Формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти

Про матеріал
Матеріали для розбудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти
Перегляд файлу

image


image


Частина друга статті 41 Закону України «Про освіту», 

image
 

Система забезпечення якості освіти:  

image

image

image


image


1.                       

image

imageОрієнтація на замовника (батьків або законних представників дітей), завоювання їхньої довіри. Розуміння поточних і майбутніх їхніх потреб сприятиме сталому успіху ЗДО.

 

2.                       

image

imageЄдність призначеності та напрямків розвитку ЗДО і створення умов для задіяння усіх працівників до досягнення цілей ЗДО у сфері якості (інформування працівників про місію ЗДО, бачення, стратегію, політики та процеси; створення та підтримання спільних цінностей, справедливості та етичних моделей поведінки; формування культури довіри та чесності; заохочення до зобов’язання щодо якості в масштабі всього ЗДО тощо).

3.                       

image

imageВзаємопов’язаність процесів діяльності ЗДО, які функціюють як цілісна система

4.                       

image

imageЗорієнтованість на поліпшення показників освітнього процесу, підвищення задоволеності батьків або законних представників дітей; підвищення здатності прогнозувати внутрішні та зовнішні ризики й можливості, а також реагувати на них.

5.                       

image

imageПрийняття рішень на підставі фактичних даних та розуміння причинно-наслідкових зв’язків та можливих непередбачених наслідків.

6.                       

image

imageКерування стосунками зі всіма своїми зацікавленими сторонами, щоб оптимізувати їхній вплив на дієвість ЗДО.

image


image
image


image
image

image


Внутрішня система забезпечення якості освіти включає: (ч. 3 ст. 41 ЗУ «Про освіту») 

ü стратегію (політику) та процедури забезпечення якості освіти:                                                                                

Оцінювання освітнього

ü  систему та механізми забезпечення академічної доброчесності    середовища

ü  оприлюднені критерії, правила і процедури оцінювання здобувачів освіти

imageЗдобувачі ü оприлюднені критерії, правила і процедури оцінювання педагогічної (науково- дошкільної освіти педагогічної) діяльності педагогічних та науково-педагогічних працівників

ü  оприлюднені критерії, правила і процедури оцінювання управлінської

           діяльності керівних працівників закладу освіти             Фахова діяльність

педагогічних

ü  забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу,        працівників в тому числі для самостійної роботи здобувачів освіти

ü  забезпечення наявності інформаційних систем для ефективного управління

           закладом освіти                                                           Управлінські

ü   створення в закладі освіти інклюзивного освітнього середовища,   процеси закладу універсального дизайну та розумного пристосування

image
Основна мета стратегії (політики) забезпечення якості освіти — гарантувати якість дошкільної освіти та формувати довіру суспільства до ЗДО


image

image


image

imageвизначається інтересами учасників освітнього процесу щодо якості освітніх послуг і реалізації інших їхніх прав, а також засадами державної політики щодо якості освіти.

ü   Партнерство у розвитку, навчанні та вихованні дітей, а також професійній взаємодії; 

ü   недискримінацію, запобігання та протидію булінгу (цькуванню); 

ü   прозорість та інформаційну відкритість діяльності ЗДО; 

ü  

image

сприяння безперервному професійному зростанню педагогічних працівників; 

ü   справедливе та об’єктивне оцінювання професійної діяльності педагогічних працівників; 

ü   створення сприятливих умов для формування особистісної зрілості дитини, її базових якостей; 

ü   забезпечення академічної свободи педагогічних працівників.

        Застосовуються з метою організації безперервного розвитку педагогічних працівників, створення умов для вдосконалення ними власних професійних компетентностей. 

       

image

Критерії оцінювання діяльності педагогічних працівників визначаються з урахуванням відповідних професійних стандартів. Процедурою оцінювання педагогічної діяльності може бути проведення внутрішнього моніторингу в ЗДО щодо визначення професійних компетентностей або окремих знань, умінь педагогічного працівника.

       

image

Має бути враховано, що така діяльність спрямована на забезпечення якості освіти у ЗДО і ґрунтується на неухильному дотриманні вимог законодавства. Управлінський цикл у ЗДО передбачає стратегічне та поточне планування освітньої діяльності, організацію освітнього процесу, здійснення моніторингу виконання поставлених завдань та інші дії.

       

image

Реалізується через процедури добору педагогічних кадрів, ініціювання перед засновником ЗДО питань щодо розвитку матеріальнотехнічної, навчально-методичної бази, використання інформаційних ресурсів тощо

       

image

сприяє обґрунтованому прийняттю рішень та оптимізує управлінські процеси. До відповідних процедур належать: створення баз даних про вихованців та/або працівників закладу, використання  системи електронного документообігу в ЗДО, використання електронних інформаційно-комунікаційних ресурсів.

        забезпечує реалізацію прав усіх дітей раннього та дошкільного віку на освіту, фізичну, психологічну та соціальну безпеку, комфортні умови праці та розвитку, виховання і навчання дітей. Процедурами, що забезпечують інклюзивне середовище в ЗДО, можуть бути:

image

індивідуальні програми розвитку для дітей з особливими освітніми потребами, використання ресурсних кімнат, налагодження роботи команди психолого-педагогічного супроводу, моніторинг потреб учасників освітнього процесу для адаптації освітнього середовища тощо.

       

image

Окрім зазначених процедур, за допомогою яких реалізуються різні компоненти внутрішньої системи, ЗДО може розробляти власні процедури забезпечення функціонування внутрішньої системи, а також процедури вивчення її ефективності.

image


image
      Для ЗДО важливо регулярно здійснювати внутрішній контроль і оцінювати як виконання плану на рік, так і дієвість внутрішньої системи. Ретельно продумані показники полегшують моніторинг та оцінювання діяльності ЗДО. З метою аналізу стану сформованості й функціонування внутрішньої системи рекомендується проводити у ЗДО самооцінювання освітніх і управлінських процесів. Варто визначити механізм

самооцінювання та періодичність його проведення. Рівень якості освітньої та управлінської діяльності доцільно визначати за вимогами / правилами та напрямами.

image
Для оцінювання виконання (вимірювання) вимог / правил слугують

Рівні оцінювання  якості освітньої діяльності

 

image

image

 

поодиноких

випадках або від  26% до 50% при математичному обрахунку

image


image

Щорічне комплексне самооцінювання з урахуванням завдань, визначених планом роботи ЗДО на рік та літній період або ж, у разі потреби, за всіма напрямами, що визначені в Критеріях. Щорічне самооцінювання діяльності ЗДО можна здійснювати за блоковою системою аналізування, використовуючи розділи плану роботи ЗДО

image

Щорічне самооцінювання за певними напрямами освітньої діяльності, а також періодичне комплексне самооцінювання перед щорічним звітуванням керівника ЗДО

image

Комплексне самооцінювання перед початком роботи щодо розроблення програми розвитку ЗДО, як стратегічного документа (як правило, один раз на 3-5 років).

 

 

 Інша модель, визначена ЗДО.


image


image


image
Інформацією, яка підлягає аналізу під час самооцінювання, можуть бути результати внутрішніх моніторингів освітніх і управлінських процесів ЗДО, а також зовнішніх моніторингів, проведених органами управління у сфері освіти, міжнародними установами, громадськими організаціями тощо. Внутрішні моніторинги можуть проводитися для відстеження стану освітньої діяльності, якості надання освітніх послуг, ефективності управлінських процесів. Механізм підготовки та проведення моніторингу визначається Порядком проведення моніторингу якості освіти, затвердженим наказом

Міністерства освіти і науки України від 16.01.2020 № 54, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 10 лютого 2020 року за № 154/344371 . Для проведення моніторингу обов’язковими є розроблення його програми та оприлюднення його результатів на вебсайті ЗДО (у разі його відсутності – на вебсайті засновника).

image


image


 

image
Методи збору інформації  

 

 

 

Опитування

(анкетування, індивідуальне

інтерв’ю, фокусгрупове дослідження)

  

Спостереження

(за освітнім середовищем, організацією

життєдіяльності,

проведенням

навчальних занять)

 

Вивчення документації

 

Анкетування 

                                                                                                      Для чого? У який спосіб?

Варіант 1. Письмово з використанням друкованих

Визначення:                                  бланків анкет.

imageüпріоритетних напрямів щодо удосконалення Варіант 2. У формі онлайн опитування за допомогою освітніх і управлінських процесів у закладі;                                               комп’ютерів,  ноутбуків, планшетів чи смартфонів.

imageüтенденцій розвитку освітньої діяльності та внесення відповідних коректив до річного плану та/або стратегії розвитку         1. Підрахувати загальну кількість відповідей по закладу; кожному із запропонованих у питанні

üдинаміки оцінювання педагогічною, учнівською та варіантів.  батьківською громадськістю діяльності ЗЗСО 2.      Помножити цю кількість на бал, що (співставлення результатів    відповідає рівням оцінювання. 

анкетування учасників освітнього процесу  3. Визначити рівень освітньої діяльності за упродовж кількох років) питанням анкети (середньоарифметичне). 

4. Отримане середньоарифметичне значення співставити зі шкалою визначення рівня

якості освітньої діяльності                    

 

Для оцінювання враховуються лише закриті питання  (один варіант відповіді). 

 

 


image


image
Інформація, одержана в ході опитування, спостереження та вивчення документації, узагальнюється та на її основі визначаються тенденції в організації освітніх і управлінських процесів ЗДО, досягнення та труднощі у формуванні внутрішньої системи. З метою об’єктивного самоцінювання узагальнена інформація зіставляється з описом вимог / правил організації освітніх і управлінських процесів ЗДО та внутрішньої системи забезпечення якості освіти, що визначені ЗДО. Здійснюючи самооцінювання, ЗДО має визначити рівні оцінювання закладу щодо дотримання вимоги / правила організації освітніх і управлінських процесів ЗДО та внутрішньої системи забезпечення якості освіти. Маючи автономію, ЗДО може самостійно визначати рівні самооцінювання власної діяльності або запроваджувати інші способи вимірювання рівня освітньої діяльності та ефективності внутрішньої системи.


image


imageОбговорення результатів щорічного самооцінювання 

image

ü  прийняття відповідних управлінських рішень для вдосконалення внутрішньої системи; 

ü  визначення пріоритетних напрямів удосконалення освітніх і управлінських процесів ЗДО;

ü  image
аналізу тенденцій в освітній діяльності ЗДО і корегування його плану роботи на рік та/або стратегії розвитку закладу (у разі потреби); 

ü  аналізу динаміки оцінювання освітньої діяльності ЗДО педагогічними працівниками, батьками (шляхом співставлення результатів опитування учасників освітнього процесу впродовж кількох років)


image


image
image

image
Положення про внутрішню систему схвалюється педагогічною радою ЗДО та затверджується його керівником. 

Щорічний звіт про проведення  самооцінювання освітніх і управлінських процесів

-                  image
imageСкладова частина річного звіту керівника про діяльність закладу освіти

 

-                  Оприлюднюється на сайті ЗДО (у разі його відсутності – сайті  засновника)

                  (частина друга статті 30 Закону України «Про освіту») 

pdf
Додав(-ла)
Рябуха Алла
Додано
4 вересня
Переглядів
53
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку