Формування особистості здатної до навчання та самовдосконалення шляхом ІТ-технологій

Про матеріал
Використання інформаційно-комунікаційні технології на уроках інформатики та поєднання з передовими педагогічними технологіями (особистісно-орієнтованим підходом і технологіями проблемного, програмованого і проектного навчання)
Перегляд файлу

Формування особистості здатної до навчання та самовдосконалення шляхом ІТ-технологій

Мета інформатизації полягає в глобальній інтенсифікації інтелектуальної діяльності за рахунок використання нових інформаційних технологій: комп'ютерних і телекомунікаційних. Основна освітня цінність інформаційних технологій в тому, що вони дозволяють створити більш яскраве мультисенсорне інтерактивне середовище навчання з майже необмеженими потенційними можливостями для вчителів і учнів. На відміну від звичайних технічних засобів навчання інформаційні технології дозволяють не тільки наситити того хто навчається великою кількістю знань, але і розвинути інтелектуальні, творчі здібності учнів, їх вміння самостійно здобувати нові знання, працювати з різними джерелами інформації.

Навчити дитину вчитися - важливе завдання сучасної школи. Тому інформаційно-комунікаційні технології в поєднанні з передовими педагогічними технологіями (особистісно-орієнтованим підходом і технологіями проблемного, програмованого і проектного навчання) можуть дати дуже хороший результат.

 

Отже, цілі використання ІТ-технологій такі:

- підвищити мотивацію навчання;

- підвищити ефективність процесу навчання;

- сприяти активізації пізнавальної сфери учнів;

- удосконалювати методики проведення уроків;

- своєчасно відстежувати результати навчання і виховання;

- планувати і систематизувати свою роботу;

- використовувати, як засіб самоосвіти;

- якісно і швидко підготувати урок, захід.

 

Основні напрями використання ІТ-технологій у педагогічній діяльності:

  1. дослідження;
  2. створення дидактичних матеріалів;
  3. співробітництво і комунікація;
  4. публікація власних робіт;
  5. організація дистанційного навчання.

 

Розглянемо кожний із напрямів відповідно до зазначених вище технологій.

  1. Дослідження. Педагогічні дослідження, як правило, відбуваються через здійснення:
    • пошуку в мережі для розв’язання проблеми (за допомогою систем Alta Vista, Google, МЕТА);
    • навчальних проектів, що дає можливість створити умови для самостійної розумової творчої діяльності й підтримки ініціативи учнів.

 

  1. Створення дидактичного матеріалу. Серед ІТ-технологій для цього існує велика кількість інструментів:
    • для створення флеш-ігор існують сервіси ClassTools, PurpozeGames, LearningApps;
    • різноманітні тематичні вікторини можна згенерувати за допомогою сервісу JeopardyLabs, а пазли – за допомогою JigsawPlanet;
    • для створення кросвордів, ребусів, загадок використовуються такі сервіси, як «Фабрика кросвордів», Rebus1;
    • для створення діаграм, графіків, схем, ментальних карт існують такі сервіси, як Cacoo, ChartGo, Diagramly, SpiderScribe, Mindomo;
    • для створення різних за типами тестових завдань і вправ можна використовувати сервіси MasterTest, Online Test Pad, Quiziet, ClassMarker;
    • особливої уваги заслуговує універсальна оболонка Hot Potatoes, використовуючи яку можна створити вправи для інтерактивного навчання у форматі HTML, електронні уроки та ін.

 

  1. Співробітництво і комунікація. Застосування веб-технологій відкриває можливості для спілкування через електронну пошту, голосовий чат або відеозв’язок (за допомогою таких інструментів, як Skype, Google Hangouts). Особливе місце в комунікації та спільної діяльності посідають хмарні технології. Вони дозволяють колективно розвязувати проблеми, що виникають у процесі навчання, а саме, сумісне редагування документів (наприклад, за допомогою Office365, Google Document), обговорення навчальних проектів (наприклад, SharePoint, Google gmail, Google Cloud Connect, Blogger, Drawings), ведення семінарів (вебінарів) та веб-конференцій (наприклад, за допомогою Skype, Google Wave, Google Groups), супроводження дистанційного навчання (наприклад за допомогою Google Wave, Google Groups, Google gmail, Google Sites, Blogger).

 

  1. Публікація власних робіт. Крім описаних веб-технологій, важливим стають фахові електронні видання як основні архіви наукових відомостей і даних. Вони є одним із шляхів професійного розвитку і взаємодії вчителів, їх саморозвитку і самонавчання. Так, наприклад, педагоги можуть ділитися своїм досвідом у різноманітних фахових електронних виданнях, таких як  освітній портал «Педпреса», «Освітній навігатор», «Учительський журнал», «Методичний портал», «Інформаційні технології і засоби навчання «Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України»».

 

  1. Організація дистанційного навчання. Суть роботи викладача у дистанційному навчанні полягає в створенні навчально-методичного забезпечення дисципліни в електронному вигляді. Для розробки, управління та поширення навчальних онлайн-матеріалів і забезпечення спільного доступу можна використовувати платформу Moodle, Blackboard Learning System.

 

Якщо ж упроваджувати в навчальний процес окремі елементи дистанційного навчання, то це можна здійснити засобами існуючих в Інтернеті інструментів та веб-ресурсів, наприклад:

  • електронні лекції, які містять текст, демонстраційний матеріал, додаткові відомості можуть зберігатися у хмарних сховищах (OneDrive, Google диск);
  • індивідуальні або групові консультації доцільно проводити за допомогою Skype, Google Hangouts, e-mail;
  • дискусії, обговорення, робота в малих групах організовується за допомогою форумів, чатів, веб-конференцій;
  • для організації дослідницької діяльності учнів використовуються веб-квести;
  • технологія, що дає можливість повною мірою відтворити умови спільної форми організації навчання, а саме семінарських і лабораторних занять, лекцій то що – вебінар на платформах SeeMedia, Meeting Butner, Ptuffme;
  • контроль знань у вигляді тестування можна здійснити засобами Forms (Office365), Google Forms або інших онлайн-конструкторів тестів.

Отже, хмарні технології мають ряд переваг:

  • не потрібні потужні комп’ютери, менше витрат на закупівлю програмного забезпечення і його систематичного оновлення, оскільки все знаходиться у хмарі;
  • відсутність піратства, необмежений обсяг збереження даних;
  • доступність із різних пристроїв і відсутня прив’язка до робочого місця;
  • забезпечення захисту даних від втрат;
  • виконання багатьох видів навчальної діяльності онлайн.

 

Технології Веб 2.0 дозволяють:

  • створювати веб-сайти (наприклад за допомогою Google Sites);
  • вести календар, робочий графік, складати навчальні плани (наприклад за допомогою сервісу Google Calendar);
  • створювати документи різних форматів і редагувати їх спільно з іншими учасниками навчального процесу (наприклад за допомогою сервісу Google Document);
  • користуватися електронною поштою із захистом від спаму (наприклад за допомогою сервісу Gmail);
  • створювати 3D моделі (наприклад за допомогою сервісу SketchUp);
  • вести щоденники навчальних проектів (наприклад за допомогою сервісу Blogger);
  • створювати фотоальбоми, редагувати фотографії, працювати з програмами редагування графічних файлів спільно з іншими учасниками навчального процесу (наприклад за допомогою сервісу Picasa);
  • аналізувати відвідування сайтів, блогів тощо (наприклад за допомогою сервісу Google Analytics).

 

Важливість використання ІТ-технологій на уроках інформатики не можливо переоцінити, тому використання більшості з них стало звичайним на наших з вами уроках, проте хочеться зупинитися на прикладах використання таких технологій, як онлайн сервісів для створення публікацій, плакатів, стрічки часу, додатків для створення вікторин, ребусів, тестувань.

Одним із найпоширеніших сервісів для миттєвого створення інтерактивних публікації є онлайн сервіс Calameo: надзвичайно простий у користуванні і з доволі широкими можливостями.

У базовій безкоштовній версії доступні:

  • необмежена кількість публікацій;
  • необмежена кількість сторінок на публікацію;
  • необмежена кількість підписників;
  • необмежена кількість завантажених файлів;
  • розмір кожного файлу до 100 Мб

Сервіс підтримує формати MS Office. Публікувати документи можна у вигляді альбомів, брошур, буклетів, газет, журналів, каталогів, книжок, коміксів, новел, мультимедіа, звітів, презентацій та інше.

Окрім публікації документів, на сервісі можна організувати спільну роботу користувачів.

Сервіс Glogster – сервіс за допомогою якого створюють онлайн-плакати, тобто глоги.

Під час створення глогів можна скористатися запропонованими шаблонами. Створений глог можна вставити на сайт чи блог. За допомогою цього сервісу вчитель може організувати самостійну діяльність учнів, створити різні інформаційні ресурси.

ThingLink – сервіс для створення інтерактивного зображення, який перетворює звичайні картинки на інтерактивні об’єкти. Інтерактивність зображення досягається за рахунок додавання в нього міток із текстовими підсказками, посиланнями на відео, музику або зображення.

За рахунок використання інтерактивних елементів може бути розв’язане одне з найважливіших завдань, що стоять перед сучасним учителем: зосередження уваги учня і його залучення до активної піднавальної та творчої діяльності.

Стрічки часу – це оригінальний та дуже зручний спосіб візуалізації інформації, розділеної в часі.

За допомогою сервісу Tiki-Toki можна створити 3Д-стрічку, коли послідовність подій можна гортати, просуваючись углиб екрану. Існує також і стандартна форма подання інформації у вигляді хронологічної лінійки. Кожну подію можна доповнювати зображенням, відеофайлом та детальним описом.

Ще один сервіс для створення стрічок часу це MyHistro, за допомогою якого можна створювати власні історії, оповідання про подорожі за допомогою фотографій, тексту і відео та відображення їх на карті.

Ступінь навченості учнів завжди повинен мати показник, який демонструватиме успішність навчання, ефективність навчального процесу.

Використання сервісів веб 2.0 для проведення контролю знань учнів має такі переваги: зменшується час на отримання учнями завдань, кожен учень надає відповідь і отримує об’єктивну оцінку, оскільки все знаходиться у хмарі – неможлива випадкова втрата відповідей учнів, усі результати знаходяться в акаунті вчителя, що дає змогу їх порівняти.

Одним із таких сервісів для проведення опитування є Plickers. В основу роботи програми покладена технологія зчитування QR-кодів на особистих картках учнів. Учитель ставить запитання, учні обирають правильний варіант відповіді і підіймають відповідні картки. Учитель сканує відповіді, результати заносяться в базу даних.

 

Під час мотивації навчальної діяльності та проведення рефлексії одним із популярних дидактичних матеріалів є ребуси. Існує багато веб-сервісів, наприклад,  за допомогою сервісу Rebus1.com можна швидко і легко розробити яскраві ребуси на будь-яку тематику.

Таким чином, використання ІТ-технологій надає нові можливості для:

  • забезпечення вільного доступу до навчальних матеріалів завдяки соціальним сервісах у хмарі;
  • забезпечення комунікації між учасниками процесу навчання, що дозволяє здійснювати обмін професійним досвідом, методичними ресурсами тощо і сприяти персоналізації навчального процесу;
  • створення інноваційних засобів навчання;
  • удосконалення особистих досягнень учителів і учнів завдяки участі в певних навчальних процесах;
  • підвищення мотивації до навчання учнів й удосконалення професійної діяльності вчителів;
  • розвитку ключових компетентностей, зокрема когнітивних навичок, самонавчання, реалізації особистісного потенціалу учнів та вчителів.

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Інформатика, Інші матеріали
Додано
17 листопада 2021
Переглядів
640
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку