ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ В УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ЗАСОБАМИ ІНТЕРАКТИВНОГО НАВЧАННЯ

Про матеріал
Сучасна початкова школа не залишається осторонь від процесів модернізації освіти, які відбуваються нині в Україні. Початкової ланки освіти стосуються всі світові тенденції та інновації: особистісно орієнтований підхід, інформатизація, інтеграція, компетентнісний підхід, рівнева диференціація тощо. Із запровадженням в освіті компетентнісного підходу відбувається методологічна перебудова освітнього процесу на принципах гуманізації й демократизації, спрямування його на особистісний розвиток школярів, формування в них ключових компетентностей та здатності до саморозвитку, самовдосконалення й самореалізації в соціумі.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ В УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ЗАСОБАМИ ІНТЕРАКТИВНОГО НАВЧАННЯ

Номер слайду 2

КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД В ОСВІТІ ЯК ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМАСучасна початкова школа не залишається осторонь від процесів модернізації освіти, які відбуваються нині в Україні. Початкової ланки освіти стосуються всі світові тенденції та інновації: особистісно орієнтований підхід, інформатизація, інтеграція, компетентнісний підхід, рівнева диференціація тощо. Із запровадженням в освіті компетентнісного підходу відбувається методологічна перебудова освітнього процесу на принципах гуманізації й демократизації, спрямування його на особистісний розвиток школярів, формування в них ключових компетентностей та здатності до саморозвитку, самовдосконалення й самореалізації в соціумі.

Номер слайду 3

Базовими поняттями компетентнісного підходу є «компетентність» і «компетенція».«Компетентність – динамічна комбінація знань, способів мислення, поглядів, цінностей, навичок, умінь, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно проводити професійну та подальшу навчальну діяльність» О. Я. Савченко зазначає, «компетентність – це здатність особистості, яка набута в процесі навчання, вона включає знання, досвід, цінності і ставлення, які можуть цілісно реалізуватися на практиці. Компетентність – це володіння учнем певної компетенції. Компетенція – це об’єктивна категорія, суспільно визначений рівень знань, навичок, ставлень у певній сфері діяльності людини. Вона відчужена від людини, є наперед заданою соціальною нормою»

Номер слайду 4

КЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІОсновні (або ключові) компетентності (англ. key competences) — це ті, які необхідні всім громадянам для особистої реалізації та розвитку, активного громадянського життя, соціальної єдності та можливості працевлаштування.

Номер слайду 5

«Ключова компетентність — спеціально структурований комплекс якостей особистості, що дає можливість ефективно брати участь у різних життєвих сферах діяльності і належить до загальногалузевого змісту освітніх стандартів».«Життєва компетентність – це знання, вміння, життєвий досвід особистості, її життєтворчі здатності, необхідні для розв'язання життєвих завдань і продуктивного здійснення життя як індивідуального життєвого проекту»

Номер слайду 6

О. Я. Савченко пропонує схему взаємозв’язку між категоріями компетентнісного підходу

Номер слайду 7

Концепція «Нова українська школа» подає формулу поняття компетентності: Компетентність = мобільність знань + гнучкість методу + критичність мислення Компетентності дають змогу усунути суперечності між засвоєними теоретичними відомостями та їх використанням для розв’язання конкретних життєвих завдань.

Номер слайду 8

Працюючи над формуванням ключових компетентностей дітей молодшого шкільного віку, за основу взяла чотири основні принципи, на яких базується сучасна освіта:• навчити дітей жити разом,• навчити дітей здобувати знання,• навчити дітей працювати,• навчити дітей жити змістовно, гідно. Отже, компетентність наразі стає новим мірилом людської освіченості, коли перше місце надається не процесу навчання та обсягу вивченого матеріалу, а кінцевому результату, утіленому в здатності діяти в різних умовах і обставинах.

Номер слайду 9

ІНТЕРАКТИВНІ МЕТОДИ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ , ЯКІ СПРИЯЮТЬ ФОРМУВАННЮ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙКЕЙС-ТЕХНОЛОГІЯ Кейс-метод (від англ. саsе studу – вивчення ситуації - випадок), відомий у вітчизняній освіті як метод ситуативного навчання на конкретних прикладах), дає змогу наблизити процес навчання до реальної практичної діяльності учнів. Суть методу досить проста: для організації навчання використовується опис конкретних ситуацій. Учням пропонують осмислити реальну життєву ситуацію, опис якої одночасно відбиває не тільки будь-які практичні проблеми, а і актуалізує певний комплекс знань, які необхідно засвоїти при вивченні даної проблеми. При цьому сама проблема не має однозначних рішень.

Номер слайду 10

СЕНКАНСенкан допомагає узагальнити інформацію, формулювати щось складне декількома словами. Як правило, на його написання багато часу не потрібно, його пишуть кілька хвилин. При роботі з даним прийомом вчитель вирішує відразу безліч найважливіших завдань: вивчений на занятті матеріал набуває якогось емоційного забарвлення, що сприяє його глибшому засвоєнню, відпрацьовуються знання про частини мови, знання про речення, уміння дотримуватись певної інтонації, значно активізується словниковий запас дітей, удосконалюється навик використання в мові синонімів, антонімів, активізується і розвивається розумова діяльність, удосконалюється уміння висловлювати власне відношення до чого-небудь.

Номер слайду 11

Технологія "Асоціативний Кущ"Цей метод універсальний на всіх етапах уроку, зокрема під час активізації, в основній частині, як засіб перевірки знань. Потрібно визначити тему одним словом, а учні згадують все, що виникає в пам’яті стосовно цього слова. Спочатку виникають найстійкіші асоціації, потім другорядні.

Номер слайду 12

РОМАШКА БЛУМАВ основній частині уроку ромашка використовується після першого знайомства з темою для осмислення нової інформації, її систематизації. Ромашку вчитель виготовляє (або малює на дошці) попередньо таким чином, щоб вона була достатнього розміру, щоб всім учням було видно, що написано на її пелюстках. Саме на них вчитель пише запитальні слова, спираючись на які учні формулюють запитання до теми. Під час використання учні можуть «відривати» пелюстки, дарувати одне одному. Метод доречно використати у вступній частині уроку, коли учні формулюють запитання до нової теми, оголошеної вчителем, а потім шукають на них відповіді, використовуючи матеріал підручника або інших джерел інформації.

Номер слайду 13

Номер слайду 14

КРІСЛО АВТОРАМетод несе в собі реалізацію підвищення самооцінки учнів.

Номер слайду 15

Стратегія «Порушена послідовність»1)Учням пропонується кілька речень з тексту, записаних у порушеній послідовності.2)Учнів об’єднують у групи. Кожна група повинна запропонувати свою послідовність поданих речень. Результат фіксується у зошитах.3) Читання тексту і перевірка результатів.4) Обговорення.

Номер слайду 16

Прийом (фішбоун)

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Стратегія «Кероване читання з передбаченням»

Номер слайду 19

СТОРІТЕЛІНГ Сторітеллінг - це спосіб передачі інформації через розповідання історій.«ПЕРЕВЕРНУТЕ НАВЧАННЯ» Перевернуте навчання — це форма активного навчання, яка дозволяє «перевернути» звичний процес навчання таким чином: домашнім завданням для учнів є перегляд відповідних відео фрагментів з навчальним матеріалом наступного уроку, учні самостійно проходять теоретичний матеріал, а у класі час використовується на виконання практичних завдань. Технологія STEMSTEM — це абревіатура зі слів: Science (наука)Technology (технології)Engineering (інженерія)Mathematics (математика). Це напрям в освіті, при якому в навчальних програмах посилюється природничо-науковий компонент + інноваційні технології.

Номер слайду 20

Навчальна та ігрова мета уроків-квестів. Розробляючи навчальну та ігрову мету уроків-квестів вчитель знімає протиріччя між вимогами навчальної програми та бажаннями учнів. Навчальна мета спонукає до вибору завдань з теми навчальної програми. Ігрова мета спрямовує вчителя добирати такі форми представлення навчальних завдань, які б викликали зацікавленість учнів, стимулювали прагнення виконувати завдання та отримати результат-сюрприз.

Номер слайду 21

Технологія «Кольорові капелюхи» 6 капелюхів мислення Едварда Де Боно. Метод «Шість капелюхів» – це психологічна рольова гра, сенс якої полягає в тому, щоб розглянути одну і ту ж проблемну ситуацію з 6 незалежних одна від одної точок зору. Це дозволяє сформувати найбільш повне уявлення про предмет дискусії та на логічному й емоційному рівнях оцінити переваги і недоліки

Номер слайду 22

LEGOКубики LEGO або «шість цеглинок» - це практичний інструмент та дієвий засіб, який дає змогу реалізовувати ігрові та діяльнісні методи навчання в початковій школі .

Номер слайду 23

Номер слайду 24

ВАЖЛИВО НА УРОКАХ СТВОРЮВАТИ СИТУАЦІЮ УСПІХУ, ЩОБ ДАТИ ЗМОГУКОЖНОМУ УЧНЕВІ РОЗКРИТИСЯ ПОВНІСТЮ. ДЛЯ ЦЬОГО НЕОБХІДНО:1. Зняти страх («Це просто», «Це легко», «Не вийшло – нічого страшного, попрацюєш – і обов’язково вийде»).2. Надати приховану допомогу («Я вважаю, що краще б почати з цього…», «Мені здається, що основне тут…»).3. Уміти авансувати особу («У тебе все вийде»).4. Використовувати прийоми персональної винятковості («Саме ти…»).5. Дати оцінку результату («Ти це добре зробив», «Ось тепер вийшло чудово»)

Номер слайду 25

Головне завдання сучасної системи освіти - створення умов для якісної освіти, а впровадження компетентнісного підходу - це найважливіша умова, що працює на підвищення якості освіти. Переконана, що учитель, який обирає компетентнісний підхід, більше не є звичайним «ретранслятором» знань і навчального матеріалу. Він креативний, освічений, творчий, доброзичливий, успішний, відповідальний ентузіаст, новатор, лідер, фахівець, коуч, модератор освітньої діяльності з безліччю можливостей. Нині, коли обсяг інформації стрімко збільшується, дидактична функція вчителя полягає не в тому, щоб передати знання, а у формуванні компетентності здобувати їх. Використання інноваційних технологій навчання дозволяє мені застосовувати в освітньому процесі арсенал методів і прийомів навчання, що у свою чергу дає можливість створювати комфортні умови й ситуацію успіху в навчанні дітей. Вони розвивають творчі здібності школярів, стимулюють активність у навчанні, формують ключові й предметні компетентності, уміння здобувати знання, працюючи в групах й індивідуально, аналізувати та оцінювати свою діяльність.