Аналіз останніх досліджень Сократ. Платон. Аристотель. М. Монтень. Ф. Бекон. Т. Гоббс. Р. Декарт. Дж. Локк. Б. Спіноза. Г. Ляйбніц Специфіку та характерні особливості феномену “ціннісні орієнтації” окреслювали у своїх працях такі зарубіжні дослідники: Б. ПаскальІ. Кант. Г. Гегель. Ф. Ніцше
Ціннісна проблематика в українській філософській думціДо проблеми цінностей апелювали багато українських мислителів:І. ВишенськийЄ. Гребінка. П. Гулак-Артемовський. М. Драгоманов. М. Лопатинський. М. КозачинськийІ. Котляревський. М. Коцюбинський. П. Куліш Ф. Прокопович. С. Яворський Т. Шевченко
Проблема ціннісних орієнтацій має міждисциплінарний характер і є предметом дослідження багатьох наук – філософії, психології, соціології, педагогіки, мистецтвознавства, оскільки цей феномен охоплює усі сфери життєдіяльності особистості, сприяє усвідомленню найсуттєвіших аспектів та граней її життя, відображає своєрідність взаємин з навколишнім світом.
Формування ціннісних орієнтацій особистості відбувається під впливом різних умов. Останні можуть виникати незалежно від суб’єкта, діяти опосередковано, неорганізовано, носити хаотичний характер. У цьому випадку зародження ціннісних орієнтацій можна розглядати як процес їхнього становлення. З появою спеціально організованого впливу на становлення ціннісних орієнтацій та цілеспрямоване створення спеціальних умов(професійна освіта), такий процес набуває характеру формування ціннісних орієнтацій.
Умови формування ціннісних орієнтацій. Виділяють зовнішні (середовище, соціум, культура, в яких зафіксовані цінності) та внутрішні (потреби, інтереси, властивості особистості) умови формування ціннісних орієнтацій. Вплив зовнішніх умов обумовлено визнанням соціальної природи людини, її психіки. Здійснювати присвоєння соціально ціннісного змісту людині дозволяють особливості її внутрішнього світу. Внутрішні умови освоєння ціннісного змісту навколишнього світу формуються у людини упродовж її життя та розвитку
Ціннісні орієнтації та навчальний процес. Формування ціннісних орієнтацій у процесі навчання визначається, з одного боку, особистісними особливостями, розвитком і усвідомленням своїх інтересів і цінностей, а з іншого – соціальними чинниками, цінностями інших людей, стилем спілкування з ними.
Ціннісні орієнтації особистості, її життєві перспективи, плани є проекцією духовного життя суспільства, які формуються під впливом соціальних факторів, зумовлені системою виховання та навчання. Освіта – духовне обличчя людини, яке формується під впливом моральних та духовних цінностей, що є надбанням її культури, а також процес виховання, самовиховання, впливу, шліфування, тобто сам процес формування духовності. У свою чергу, цей процес в умовах інформаційного розвитку сучасного суспільства, умовах невизначеності, нескінченних та неперервних перемін суттєво ускладнився у сприйнятті людиною.
Ціннісні орієнтації крізь призму філософіїЦіннісні орієнтації можуть формуватись у будь-якій сфері життєдіяльності. Філософія розглядає лише ті орієнтації, що виражають сутність людини універсальним чином. Ці універсальні цінності є загальнолюдськими властивостями людини у її відношенні до світу.
До таких базових, загальнолюдських цінностей належать цінності добра (блага), свободи, користі, істини, правди, творчості, краси, віри. Підсумковою цінністю є благо як єдність істини, добра і міри. Благо виступало вищим життєвим орієнтиром людини, узагальнювало в собі вищу мету її існування та спосіб життя. Усвідомлення себе частиною універсуму, свого неповторного буття у ньому виражалось у цінностях сенсу та свободи. Пізнання об'єктивного та суб'єктивного світу інших людей формували цінності істини й правди. Пізнання та перетворення світу обумовлювали ставлення до світу на основі творчості. Цілісний погляд на світ підносив людський дух до мудрості, а зв'язок з універсумом формував цінності краси та віри.