Заступник директора з виховної роботи КСШ № 9
Скорик Тетяна Олександрівна
«Формування професійної компетентності класного керівника
засобами методології»
Виховання – це найбільш діалектична і найбільш суперечлива сфера педагогічної діяльності.
Я думаю, ви погодитеся зі мною, що СВІТОГЛЯД людини закладається саме в школі. Саме під час навчання у школі формується особистість, її громадянська позиція та професійні якості. Школа для дитини – це не просто дім знань із предметів, а дім, де дають освіту для життя.
Цінність предметів у їх виховній спрямованості.
Адже у формулі Нової української школи зазначено, що «процес виховання має бути НАСКРІЗНИМ, тому що саме він формує основні цінності дитини». Це називається - виховання на цінностях, які ми називаємо загальнолюдськими.
У сучасному світі загальнолюдськими цінностями прийнято вважати такі:
Відповідно до цього, на сучасному етапі ЗАВДАННЯМ виховання є створення таких умов, за яких може розвинутися людина , яка повинна:
Звичайно, з цього можна зробити висновок, що за таких умов класний керівник закладу освіти МАЄ БУТИ ГОТОВИЙ до інноваційної діяльності.
Одне із ключових питань діяльності навчального закладу сьогодні – це підвищення методологічної культури педагогічних працівників, головне завдання якої полягає у:
розвитку сучасного педагогічного мислення класного керівника,
підвищенні його мотивації на самоосвіту,
формуванні у педагога якостей інноваційної особистості.
Вихователь повинен бути відкритим для нового досвіду, наділений внутрішньою свободою з розвинутим емоційним інтелектом.
Найголовнішим у методичній роботі з даною категорією педагогів є надання реальної, особистіснозначущої допомоги класним керівникам у розвитку їхніх професійних компетенцій.
Ця робота має відносно безперервний характер, ґрунтується на аналізі навчально-виховного процесу конкретного колективу, надає можливості кожному класному керівнику бути активним учасником у плануванні, розробці програм підвищення педагогічної майстерності.
Важливими компонентами підвищення методологічної культури класних керівників як цілісної системи є забезпечення змісту цієї діяльності, а саме здійснення:
дидактичної,
виховної,
психологічної
та етичної підготовки.
У межах дидактичної підготовки класним керівникам необхідно надати можливість вивчення найбільш важливих сучасних виховних концепцій та ідей (особливо практичних рекомендацій, моделей тощо). Протягом останніх років з метою дидактичної підготовки з педагогами проводились такі методичні заходи:
На останньому заході я хотіла б акцентувати вашу увагу. Цей вісник дуже допоміг класним керівникам у організації виховної діяльності під час дистанційного навчання. Педагогами було створено Гугл-класи з поміткою «Виховна робота». Туди додавались бесіди та відео з БЖД. Створювались і викладались презентації, флеш-карти та відео до визначних дат. Деякі класні керівники навіть проводили Meet- конференції на задану тематику з учнями своїх класів. Як показала практика, даний захід найактуальніший із останніх, адже спілкування онлайн поширене зараз в усіх сферах нашого життя.
Завданням виховної підготовки повинно стати спрямування педагогів на реалізацію системного підходу до виховання дітей, вибору оптимальних варіантів системи виховної роботи з конкретним колективом учнів.
З цією метою було проведено засідання ШМО для класних керівників 5-9 класів, де розглядались наступні питання:
Мета психологічної підготовки класних керівників передбачає озброєння знаннями із педагогічної, вікової та соціальної психології, знаннями особливостей педагогічної діяльності та професійного зростання педагога; ознайомити їх з окремими психотехніками. Для досягнення цієї мети були проведені такі засідання:
Школа – відкрита система, у якій учитель знаходиться у різноманітних стосунках: «учитель-учень», «учитель – батьки», «учитель-громадськість».
Ця система повністю спрямована на перевірку етичної підготовки педагога. Адже, тільки маючи правильні загальнолюдські цінності, вчитель може виконати свою виховну місію і стати прикладом для учнівської та батьківської громади.