Маньковецької гімназії Северинівської сільської ради
Формування здорового способу життя
дітей - одне з головних завдань гімназії та сім'ї.
Виступ
на педраду
вчительки початкових класів
(1 клас)
Швець Тетяни Сергіївни
2023
Турбота про здоров’я — це найважливіша справа вчителя.
Від життєрадісності, бадьорості дітей залежить їхнє
духовне життя, світосприймання, розумовий розвиток,
міцність знань, віра у свої сили.
В. О. Сухомлинський.
Серед життєвих цінностей сучасної людини перше місце посідає
цінність життя і здоров’я. Здоров’я розглядається як стан повного фізичного, духовного, психічного та соціального благополуччя людини. Знайти своє місце в мінливому світі, виявити здібності, мати життєву
перспективу, стати корисною суспільству може тільки та людина, яка
фізично розвинена, соціально адаптована, психічно врівноважена, має
духовну основу.
Здоров’я є елементом індивідуальної культури життєдіяльності
людини. Ця культура визначається рівнем розвитку вмінь та навичок,
що сприяють збереженню, зміцненню і відновленню здоров’я людини,
реалізації з цією метою внутрішніх резервів її організму. Культура
здоров’я відбивається у специфічних формах і способах життєздатності
особистості, які виробляються, починаючи з раннього дитинства, і
реалізуються протягом усього життя.
Серед пріоритетних напрямів, визначених Національною
доктриною розвитку освіти, є «пропаганда здорового способу життя,
стимулювання у дітей прагнення до здорового способу життя».
Воно визначається за такими параметрами:
• володіння культурно-гігієнічними навичками;
• раціональне харчування та культура споживання їжі;
• руховий і повітряний режими;
• режим активної діяльності та відпочинку;
• профілактичні заходи для збереження здоров’я.
Тема здоров'я стає дедалі актуальнішою. Захворюваність збільшується, здорових дітей народжується все менше. Першачки, що приходять до школи, в наш час є умовно здоровими, а на період навчання кількість хронічних захворювань зростає вдвічі. Що стосується навчання — діти недостатньо засвоюють інформацію, нервово збуджені, пам'ять і мислення погіршуються, а висловити свою думку — завдання найвищої складності. Тому, я намагаюся більше уваги приділяти не тільки навчанню дітей, а й збереженню їхнього здоров'я, як найбільшого людського надбання.
Що ж таке здоров'я?
Сучасні науковці налічують близько 300 визначень цього поняття. Для себе і своєї роботи я обрала лише деякі, а саме:
1. Здоров'я — це джерело радості.
2. Здоров'я — це щасливе повноцінне життя.
3. Здоров'я — це стан життя і діяльності людини.
4. Здоров'я — це квітка, що може змінювати своє забарвлення, свою форму і розміри, залежно від впливу на неї різних чинників.
Відомо, що на здоров'я людини впливають такі чинники: спосіб життя, екологія, генетична схильність, охорона здоров'я. Отже, здоров'я людини залежить переважно від неї самої.
У своїй роботі намагаюся навчити дітей берегти здоров'я, любити навколишнє середовище, людей, Батьківщину, відчувати красу, виховувати духовність через удосконалювання свідомості, розвиток культури, морально-етичних норм поведінки й усвідомлення краси.
Не секрет, що від здоров'я учителя залежить якість навчального процесу, психологічний комфорт учнів у класі та їхнє здоров'я. Тому під час проведеня ранкових зустрічей і собі, і своїм учням кожного дня бажаю: сили, наснаги, мужності й терпіння! Саме від нас залежить наша доля, наше щастя і здоров'я наших дітей. Будуть здорові діти — буде здорова й уся наша країна. Організовуючи роботу з дітьми, їхнє навчання, звертаю увагу на психологічні особливості й на здоров'я учнів. Здоров'я кожної дитини розглядаю з трьох найважливіших аспектів: духовного, психічного і фізичного.
Для розвитку фізичного здоров'я застосовую на своїх уроках фізкульт хвилинки, спортивні ігри, проводимо уроки — подорожі, екскурсії, прогулянки, виробляємо правильну поставу, робимо масаж пальчиків. Все це сприяє гарним враженням, поліпшує настрій. Всі вправи супроводжуються або музикою або спеціальними віршиками:
Оцей пальчик - мій дідусь,
Оцей пальчик - баба,
Оцей пальчик — мій татусь,
А цей пальчик — мама.
А цей пальчик - хлопчик наш,
І всі звуть його Михась……
Для розвитку та зміцнення здоров'я використовую музикотерапію, кольоротерапію, аромотерапію.
Музикотерапія. На уроках використовую музику. Слухання спокійних звуків відновлює сили, заспокоює, а бадьора музика додає впевненості, поліпшує настрій.
Кольоротерапія. Виховую кольором, який додає сили, здоров'я, гармонії у відносинах із дітьми.
Послідовність «кольорових» днів така:
Понеділок – жовтий день. Жовтий колір стимулює мозкову діяльність і моторику, стимулює уяву та практично не набридає.
Його психологічний вплив: знімає негатив, додає впевненості, підвищує сприйнятливість до нового, стимулює творчість, дисциплінованість, допомагає сконцентруватися.
Вівторок – червоний день. Червоний колір підвищує кількість адреналіну в крові, підвищує працездатність, силу та відчуття самовпевненості. Створює відчуття тілесного тепла.
Його психологічний вплив: додає впевненості, почуття безпеки, формує риси лідера. Допомагає при депресії, страху, подоланні інерції. Покращує настрій і зміцнює волю. Він буде доречним на початку тижня.
Середа – зелений день. Зелений колір заспокійливо діє на нервову систему, знімає головний біль, стомлення, надає відчуття бадьорості.
Його психологічний вплив: сприяє гармонії, розташуванню до інших людей. Робить врівноваженим, знімає негативні емоції, агресію, внутрішню скутість, розслабляє.
Середа - « зелений » день. Діти прийшли до школи в одязі зеленого кольору. Також приносили з собою речі ( іграшки, чашки, конструктор, зелені яблука, перець, виноград) цього кольору. Перед першим уроком ми провели бесіду про цей колір, що він означає, аукціон « зелених»слів, відгадували загадки. В цей день ми подорожували у природу. Працювали під девізом : «Нехай Земля квітує всюди, природу збережімо, люди!».
День був насиченим. Діти грали в екологічні ігри, розгадували кросворди про природу, допомагали мурашкам, дібратися додому. Ще ми малювали малюнки на тему : «Ми за чисте довкілля». Обговорювали про те, як ми можемо допомогти природі.
В кінці дня провели вправу «Хвилинка - кольоринка».
Четвер - синій день. Синій колір знімає збудження та агресію. Також сприяє розвитку розумових здібностей та поліпшує пам'ять, тому він вважається кольором знання.
Його психологічний вплив: проганяє тривогу, розвиває інтуїцію, очищає мислення, допомагає заглибитися в себе. Знімає напади істерики, м'язову напругу. Допомагає недовірливим, неспокійним, напруженим дітям. Коли діти починають стомлюватися від робочого тижня, синій колір буде їх стимулювати.
В п’ятницю рекомендую проводити різнокольоровий день для закріплення вивченого матеріалу та розвитку вміння бачити красу кольорів у природі.
Аромотерапія. Впроваджую на уроках через гру, асоціації. Наприклад, гра "Дожени подушечку": під музику діти передають один одному подушечку з ялівцем, м'ятою або мелісою, вдихаючи їх лікувальний аромат.
У своїй роботі застосовую інтерактивні методи навчання, які підвищують інтерес до навчання, захоплюють дитину, дають змогу виявити її творчі здібності. Наприклад, "Бліц-інтерв'ю", "Броунівський рух". Цей метод можна використовувати як і фізкультхвилинку, так і для виконання певних завдань при вивченні матеріалу.
Броунівським рухом називається хаотичний та безладний рух маленьких частинок, як правило, молекул в різних рідинах або газах. Причиною виникнення броунівського руху є зіткнення одних (більш дрібних частинок) з іншими частинками
Вправа 1. «Броунівський рух»
Всі діти розташовуються в кімнаті, стоячи на деякій відстані один від одного. Стільці відставляються у бік. Всім пропонується закрити очі і уявити себе атомами. По команді тренера атоми починають хаотично рухатися по кімнаті із закритими очима. Через деякий час тренер дає команду зупинитися і об'єднатися в молекули по два, або по три, або по чотири атома. Всі учасники повинні об'єднатися в молекули, відкривши очі, з тими, хто опинився поблизу. Так роблять декілька разів, міняючи кількість атомів в молекулі.
Вправа розрахована на невербальне спілкування, при цьому використовується тактильна чутливість, що істотно зближує членів групи. Воно спрямоване на розкріпачення членів групи, на встановлення контактів один з одним. Виконання вправи зазвичай не обговорюється.
Гра висуває до дитини моральні вимоги, виховує почуття справедливості, чесності, доброзичливого ставлення один до одного. Використовувати гру можна не тільки на окремих етапах уроку, а й на окремому занятті.
Щоб почуватися добре довгі роки життя, бути сильним і витривалим, треба вести здоровий спосіб життя. Додержувати його необхідно з дитинства. Саме тому, під час дня використовую різні вправи та ігри, що сприяють розв'язанню завдань з формування цілісності та багатогранності здоров'я, розширенню знань про здоровий спосіб життя, зміцненню всього організму, виборі безпечної для життя моделі поведінки; формуванню потреб застосовувати в повсякденному житті набуті знання, навички й уміння. Нова Українська школа має формувати не тільки людину, яка б втілювала у собі високі громадянські почуття, національну свідомість, а насамперед особистість, яка свідомо ставиться до свого здоров'я, здорового способу життя та повною мірою володіє знаннями поведінки, безпечними для її здоров'я.
Саме на реалізацію соціальної та здоров’язбережувальної освітньої галузі спрямований курс «Я досліджую світ» в Новій українській школі, метою якого є формування в учнів позитивної мотивації до здорового способу життя, дбайливого ставлення до здоров’я, формування здоров’язберігаючих навичок.
• проведення годин спілкування на такі теми: "Здоров'я та його ознаки", "Складові здоров'я", "Що впливає на здоров'я", "Розпорядок дня"; Що ми їмо?
• проведення індивідуальних бесід з особистої гігієни;
• проведення зустрічей з цікавими людьми: працівниками ДАІ, лікарями.
На батьківських зборах з теми "Яку роль відіграє родина у фізичному розвитку дитини?", було проведено анкетування. У питаннях даної анкети особлива увага зверталась на захворюваність дітей; які ігри проводяться вдома; витривалість дітей упродовж певного часу; які спортивні секції відвідує дитина.
Протягом навчалього року у класі були проведені цікаві заходи з використвнням інтерактивних методик: «Інтерактивна гра – подорож в країну чистоти і порядку», «Україні – здорове покоління», «Ітерактивна гра «Обережно – грип!»». На уроках ЯДС СЗО було проведена цікава бесіда - гра «Вітаміни і їх роль в житті людини». Для налаштування на гарний день та підняття настрою, щодня проводяться ранкові зустрічі, на уроках використовуються фізкультхвилинки вправи для очей, для дихального апарату. На урокаї фізичної культури граємо у рухливі ігри.
Кожному від народження надається найцінніший дар – життя. І
найдорожче, що є в житті – здоров’я. Але як це не дивно, люди інколи
легковажать своїм здоров’ям. Особливо молодь, адже для них все
попереду – життя, щастя, успіх. Проте, це не завжди так. Іноді один
необережний вчинок може зруйнувати всі мрії та плани. Саме тому,
працюючи у напрямку формування у дітей засад здорового способу
життя, потрібно намагатися допомогти дітям оволодіти необхідними
знаннями, здобути певні вміння та навички, які сприятимуть їхньому
життєвому успіху.
У Леонардо да Вінчі є такі слова: «Пам’ятай, життя є дар,
великий дар. І той, хто його не цінує, цього дарунку не заслуговує».
І як говорить народна мудрість:
«Здоров’я – це ще не все, але все інше без нього - ніщо».
Саме тому, проблема здоров’я належить до глобальних проблем, вирішення яких зумовлює подальший розвиток суспільства.