ФОРМУВАННЯ ЗАСОБАМИ НАВЧАЛЬНИХ ПРЕДМЕТІВ ХІМІЇ ТА БІОЛОГІЇ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ

Про матеріал
Компетентісний зміст освіти проходить наскрізною лінією через усі навчальні предмети. Життєва компетентність – це знання, вміння, життєвий досвід особистості, необхідний для розв’язання життєвих завдань і продуктивного здійснення життя як індивідуального проекту.
Перегляд файлу

 

Грушківський ліцей

Староушицької селищної ради

Кам’янець-Подільського району Хмельницької області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ФОРМУВАННЯ ЗАСОБАМИ НАВЧАЛЬНИХ ПРЕДМЕТІВ ХІМІЇ ТА БІОЛОГІЇ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель: Галампета В.А.

 

 

 

 

 

2021 н.р.

ФОРМУВАННЯ ЗАСОБАМИ НАВЧАЛЬНИХ ПРЕДМЕТІВ ХІМІЇ ТА БІОЛОГІЇ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ

Основною формою організації навчального процесу з біології  та хімії є урок. На них учні під керівництвом учителя набувають теоретичні знання і практичні вміння та навики, а також елементи всебічного розвитку особистості.

Компетентісний зміст освіти проходить наскрізною лінією через усі навчальні предмети. Життєва компетентність – це знання, вміння, життєвий досвід особистості, необхідний для розв’язання життєвих завдань і продуктивного здійснення життя як індивідуального проекту.

Головними показниками сформованості в учнів предметних компетентностей з хімії та біології є основні аспекти їх прояву:

• пояснювально – аналітичні;

• прогностичні;

• проектувальні;

• дослідницько – експериментальні;

• ціннісно – орієнтаційні.

Біологія та хімія, як навчальний предмет належать до освітньої галузі «Природознавство». Метою даної освітньої галузі є формування в учнів природничонаукової компетентності, як ключової та відповідних предметних компетентностей, як обов'язкового складника загальної культури особистості і розвитку її творчого потенціалу.

Велике, а іноді вирішальне значення має урок для розвитку життєвої компетентності учня, становлення ключових життєвих компетенцій у процесі його навчання в  школі. Перспективним шляхом виховання компетентності на уроках є впровадження інноваційних, рефлексивно-предметних, ігрових технологій. Тому обираю, враховуючи тему уроку та набуті знання, різні форми, методи та прийоми роботи.

  1. Одним із методів, який допоможе досягти поставлених завдань, є формування критичного і творчого мислення, як пріоритетних напрямків інтелектуального розвитку людини.

Критичне мислення - вимагає часу, уваги та мети. Структура сучасного уроку з використання технологій критичного мислення виглядає так: - актуалізація знань; - усвідомлення матеріалу (змісту уроку); - рефлексія. Ці обов’язкові елементи уроку доповнюються мною епіграфом (девізом), що обов’язково має зв’язок з темою. Пропоную учням обговорити девіз уроку, що спонукає їх до викладу власних думок по даній темі. Крім цього, я використовую такі прийоми як «Закінчи речення одним словом», «Я бажаю тобі..». На фазі актуалізації знань я часто використовую метод «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Обери зайвого». Для швидкої перевірки знань термінів та класів сполук використовую хімічні та біологічні диктанти.  На етапі сприйняття та засвоєння матеріалу часто використовую різні форми і методи роботи: це робота над створенням і захистом проектів, діаграми «Вена». Етап рефлексії включає вправи для закріплення та корекції знань учнів: «Сенкани», «Гронування», «Кола Вена», проблемно-творчі задачі, ситуації невідповідності, ситуації несподіванки (наприклад  тема «Серце, його будова», перед вивченням питання про властивості серцевого м’язу, розповідаю про лікаря засновника наукової анатомії Везалія « Одного року Везалій в присутності глядачів зробив розтин трупа людини, щоб з’ясувати причини смерті. Який же був жах всіх присутніх і самого Везалія, коли всі побачили слабко працююче серце». Далі розповідаю про автоматію серця), ситуації узагальнення фактів (Наприклад, після вивчення теми «Травлення в шлунку» та «Травлення в кишкивнику»:«Знаючи будову та функції шлунку та кишкивнику, зробіть висновок: чому шлунок короткий та об’ємистий, а кишечник довгий та тонкий») тощо.

  1. Формуванню ключових компетентностей учнів сприяє виконання ними навчальних дослідницьких проектів.

 Орієнтовні теми проєктів (на вибір) наведено в окремій рубриці програми, за якою проекти розробляються учнями індивідуально або під час групової діяльності. Проектна робота може бути теоретичною або експериментальною. Тривалість проекту — різна: від уроку (міні-проект), кількох днів (короткотерміновий проект) до року (довготерміновий). Презентація та обговорення (захист) проектів відбувається на спеціально відведеному уроці або під час уроку з певної теми. Наприклад: на уроках біології у 7 класі під час вивчення теми  « Кишковопорожнинні» учням пропонується скласти міні-проект « Як утворилися коралові рифи». Під час складання проектів учням пропонується  з’ясувати умови проживання представників кишковопорожнинних особливості будови щодо прикріпленого способу життя, значення та використання коралових поліпів.

 Працюючи над створенням проектів, учні залучаються до творчої діяльності, вчаться працювати в колективі не лише один з одним, але і з дорослими (вчителями, батьками). Ця робота сприяє розвитку у дітей пізнавального інтересу, допомагає відкрити для себе нові знання, вчить експериментувати, виявляти шляхи рішення поставленої проблеми, нести відповідальність за свою діяльність, що позитивно впливає на якість засвоєння навчального матеріалу. Крім того, школярі проявляють свою індивідуальність, власну активність на кожному етапі виконання проекту. Учні в кінці роботи над проектом бачать результат своєї діяльності в групі, який підвищує їхню впевненість та самооцінку, що є важливим у житті, та дає можливість відчути власну компетентність у темі (розділі), який вивчається.

Проектна діяльність завершується реальним практичним результатом. Матеріали дослідження оформлюються у вигляді мультимедійної презентації, доповіді (у разі необхідності – з демонстрацією результатів домашнього хімічного експерименту), моделі, колекції, буклету, газети, статистичного звіту,  тематичного масового заходу, реферативного повідомлення (із зазначенням актуальності теми, новизни і практичного значення результатів дослідження, висновків) тощо.

  1. Розвитку мислення та предметних компетентностей дітей, набуттю ними навичок самостійної роботи значною мірою сприяють практичні та лабораторні роботи.

 Не секрет, що окремі учні можуть непогано засвоювати навчальний матеріал, але не вміють застосовувати набуті знання під час виконання практичних завдань, не вміють порівнювати, аналізувати, відповідати на питання проблемного характеру. Правильно організовані практичні роботи сприяють розумінню сутності понять, розкриттю причино – наслідкових зв’язків, що загалом забезпечує міцне та глибоке засвоєння знань. Загалом ця форма роботи може бути визначена як діяльність, спрямована на використання, поглиблення та розвиток теоретичних знань у комплексі з формуванням необхідних для цього вмінь і навичок (самостійне використання підручника, статистичних матеріалів, наочних посібників). За її допомогою учні готуються до самостійного творчого пошуку. Практична робота може розглядатися і як шлях удосконалення та розширення знань, умінь, навичок, якими школярі вже володіють. Часто, особливо в старших класах практикую проведення уроків – досліджень, коли учням треба дослідити властивості класу сполук, або конкретної речовини, чи дослідити будову квітки. Наприклад у 9 класі при вивченні будови та властивостей глюкози проводимо дослідження для виявлення складу та властивостей даної речовини . Під час вивчення білків цікаво проводимо лабораторні дослідження на виявлення білку та кольорові реакції білків. При виконанні даної роботи в учнів формується здоров’я збережувальна компетентність, коли вони спостерігають денатурацію білку під впливом спирту, струшування, нагрівання.

  1. Невід’ємною частиною нашого життя стали Інформаційні технології, які з кожним днем оновлюються, змінюються, і тому дуже важливо йти в ногу з часом.

Велику увагу приділяю формуванню в учнів інформаційної компетентності, тому що вміння знаходити. аналізувати, оцінювати інформацію – це вимога часу, адже. «хто володіє інформацією, той володіє світом». Мультимедійний урок - один із засобів особистісного навчання. Такий урок не примушує, а заохочує, пробуджує інтерес, захоплює побаченим і власними перемогами, які здобуті на даному етапі чи взагалі на уроці. Такі уроки емоційні, насичені різновидністю і різноплановістю, вони різнорівневі, творчі і художні.

  1. Позакласна робота з хімії та біології

Розвивати здібності дітей, виявляти обдарованих учнів, стимулювати їх творче самовдосконалення, творчу активність, дати їм ґрунтовні, міцні знання, озброїти їх практичним розумінням основ наук, підвищити їх інтерес до своїх предметів, допомогти у виборі професії - це завдання, які дає можливість реалізувати позакласна робот. Основна мета позакласної роботи: допомога учням в формуванні стійкого інтересу до предмета, розширення світогляду та знань, естетичного та трудового виховання, формування життєвих та здоров’я збережувальних компетенцій. Позакласна робота з хімії ті біології в нашій школі включає в себе проведення предметних тижнів, виховних заходів екологічного спрямування, участь учнів в предметних олімпіадах, участь в всеукраїнських інтерактивних конкурсах «Геліантус», «Колосок», конкурсах еколого – натуралістичного змісту. Організовую проведення вікторин, КВК, круглих столів тощо. Позакласна робота допомагає розвивати в учнів вміння працювати з додаткової літературою, розвиває навички експериментальної роботи, вчить виступати перед аудиторією, працювати в команді, орієнтуватися в великій кількості інформації, аналізувати, порівнювати. виступати в ролі тренера, наставника, відчувати свою значущість.

 Висновок: сучасні умови суспільства вимагають від школи сформованої молодої, високоосвіченої, творчої, суспільно – активної людини, яка вміє критично мислити, володіє комунікативними здібностями, використовує свій потенціал для самореалізації, конкурентоспроможна, яка не тільки багато знає, а й використовує свої знання в навчальних та життєвих ситуаціях, здатна генерувати нові ідеї. Саме у школі, зокрема і при вивченні курсу хімії та біології, формується повага до свого народу, його історії та культури, закладаються основи цілісного внутрішнього світу особистості, її національної самосвідомості, світогляду.

 

doc
Додано
9 листопада
Переглядів
42
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку