Ідеально. Змістовно. Звичайно. Активно. Повільно. Корисно. Дохідливо. Нецікаво. Цікаво. Без нудьги. Миттєво. Ефективно. Емоційно. Геніально. Збентежено. Непередбачено. Душевно.

  • Я працював (ла):

Із задоволенням. Із запалом. Завзято. Досконало. Енергійно. Дружно. Плідно. Старанно. Творчо. Активно. Відповідально. Зворушливо. Достойно. Доброзичливо. Погано.

VІІІ. Етап оцінювання

ІХ. Домашнє завдання

Повторіть матеріал уроку, підготуйте тестові завдання «Т.Шевченко «Ой три шляхи широкії»

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Закусило Олена Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 вересня
Переглядів
94
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку