Формування математичної компетентності учнів задачами прикладного характеру

Про матеріал

Пропоную вашій увазі статтю з математики на тему: "Формування математичної компетентності учнів задачами прикладного характеру". Математична компетенція учня сприяє адекватному застосуванню

математики для вирішення проблем повсякденного життя.

Перегляд файлу

Паламарчук Ірина Миколаївна,

вчитель математики

навчально-виховний комплекс №2

м. Хмельницький

 

Формування математичної компетентності учнів задачами прикладного характеру

Не в кількості знань полягає освіта,

а в повному розумінні й

майстерному застосуванні

в житті всього того, що знаєш.

Фрідріх Дістерверг

На сьогоднішній день компетентнісний підхід є одним з напрямків оновлення вітчизняної системи базової та повної середньої освіти, що випливає із Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Національної доктрини розвитку освіти, державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти. Передбачається, що в основу оновленого змісту загальної освіти буде покладено формування і розвиток ключових компетентностей учнів.

На даний час у вітчизняній і зарубіжній педагогіці накопичений багатий матеріал, що визначає структурну наповненість і функціональне навантаження категорій «компетентність» і «математична компетентність». Про компетентнісний підхід до формування змісту освіти зазначено в Державних стандартах освіти, його реалізовано в «Критеріях навчальних досягнень» [1, с.45].

Формування компетентностей учнів зумовлене не тільки реалізацією відповідного оновленого змісту освіти, але й адекватних методів та технологій навчання. А Сенека Молодший сказав: «Ми навчаємося не для школи, а для життя». Навчальна діяльність  повинна не просто дати людині суму знань, умінь та навичок, а сформувати її компетентність як загальну здатність, що базується на знаннях, досвіді, цінностях, здібностях, набутих завдяки навчанню. Компетентісний підхід до освіти передбачає вміння на основі знань вирішувати проблеми, які виникають у різних життєвих ситуаціях.

Освітня діяльність полягає в тому, щоб не тільки дати учням певну кількість знань, умінь, навичок, але й сформувати математичну, компетентність, уміння ухвалювати аргументовані рішення в життєвих ситуаціях; працювати з числовою інформацією; орієнтуватися в широкому колі послуг і товарів на основі чітких критеріїв, робити споживчий вибір, спираючись, зокрема, і на математичні дані.

Як відзначає І.В. Сафонова, для формування математичних компетентностей потрібні: – здатність творчо мислити, послідовно міркувати та презентувати свої ідеї; – вміти працювати в команді (визначати пріоритети, планувати результати і нести відповідальність за їх реалізацію); – ефективно застосовувати знання в реальному житті [2, с. 402].

Розвиток математичної компетентності учня має бути системним і включати різні аспекти освітнього процесу: урок, як основну форму навчальної діяльності, факультативи, самоосвіту, роботу з обдарованими учнями, позакласну роботу з математики, яка базується на індивідуальних особливостях учнів. Особливе місце  діяльності вчителя при цьому належить урокам. Саме на уроках учні отримують важливі теоретичні знання з математики, вчаться їх застосовувати на практиці. Конструюючи кожен урок, я враховую різні чинники, які впливають на розвиток уроку, підбираю найбільш оптимальні форми організації навчального процесу. І звертаю особливу увагу на формування таких умінь, як: вирішувати життєві проблеми, аналізувати, прогнозувати, ухвалювати оптимальні рішення; використовувати критерії раціональності, практичності, ефективності та точності, з метою вибору найкращого рішення; аргументувати та захищати свою позицію, дискутувати; використовувати різні стратегії, шукаючи оптимальних способів розв’язання життєвих завдань.

Щоб підготувати дитину до життя, сформувати компетентну особу, необхідно спонукати її до самоосвіти. Адже вона передбачає самостійне, за власною ініціативою, отримання і засвоєння учнями важливої математичної інформації. Я постійно намагаюся створювати мотивацію для пошуку математичних знань, бо вони розвивають в учня цікавість і тільки тоді дитина буде займатись самоосвітою.  

 На сучасному етапі економічні чинники вимагають від людини знання, вміння, і навички з фінансової діяльності. А це можливо за умови, коли вона має добрі знання з  шкільного курсу математики, оскільки саме математика дає методи розв’язання як економічних, так і фінансових задач, які продиктовані сьогоденням. Зазвичай підручники з математики «бідні» на математичні задачі з фінансовим змістом, хоча їх розв’язання ознайомлює учнів з такими важливими категоріями фінансової тематики, як податки, банківські розрахунки, доходи, витрати, прибуток тощо. До того ж це сприяє створенню піднесеного емоційного настрою, активності школярів у навчанні (адже всі хотять бути мільйонерами. Тому саме розв’язуванню таких завдань я приділяю  увагу на уроках математики. (Додаток 1). Таким чином формуються практичні уміння і навички, необхідні у повсякденному дорослому житті.

         Бюджет кожної сім’ї є важливою складовою фінансової системи держави. Серед багатьох аспектів проблеми підготовки учнів до дорослого життя важливим є формування в них уявлення про сімейний бюджет та його особливості. Адже розумне планування власних доходів та витрат дозволяє родині заощаджувати кошти, спрямовувати їх на підвищення добробуту. Одним із засобів формування таких уявлень є математичні задачі на сімейний бюджет, які можна і потрібно пропонувати учням під час навчання математики. (Додаток 2)

Стародавні римляни вважали, що корінь навчання гіркий. Але коли вчитель бере в союзники інтерес, коли учні «хворіють» жагою знань і потягом до активної розумової праці, корінь навчання змінює смак.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Бевз Г.П. Методика викладання математики: Навч. посібник. – К.: Вища школа, 2009. – 367 с.

2. Сафонова І. Я. Формування математичної компетентності у старшокласників / І. Я. Сафонова // Актуальні проблеми державного управління, педагогіки та психології. – 2013. – Вип. 2. – С. 397-402.

3. Раков С. Формування математичних компетентностей випускника школи як місія математичної освіти. / С. Раков // Математика в школі. – 2007. – №5 – С. 2-7.

4. Іванов Д.А. Компетенції і компетентністний підхід в сучасній освіті. // Завуч. Управління сучасною школою. –  №1, 2008. – с. 4  24.

5. Солодченко Л.О. Розвиток життєвих компетентностей на уроках математики.- Т.-Х. : Ранок, 2011.

6.  Збірник задач з математики. 5–9 класи : Наскрізні лінії компетентностей та їх реалізація / Д.В. Васильєва, Н.І. Василюк. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2017. – 112 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Мрійте, ставте пер собою цілі,

досягайте їх.

Прокиньтеся – і дійте.

       1. Визначте на якому етапі досягнення цілі ви перебуваєте.

Тренінг для учителів "Професійна мобільність педагога"

 

 

 

 

http://qrcoder.ru/code/?https%3A%2F%2Fwww.ferrero.ua%2Fthe-ferrero-group%2Fa-family-story&4&0         2. Історія успіху сімейного бізнесу Мікеле Ферреро

 

 

 

         3.  Дайте відповіді на запитання:

1) Якою була підприємницька ідея родини?

2) Що було важливим для розвитку бізнесу?

3) На твою думку, у чому полягає секрет успіху родинної справи?

4) Які риси характеру Мікеле Ферреро ви відзначили?

4. Пройдіть тест.

Для оцінки власних підприємницьких здібностей. Виберіть один варіант відповіді – відзначайте тільки ті риси, що відповідають вашому характеру.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfCd0GokRK4_ZptGYGAouBCJ6kT25LHMvgZ-9tN1FdmcrqrFA/viewform?usp=sf_link

Результати: Якщо сума буде 25 – 85 балів – у тебе відмінний потенціал для володіння власною справою; 21 – 24 бали – дуже хороший; 17 – 20 балів – хороший; 16 – 16 – середній; 12 і нижче – поганий.

4. Розв’язування задач.

1. Вкладник поклав до банку на два різні рахунки загальну суму 15 000 грн. За першим із них банк виплачує 6% річних, а за другим — 8 % річних. Через рік вкладник отримує 1000 грн відсоткових грошей. Скільки гривень він поклав на кожен рахунок?

2. Вклад у розмірі 50 000 грн було внесено до банку на три місяці. Відсоткова ставка складала 16% річних. Визначте суму нарахованих відсотків при різних практиках їх визначення.

3. Андрій займається підприємницькою діяльністю і за рік заплатив податків на суму 20 000 грн. З них прибуткового податку з громадян – 6 000 грн, податку на прибуток підприємств – 5 000 грн, а решта - податок на додану вартість. Розташувати види сплачених податків за спаданням.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Нажити багато грошей – хоробрість,

зберегти їх – мудрість,

а вміло витратити – мистецтво.

Б. Авербах

1. Розгадай ребус і ти з’ясуєш, про що ми будемо сьогодні говорити.

2. Чи важливо планувати сімейний бюджет?

Перегляд мультфільму «Абетка  грошей – сімейний бюджет»

Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=596fSVdG9xs

3. Виконайте усно завдання.

Завдання: Продовжіть речення, визначивши вид доходу:

А) Письменник, адвокат, актор одержують ______________(гонорар)

Б) Робітник, учитель, лікар одержують ___________(заробітну плату)
В) За заповітом люди одержують _____________(спадщину)

Г) За продаж продукції присадибного господарства одержують_____________ (підприємницький дохід)

Д) На День народження від друзів школяр отримав _________(подарунок)

Е)Дохід власників облігацій називається ___________(дивіденди)

Є)Доходи, що заборонені законом. Це ______________(азартні ігри, контрабанда, хабарі й таке інше).

4. Виконайте письмово в зошиті завдання.

Родина складається з батька (зарплата 15 000 грн), мами (зарплата

10 000 грн), бабусі (пенсія 2 000 грн), сина-студента (стипендія 960 грн). У родини є депозит – 10 000 грн. Банк виплачує за депозитами 20% річних. Визначіть річний дохід кожного члена родини в цілому. Обговоріть: чи достаній такий рівень доходу для забезпечення потреб родини?

5. Групова робота. Вправа «Збалансований бюджет».

Учні об’єднуються у групи-сім’ї. Кожна група отримує конверт і підраховує бюджет сім’ї.

 

 

 

 

Обговорення інтерактивної вправи.

1.  Який вид бюджету, на ваш погляд, є кращим? Збалансований, адже

ми можемо задовольнити свої потреби і при цьому не відчувати гострої нестачі у грошових коштах.

2.  Як домогтися, щоб сімейний бюджет був збалансованим? Потрібно

намагатися планувати витрати і зіставляти їх із можливими джерелами отримання доходів.

3. Хто повинен слідкувати за витратами сімейного бюджету? За витратами сімейного бюджету повинні слідкувати всі члени родини, адже кожен з них витрачає грошові кошти і кожен повинен усвідомлювати цінність грошових надходжень, наприклад, діти повинні усвідомлювати, як тяжко заробляють гроші їхні батьки.

4.  Яку роль відіграєте саме ви у формуванні сімейного бюджету? Кожній дитині батьки дають кишенькові гроші, за допомогою яких дитина купує бажані блага – здійснюються витрати сімейного бюджету; у дорослому віці діти можуть отримувати самостійний дрібний заробіток – формуються доходи сімейного бюджету.

6. Складіть вірш-синквейн у робочому зошиті.

 Синквейн – це не звичайний вірш, а вірш, написаний відповідно до певних правил. У кожному рядку задається набір слів, який треба відобразити у вірщі.

1-й рядок – заголовок, у який винесено ключове слово, поняття, тема синквейну, виражене у формі  іменника;

2-й рядок – два іменника;

3-й рядок – три прикметники;

 4-й рядок – фраза, що несе певний зміст;

5-й рядок – висновок, одне слово (може бути два), прикменник.

Вигадування синквейнів є своєрідним інструментом для синтезування отриманої інформації.

Приклад синквейну

1.  Ключове слово –   Бюджет.

2.  Два іменники –   Гроші, доходи.

3.  Три прикметники –  Збалансований, дефіцитний, надлишковий.

4.  Чотири слова –   Будьте ощадливими, поповнюйте бюджет.

5.  Підсумок –      Сімейний.

7. Рефлексія

Обговорення. Чи знаєте ви, що…

1.  Більшість родин не витрачає час на ведення сімейного бюджету, тому часто позичають кошти в банку.

2. Ті люди, які слідкують за своїми фінансами, частіше стають багатими, ніж ті, що не слідкують.

8. Це цікаво!

http://qrcoder.ru/code/?http%3A%2F%2Fwww.ukr.vipreshebnik.ru%2Fentsiklopediya%2F54-z%2F3683-zakon-engelya.html&4&0

 

docx
Додано
25 березня 2021
Переглядів
1179
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку