Формування комунікативної компетентності учнів на уроках англійської мови в рамках ноосферної освіти.

Про матеріал
У статті висвітлюється проблема ноосферної освіти, основною метою якої є формування у молодої людини цілісної ноосферної свідомості (цілісне біоадекватне мислення, поведінка та екологічний світогляд).
Перегляд файлу

Формування комунікативної компетентності учнів на уроках англійської мови в рамках ноосферної освіти.

Головною особливістю нинішнього часу є суттєві кризові явища в усіх сферах розвитку суспільства в цілому та індивідуально в кожній окремій країні нашої Планети. Процес розвитку оточуючого середовища і суспільства стане нерозривним, Біосфера перейде в сферу розуму, в ноосферу.

Ноосфера – це епоха поєднання індивідуального та колективного інтелектів та духовності, нової якості цілісного мислення. В концепції ноосферної освіти органічно об’єднані духовні і матеріальні початки, логіка і образ, дух і розум. Ця методика орієнтована на розвиток цілісного мислення учнів – одночасної двопівкульної роботи мозку, яка дає змогу більш ефективно його використовувати, застосовуючи одночасно логіку і уяву.

Головною метою ноосферної освіти є формування в людини цілісної ноосферної свідомості, яка складається із триєдності: цілісного біоадекватного мислення, етичного біоадекватного методу поведінки та екологічного світогляду.

Ноосферна освіта – природо-орієнтований процес навчання та виховання, який приносить людині задоволення, прагнення активно оволодівати знаннями, а також усвідомлення потреби у власному розвитку, що виводить на шлях цілеспрямованого самовдосконалення. Головне завдання освіти з погляду ноосферної концепції – формування в людини цілісної ноосферної свідомості. Під ноосферним мисленням розуміється мисленнєва діяльність людини, в основі якої – фундаментальні ідеї ноосфери: всеєдності, активної еволюції, антропокосмізму, у процесі якої різнорідні знання (гуманітарні, природничі, філософські, релігійні) синтезуються в цілісну систему світорозуміння. Показниками сформованості ноосферної свідомості є діалогічний стиль спілкування, толерантність, здоров’язбережна діяльність, висока моральна культура особистості. Ноосферні орієнтації дозволяють реалізувати в екологічній освіті такі цілі, як: формування уявлень про світ і людину як про єдине ціле, ціннісно-моральні основи взаємодії з навколишнім світом, усвідомлення глобальних проблем сучасності, необхідності трансформації змісту освіти та навчальних дисциплін, включення учнів в інноваційні види навчальної діяльності.

Ноосферна освіта є системною, комплексною і різноплановою. Особлива її цінність полягає в інтегруванні навчального матеріалу з різних областей наукового знання, які на перший погляд, можливо, несумісні один з одним. Світогляд особистості в навчально-освітньому процесі формується поступово і цілісно. Учень поступово розвиває в собі здатність рефлексії, яка пов’язана з усвідомленням своєї життєвої місії на цій планеті. Під час навчання має відбутися формування норм соціоприродної етики, враховуючи те, що духовні цінності людства завжди тісно пов’язані з природою і культурою, які є частиною біосфери і ноосфери.

Структура біоадекватного уроку містить в собі 6 обов’язкових етапів: сенсорно-моторний, символьний, логічний, лінгвістичний, моторно - кінестичний і етап архівування учбового матеріалу. Біоадекватна методика викладання легко використовується при викладанні будь-якого предмету, в ній враховані етапи послідовного просування інформації в системі «тіло,- мозок – душа» учня

I СЕНСОРНО- МОТОРНИЙ ЕТАП

II СИМВОЛЬНИЙ ЕТАП

III ЛОГІЧ-НИЙ ЕТАП

IV ЛІНГВІСТИЧ-

НИЙ ЕТАП

Включення сенсорних каналів через мислеобраз

Підключення емоційної сфери для акомодації образу

Логічна обробка інформації

Лінгвістична обробка інформації

Чуттєве сприйняття інформації

Образна передача

Дискурсивно-логічне осмислення інформації

Акомодація інформації в мозку через слово-образ опрацьоване на 1-3 етапах

Сенсорно-моторний і символьний етапи проходять в оптимально функціональному стані. В цей момент діти в розслабленому стані сприймають учбову інформацію і створюють свій власний образ. Вони мріють. При цьому рекомендується ввімкнути спокійну музику для відпочинку

Сенсорно-моторний і символьний етапи проходять в оптимально функціональному стані. В цей момент діти в розслабленому стані сприймають учбову інформацію і створюють свій власний образ. Вони мріють. При цьому рекомендується ввімкнути спокійну музику для відпочинку

Логічний етап повинен містити вправи на закріплення нового матеріалу. Під час їх виконання використовується аналіз і синтез. Робота протягом уроку планується від колективних,групових, парних видів роботи до самостійної роботи учнів

Лінгвістичний етап також направлений на закріплення знань. Він передбачає співпрацю,творчу роботу дітей Організовується робота по обміну одержаною інформацією, настроєм,враженнями, душевним станом.

 

 Сформованість комунікативної компетентності учнів в рамках ноосферної освіти  визначається за такими параметрами: вміння висловлювати і доводити думку; вміння презентувати свій продукт; можливість безпосереднього спілкування; адекватне ставлення до критики; культура мовлення; адаптація в мовному середовищі. Формуванню комунікативної компетентності учнів сприяють інтерактивні форми роботи на уроці, при цьому необхідно застосовувати  синтаксичні схеми, вербальні, смислові, ілюстративні опори, образони.

Приклад ноосферного уроку наведений нижче.

Розробка уроку англійської мови у 5 класі

Тема: Заперечна та запитальна форми майбутнього неозначеного часу.

Обладнання уроку: магнітофон з записом релаксаційної мелодії зі звуками природи, ароматичне масло.

Практичні цілі:  активізувати лексичний матеріал теми, тренувати учнів у використанні граматичних структур Future Simple,  продовжувати формувати навички усного мовлення, розвивати комунікативні здібності учнів, закріпити вивчений граматичний матеріал на письмі.

Методичні цілі: формувати в учнів навички вживання Future Simple на основі образного та логічного мислення, залучивши у процес пізнання всі чуттєві канали сприйняття, активізувати пізнавальну діяльність учнів.

Виховні цілі: розвивати в учнів почуття відповідальності, виховувати бережне ставлення до природи.

Образон «Рибка» («The Fish»)  (Додаток 1)

Етапи уроку, мета

 

Діяльність учителя

Діяльність учнів

1ЕТАП:Гармонізація простору.

Мета: Введення в атмосферу іншомовного спілкування, повторення лексики з теми «Професії», а також розповідних речень уFuture Simple, налаштувати учнів на позитивне сприйняття матеріалу, виховувати доброзичливе ставлення один до одного.

Педагогічна модель: T-Cl.

Способи контролю: Учні виразно читають вірш. Той, кому це вдасться найкраще, отримує оцінку.

Примітка: Вірш  може бути написаний  на дошці або надрукована на картках.

Час: 5 хвилин.

 

 

T: Good morning, my friends! I am glad to see you. What a wonderful day is today! Look at each other and smile. Let’s begin working. We’ll read a poem. Look at it, repeat and try to remember. Mind your pronunciation, please.

JUST ME

People often ask me

What do you want to be?

I don’t know what to say.

My answer changes every day.

I’ll be a pilot and fly through the sky.

I’ll be a dancer and leap way up high.

I’ll be a writer and write a great book.

I’ll be a chef — the world’s greatest cook.

I’ll be a sailor and sail on the sea.

I think for now that I’ll be just me.

T: Thank you. That was great! Who can read it best of all?

 

 

 

 

 

Учні читають і розповідають вірш.

2ЕТАП: Актуалізація опорних знань.

Мета: Активізувати та систематизувати знання про стверджувальні речення у Future Simple та лексичні одиниці, вивчені раніше, виховувати почуття поваги до співрозмовника.

Педагогічна модель: T-Cl.

Час:10хвилин.

 

And now explain the rules of using Future Simple, please. (Ukrainian). What do you know about this tense? When do you use it? What verbs do you need to use? What is the order of words in a sentence?

 

So, you are right. Let’s do exercise to revise your skills one more.

Exercise.  (Put the words in a right order)

1. in will me They phone days two.

2. an We tomorrow shall film watch interesting.

3. come next Peter  my to will party week birthday.

4. birthday my on presents me give will friends My.

5. London They five in will months fly to.

6. home My late Monday come will father on.

Exercise.  (Translate into English)

  1. Через 10 років я житиму в Києві.
  2. Через 20 років він буде лікарем.
  3. Через 100 років вони будуть відомими.
  4. Через 2 роки ти будеш у 7 класі.
  5. Через день моя мама приготує мені мій улюблений торт.

 

Учні повторюють правила вживання і утворення стверджувальної форми майбутнього часу, виконують вправи.

 

Примітка: вправи можуть бути надруковані на картках.

 

3ЕТАП: Сенсорно-моторний етап.

Мета:Формування розуміння теми на прикладі образа рибки, яка нестиме нову інформацію;  активізувати пізнавальну діяльність учнів.

Педагогічна модель:Монолог вчителя.

Час:8 хвилин.

Примітка:Використовується музика зі звуками природи, ароматичне масло.  Сприйняття інформації йде через образ, задіяні декілька каналів сприйняття: слух, нюх, зоровий образ в пам’яті.

(Додаток 2)

 

 

And now let’s relax. Relax your body. Close your eyes. Relax your face, your cheeks. Feel the stream of relaxation coming to your arms and hands, to your legs, feet.

Imagine that you are near the river. A warm wind is blowing. The sun is shining. Birds are singing their songs. There are lots of beautiful flowers there. Bright light butterflies are flaying from one flower to another. Lots of fishes are in the river. You feel yourself comfortable in this place. Look, one of the fishes is swimming to the shore. Look at it very attentively. What beautiful fish is it! Let’s ask this fish to help us today. Imagine that the fish agrees to do it. How do you understand it?

Рибка допоможе дізнатися нам як утворити речення майбутнього часу у заперечній формі. Уявіть собі, що на тілі рибки  написано Future Simple – майбутній неозначений час. У нашої рибки – два плавники. На одному з них ми можемо прочитати знайому нам інформацію : майбутній неозначений час утворюється за допомогою допоміжних слів shall (I, we) , will (you, they, he, she, it). На хвостику рибки – слова, які вживаються у майбутньому часі: tomorrow, next, indays. Аот на іншому плавнику не знайома інформація. Там ви бачите shant/wont. Це коротка  форма   shall not/will not. Саме такий вигляд мають заперечні речення майбутнього неозначеного часу.  А зараз подякуйте нашій рибці  за допомогу та відкрийте очі.

 

 

Учні виконують команди вчителя, на прикладі образа рибки сприймають новий матеріал.

4ЕТАП: Логічний.(Логічне осмислення отриманої інформації)

Мета:Закріпити образ у пам’яті учнів, осмисливши його логічно .

Педагогічна модель:T - Ps.

Час:3 хвилини.

Примітка:Тут також працює і лінгвістичний рівень сприйняття інформації.

 

  1. Did you like your dream?
  2. What have you seen?
  3. What colour was your fish?

 

Учні  осмислюють подану інформацію, відповідаючи на запитання вчителя.

5ЕТАП: Графічна уява образу, який став символом нової теми.

Мета: Зафіксувати нову тему у зошиті, втретє на уроці повторивши тему.

Педагогічна модель: Індивідуальна робота учнів у зошитах.

Час: 5 хвилин.

(Додаток 3)

 

 

T: Let’s draw pictures of your own fish.

I’d like to show you my picture.

What beautiful fishes you have!

 

Учні працюють у зошитах, графічно створюючи образ рибки, який став символом нової теми.

 

 

 Примітка: Один з учнів може зробити всі записи на дошці, а обговорювати можуть всі.

 

6ЕТАП:Лінгвістичний.

Мета: Формувати навички практичного використання знань, виховувати моральність.

Педагогічна модель:T, P1, P2, P3...

Час: 16 хвилин.

Примітка: Вправи можна заздалегідь підготувати на картках або вибрати з підручника.  Краще вибрати фронтальний вид роботи. Це дає учням можливість почуватися вільно, не боятися зробити помилку.

 

T: Our next task will be the following:

Exercise 1

Напишіть речення у заперечній формі майбутнього неозначеного часу.

1. Alice (to have) a sister.
2. Her sister’s name (to be) Ann.
3. Ann (to be) a student.
4. She (to get) up at seven o'clock. 
5. She (to go) to school in the morning. 
6. Jane (to be) fond of sports. 
7. She (to do) her morning exercises every day. 
8. For breakfast she (to have) two eggs, a sandwich and a cup of tea. 
9. After breakfast she (to go) to the cinema. 
10. Sometimes she (to take) a bus.
11. It (to take) her an hour and a half to do her homework. 
12. She (to speak) English well.
13. Her friends usually (to call) her at about 8 o’clock.
14. Ann (to take) a shower before going to bed.
15. She (to go) to bed at 11 p. m.

Exercise 2

Listen the text, and try to write the verbs used in the text. What tenses are they?

 

Учні виконують вправи на   закріплення нових знань.

 

 

 

 

Примітка: Учні можуть працювати  на комп’ютерах, використовуючи програму «TestWExe» (Тестова контролююча оболонка). Використання цієї спеціальної навчальної програми дає можливість  провести контроль знань учнів.  

(Додаток 4)

7ЕТАП: Підсумок уроку.

Мета: Оцінювання роботи учнів на уроці.

Педагогічна модель:T.

Час: 3 хвилини.

Примітка: Домашнє завдання повинно бути записане на дошці.

 

T: You worked well today. Your marks are…

And now write down your homework for the next time.

That’s all for today. Good-bye, boys and girls. You may be free.

 

 

 

Записують домашнє завдання.

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

G:\Fish.jpg

 

 

Додаток 2

G:\для черткової\DSCF5521.jpg

 

 

 

 

 

Додаток 3

G:\для черткової\DSCF5534.jpg

 

Додаток 4

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Новая папка\DSCN5654.JPG

 

 

 

Використана література :

  1. Вернадский В. И. Биосфера и ноосфера / В. И. Вернадский. – М. : Наука, 1989.
  2.  Воронкова В. Г. Філософія розвитку сучасного суспільства: теоретико- методологічний контекст: [Монографія] / В. Г. Воронкова.- Запоріжжя : РВВ ЗДІА, 2012.
  3. Курик М.М. Ідеї ноосферної освіти в основі формування нової людини / Курик М.М. // Директор школи. – 2002. – № 1.
  4. http://ir.znau.edu.ua/handle/123456789/9590

 

У статті висвітлюється проблема ноосферної освіти, основною метою якої є формування у молодої людини цілісної ноосферної свідомості (цілісне біоадекватне мислення, поведінка та екологічний світогляд).

 

docx
Додано
8 січня 2020
Переглядів
704
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку