Тема: «Формування позитивного ставлення до однокласників»
Підготувала: соціальний педагог, Юлія Сергіївна Бруяка
Мета: розвиток групової взаємодії у молодших підлітків, формування толерантних стосунків між учнями і покращення психологічного клімату.
Завдання:
- розвиток навичок активного слухання;
- формування навичок самопрезентації;
- розвиток здатності до партнерської взаємодії;
- розвиток навичок групової взаємодії на основі спільності інтересів;
- формування позитивного ставлення до іншого на основі пізнання його особистості.
Учасники: учні 5-6 класів (15-20 осіб).
Час: 45 хв.
Мета: зацікавити учнів до участі у програмі, дати уявлення про регламент роботи, мету занять.
- Доброго дня, діти! Сьогодні я хочу запропонувати вам заняття, яке допоможе вам краще пізнати одне одного, познайомитися з секретами ефективного спілкування та налагодження дружніх стосунків, з'ясувати, які сфери вашого особистого та суспільного життя потребують удосконалення, отримати багато позитивних емоцій. Тема нашого сьогоднішнього заняття «Формування позитивного ставлення до однокласників»
2. Гра-знайомство «Я хочу повідомити про себе...».(5 хв)
Мета: сприяти знайомству учасників, налагодженню дружніх стосунків, розвивати вміння самопрезентації.
Хоч ми з вами знайомі, але наше знайомством триває ми не достатньо знаємо один одного. Тому зараз кожен із вас по черзі називе своє ім’я та продовжить фразу «Якби я був явищем природи, то я був би... (вітром, сонцем, бурею, дощем)».
Обговорення:
3. Вправа – дослідження «Емоційний термометр». (2 хв)
Матеріали: плакат із зображенням термометра, вузенькі смужечки стікерів.
- Зараз за допомогою ось цього «Емоційного термометра» ми з вами дослідимо й визначимо температуру у вашому класі, тобто наскільки комфортно, впевнено й затишно зараз на даний момент ви себе почуваєте. (Діти знайомляться з позначками на термометрі: «дуже добре», «добре», «буває по-різному», «погано».)
Кожен має прикріпити стікер навпроти тієї позначки на термометрі, яка найбільше відповідає емоційному стану (настрою), з яким, ви прийшли на сьогоднішнє заняття.
Обговорення:
- Чи складно було виконувати вправу? Чому?
Висновок: Отримані результати емоційного стану свідчать, що в класі панує різний настрій, але ми з вами будемо намагатися, так працювати щоб після нашого з вами заняття настрій у всіх вас став ще кращій.
- Діти,сьогодні ми з вами поговоримо про місце спілкування у житті людини. З'ясуємо, чому нам легко спілкуватись з одними, а з іншими ми не можемо знайти спільної мови; дізнаємось, що впливає на процес конструктивного спілкування.
4. Інформаційне повідомлення «Спілкування». (5 хв)
Мета: надати інформацію про спілкування, толерантність як особистісну якість людини.
Матеріали: пам'ятки для учасників «Ознаки толерантної людини».
Спілкування - це один з найважливіших процесів у житті людини. Спілкування - процес розвитку контактів між людьми. Саме у спілкуванні (спілкуючись безпосередньо або за допомогою книжок, телебачення, Інтернету, інших засобів) ми можемо здобути необхідні знання і дізнатися про досвід інших людей. Тільки спілкуючись, можемо реалізувати свої мрії та досягти мети. Тобто лише у процесі спілкування людина стає особистістю.
Конструктивне, ефективне спілкування передбачає, по-перше, врахування не тільки своїх інтересів, але й інтересів тих, із ким спілкуєшся, і, по-друге, зважання на можливі наслідки тих чи інших своїх дій.
Не завжди спілкування - це задоволення, інколи - це кропітка праця і пошук виходу.
Невміння зрозуміти іншого, впевненість, що ваша думка - єдино правильна, небажання побачити ситуацію очима іншого - найкоротший шлях до непорозуміння, а часто й до виникнення конфлікту.
Отже, якщо ви прагнете ефективно спілкуватися, необхідно поводитися так, аби не ображати партнера, поважати точку зору іншого та його особистість, незалежно від соціального положення, національності, індивідуальних особливостей, уподобань тощо. Таке спілкування називається толерантним.
Ознаки толерантної людини:
- Добре співпрацює з іншими на засадах партнерства.
- Готова миритися з думками інших.
- Поважає людську гідність.
- Поважає права інших.
- Сприймає іншого таким, яким він є.
- Здатна поставити себе на місце іншого.
- Поважає право бути інакшим, не схожим на інших.
- Визнає різноманітність.
- Визнає рівність інших.
- Терпима до чужих думок, вірувань, поведінки.
- Відмовляється від домінування й насильства.
5. Притча «Скільки важать наші слова?» (3 хв)
- Одного разу синичка, сидячи на засніженій гілці дерева, запитала в дикого голуба:
- Скажи, скільки важить одна сніжинка?
- Не більше, ніж нічого, - відповів той.
- Тоді я хочу розповісти тобі дуже цікаву історію, - вела далі синичка. - Одного разу я сиділа на ялинковій гілці, аж раптом почав падати густий сніг. Це ще не була снігова буря, і легкі сніжинки спокійно лягали на дерева. Я нарахувала 7435679 сніжинок, які опустилися на гілку. І коли остання сніжинка, яка, як ти сказав, «важить не більше, ніж нічого», впала на неї — гілка зламалася.
Після цього синичка злетіла, залишивши голуба у глибокій задумі...
- У мене до вас запитання: «Скільки важать наші слова?».
- Отже словом ви може підтримати людину, так і ранити.
6. Вправа «Поміняйтеся всі хто….». (5 хв)
Мета: показати учасникам, що на основі схожості та відмінності можна бути і першим, і середнім, і останнім.
- Встаньте з місць та швидко вишикуйтеся у шеренгу за:
- зростом;
- датою народження (від січня до грудня);
- кольором волосся (від найсвітлішого до найтемнішого);
- розміром взуття (від найменшого до найбільшого);
- довжиною волосся (від найкоротшого до найдовшого).
Обговорення:
- Чи змінювались ваші відчуття залежно від розташування у шерензі?
- Що треба робити, щоб кожен в класі почував себе комфортно?
7. Вправа «Квітка».
Вправа на зімкнення
8. Вправа-дослідження «Емоційний термометр». (2 хв)
Мета: сприяти усвідомленню учнями власних почуттів, розвивати навички самоаналізу та рефлексії.
Матеріали: плакат із зображенням термометра, вузенькі смужечки стікерів.
- Зараз за допомогою «Емоційного термометра» ми проаналізуємо, чи змінилась «температура» настрою у класі після нашого заняття. (Діти розміщують стікери за позначках на термометрі: «дуже добре», «добре», «буває по-різному», «погано».)
- Кожен має прикріпити стікер навпроти тієї позначки на термометрі, яка найбільше відповідає його емоційному стану (настрою).
Обговорення:
- Чи змінивсянастрій у вашому класі? Яким чином?
9. Заключне слово соціального педагога. (1 хв)
- Наша з вами робота закінчується. Ми плідно попрацювали і дізналися багато нового один про одного, про те, як спілкуватися ефективно, толерантно, поважаючи свого співрозмовника.
10.Рефлексія. Ритуал прощання. (2 хв)
- Що сподобалось на занятті?
- На прощання пропоную виконати таку вправу: станьте в коло візьміться за руки і разом промовимо фразу: «Хай нам з вами пощастить!».