Формування сучасного освітнього середовища засобами інноваційних технологій на уроках англійської мови НУШ(5-ий кл.)
Бердичів – 2022 р.
Формування сучасного освітнього середовища засобами інноваційних технологій на уроках англійської мови НУШ(5-ий кл.) / укладач: учитель англійської мови Гімназії №1 ім.Т.Г. Шевченка Кузьміцька Олена Вікторівна. – Бердичів, 2022. – 38 с.
Дослідження інноваційних підходів і технологій до навчання іноземних мов у Новій українській школі має актуальне значення. Мета навчання учнів 5-го класу англійської мови полягає у формуванні в них іншомовно-комунікативної компетенції в умовах сучасного навчального середовища НУШ. Освітній простір школи – це складне утворення, яке складається з освітнього простору кожного учня, кожного вчителя, кожного з батьків; як подій, у яких здійснюються різні види діяльності кожного учасника освітнього процесу з освоєння шкільного середовища, потрібні для задоволення їхніх освітніх потреб. Важливим напрямком виступає направленість на інтереси учнів: у центрі уваги повинен знаходитись саме учень, його розвиток.
У посібнику представлені найбільш ефективні інноваційні педагогічні технології, які можуть бути використаня вмотивованим вчителем для навчання англійської мови учнів 5-го класу в умовах сучасного навчального середовища. Для вчителів англійської мови Нової української школи.
ЗМІСТ
Передмова………………………………………….. 4
1. Формування навчального середовища Нової української школи під час навчання англійської мови в 5-му класі………………….. 5
2. Інноваційні педагогічні технології на уроках 5-го класу англійської мови НУШ…………... 10
3. Рекомендації щодо застосування інноваційниї технологій на уроках англійської мови в 5-му класі………………………………………………. 14
3.1. Інноваційні технології на уроках англійської мови…………………………..…….. 14
3.2. Комунікативний підхід при вивченні англійської мови (рольові ігри для учнів « One card – One talk » та «Different or the Same»)…………. 23
3.3. Використання ІК технологій у навчанні англійської мови…………………………………. 29
Висновки………………………………………..... 35
Список використаних джерел………….….….. 37
Передмова
Інновації в педагогіці є пов’язаними з загальними процесами в суспільстві України, глобальними питаннями, інтеграцією знань і форм соціального буття сьогодення: створюється нова педагогіка, у якої характерною ознакою є інноваційність як можливість до оновлення, повну відкритість усьому новому. Основним завданням вмотивованого вчителя англійської мови НУШ є створення новітнього навчального середовища, ефективних умов для вивчення англійської мови, Це допоможе вселити учням привернути їхню увагу до навчального предмету «англійська мова». Відповідно до провідних аспектів концепції НУШ і Закону України про освіту вмотивований учитель має право вільно вибирати будь-яку педагогічну технологію, форму, метод, прийом.
Педагогічні інновації – це невід'ємна частина розвитку педагогіки: вони потрібні для вдосконалення системи освіти України сьогодення. Інноваційні педагогічні технології – це новітня складна система засобів і методик, що концептуально взаємопов’язаними між собою завданнями і змістом, формами та методами організації навчально-виховного процесу, що об’єднані пріоритетними загальноосвітніми цілями, у яких кожна позиція накладає відбиток на всі інші, яке створює у очікуваному результаті певну сукупність умов для розвитку учнів 5-го класу.
1. Формування навчального середовища Нової української школи під час навчання англійської мови в 5-му класі
Створення сучасного освітнього середовища, яке сприятиме творчому розвитку й мотивації учнів 5-го класу до навчання англійської мови, де змінюються навчальні програми та засоби навчання, організаціія та дизайн освітнього простору, є однією з провідних завдань Нової української школи, де навчання відбувається на засадах особистісно-орієнтованої моделі освіти, що максимально враховує права учня, його здібності, потреби, інтереси. Саме цим критеріям повинен відповідати освітній простір під час навчання англійської мови. У класі застосовують класичні варіанти організації навчального простору, новітні варіанти організації навчального простору (мобільні робочі місця, яку легко трансформувати для групової роботи).
Формування сучасного освітнього простору навчальних кабінетів англійської мови потребує:
1) широкого запровадження IT-технологій;
2) мультимедійних засобів навчання;
3) оновлення навчального обладнання сьогодення.
НУШ акцентує увагу не лише на академічному навчанні, а й соціально-емоційному розвитку учня, зокрема школяра 5-го класу. Освітнє середовище під час навчання англійської мови має бути передбачуваним для учня 5-го класу:
– він знає, що його чекає на уроці;
– рівень тривожності знижується, вивільняючи додатковий ресурс для продуктивного навчання.
Отже, таке середовище є середовищем з зниженим рівнем ризиків, що надає школяреві впевненість і зміщує фокус із пристосування до його певних аспектів на те, як навчатися англійській мові в цьому середовищі й ефективно використовувати його для подальшого навчання.
Сучасне освітнє середовище, на відміну від традиційної школи, не обмежується будівлею навчального закладу, навчальним класом: здобути знання можна де завгодно у будь-який час. Фокус зміщується до інтересів дитини та спонукання її до навчання англійської мови, що стосується також взаємин між учнями 5-го класу та вчителем анлійської мови, який не вдається до авторитарності, а підтримує учня в напрямку здобуття знань при навчанні англійської мови.
Вителю англійської мови важливо встановити доброзичливі взаємини з учнями класу й підтримувати індивідуальну направленість розвитку школяра, залучати учнів до спостереження за власними діями й самооуіювання, їх особистої рефлексії.
Отже, найперше завдання вчителя англійської мови в 5 класі – це створення спільноту, яка навчатиметься за правилами, що розроблять учні спільно з учителем, де правила демонструють, що можна робити в класі, а щоне можна робити в класі, відображають загальні очікування відносно поведінки всіх учасників освітнього процесу. Для 5-го класу важливо, щоб всі вчителі дотримувались однакових правил.
Офлайн-класи дають можливість живого спілкування, вчитель англійської мови швидше має змогу помітити невербальні сигнали учнів: тут легше встановлювати правила й вести спостереження за їх дотриманням. Онлайн відкриває доступ до ширшого вибору навчальних ресурсів під час навчання англійської мови:
– на перший план виходить індивідуалізація навчання, вибудовування траєкторії індивідуального навчання, коли кожен учень виконуватиме завдання, які відповідають його або її можливостям. У випадку дистанційної освіти важко створити класний колектив, тому обов’язково необхідно організовувати додаткові неформальні зустрічі для дружнього спілкування під час навчання англійської мови.
Зворотний зв’язок між учителем англійської мови та учнем 5-го класу за умови асинхронного онлайн-навчання має можливість відбутися з затримками, які не сприяють ефективному встановленню контакту так, як це слід за очного навчання.
Таким чином, завдання вчителя – створити клас, що працюватиме на основі спільних цінностей, прозорих правил, поваги й співпраці, а не конкуренції, що сприятиме зовнішній, внутрішній мотивації учнів до навчання англійської мови.
Механізм «хочу навчитись англійської мови»:
– ми хочемо робити те, від чого отримуємо задоволення. Наприклад, учень 5-го класу зробив проект і вважає його вдалим, але він провалюється на загальному обговоренні. Школяр відчуває розчарування. Якщо учень вважає проект непоганим, отримує захопливі відгуки, дофаміну виділяється чимало й школяр продовжує активно працювати. Якщо очікування збігаються з результатом, учень не перебуває в ейфорії, відчуває впевненість у своїх силах. Якщо школяра цікавить проект, над яким він працює, то дофамін виділяється, незалежно від оцінки оточення, з’являються бажання працювати. Таке зацікавлення виникає, коли клас «без ризиковий», який спрямований на навчання, коли він є прозорим, заснованим на цінностях і повазі.
Якщо учні перебуває в середовищі, де всі активно навчаються, спрацьовують дзеркальні нейрони, вони мимоволі береться за навчальну роботу.
Отже, основне завдання сучасного освітнього середовища Нової української школи – це вибудова спільноти, що навчається, створення атмосфери безпеки, поваги та взаємодії, де вчитель англійської мови піклується про учня та допомагає йому розвиватися.
У процесі формування сучасного освітнього середовища Нової української школи на уроках англійської мови в 5-му класі застосування інноваційних педагогічних технологій відіграють значну роль, активізуючи процес навчання іноземної мови сучаснимиучнями.
Особливостями інноваційного навчання англійській мові у 5-му класі НУШ виступає є його відкритість майбутньому, можливість до передбачення на основі постійної переоцінки цінностей, налаштованість на конструктивні дії в оновлюваних ситуаціях сьогодення, де провідною умовою інноваційного процесу та об’єктивною потребою в інноваційній діяльності вчителя, змістовною характеристикою інноваційного процесу виступає творчість.
2. Інноваційні педагогічні технології на уроках 5-го класу англійської мови НУШ
Педагогічні інноваційні технологі, що використовуються на уроках англійської мови в 5-му класі – це якісно нова сукупність форм, методів і засобів навчання, виховання й управління, яка приносить суттєві зміни у результат педагогічного процесу (див. табл. 1 та табл. 2).
Таблиця 1
Мета запровадження сучасних інноваційних педагогічних технологій на уроках англійської мови
1. |
розвиток мовленнєвої культури, творчих здібностей, критичного мислення; |
2. |
формування стійкої мотивації до вивчення англійської мови; |
3. |
формування практичних умінь та навичок в усіх видах мовленнєвої діяльності; |
4. |
формування мовленнєвої компетенції |
Таблиця 2
Провідні ознаки сучасних навчальних технологій
1. |
особистісно-орієнтована спрямованість; |
2. |
багато варіативність способів досягнення результату; |
3. |
вміння організовувати навчання одночасно на різних рівнях складності. |
|
|
Комунікативна педагогічна методика впроваджує в навчальний процес активні нестандартні методи й форми роботи для свідомого засвоєння матеріалу:
– ігрові технології;
– метод розповідання історій;
– навчання через прямий досвід;
– метод фоніксів;
– метод проектів.
Для подальшого набуття іншомовного комунікативного досвіду слід запроваджувати різноманітні ігрові завдання:
– ситуативні, змагальні, ритмомузичні та художні, усвідомлюючи їхній потенціал в англомовному навчанні.
Провідна функція гри:
– вона є засобом навчання, розвитку, виховання, у такій організації навчального процесу, під час якої навчання здійснюється в процесі включення учня в навчальну гру: ігрове моделювання явищ, «проживання ситуацій», сприяючи високому ступеню мотивації учнів до говоріння й залучення їх у природно-мовну ситуацію, ефективному граматичному оформленню мовного висловлення, зняттю тривожності, позитивному емоційному фону на уроці англійської мови, кращому запам’ятовуванню граматичних структур й розвитку творчої уяви. У процесі гри відбувається відпрацьовування учнями різних мовних кліше, яке призводить до комунікації. Слід використовувати:
– мовознавчі, умовно-комунікативні, ігри індивідуального й колективного спрямування, рольові ігри.
Відповідно до концепції НУШ для ефективного іншомовного навчання учнів і для розвитку різноманітних здібностей учня 5-го класу засобами англійської мови слід враховувати потреби учнів з різними стилями сприйняття:
– аудіалів, візуалів та кінестетиків. Тому вчителю англійської мови потрібно запроваджувати різноманітні навчальні стратегії й стилі навчання, що допоможуть кожному учневі 5-го класу усвідомити свій потенціал і проявити себе.
На рецептивному етапі вивчення успішність оволодіння англійської мовою мовою значною мірою залежить від обсягу та якості навчального матеріалу, який пропонується учням для сприйняття на слух. Запровадження «сюжетних історій», «коміксів» із урахуванням вікових можливостей школярів забезпечує їх рецептивним досвідом спілкування англійською мовою.
Метод розповідання історій «Storytelling» надає змогу:
– для занурення» учнів 5-го класу в іншомовну атмосферу;
– для ознайомлення з навколишнім світом, де робота над історіями виробляє звичку до прослуховування, до читання, закладає основу для занять на подальших етапах вивчення англійської мови.
Навчання через прямий досвід «Total physical response». Цей підхід передбачає, що учень має фактично зробити, зобразити за допомогою пантоміми те, що він говорить або чує.
«Метод фоніксів». Навчає вимовляти найхарактерніший для тої чи іншої літери звук, який вона продукує.
Однією з технологій, що забезпечує особовоорієнтоване навчання, є метод проектів як спосіб розвитку творчості, пізнавальної діяльності, самостійності. Проекти можуть підрозділятися на монопроекти, колективні, усно-мовні, видові, письмові й Інтернет-проекти. Робота над проектом – це багаторівневий підхід до вивчення англійської мови, що охоплює читання, аудіювання, говоріння і граматику. Метод проектів сприяє розвитку активного самостійного мислення учнів 5-го класу і орієнтує їх на спільну дослідницьку роботу.
Отже, які б технології та методи не застосовувалися, важливо, як зазначають науковці, для підвищення ефективності навчання створити такі психолого-педагогічні умови, коли учень може зайняти активну особистісну позицію та повною мірою проявити себе як суб’єкт навчальної діяльності.
3. Рекомендації щодо застосування інноваційниї технологій на уроках англійської мови в 5-му класі
3.1. Інноваційні технології на уроках англійської мови
Рекомендується під час навчання англійської мови застосовувати інтерактивні педагогічні технології навчання:
І. Інтерактивні технології кооперативного навчання:
– робота в парах і малих групахпо 3-5 учнів.
Парна й групова робота організовується:
– на уроках засвоєння;
– на уроках застосування знань, умінь та навичок.
Може відбуватися:
1) одразу ж після викладу вчителем нового матеріалу;
2) на початку нового уроку замість опитування;
3) на спеціальному уроці, присвяченому застосуванню знань, умінь та навичок;
4) бути частиною повторювально-узагальнюючого уроку.
Ротаційні, змінювані трійки, де діяльність учнів є подібною до роботи в парах. Цей варіант кооперативного навчання сприяє активному, ґрунтовному аналізу, обговоренню нового матеріалу з метою його осмислення, закріплення й засвоєння.
Алгоритм роботи:
1. Розробіть різноманітні питання, щоб допомогти учням почати обговорення нового чи роз'ясненого матеріалу. Застосовуйте питання, які вимагають неоднозначної відповіді.
2. Об'єднайте учнів у 3-ки. Розмістіть 3-ки так, щоб кожна з них бачила «трійку» справа та «трійку» зліва. Разом усі «трійки» мають утворити коло.
3. Надайте кожній «трійці» відкрите питання однакове для всіх. Кожен по черзі у «трійці» має відповісти на це питання.
4. Після короткого обговорення попросіть учасників розрахуватися від «0 до 2». Учні з номером «1» переходять до наступної «трійки» за годинниковою стрілкою; учні з номером «2» переходять через дві «трійки» проти годинникової стрілки. Учні з номером «0» залишаються на місці та є постійними членами «трійки».
Результатом буде повністю нова «трійка».
Технології опрацювання дискусійних питань.
Проведення дискусії:
– слід починати з постановки відповідного дискусійного питання;
– не слід ставити запитання на зразок: хто правий, а хто – ні в тому чи іншому питанні;
– у центрі уваги має бути ймовірний перебіг;
усі вислови учнів мають бути у руслі обговорюваної теми;
– учитель має виправляти помилки та неточності, що допускають учні, направляти учнів робити те ж саме;
– усі твердження учнів повинні супроводжуватись аргументацією,;
– дискусію слід закінчувати консенсусом, збереженням існуючих розбіжностей між учасниками дискусії.
Метод ПРЕС навчає учнів виробляти й формулювати аргументи, висловлювати думки з дискусійного питання в стислій формі, переконувати інших.
Алгоритм роботи:
1. Роздайте матеріали, у яких визначено 4-ри етапи методу ПРЕС;
2. Висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваша точка зору: I think that, to my mind, according my experience, to my opinion;
3. Поясніть причину цієї думки, на чому ґрунтуються докази: the fact, the point is that;
4. Наведіть приклади, додаткові аргументи на підтримку вашої позиції, назвіть факти, що демонструють ваші докази: for example, for instance;
5. Узагальніть свою думку, зробіть висновок, починаючи словами: as a result, in the upshot, in the end, finally, in the long run, in the final analysis;
6. Запропонуйте спробувати використати цей метод до будь-якої проблеми на вибір.
7. Перевірте, чи розуміють учні алгоритм використання методу.
Дебати – це дин із найбільш складних способів обговорення дискусійних проблем. Проводити тоді, коли учні навчились працювати в группах, засвоїли технології вирішення проблем. У дебатах поділ на протилежні точки зору набуває значної гостроти, бо учням потрібно значний час готуватися, публічно обґрунтовувати правильність своєї позиції. Кожна группа повинна переконати опонентів, схилити їх до думки змінити свою позицію. Можна поставити інше завдання сумісно вирішити поставлене питання.
Діяльність учителя:
1. Використовує діалогічні методи.
2. Організовує дискусії.
3. Спонукає висловлювати власну думку.
4. Стимулює надання аргументованих відповідей.
5. Вчить правильно ставити запитання та відповідати на них,
6. Пропонує письмові роботи (твір, звіт про мандрівку, лист до друга).
7. Створює проблемні ситуації, практикує захист творчих робіт та проектів.
Діяльність учнів:
1. Висловлюють власну думку.
2. Вміють аргументовано її довести.
3. Роблять доповіді. Вміють писати тези, план, реферат.
4. Проводять захист рефератів, проектів, роблять презентації.
5. Ставлять запитання до учнів і вчителя.
6. Відповідають на запитання учнів або вчителя.
7. Вміє визначити свої помилки, додержується культури спілкування.
Структура уроків із запровадженням інтерактивних технологій:
– мотивація; оголошення; представлення теми й очікуваних результатів;
– надання необхідної інформації для розв’язання завдань;
– інтерактивна вправа;
– підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку.
Складові ефективності й успішності уроку:
– глибокі теоретичні знання;
– ретельне планування та підготовка уроку;
– творчий підхід учителя.
Метод проектів. Алгоритм роботи проводиться в 4-ри етапи:
Перший етап: підготовчий.
1.1. Вибір і обговорення теми проекту.
1.2. Ознайомлення з новим мовленнєвим матеріалом, його автоматизація.
1.3. Розробка структури проекту.
1.4. Обговорення кінцевого продукту й способу його презентації.
1.5. Формування мікрогруп.
Другий етап: робочий.
2.1. Збір інформації: читання текстів, робота з довідниками, інтерв’ювання, анкетування.
2.2. Обговорення зібраної інформації в групах.
2.3. Обговорення в класі.
Третій етап: презентація.
3.1. Обговорення в групах способу презентації проекту.
3.2. Документування проекту.
3.3. Презентація проекту.
Четвертий етап: підбиття підсумків.
4.1. Обговорення проекту.
4.2. Оцінювання.
4.3. Аналіз результатів.
Навчальні проектиз англійської мови можуть бути інтенсивною діяльністю учнів упродовж короткого періоду – 1-2 години на тиждень чи тривалими – впродовж кількох тижнів. Проекти можна поділити на чотири основні категорії:
– Інформаційні та дослідні проекти: письмові доповіді, виставки).
– Оглядові проекти, які супроводжуються повідомленнями, фотографіями, картами, схемами, різноманітними доповідями оглядового характеру: Production project (випуск стіннівок, радіопрограми, постановка п’єси).
– Організаційні проекти, проекти-презентації (організація англійського клубу, проведення вечора, КВК, інсценування).
Отже, метод проектів ефективний у навчанні учнів англійської мови, особливо на етапі узагальнення, закріплення або повторення учбового матеріалу.
ІІ. Інтерактивні технології колективно-групового навчання. Це інтерактивні технології, що передбачають одночасну спільну, фронтальну роботу всього класу.
Технологія «Мікрофон» є різновидом загальногрупового обговорення, що надає змогу кожному учневі 5-го класу висловитися швидко, по черзі, відповідаючи на запитання чи висловлюючи свою думку, позицію.
Алгоритм роботи:
.1. Поставте запитання класу.
.2. Запропонуйте класу якийсь предмет, ручку, олівець, що виконуватиме роль «уявного мікрофона». Учні передаватимуть його один одному, по черзі беручи слово.
.3. Надавайте слово тільки тому, хто отримує «уявний мікрофон».
4. Запропонуйте учням говорити лаконічно й швидко
Технологія «Джиг-со», «Ажурна пилка», «Мозаїка»:
– Застосовується для створення на уроці ситуації, що надає змогу учням працювати разом для засвоєння значної кількості інформації за короткий проміжок часу.
– Заохочує учнів допомагати один одному вчитися, навчаючи.
Алгоритм роботи:
1. Щоб підготувати учнів до уроку з великим обсягом інформації, підберіть матеріал для уроку, підготуйте індивідуальний інформаційний пакет для кожного учня: матеріали підручника, додаткові матеріали-вирізки з газет, статті.
2. Підготуйте таблички з кольоровими позначками, щоб учні мали можливість визначити завдання для їхньої групи. Кожен учень входитиме у дві групи, «домашнюю» й «експертну».
Спочатку об'єднайте учнів у «домашні» групи що їх учитель попередньо роздає учням.
У кожній «домашній» групі всі її учасники повинні мати позначки різних кольорів, а у кожній «експертній» – однакові. (1, 2,3), а потім створіть «експертні» групи, використовуючи кольорові позначки.
3. Розпишіть учнів по «домашніх» групах від 3 до 5 чоловік, залежно від кількості учнів. Кожен учень має бути проінформований, хто входить до його «домашньої» групи, тому що її члени будуть збиратися пізніше.
Дайте домашнім групам порцію інформації для засвоєння, кожній групі – свою.
Завдання для «домашніх» групп:
– опрацювати надану інформацію та опанувати нею на рівні, достатньому для обміну цією інформацією з іншими.
4. Після завершення роботи «домашніх» груп запропонуйте учням розійтись по своїх «кольорових» групах, де вони стануть «експертами» з окремої теми, своєї частини інформації. У кожній групі має бути представник із кожної «домашньої» групи.
5. Кожна «експертна» група повинна вислухати всіх представників «домашніх» груп і проаналізувати матеріал в цілому, провести його «експертну» оцінку за визначений час: для цього може знадобитися цілий урок, коли матеріали складні чи великі за обсягом.
6. Після завершення роботи запропонуйте учням повернутися «додому». Кожен учень має поділитися інформацією, отриманою в «експертній» групі з членами своєї «домашньої» групи.
«Асоціативний кущ». Будова асоціативного куща розвиває логічне мислення, уяву, памۥять. За допомогою виразів учні висловлюють свої думки за темою та будують все це у формі куща. Приклад: фрагмент уроку з теми «Travelling» Students make a bush using the expressions: I think… To my mind… In my opinion… It seems to me…
P1: I think it’s true.Travelling develops our outlook.
P2: To my mind if you visit different countries, you get acquainted with traditions and customs of these countries.
P3: No doubt travelling develops our imagination.
P4: Naturally travelling is exciting, because it means adventure, and adventure is necessary. Snowball».
Procedure: учні по колу додають до речення нові слова. We stayed in London. We stayed in a hotel in London. We stayed in a comfortable hotel London.
3.2. Комунікативний підхід при вивченні англійської мови (рольові ігри для учнів « One card – One talk » та «Different or the Same»)
Провідна мета навчання англійської мови учнями 5-го класу сучасного навчального середовища НУШ полягає:
–. у формуванні в них комунікативної компетенції, яка передбачає оволодіння мовою як засобом спілкування;
–. розвиток умінь запроваджувати її у діалозі культур сучасного світу у межах змісту, що визначин чинною програмою для цього ступеня шкільної освіти сьогодення.
Комунікативний підхід при вивченні англійської мови спрямований на вивчення комунікативної компетенції, уміння правильно використовувати мову в відповідних реальних комунікативних ситуаціях.
Одним із комунікативних методів вивчення англійської мови є рольова ігра як форма організації колективної навчальної діяльності на уроці англійської мови, яка має на меті формування і розвиток мовних навичок та умінь в умовах максимально наближених до умов реального спілкування. Під час гри розвиваються навички аудіювання, закріплення визначеної професійної лексики на основі раніше вивчених правил фонетики, граматики, збільшується діапазон термінологічної лексики за фахом, якщо іноземну вивчають учні професійних училищ чи коледжів. Гра являє собою ситуативно-варіативну вправу, у яких створюється можливість для багаторазового повторення мовного зразка в умовах, наближених до реального мовного спілкування. Механічні вправи відсутні: їх місце займають ігрові ситуації, робота із партнером, завдання на пошук помилок, порівняння, які підключають пам’ять, логіку, вміння думати аналітично.
Провідні завдання, що реалізуються через комунікативні вправи, рольові ігри:
– розвиток комунікативної компетенції учнів;
– продуктивне засвоєння навчального матеріалу та розвиток його практичного використання;
– підвищення пізнавальної активності та мотивації навчання;
– формування кмітливості, критичного та логічного мислення, слухової та зорової пам’яті;
– збагачення соціального та комунікативного досвіду школярів; виховання громадян суспільства незалежної України.
Рольова гра «Моє рідне місто». Учні вчаться заповнювати анкети, моделюється інтерв'ю з роботодавцем; учні одержують мотивоване завдання розповісти про своє місто.
Обладнання: анкети для заповнення; фотографії, листівки, плакати з видами міста.
Опис гри: «Відкриття рекламної фірми».
Перед проведенням гри вчитель заздалегідь вибирає на роль президента «фірми» учня, що здатний весь урок бути мовленнєвим лідером.
Розподіляються наступні ролі:
– секретар, програміст, головний редактор, журналісти.
Всі інші учні хочуть «влаштуватися» на роботу в цю «фірму».
Учні, «шукаючі роботу», заповнюють анкету і проходять на співбесіду з «президентом фірми», який оголошує, що всі пройшли перевірку та надає завдання – підготувати презентацію про рідне місто за 15 хвилин.
Учні поділяються на групи, отримують фотокартки, плакати для роботи. Через 15 хвилин президент та його співроюітники заслуховують повідомлення і визначають команду переможця.
Draw a flower. Procedure. Учні об’єднуються в групи. Кожна група намагається поставити якомога більше запитань до отриманих на картках речень:
1. We stayed in a comfortable hotel in Madrid in June.
2. He went to the country to visit his grandpa in August.
«Карусель». Вчитель просить учнів зайняти місця на стільцях, які стоять по колу:
Procedure: Ask questions one by one about your last summer, use Past Simple
-Where did you go during your summer holidays?
-Was the weather fine?
-Did you ride a bike? Etc.
«Гра у флешкарти», «Спільне - відмінне».
Гра «One card – One talk», де гравці повинні взаємодіяти один із одним аби досягти кінцевого результату Правила гри такі:
– Гра відбувається на папері за допомогою карток та фішок різного кольору.
– Учитель розподіляє учнів у команди ( кількість учасників 3-5 учнів).
– Учні повинні визначитись із капітаном команди.
– Жеребкуванням обирається команда, яка перша розпочне хід гри.
– На кожному ході гравці ставлять хрестик (Х) або нулик (О) на гратці 3 х 3.
– Команда, яка перша розмістила три відповідних знаки у горизонтальному, вертикальному або діагональному рядах – виграє партію.
– Результат кінцевого етапу гри визначає флеш-картка, на якій закінчиться хід гри. Далі ця картка залишається у команді, яка виграла партію.
– Наступний етап гри розпочинає команда, яка виграла партію. І знову обидві команди грають.
– Гра продовжується до тих пір, доки усі картки не будуть розподілені по командах (парною кількістю 4 х 4). Залишається 1-на кольорова картка, яка дає можливість право вибору, тобто учні можуть обговорювати теми на флеш-картках або ж висунути свої теми для дискурсу. Примірні теми для обговорення, такі як: освіта і наука, засоби інформації, подорожі, довкілля, сім’я, робота, спорт тощо. Учні повинні обговорити між собою теми, які представлені на картках та коротко проінформувати власну ідею щодо теми. Усі гравці повинні бути задіяні у грі. Це дозволить учням навчитись слухати, поважати думку один одного та знаходити компроміси у певних ситуаціях, а також простота гри із фішками є одним із найкращих інструментів для навчання понять комбінаторної теорії ігор.
Гра «Different or the Same». Правила гри такі: група учнів ділиться на команди по 2-4 учні. Кожній команді пропонується певна тематика для утворення дебатів щодо спільного і відмінного:
«Що спільного та відмінного між медіа та рекламою?»,
«Що спільного між Північною та Південною півкулями?»,
«Що спільного та відмінного між твариною та людиною?» тощо.
Гравці команд повинні обгрунтувати свої думки щодо запропонованої концепції і хто із команд наведе найбільшу кількість аргументів щодо певної тематики - та команда перемогла.
Основна мета цих ігор: навчити учнів спочатку вільно говорити на англійській мові, а потім мислити іноземною мовою, розвивати пам’ять у навчальному процесі; допомогти учням краще пізнати себе, глибше зрозуміти свою індивідуальність; розвивати пізнавальну активність учнів; виховувати почуття поваги до ближнього і себе.
Розроблені рекомендації та пропозиції щодо використання методів кооперативного навчання у вигляді рольових ігор для учнів таких, як флеш-карти під назвою «One card – One talk» та «Different or the Same» дадуть можливість учням виявити свої творчі можливості, свою індивідуальність, вміння краще розуміти інших, більш об’єктивно аналізувати власну поведінку та поведінку своїх друзів, самостійно приймати рішення, виховати культуру спілкування, формувати вміння працювати у колективі.
У цих рольових іграх є елемент змагання (хто швидше, правильніше відповість, хто більше знає), а значить присутні й сила волі, наполегливість, увага, які так потрібні учням. Вони сприятимуть засвоєнню лексичного матеріалу, покращенню навичок усного мовлення та вміння швидко реагувати у реально-професійних та стресових ситуаціях. Навчання через дію - один із ефективних способів навчання і набуття досвіду. Власні переживання запам’ятовуються дуже яскраво і зберігаються тривалий час.
3.3. Використання ІК технологій у навчанні англійської мови
Ефективність навчально-виховного процесу повинна забезпечуватися інформаційно-освітнім середовищем – системою інформаційно-освітніх ресурсів та інструментів, що забезпечують умови реалізації основної освітньої програми освітньої установи (див. табл. 3).
Засоби синхронної комунікації – це:
– Інтернет засоби, що надають можливість спілкуватись в режимі реального часу: чат, відеочат, аудіочат, прикладами яких можуть бути Skype, Yahoo Messenger, Internet Relay Chat (IRC – Інтернет посиденьки), ICQ і Instant Messenger.
Таблиця 3
Групи мультимедійних технологій, які можуть активно використовуватись в процесі навчання іноземній мові сьогодення
1 група |
засоби синхронної комунікації (synchronous communication tools); |
2 група |
засоби асинхронної комунікації (asynchronous communication tools). |
Користувачі даних синхронних засобів комунікації мають ряд можливостей:
1). встановлення миттєвого голосового зв’язку із абонентом (місцезнаходження значення не має);
2). спілкування шляхом письмового чату;
3). створення списку друзів і подальше спілкування із ними в індивідуальному режимі;
4). організація конференцій – аудіо-конференцій, або за наявності вебкамери, відео-конференцій (Skype, Yahoo Messenger, CUSeeMe та MS NetMeeting).
У презентаціях учні запроваджують ефекти анімації, слайд -шоу, зняті ролики, гіпер- посилання, музичний супровід. Запровадження World Wide Web сайтів допомагають розвивати міжкультурну компетенцію учнів (див. табл.4).
Таблиця 4
1. |
чат на вільну тему (free topic chat); основне завдання – це практика говоріння, аудіювання та письма мовою, яка вивчається; |
2. |
чат, спрямований на вирішення певної навчального завдання (collaborative task-oriented chat); |
3. |
чат-семінар або чат-презентація (academic seminar or presentation chat); |
4. |
чат, спрямований на відпрацювання певного матеріалу чи дії (practice chat), наприклад, чат-інтерв’ю; |
5. |
оцінювальний чат (evaluation chat), спрямований на контроль і оцінку ступеня засвоєння того або іншого матеріалу. |
Засоби асинхронної комунікації – це Інтернет засоби, які дозволяють обмінюватися інформацією із певною часовою затримкою (форуми, електронна та відео пошта, сайти, блоги, віки і т.п.). Напрямком запровадження таких мультимедійних засобів комунікації – Chinswing, Gabmail і Vaestro є можливість організовувати форуми на англійській мові для учнів. Інтеграція ресурсів мережі Інтернет у навчальний процес дає змогу ефективно вирішувати низку дидактичних завдань:
–. формувати і вдосконалювати навички читання, шляхом безпосереднього використання матеріалів мережі різного рівня складності;
–. вдосконалювати навички аудіювання на грунті автентичних звукових текстів мережі Інтернет;
–. вдосконалювати навички писемного мовлення, навички говоріння;
–. збільшувати словниковий запас, лексикою сучасної англійської мови;
–. знайомити учнів із мовними реаліями як мовний етикет, особливості мовної поведінки різних народів в умовах спілкування, особливості культури, традицій країни, мова якої вивчається;
–. формувати стійку мотивацію іншомовної діяльності учнів на уроці на основі систематичного запровадження автентичних матеріалів і використання принципу зв’язку з життям. Інтернет-технології покликані сприяти розвитку індивідуальних освітніх здібностей учнів:
– у більшій мірі адаптувати зміст навчального матеріалу відповідно до індивідуальних особливостей, рівню знань і вмінь.
Для розвитку міжкультурної компетенцііі є можливість застосувати роботу з різними освітніми сайтами, наприклад:
– Livemocha – сайт, який пропонує мовні вправи та курси, організацію чатів. Вправи перевіряються носіями мови. Учні можуть виступати в ролі вчителя та перевіряти вправи.
На уроках і в позаурочній діяльності застосовуємо онлайн тести, для підготовки до контрольних робіт, які допомагають перевірити на якому етапі оволодіння граматичного або лексичного матеріалу знаходиться той чи інший учень.
Запровадження хмарних технологій під час навчання англійської мови у 5-му класі. Це – сервіси, що надаються інтернет-гігантом, компанією Google:
– Google Docs (документи, таблиці, презентації, форми, схеми, малюнки), Google Calendar (електронний календар з широкими можливостями нагадування про події, інформування групи осіб про майбутні заходи), Google Mail (електронна пошта з розширеним інтерфейсом), Google Translate (онлайнперекладач на всі мови світу), Google Groups (сервіс, що надає практично необмежені можливості спільної работи над створенням, редагуванням і публікацією документів), Google Talk (веб-клієнт, що надає можливість живого спілкування в мережі Інтернет), Google Labs (інкубатор ідей для нових сервісів).
Усе, що потрібно для доступу до хмарних технологій, комп’ютер чи мобільний пристрій і доступ в Інтернет. Результатами взаємодії суб’єктів процесу навчання іноземних мов є:. здатність організувати спільну діяльність і міжособистісну взаємодію суб’єктів освітнього процесу з запровадженням хмарних технологій (див. табл. 5).
Таблиця 5
Переваги хмарної технології
1. |
доступність – Google надає всі свої перераховані вище сервіси на безкоштовній основі; |
2. |
Інтерактивність: дозволяють створити взаємодію між усіма учасниками освітнього процесу; |
3 |
Взаємодоповнюваність: проникають в усі сфери навчального процесу і можуть бути використані на заняттях з іноземної мови, під час позааудиторних видів іншомовного навчання, як: керована самостійна робота і контрольно-самостійна робота; |
4 |
Наочність: студенти й викладач отримують миттєвий доступ до результатів спільної, індивідуальної роботи, наприклад, презентації; |
|
наочність, відсутність кордонів: для своєї функціональності не вимагають постійно працюючих комп’ютерів, мобільних пристроїв |
Отже, формування сучасного освітнього середовища засобами інноваційних технологій на уроках англійської мови НУШ (5 кл.) засвідчують якісно новий етап взаємодії й розвитку школярів під час навчання англійської мови.
Висновок
Однією з основних концептуальних засад освітньої реформи в Новій українській школі є створення сучасного іншомовного освітнього середовища, у тому числі багатофункціонального простору, який сприятиме творчому розвитку, мотивуватиме учнів 5-го класу до навчання англійської мови засобами інноваційних педагогічних технологій. Сучасне освітнє середовище створює індивідуалізоване та персоналізоване іншомовне довкілля, де в кожного учня є можливість відшукати себе у навчанні англійської мови.
Нова українська школа працює на засадах особистісно орієнтованої моделі освіти, максимально враховує права учня, його здібності, потреби та інтереси, тому цим критеріям повинен відповідати сучасний навчальний освітній простір під час навчання англійської мови.
Вагомим аргументом у розвитку обдарованої особистості учня є пошук інноваційних педагогічних моделей, які сприятимуть формуванню найбільш оптимального розвивального середовища у процесі навчання англійської мови у 5-му класі. Недостатньо запропонувати ідею або розробити новий підхід: важливо реалізувати його, враховуючи методики, технології, технічні засоби навчання таким чином, щоб їх використання сприяло розвитку обдарованості та розвивального навчального середовища при вивченні англійської мови НУШ.
Список використаних джерел
1. Андрущенко О. Англомовне спілкування з використанням ІТ [Текст] / Відкритий урок. – 2019. – № 1. – С. 56–60.
2. Глушок Л. М. Застосування інноваційних методів при викладанні англійської мови [Текст] / Л. М. Глушок // Педагогічний дискурс. – 2017. – Серп. – С. 56-59.
3. Дубовик А. В Інноваційні педагогічні технології у формуванны сучасного освітнього середовища НУШ [Текст] / А. В. Дубовик // Навчальне середовище Нової української школи. – київ : Нова школа, 2021. – 107 с.
4. Карп’юк О. Д. Особливості комунікативного орієнтованого навчання англійської мови основної школи за серією навчально-методичних комплексів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів [Текст] / О. Д. Карп’юк. – Київ : Навч. кн.., 2019. – 78 с.
5. Комунікативні методи та матеріал для викладання англійської мови [Текст] / пер. з англ. мови та адаптац. Л. В. Биркун. – Oxford Univ. Press, 2015. – С. 20-48.
6. Натальченко А. Г. Інноваційні технології навчання на уроках англійської мови в умовах модернізації середньої освіти [Електронний ресурс] : мат. Всеукр. наук.-метод. конференції: суч. комунік. методи навчання англ. мови. –http://eztuir.ztu.edu.ua/123456789/1191. – (Дата звернення: 10.11.2022).
7. Ніколаєва С. Ю., Шерстюк О. М. Сучасні підходи до викладання іноземних мов [Текст] / Ніколаєва С. Ю., Шерстюк О. М. // Іноземні мови. – 2020. – № 1. – С. 19-46.
8. Ніколаєва С. Ю. Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти [Текст] : вивчення, викладання, оцінювання: зб. наук. праць / С. Ю. Ніколаєва. – Київ : Сучасна думка, 2017. – 273 с.
9. Олійник Т. І. Рольова гра у навчанні англійської мови [Текст] / Т. І. Олійник. – Київ : Освіта, 2014. – 127 с.
10. Паламарчук В. Ф.. Барановська О. В. Педагогічні технології навчання в умовах нової української школи: вектор розвитку [Текст] / Паламарчук В. Ф.. Барановська О. В. // Український педагогічний журнал. – 2018. – № 3. – С. 60-66.
11. Скліренко Н. К. Сучасні вимоги до вправ для формування навичок і вмінь засобами використання інноваційних технологій [Текст] / Н. К. Скліренко // Іноземні мови. – 2019. – № 5. – С. 3–11.
12. Стрикун О.С. Навчання англійській мові в шляхом використання мультимедійних технологій [Електронний ресурс]. – http://www.rusnauka.com/. – (Дата звернення:15.11.2022).
1