В українській освітній практиці стала актуальною нова ідеологія освіти, що пов'язана з компетентнісним підходом. Цьому процесу сприяли масове поширення та використання інформаційних технологій, підвищення вимог до рівня освіченості, професіоналізму й конкурентоспроможності молодої людини. Випускники шкіл мають бути здатними до неперервної професійної освіти, самопізнання, саморозвитку та самовдосконалення. Тому важливим завданням для школи є створення й послідовний розвиток системи цільової соціалізації, яка б забезпечувала формування у випускників комплексу рис соціальної адаптованості.
Мотуз Р.С.,
учитель історії та правознавства
КНЗ «Христофорівська ЗОШ І-ІІІ ступенів»
ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ ІСТОРІЇ
В українській освітній практиці стала актуальною нова ідеологія освіти, що пов’язана з компетентнісним підходом. Цьому процесу сприяли масове поширення та використання інформаційних технологій, підвищення вимог до рівня освіченості, професіоналізму й конкурентоспроможності молодої людини. Випускники шкіл мають бути здатними до неперервної професійної освіти, самопізнання, саморозвитку та самовдосконалення. Тому важливим завданням для школи є створення й послідовний розвиток системи цільової соціалізації, яка б забезпечувала формування у випускників комплексу рис соціальної адаптованості. Безперечно, майбутнє значною мірою залежить від того, наскільки успішно молоде покоління спроможне осмислити та засвоїти загальнонаціональні ідеї та інтереси, втілити їх у життя.
Важливість теми обумовлюється:
- необхідністю духовного відродження та формування у молодого покоління моральних пріоритетів та поваги до загальнолюдських цінностей на основі історичної пам’яті;
- суспільним замовленням щодо підготовки молодої особистості, здатної до самостійної орієнтації й адаптації в умовах викликів сьогодення та свідомої участі у суспільному житті держави.
Особливо актуально ці питання постають в Україні сьогодні, бо в умовах соціальної нестабільності молодь стає акумулятором певних суспільних рухів, активним учасником, а часто й заложником політичних інцидентів.
Соціальна компетентність визначена різновидом ключових компетентностей, які формуються всією системою шкільної освіти. Обґрунтованими складовими соціальної компетентності є:
Основна ідея досвіду реалізується шляхом вирішення таких першочергових завдань:
У своїй діяльності як учитель – предметник застосовую методи всеохоплюючого впливу на дитячу особистість для розвитку саме соціальної компетентності. Розумію,що соціальна компетентність включає три найважливіші аспекти: інформаційний, ціннісний, поведінковий. Інформаційні складові соціальної компетентності розвиваю шляхом організації самоосвітньої діяльності школярів, створення умов для їх саморозвитку. Безумовно, основою соціальної компетентності є ціннісний аспект. Тому на уроках історії звертаю увагу дітей в першу чергу на моральний контекст усіх історичних явищах та подіях. Для формування поведінкових аспектів соціальної компетентності найбільш продуктивними вважаю активні та інтерактивні методи організації навчально-виховного процесу. Життєтворче спрямування вивчення історії, застосування інтегрованого формування предметних компетентностей сприятиме:
Отже, соціалізації учнівської молоді сприяє використання в навчальному процесі насамперед інтерактивних, дослідницьких методів організації пізнавальної діяльності школярів, які обумовлюють розвиток комунікативних, організаційних здібностей, навичок критичного мислення, прийняття рішень, а також почуття відповідальності за їх результат.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1.Андрущенко В.П., Михальченко М.І. Сучасна соціальна філософія. Курс лекцій. Видання 2-е, виправлене й доповнене. — К.: Генеза, 1996. — 367 с.
2.Баханов К.О. Сучасна шкільна історична освіта: інноваційні аспекти. Монографія. — Донецьк: Юго-Восток, 2005. – 384 с.
3.Вашкевич В.М. Формування та розвиток історичної свідомості в період суспільних трансформацій. – К.: Інститут вищої освіти АПН України, 2007. – 22с.
4. Мокрогуз О.П. Інноваційні технології на уроках історії в школі.- К.: Генеза, 2006.- 191 с.
5. Піча В.М. Соціологія: загальний курс. Навчальний посібник для навчальних закладів освіти України. – К.: Каравелла, 1999. – 328с.
6.Пометун О.І., Фрейман Г.О. Методика навчання історії в школі. - К.: Генеза, 2006. — 328 с.
7.Постанова Кабінету Міністрів «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної освіти» від 23.11.2011 р. №1392.