ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ЮРИСТІВ

Про матеріал
Загальновизнано, що світові проблеми глобалізації та інтеграції суттєво впливають на всі соціально-економічні та політичні процеси, зокрема на ре-формування освіти. Набирають обертів процеси розробки та уніфікації про-фесійних і освітніх стандартів як на національному, так і на міжнародному рівнях. Найактуальнішими є питання співвідношення національних і міжна-родних, зокрема європейських кваліфікацій, а отже, й вимог до професійних компетентностей фахівців.
Перегляд файлу

ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ

МАЙБУТНІХ ЮРИСТІВ

 

Загальновизнано, що світові проблеми глобалізації та інтеграції суттєво впливають на всі соціально-економічні та політичні процеси, зокрема на реформування освіти. Набирають обертів процеси розробки та уніфікації професійних і освітніх стандартів як на національному, так і на міжнародному рівнях. Найактуальнішими є питання співвідношення національних і міжнародних, зокрема європейських кваліфікацій, а отже, й вимог до професійних компетентностей фахівців. 

У сучасних наукових дослідженнях проблема формування професійної компетентності майбутніх фахівців все більше привертає увагу дослідників. Так, сутність базового поняття «професійна компетентність» досліджува ко-лектив науковців Академії педагогічних наук України: С. Батишев, С. Гонча-ренко, Н. Муранова, Н. Ничкало, О. Павленко та ін.; питання удосконалення професійної компетентності менеджерів стратегічного та операційного рівнів досліджували науковці О. Дубасенюк, О. Павленко, В. Рибалка. Цей перелік не є вичерпним [1]. А втім, на сьогодні питання формування професійної компетентності майбутніх фахівців у контексті стандартизації ще залишається недостатньо дослідженим. 

На фоні глобалізаційних та інтеграційних процесів стрімко розвиваються зумовлені ними інші складні процеси, а саме: відбувається адаптація під національні потреби міжнародних стандартів діяльності, впровадження вже перевірених у міжнародній практиці моделей, усталених норм, зокрема етичних кодексів, також все активніше відбувається процес розробки й акту-алізації професійних та освітніх стандартів у різних сферах.

Глобалізаційні процеси стирають кордони й уможливлюють мобільність фахівців, водночас, висуваючи вимоги до уніфікації та стандартизації їхніх компетентностей. Насамперед, мова йде про стандартизовані вимоги до професійної поведінки, знань, умінь та навичок. Увага акцентується значно більше на правовій етиці та професійній відповідальності, тому що вони є зобов‘язанням до чесності, прозорості та служіння закону. 

Критерії сформованості професійної компетентності майбутніх юристів [2[: когнітивний, операційний, особистісний. 

Когнітивний критерій передбачає сформованість і вияв у майбутніх юристів індивідуального стилю мислення, сформованість когнітивних компетенцій, вираженість їхніх поведінкових показників, оволодіння знаннями відповідно до рівня освіти (бакалавр, магістр); виявляє аналітичні вміння (аналізувати, зіставляти, виявляти сутність і взаємозв‘язки тощо), вміння управляти знаннями, креативність, зокрема й нестандартність мислення, комунікативні та організаторські здібності. 

Операційний критерій виявляється у вмінні організовувати професійну діяльність та управляти нею, спрямовувати на досягнення поставлених зав-дань, використовувати сучасні методи та інноваційні технології. Основою операційного критерію ми вважаємо вміння приймати рішення і відповідати за них, уміння керувати комунікативними ситуаціями, вести полеміку, аргументувати, аналітичні вміння, вміння передбачення та проєктування. 

Особистісний критерій виявляється в усвідомленні майбутнім юристом себе як гідної самостійної особистості. Основою цього критерію є прояв у повсякденній діяльності етичної гідної поведінки, прозорості, доброчесності, служіння закону, клієнтоорієнтованості, конфіденційності та об‘єктивності, неупередженості стосовно інших людей, поваги до їхніх думок і цінностей, співчуття. 

Таким чином, можна стверджувати, що формування професійної компетентності майбутніх юристів у контексті стандартизації має свої особли-вості, які виявляються: у врахуванні глобалізаційного та інтеграційного кон-текстів, що зумовлює потребу в уніфікації вимог до професійної компетент-ності юристів на національному, міжнаціональному та наднаціональному (міжнародному) рівнях; в орієнтації на міжнародні професійні стандарти/кодекси для юридичних професій; у необхідності кореляції професійних і освітніх стандартів для юристів; в інформатизації суспільства, що, у свою чергу, передбачає нові вимоги до компетентностей майбутніх фахівців. Для процесу формування професійної компетентності майбутніх юристів важли-вим є визначення її компонентів (набір знань, навичок та відносин), критеріїв (когнітивний, операційний, особистісний), показників та рівнів (високий, достатній, критичний). 

Використані джерела:

1.                   На шляху до Європейського простору вищої освіти: відповіді на виклики гло-балізації: Комюніке Конференції Міністрів європейських країн, відповідальних за сферу вищої освіти. – Лондон, 1619 травня 2017 р. 

2.                   Національна рамка кваліфікацій. Додаток до Постанови Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1341 // Офіційний вісник України. 2011. – № 101. – Стаття 3700, код акта 59774/2011. – 15 с. 

3.                   Програми сертифікації Центру розвитку професійних стандартів. – [Електрон-ний ресурс]. – Режим доступу: http://www.uamdbe.org.ua/eng/news/?id=140. – Заголовок з екрану