Формування національно-патріотичної свідомості у молодших школярів

Про матеріал
Дана робота вдало поєднує теоретичний матеріал та фотоматеріали практичного застосування . Робота з даної теми проводилася з учнями НУШ(1-2 класу) і демонструє позитивні тенденції становлення маленьких патріотів, підвищення активності батьків у житті класу і школи.Даний матеріал буде цікавим вчителям, класним керівникам, заступникам директорів з виховної роботи.
Перегляд файлу

Формування національно-патріотичної

свідомості у молодших  школярів

 

 

 

Україно, ти моя молитва,

ти моя розпука вікова…

 

Гримотить над світом

люта битва за твоє життя,

твої права

 

Василь Симоненко

 

 

  • умовах українських реалій, коли Україна ціною життя Героїв Небесної Сотні, зусиллями українських військових, добровольців, волонтерів відстоює свободу і територіальну цілісність, пріоритетного значення набуває національно-патріотичне та військово-патріотичне виховання учнів.

 

Цілі покоління українців були виховані в дусі відчуження від рідної землі та національного самозречення. В нас формували  почуття  національної меншовартості, покривдженості, комплексу неповноцінності, навіювали переконання в перевазі «старшого брата». Навмисне поширення російськомовної літературної та музично-пісенної продукції, висвітлення неправдивої історії, висміювання українського характеру і традицій формувало явище етноциду. Наш народ намагалися позбавити усіх ознак культурної та духовної самостійності.

 

Сьогодні єдиний шлях повернення державності - громадянсько-патріотичне виховання молоді. Патріотизм у сучасному розумінні – це відчуття того, що в моєму місті, в моєму навчальному закладі, країні мене стосується, що залежить від мене. Я – творець майбутнього своїх дітей і онуків.

 

Патріотизм – це одна із якостей людського характеру. Він, подібно до любові, керує людською свідомістю, заставляючи робити великі і малі вчинки в

ім’я своєї батьківщини. Патріотизм – величний вияв нескінченної любові до рідного краю. Патріотизм, як і честь виховує великих, сильних людей, які не рахуються з ціною свого життя й здатні пожертвувати ним заради рідної землі. Патріотизм породжує впевненість у собі, волю в перемогу, віру в свою націю, свій народ, він перетворює звичайну людину в безстрашну машину, яка не відчуває страху і болю, йдучи впевнено та безстрашно до своєї мети. Тоді мета патріота стає метою усього народу. Патріот живе в єдності зі своїм народом, він живе своїм народом, адже життя народу стає його життям.

 

А що ж таке патріотичне виховання?

 

Патріотичне виховання – це планомірна виховна діяльність, спрямована на формування у вихованців почуття патріотизму, тобто доброго ставлення до Батьківщини.

 

Таке виховання включає розвиток любові до своєї країни, національної самосвідомості й гідності; дбайливе ставлення до рідної мови, культури, традицій; відповідальності за природу; потребу зробити свій внесок у долю Батьківщини; інтерес до міжнаціонального спілкування; прагнення праці на благо рідної країни, її народу.

 

На сучасному етапі розвитку України, коли існує пряма загроза денаціоналізації, втрати державної незалежності та потрапляння у сферу впливу іншої держави, виникає нагальна необхідність переосмислення зробленого і здійснення системних заходів, спрямованих на посилення патріотичного виховання дітей та молоді – формування нового українця, що діє на основі національних та європейських цінностей:

 

  • повага  до  національних  символів ( Герба, Прапора, Гімну  України);
  •         участь у громадсько-політичному житті країни;
  •         повага до прав людини;
  •         верховенство права;
  •         толерантне ставлення до цінностей і переконань представників  іншої 

                 культури, а також до регіональних та національно-мовних особливостей;

  •         рівність усіх перед законом;
  •         готовність  захищати  суверенітет  та  територіальну  цілісність України.

Патріотичне виховання у нашій школі здійснюється під час проведення навчальних занять, через систему виховних заходів, гурткову роботу, проведення екскурсій, написання науково-дослідницьких робіт. У своїй роботі я керуюся Конституцією України, Концепцією Національно-патріотичного виховання, Національною програмою «Діти України», нормативними документами, наказами, розпорядженнями Президента України, Міністерства освіти і науки, обласного та міського управління освіти.

 

Провідна роль у вихованні молоді належить українській мові як духовному стержню нації. Рідна мова – найважливіший засіб патріотичного виховання. Вона була і є важливою сферою впливу на національну свідомість молоді. Розуміння студентами процесу повернення до рідних коренів, витоків українства, національного самоствердження і саморозвитку вже є проявом патріотизму. Учні мають усвідомити, що без оволодіння державною мовою неможливо стати повноцінним громадянином своєї держави, патріотом України  Актуальними сьогодні є думки І. Огієнка та В. Сухомлинського про те, що до найважливіших ознак нації належить рідна мова, а з нею витворена культура , яка стає душею нації, її духом. Зокрема, В. Сухомлинський зазначав, що в руках педагога слово є могутнім виховним засобом, яке здатне піднести, звеличити людину в її власних очах, утвердити її патріотичну свідомість і громадянську гідність, на все життя відкрити в її серці невичерпні й вічні джерела любові до своїх предків.

            Кожний день, кожний  урок, кожне  слово  вчителя-вихователя  повинні нести  посил  для  учнів  в  цьому  напрямку. Це  наша  мова,  наша  віра,  наша  любов,наша  повага   до всього українського. Йдучи  першими   в  нашій  школі  тернистим  шляхом  НУШ  вчителі  початкових  класів  є  новаторами, дослід-никами,  організаторами,  мотиваторами,   вихователями  всього  освітнього  процесу. Ми працюємо  ще і з  батьківською   спільнотою,  для якої  виступаємо  порадниками , консультантами.

           Моє  головне  завдання   обєднати ці  спільноти  в  одну:  вчитель,  учні, батьки. Тільки  за  таких  умов  можна  говорити  про  формування  у  дітей    національно-патріотичної  свідомості.

          Перший  раз  у  перший  клас:вчителька,всі  до  одного  учня  і  частина  батьків  із синьо-жовтими  букетиками у  вишиванках  стримуючи  сльози  слухають  Гімн  України.  Далі  розпочинається  щоденне  цікаве  шкільне  життя. Уроки  тільки   українською  мовою,  пісні -  тільки  українські, малюнки  - на  українську  тематику, мультфільми  -   на   українській  мові.  Як  сприймають  це  учні?    Позитивно!    Їм  все  цікаво!    Вони  все  розуміють!

І  поступово  починають  говорити  рідною  мовою.

           

 

         У  щоденній  роботі велику  увагу приділяю   збереженню і примноженню духовних цінностей, культурних національних традицій. Свідченням цього є такі заходи, як   в  позаурочний  час:  козацькі  забави,фестиваль  національних  традицій,  «Посвята  в  учні», передача  книжок бібліотеки,благодійна  акція  по  збору  кришечок та  макулатури,  свято  вишиванки, уроки  мужності на які  приходять  не  просто  військовослужбовці,а  батьки-захисники  з  нашого  класу.

mmmm 059.jpg  mmmm 117.jpg

Живим прикладом мужності і героїзму є захисники України, що боронили країну в минулому і зараз обороняють нашу державу від російської агресії.  Батьки  нашого  класу без  вагань стали на захист  рідної землі. Сьогодні ми пишаємося ними.  Учнівський колектив узяв участь у  заходах вшанування пам’яті Героїв Небесної Сотні, загиблих  випускників нашої  школи   в російсько - українській   війні .

dfg 278.jpg mmmm 036.jpg

У  другому  класі  батьки і  діти самі  пропонують провести  різноманітні  заходи. Яскравими  подіями  в  нашому  класі  стали  колективні  справи  дітей  і  батьків: « Тато,мама, я – спортивна  сімя»,екскурсія  до  Давидовського  парку, конкурсно - ігрова  програма «Говорять  діти».

      

  6 грудня 2019 року відбулося  урочисте  свято  до  Дня  народження Збройних Сил  України  учнівська  конференція - презентація проєктів «Мої  батьки-герої. »    Мої учні  були  наймолодшими  учасниками  цієї  конференції.  Готувалися  заздалегідь: зробили  сімейні  фото, Марійка - склала  вірш  і емоційно  його  прочитала, Михайлик  доповів  батькові  майору, що  він  добре  вчиться і  гаряче  любить  свою  Батьківщину. Ігор  поділився  почуттями, як він  сумує  за мамою і татом,  які знаходяться  в  районі проведення  ООС. Присутні на  конференції  батьки  не стримували сльози  радості  і  гордості  за своїх  маленьких  патріотів.

Окремої уваги заслуговує сучасна волонтерська діяльність учнів.

Бажаною  подією  у  нашому  класі стала  участь   в  акції  «Подаруй  солдату  свято». Різні  смаколики, малюнки,обереги разом  з  дитячою  любовю їдуть  на  передову  до  наших  захисників. І цікаво, що ми завжди  отримуємо  у  відповідь  подяку  від  воїнів.

 

Багаторічна співпраця  з  журналом  «Куля» передається  від одного  класу  до  іншого, від  одної  дитини  до  другої. 

Дитячі  розповіді «Наша  гордість» , «Тепло  дитячих  сердець»,

«Мої  рідні – частина  історії», «Подарунок  однокласникам», «Знайти  себе», «Вшануймо  працю  вчителів» стали  прикрасою  журналу. А як  радісно побачити  свою  фотографію!  Це  сюрприз  від  вчительки.

 

Як відомо, велике починається з малого. Любов до України починається з любові до рідного дому, рідної малої Батьківщини.

 

 

 

Осередком національного виховання є куточок українського  побуту  в  класній  кімнаті, стенд  державної  символіки «Моя   Україна  - єдина  країна». Учні залюбки беруть участь в годинах народознавства «Українські страви та напої», «Різдвяні дійства», «Пам’яті родоводу», «Шануймо своє – українське», «Писанка – символ життя». Вивчають стародавні та сучасні креативні техніки виготовлення великодніх писанок, крашанок, займаються пошуковою роботою з вивчення символів, змісту стародавніх українських оберегів.. Створені руками учнів  великодні  композиції повертають нас обличчям до нашого коріння, нашої щирої української душі і народної творчості.

 У класі панує національний дух, усі урочисті заходи проводяться з використанням  національної  і державної символіки, українського традиційного одягу. На виховних годинах відкриваються  яскраві сторінки історії української держави, розуміння і необхідності дотримання норм і принципів чинного законодавства України,  поваги до прав і свобод інших людей, шанобливого ставлення до державних символів. 

      

Проведено виховні заходи «Українська державність: сторінки історії», «Я - нащадок великих козаків», «Національні святині і символи моєї держави», «Конституція України: права і обов’язки», «І пливе наш синьо-жовтий шлях (історія символів України)», «Символіка України: минуле і сучасне».

Національно-патріотичне  виховання  є важливим засобом громадянської освіти.   Указом Президента України  від 18 травня 2019 року № 286/2019 за- тверджена  СТРАТЕГІЯ  національно-патріотичного виховання.

Досвід свідчить про необхідність приділення особливої уваги сфері національно-патріотичного виховання, що є невід'ємною складовою забезпечення національної безпеки України.  Виникає  питання:  що  кожен  з  нас  може  зробити  в  цьому  напрямку?

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Пашковська Світлана Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
30 квітня 2020
Переглядів
4390
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку