«Формування ключових компетентностей на уроках математики в 5 класі НУШ»

Про матеріал
Ключові компетентності учнів в рамках НУШ. Основні принципи та підходи до викладання математики в 5 класі НУШ. Методичні рекомендації для вчителів математики. Використання інноваційних технологій у навчальному процесі. Оцінювання рівня розвитку ключових компетентностей учнів
Перегляд файлу

 

 

 

«Формування ключових компетентностей на уроках математики в 5 класі НУШ»

 

 

 

Виконала

 вчитель математики та фізики

 Нечипорук І.О.

 

 

 

 

Харків

2023

          Зміст

 

ВСТУП…………………………………………………………………………3

  1. Ключові компетентності учнів в рамках НУШ……………………….6
  2. Основні принципи та підходи до викладання математики в 5 класі НУШ……………………………………………………………………..7
  3. Розвиток аналітичних та критичних мислительних навичок………...9
  4. Методичні рекомендації для вчителів математики………………….11
  5. Використання інноваційних технологій у навчальному процесі…...13
  6. Практичні аспекти формування ключових компетентностей на уроках математики…………………………………………………….15
  7. Оцінювання рівня розвитку ключових компетентностей учнів……16

ВИСНОВКИ………………………………………………….……………….17

ПЕРЕЛІК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ…………………………………….18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

У сучасному світі стрімкий розвиток інформаційних технологій та економічні зміни стрімко змінюють освітні вимоги до підростаючого покоління. Нова українська школа (НУШ) має на меті розвивати не лише знання, а й базові компетентності, які допоможуть учням адаптуватися в сучасному суспільстві. Одним з найважливіших предметів для цього є математика.

Молодь потребує не лише набуття фактичних знань, а й розвитку базових компетентностей, необхідних для успішної адаптації та пристосування до різних життєвих ситуацій.

Оскільки математика вважається однією з ключових галузей знань, які сприяють розвитку абстрактного мислення, аналітичних і логічних навичок, розвиток базових компетентностей з математичних предметів у п'ятому класі є актуальним завданням. Водночас перехід до Нової української школи (НУШ) ще більше підкреслює важливість активного розвитку інтелектуальних і практичних компетентностей учнів.

Крім того, аналітичні навички, вміння розв'язувати проблеми, творче мислення та розуміння співпраці стають важливими вимогами на сучасному ринку праці. Інтеграція цих навичок у процес навчання математики може допомогти підготувати учнів до подальших академічних та життєвих викликів.

Тому обговорення теми "Формування ключових компетентностей на уроках математики в 5 класі НУШ" є актуальним питанням, оскільки стосується проблем сучасної освіти, підготовки молоді до вимог сучасного світу та розвитку української системи освіти.

Компетентність – динамічна комбінація знань, способів мислення, поглядів, цінностей, навичок, умінь, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно провадити професійну та/або подальшу навчальну діяльність. [1]

10 ключових компетентностей Нової української школи(НУШ):

        Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами;

        Спілкування іноземними мовами;

        Математична компетентність;

        Основні компетентності у природничих науках і технологіях;

        Інформаційно-цифрова компетентність;

        Уміння вчитися впродовж життя;

        Ініціативність і підприємливість;

        Соціальна та громадянська компетентності;

        Обізнаність та самовираження у сфері культури;

        Екологічна грамотність і здорове життя. [1]

 

Метою цього дослідження є поглиблений аналіз процесів формування ключових компетентностей на уроках математики у 5 класі в Новій українській школі (НУШ) та визначення ефективних методів і стратегій для досягнення цієї мети. Ключовими компетентностями, що розглядаються в цьому дослідженні, є критичне мислення, розв'язання проблем, саморегуляція та комунікативні навички.

Для досягнення цієї мети було визначено такі завдання:

       Зосередити увагу на тому, на чому найбільше вона акцентується в процесі навчання математики, а також оцінити сутність ключових компетентностей та їхню роль у сучасній освіті.

       Проаналізувати основні принципи та підходи до викладання математики у п’ятому класі та визначити можливості та обмеження у формуванні ключових компетентностей.

       Проаналізувати методичні пропозиції щодо інтеграції ключових компетентностей вчителів математики у навчальний процес та визначити їх ефективність.

       Представити практичний приклад формування ключових компетентностей на уроках математики у студентів п'ятого курсу національного університету та обговорити свій педагогічний досвід у досягненні позитивних результатів навчання.

       Оцінити інструменти та методи оцінювання рівня сформованості ключових компетентностей студентів на заняттях з математики та розглянути їх потенціал для застосування на практиці.

       Зробити висновки щодо важливості формування ключових компетентностей у курсах математики 5 класу НУШ та визначити перспективи подальших досліджень у цьому напрямі.

Об'єктом дослідження є процес формування ключових компетентностей учнів на уроках математики. Предметом дослідження є методи та прийоми, які використовують вчителі математики для досягнення цієї мети.

 

 

 

Ключові компетентності учнів в рамках НУШ

Ключові компетентності - це набір навичок, знань і вмінь, які визначають здатність людини ефективно функціонувати в сучасному суспільстві та справлятися з різними завданнями і викликами. Вони включають різні аспекти і розвиваються протягом усього життя.

Ключові характеристики ключових компетентностей:

  1. Універсальність: ключові компетентності можна застосовувати в різних життєвих ситуаціях і використовувати в різних галузях знань і досвіду.
  2. Застосування: ключові компетентності дозволяють людям аналізувати інформацію, розв'язувати проблеми, приймати обґрунтовані рішення, ефективно спілкуватися, працювати в команді та проявляти творчість.
  3. Розвиток: ключові компетентності можна розвивати і вдосконалювати через навчання і практику, а їхній розвиток має динамічний характер.

 

Існують різні категорії ключових компетентностей, зокрема:

       Комунікативна компетентність: здатність ефективно висловлювати думки та ідеї, слухати та розуміти інших, спілкуватися письмово та усно.

       Інформаційна компетентність: здатність використовувати інформаційні технології для пошуку, аналізу та оцінки інформації з різних джерел.

       Критичне мислення: здатність аналізувати й оцінювати інформацію та аргументи і приймати обґрунтовані рішення.

       Проблемне мислення: вміння визначати проблеми та формулювати стратегії: вміння визначати проблеми, формулювати стратегії їх вирішення та вживати заходів для досягнення цілей.

       Саморегуляція: здатність контролювати емоції, управляти часом і ресурсами, працювати над собою для досягнення цілей.

       Соціальні навички: вміння співпрацювати з іншими, слухати і враховувати думки та потреби інших.

       Креативність: здатність генерувати нові ідеї, рішення та підходи до завдань і проблем.

В сучасному світі ключові компетентності стали не тільки позитивною особистісною якістю, але і обов'язковими навичками для успішного функціонування в різних сферах життя. Загалом, ключові компетентності допомагають сучасному учню стати більш самостійним, креативним, готовим до навчання протягом усього життя і успішним у різних сферах діяльності. Вони стали важливою частиною сучасної освіти, яка сприяє підготовці учнів до викликів майбутнього.

 

Основні принципи та підходи до викладання математики в 5 класі НУШ

Математична освіта відіграє важливу роль у формуванні ключових компетентностей учнів, оскільки математика виявляється не лише фундаментальною наукою, але й інструментом для розвитку інтелектуальних та практичних навичок. Інтерактивні та активні методи навчання відіграють важливу роль у розвитку базових компетентностей учнів на уроках математики в 5 класі Нової української школи (НУШ).

Інтерактивність у навчанні передбачає активну участь учнів у навчальному процесі та взаємодію між учителем та учнями. Це створює можливості для обміну думками, ідеями, запитаннями та відповідями. Важливою частиною інтерактивного навчання є відкритий діалог і взаємна участь в обговоренні матеріалів.

 

На уроках математики в 5 класі НУШ можна використовувати такі види взаємодії:

       Робота в групах: Учні працюють у малих групах, обговорюють проблеми та разом знаходять рішення. Це розвиває навички спілкування та співпраці.

       Використання планшетів та комп'ютерів: Інтерактивні технології дозволяють учням працювати над математичними завданнями та вправами, роблячи навчання більш цікавим та ефективним.

       Обговорення та дебати: учні висловлюють свої погляди на математичні проблеми, діляться власними підходами до їх розв'язання та причинами, чому вони так роблять.

 

Активні методи навчання передбачають активну участь студентів у навчальному процесі шляхом розв'язування задач, створення проектів та проведення експериментів. Ці методи дають змогу студентам активніше брати участь у навчанні та розвивати свої навички. Учні можуть використовувати знання, отримані на уроках, для створення математичних проектів. Це розвиває творче мислення та практичне застосування математики.

Використання ігор та симуляцій у математичній спільноті може допомогти учням зрозуміти складні концепції та вправи у веселий та цікавий спосіб.

 

    Практичні експерименти дозволяють учням спостерігати і вивчати математичні закони з перших рук, а також розвивають їхню здатність аналізувати дані і робити висновки.

 

Використання інтерактивних та активних методів навчання на уроках математики в 5 класі НУШ створює стимулююче навчальне середовище, де учні можуть активно розвивати такі ключові навички, як критичне мислення, розв'язання проблем та спілкування. Контекстне навчання - це освітній підхід, за якого навчальний матеріал подається в конкретному контексті або ситуації, що має практичне або реальне відношення до життя учня. Цей підхід робить навчання більш ефективним і змістовним, полегшуючи розуміння і застосування навчального матеріалу в реальних життєвих ситуаціях. Контекстно-орієнтоване навчання робить математику менш абстрактною та більш доступною для учнів.

Контекстне навчання допомагає учням зрозуміти мету і значення математичних понять, а не просто заучувати їх як абстрактні факти. Воно також сприяє розвитку навичок застосування математики в реальних життєвих ситуаціях, що є важливим аспектом формування ключових компетентностей на уроках математики в 5 класі НУШ.

 

Розвиток аналітичних та критичних мислительних навичок

«Якщо раніше стандарти не дозволяли вчителям та учням сильно відхилятися від програми, то тепер головне - не знання заради знань, а знання заради життя. Такі уміння можна розвинути із завданнями будь-якого типу. Наприклад, якщо учень на уроці математики розв’язує задачу не тим способом, який передбачений підручником — це не помилка, а креативність. Те саме, скажімо, з літературою: заучування віршів напам’ять беззмістовне, якщо учень не розуміє, про що в них йдеться. Не боятися помилитися, креативно і критично мислити, шукати виходи з нестандартних ситуацій, співпрацювати та спілкуватися — за словами Олени, це те, чого вона вчить дітей на своїх уроках.» [3]

 

Розвиток навичок аналітичного та критичного мислення є однією з головних цілей навчання математики у 5 класі Нової української школи (НУШ). Ці навички допомагають учням розуміти, аналізувати й оцінювати математичні поняття та ефективніше розв'язувати задачі.

Як цього досягти:

  1.   Аналіз задач: навчитися ретельно аналізувати математичні задачі, визначати ключову інформацію та виокремлювати важливі поняття і взаємозв'язки.
  2.   Розв'язування задач: Розвивати аналітичне мислення, оскільки розв'язування математичних задач вимагає визначення шляхів до розв'язання та обчислення результатів.
  3.   Використання логіки: вивчення математичних понять допомагає розвивати логічне мислення та розуміння послідовності дій і логіки рішень.
  4.   Обговорення рішень: учні вчаться обговорювати свої рішення та обґрунтовувати їх перед іншими. Це допомагає розвинути здатність критично мислити та аналізувати рішення.
  5.   Аналіз помилок: вивчення помилок, допущених при вирішенні проблем, допомагає учням зрозуміти свої слабкі сторони та вдосконалити свої навички.
  6.   Критичне вивчення інших рішень: аналіз інших методів розв'язування задач та оцінка їхньої ефективності.
  7.   Постановка запитань: вчителі можуть ставити запитання, які заохочують учнів до аналізу та обговорення математичних понять.
  8.   Робота в групах: учні можуть працювати в групах, щоб обмінюватися ідеями та аргументами і разом аналізувати теми.
  9.   Дискусія: учні можуть брати участь у дебатах і представляти свої погляди та аргументи.
  10. Самостійні проєкти: учні можуть працювати над математичними проектами, які вимагають високого рівня аналітичного та критичного мислення.

 

Розвиток цих навичок з математики сприяє формуванню ключових компетентностей учнів та готує їх до ефективної роботи в сучасному суспільстві, де аналітичне та критичне мислення є надзвичайно важливим.

За експертними оцінками, найбільш успішними на ринку праці в найближчій перспективі будуть фахівці, які вміють навчатися впродовж життя, критично мислити, ставити цілі та досягати їх, працювати в команді, спілкуватися в багатокультурному середовищі та володіти іншими сучасними вміннями.

Системне використання інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі суттєво розширить можливості педагога, оптимізує управлінські процеси, таким чином формуючи в учня важливі для нашого сторіччя технологічні компетентності. [2]

 

Методичні рекомендації для вчителів математики

Використання інтерактивних методів на уроках математики є важливим аспектом формування ключових компетентностей учнів. Інтерактивні методи дозволяють залучити учнів до активного навчання та створюють сприятливий контекст для розвитку різних навичок. Ось деякі інтерактивні методи, які можна використовувати на уроках математики вчителям:

        Групова робота: Учні працюють у малих групах над вирішенням математичних завдань або проектів. Це сприяє розвитку комунікативних навичок, співпраці та взаємодопомоги.

        Використання інтерактивних дошок: Використання інтерактивних дошок та програмного забезпечення дозволяє учням активно взаємодіяти з математичними концепціями та вправами, що робить навчання більш захоплюючим.

        Математичні ігри: Гри та головоломки можуть використовуватися для вивчення математичних концепцій та розвитку логічного мислення.

        Діалог та обговорення: Учні мають можливість обговорювати математичні концепції, висловлювати свої думки та аргументи.

        Застосування інтерактивних вправ: Використання вправ, де учні можуть перевірити свої рішення та отримувати негайний фідбек, сприяє більш ефективному засвоєнню матеріалу.

Побудова завдань та задач, що сприяють розвитку компетентностей, також має велике значення на уроках математики:

        Практичний контекст: Завдання можна викладати в контексті реального життя, що допомагає учням бачити практичний застосунок математики. Наприклад, задачі про розподіл бюджету сім'ї чи розрахунок площі для планування дизайну кімнати.

        Завдання з вибором: Завдання, де учні мають вибір із декількох альтернативних шляхів розв'язання, стимулюють їх аналітичне мислення та роблять навчання більш інтерактивним.

        Завдання для розв'язання проблем: Завдання, які ставлять перед учнями практичні проблеми для розв'язання, сприяють розвитку навичок аналізу та пошуку рішень.

        Завдання з використанням ресурсів: Учні можуть використовувати різні джерела та інструменти, наприклад, інтернет або програми для обчислень, для вирішення завдань.

        Завдання для обговорення: Завдання, які можна обговорювати в групах або на всій класі, сприяють розвитку комунікативних навичок та критичного мислення.

Правильно побудовані завдання допомагають учням розвивати не лише математичні навички, але й ключові компетентності, такі як критичне мислення, розв'язання проблем, комунікація та самостійність.

 

Використання інноваційних технологій у навчальному процесі

Використання інноваційних технологій у навчальному процесі може значно покращити ефективність навчання математики та сприяти розвитку ключових компетентностей учнів.

Нові інноваційні та інформаційні технології наприкінці XX століття стали не тільки головною рушійною силою прогресу, засобом спілкування між державами, компаніями, університетами, новою формою торгівлі, але й потужним засобом навчання. Зараз майже всі школярі України проходять у школах ази інформаційної культури. За даними соціологічного дослідження для 68% підлітків комп’ютер є робочим інструментом, 12% використовують ПК  для розваг, для 18% – це можливість спілкуватися з друзями, а для 2 %  – можливість відключитися від дійсності. [4]

Використання інноваційних технологій дозволяє персоналізувати навчання, робити його більш цікавим та доступним для учнів, а також розвивати ключові компетентності, такі як розв'язання проблем, критичне мислення та інформаційна грамотність.

Впровадження інноваційних технологій – це не самоціль, основне завдання – це формування творчої особистості, здатної до освіти та навчання упродовж життя, гнучкої у вирішенні проблем, мобільної, здатної комунікувати і приймати рішення, працювати в команді, критично мислити. [6]

Забезпечити створення сучасного освітнього середовища у закладі освіти, задовільнити запити студентів, допомагає використання сучасних інформаційних технологій. В умовах онлайн навчання доцільно використовувати сервіси BigBlueButton, Zoom, Googlmeet, платформу Moodl. За їх допомогою можна організовувати лекції, конференції, семінари, є можливість демонстрації матеріалів, обговорення у чаті й живого спілкування. [6]

Отже, можна зробити висновок, що освітня інноваційна діяльність в школі закладає основи інноваційної діяльності учнів в майбутньому.  Саме вчитель – новатор формує розвинену особистість, яка  використовує набуті знання і вміє самостійно їх поповнювати , конкурентноспроможну в будь – якій сфері суспільного життя,  відповідальну, здатну в ідеалі досягти найголовнішої мети  життя людини – щастя. [4]

 

 

 

Практичні аспекти формування ключових компетентностей на уроках математики

Практичні аспекти формування ключових компетентностей на уроках математики включають в себе конкретні методи та підходи, які вчителі можуть застосовувати у класі. Використання інтерактивних методів, таких як групова робота, обговорення, діалог та гра, допомагає учням вивчати математику у спільноті та розвивати комунікативні навички.

Завданнями реалізації компетентнісного підходу в навчанні математики в основній школі є: розкрити роль та можливості математики в пізнанні та описанні реальних процесів і явищ дійсності, сприймати математику як універсальну мову природничих наук та органічну складову загальної людської культури; розвивати логічне, критичне та творче мислення учнів, здатність чітко та аргументовано формулювати й висловлювати свої судження;  вчити учнів оволодівати математичною мовою, розуміти математичну символіку, математичні формули і моделі як такі, що дають змогу описувати загальні властивості об’єктів, процесів та явищ; формувати в учнів здатність логічно обґрунтовувати та доводити математичні твердження, застосовувати математичні методи в процесі розв’язування навчальних і практичних задач, використовувати математичні знання й уміння під час вивчення інших навчальних предметів; розвивати уміння працювати з підручником, опрацьовувати математичні тексти, шукати і використовувати додаткову навчальну інформацію, критично оцінювати здобуту інформацію та її джерела, виокремлювати головне, аналізувати, робити висновки, використовувати отриману інформацію в особистому житті; формувати здатність оцінювати правильність і раціональність розв’язання математичних задач, обґрунтовувати твердження, розпізнавати логічно некоректні міркування, приймати рішення в умовах неповної, надлишкової, точної та ймовірнісної інформації; активізувати розумову діяльність учнів та розвиток їхніх творчих здібностей шляхом поточного і тематичного контролю знань для забезпечення кожного учня уявленням про стан його навчальної підготовки і надання йому допомоги у коригуванні цього стану відповідно до його можливостей та потреб. [5]

Загалом, формування ключових компетентностей на уроках математики вимагає комбінації різних методів та підходів, які сприяють розвитку як математичних знань, так і загальних навичок та компетентностей.

 

 

Оцінювання рівня розвитку ключових компетентностей учнів

Оцінювання рівня розвитку ключових компетентностей учнів у математиці та інших предметах є важливою складовою процесу навчання та виховання. Для ефективного оцінювання компетентностей учнів можна використовувати такі методи та інструменти:

  1. Портфоліо: Створення портфоліо учня, де він зберігає свої роботи, проекти, завдання та розв'язання, є ефективним способом відстеження розвитку компетентностей протягом навчального року.
  2. Тестування: Використання стандартизованих або індивідуально створених тестів для оцінювання знань та навичок учнів у математиці.
  3. Самооцінка та рефлексія: Залучення учнів до процесу самооцінки своїх навичок та до ведення щоденників чи рефлексійних записів про своє навчання.
  4. Оцінювання проектів: Оцінювання якості та креативності проектів, які учні розробляють, щоб вирішити математичні або міжпредметні завдання.
  5. Порівняння результатів: Порівняння досягнень учнів зі стандартами або очікуваними результатами для їх віку та рівня навчання.

Важливо пам'ятати, що оцінювання має бути справедливим та об'єктивним, спрямованим на розвиток компетентностей, а не тільки на визначення оцінок. Оцінювання також може бути використане для індивідуалізації навчального процесу та планування подальших кроків для покращення навчання учнів.

 

Висновки

Дослідження підтверджує важливість розвитку ключових компетентностей, таких як критичне мислення, розв'язання проблем, комунікація та інші, на уроках математики в 5 класі Нової української школи (НУШ), вказує на ефективність інтерактивних методів навчання, контекстного навчання та розвитку аналітичних навичок для формування ключових компетентностей учнів.

Вчителю доручено створювати стимулююче навчальне середовище та використовувати ефективні методи навчання для розвитку цих компетентностей. Викладачі повинні ретельно планувати свої уроки, враховуючи розвиток ключових компетентностей, їхні уроки повинні бути структурованими та спрямованими на досягнення конкретних цілей; вчителі мають створювати середовище, де учні відчувають підтримку та можливість для активного навчання та використання ключових компетентностей, повинні бути готові використовувати різні методи навчання, такі як інтерактивні методи, контекстне навчання, групова робота та інші, для стимулювання розвитку компетентностей.

    Отже, роль вчителя у розвитку ключових компетентностей полягає у створенні стимулюючого навчального середовища, використанні ефективних методів навчання та наданні підтримки й мотивації учням. Загалом розвиток ключових компетентностей у курсах математики має відображати сучасні освітні потреби, даючи змогу учням підготуватися до викликів сучасного суспільства, розвиваючи загальні навички та вміння застосовувати знання в різних сферах життя.

 

 

 

Перелік використаних джерел

[1] https://uied.org.ua/nova-ukrayinska-shkola-klyuchovi-kompetentnosti/

[2] https://uied.org.ua/nova-ukrayinska-shkola/

[3] https://lb.ua/society/2019/09/02/435731_klyuchovi_kompetentnosti_nush_yak.html

[4] http://school7.in.ua/class_computer/

[5] https://genezum.org/library/rozvytok-klyuchovyh-kompetentnostey-uchniv-na-urokah-matematyky

[6] http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/17177/1/5_Radchenko.pdf

 

 

1

 

docx
Додано
21 жовтня 2023
Переглядів
1794
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку