ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ЗАСОБАМИ ІНТЕГРОВАНОГО КУРСУ «ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА»
У Концепції Нової української школи визначено модель випускника закладу загальної середньої освіти, яка коротко формулюється трьома складовими: особистість (цілісна особистість, усебічно розвинена, здатна до критичного мислення), патріот (патріот з активною позицією, який діє згідно з морально-етичними принципами і здатний приймати відповідальні рішення, поважає гідність і права людини), інноватор (інноватор, здатний змінювати навколишній світ, розвивати економіку, конкурувати на ринку праці, учитися впродовж життя). Україна, отримавши 1991 року незалежність, й по цей час перебуває на етапі становлення політичних інститутів демократії, українське суспільство ніяк не може позбутися спадщини радянського тоталітаризму. Войовнича й соціальна непримиренність, чорно-біле бачення світу, звичка поділяти людей на «своїх» та «ворогів», нетолерантність, нездатність до діалогу, зневіра громадян у власній спроможності щось змінити у суспільному житті, зневага до прав і свобод людини – це далеко неповний перелік основних ознак сучасного політичного й громадського життя України. Ясна річ, що люди повинні звикнути до життя в демократичному суспільстві та сформувати у себе зразки поведінки, властиві демократичній культурі. А в українців подібного досвіду практично не було. Тому громадянську свободу вони часто розуміють як право не дотримуватися законів, якщо вони когось із них не влаштовують або здаються недемократичними.
Таким чином, на освіту покладається завдання, пов’язане з формуванням громадянської компетентності особистості, розвитку в неї таких якостей, як соціальна активність, відповідальність, повага до прав людини, до інших культур, підготовка молоді до ролі громадян відкритого демократичного суспільства.
З 2018/2019 навчального року в закладах загальної середньої освіти для десятикласників введено інтегрований курс «Громадянська освіта». Громадянська освіта — це навчання людей тому, як жити за умов сучасної держави, як дотримуватися її законів, але водночас і не дозволяти владі порушувати їхні права, домагатися від неї здійснення їхніх правомірних потреб, як бути громадянином демократичного суспільства. Така освіта є потужним знаряддям демократизації суспільства.
Завдання громадянської освіти націлені на створення «умов для соціального і професійного самовизначення, отримання соціального досвіду, що сприяє активній життєвій та громадянській позиції випускника/випускниці школи».
Інтегрований курс «Громадянська освіта», введений на сучасному етапі в українських школах, мав багато «попередників». Розробкою методики впровадження в освітній процес закладів загальної середньої освіти питань громадянської освіти впродовж останніх двадцяти років займаються різні групи вітчизняних педагогів, серед яких є як науковці, так і вчителі-практики: Роман Арцишевський, Олена Пометун, Ірина Баранова, Тетяна Ладиченко, Тамара Бакка, Олександр Наровлянський, Любов Марголіна, Віктор Мисан, Поліна Вербицька, Петро Кендзьор, Олександр Войтенко та інші. Цими групами на початку ХХІ століття були розроблені навчальні посібники з елективних курсів для різних вікових категорій учнів: «Вчимося бути громадянами» - для учнів 7(8) класів, «Ми – громадяни України» - для учнів 9(10) класів, «Громадянська освіта: основи демократії» - для випускників шкіл та інші. На цей час у школах України використовують чотири різні підручники для 10-го класу закладів загальної середньої освіти інтегрованого курсу з громадянської освіти.
Таким чином, вчитель сприяє розвитку особистісного потенціалу учнів, становленню їх громадянських компетентностей, шляхом гармонійного поєднання теоретичних знань, отриманих на уроках, з подальшим практичним їх застосуванням у ході реалізації освітнього чи соціального проекту.