Мета активних форм та методів навчання – створювання комфортних умов
навчання,при яких учень відчуває свою успішність, свою інтелектуальну досконалість,
що робить продуктивним сам освітній процес.
Суть активних методів навчання полягає у тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів. Це базується на співпраці, взаємо - навчанні:вчитель – учень, учень-учень. При цьому вчитель і учень – рівноправні, рівнозначні суб’єкти навчання. Інтерактивна взаємодія виключає домінування одного учасника навчального процесу над іншим, однієї думки над іншою. Під час такого спілкування учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми,критично мислити, приймати обґрунтовані рішення.
Приклади сучасних методів навчання на уроках історії: «Ажурна пилка». Метод дозволяє учням працювати разом, щоб вивчити значну кількість інформації за короткий проміжок часу, а також заохочує учнів допомагати одне одному «вчитися навчаючи». «Асоціації на дошці» – залучає власний досвід учнів,має високий ступінь зацікавленості,проводиться фронтально. Доцільно використовувати під час мотивації вивчення теоретичного матеріалу (ідеї, поняття) та питань методології. «Класифікація». Суть методу полягає в тому, що учні отримують робочі картки, на яких розміщені різні ознаки певних понять або явищ. Спираючись на власний досвід та уподобання, учні повинні згрупувати їх за певними ознаками або критеріями. Метод «Прес». Метод дає можливість навчитися формулювати та висловлювати свою думку з дискусійного, проблемного питання аргументовано,чітко,стисло.
«Альтернатива». На робочій картці записана певнапроблема і ряд альтернативних пропозицій щодо її вирішення. Кожен учень самостійно повинен обрати тільки одну із запропонованих альтернатив і пояснити свій вибір. «Два-чотири – всі разом». Учням класу пропоную проблему (інформацію), яку вони спочатку опрацьовують самостійно,потім обговорюють в парах, далі об'єднуються в четвірки.Після прийняття спільного рішення в четвірках відбувається колективне обговорення питання. «За – проти» – цей метод використовую для демонстрації різноманітних поглядів на проблему, що вивчається. Розглядаючи протилежні позиції з дискусійної проблеми, учні ознайомлюються з альтернативними поглядами, на практиці навчаються захищати свою власну позицію, вислуховують інших.
* Роль і значущість форм навчання є визначальною в практиці навчання. Саме від вибору форми заняття залежить досягнення поставлених навчальних цілей. Форма навчання являє собою цілеспрямовану, чітко організовану, змістовно насичену й методично оснащену систему пізнавального та виховного спілкування, взаємодії, стосунків учителя та учнів. Результатом такої взаємодії є професійне удосконалення вчителя, засвоєння учнями знань, умінь, навичок, розвиток їх психічних процесів та моральних якостей.
Приклади форм навчання і форм організації навчання: «Бачено-небачено». Робота з вивчення термінів може проводитись і в групах. «Мікрофон». Ця технологія є різновидом загально групового обговорення певної проблеми, яка дає можливість кожному сказати щось швидко,відповідаючи почергово. «Мозаїка». Цей вид навчальної діяльності використовую для створення ситуації, яка дає змогу учням працювати разом для засвоєння великої кількості інформації за короткий проміжок. «Демарш» — особлива форма навчального заняття, яка базується на практичних діях, пов'язаних певним пізнавальним завданням і призначених для творчого самостійного виконання. Карусель, коли утворюється два кільця:внутрішнє й зовнішнє. Внутрішнє кільце – це сидячі нерухомо учні, а внутрішнє – учні через кожні 30 секунд змінюються. Таким чином, вони встигають проговорити за кілька хвилин декілька тем і постаратися переконати у своїй правоті співрозмовника. Акваріум полягає в тім, що декілька учнів розігрують ситуацію в колі,а інші спостерігають і аналізують.
Використання активних методів у навчанні веде до фахового зростання самого вчителя. Варто зробити перший крок, і після декількох старанно підготовлених уроків учитель може відчути, як змінилося ставлення до нього,сама атмосфера в класі,що послужить додатковим стимулом роботи з інтерактивними технологіями.
Гра на знання хронології. Учні пояснюють дати по хронології. Правильна відповідь — 1 бал. 988-989 pp. (Хрещення Русі князем Володимиром) 1199 р. (Об'єднання Галицького і Волинського князівств) 1241 р. (Загарбання татарами Галицьких та Волинських земель) Битва на р. Альта. (1019 р.) Поразка німецьких лицарів під Дорогочином. (1238 р.) Роки правління князя Ігоря (912—945 pp.) 968 р. (Облога печенігами Києва) 1113 р. (Повстання в Києві проти бояр і лихварів) 1253 р. (Коронація Данила Галицького) Коли відбувся з'їзд князів у Витичеві? (1100 р.) Перші перемоги русичів над монголо-татарами під керівництвом Данила Галицького. (1256—1257 pp.) Роки правління Ярослава Осьмомисла (1153—1187 pp.)