Тема уроку: Фотосинтез і планетарна роль
зелених рослин.
Мета уроку:
- освітня: ознайомити учнів із процесом фотосинтезу, його фази та практично показати значення сонця , води та вуглекислого газу для утворення органічних речовин у зеленій частині рослини;
- розвивальна: розвивати вміння знаходити причинно- наслідкові зв'язки і використовувати отримані знання;
- вдосконалювати навички дослідницької роботи;
- формувати в учнів вміння і навички групової , колективної та індивідуальної роботи, опорними схемами та наочністю;
- виховна: виховувати розуміння єдності всього живого та бережливе ставлення до життя на Землі.
Обладнання й матеріали: слайди презентації із зображенням процесу фотосинтезу, зображення фото синтезуючої тканини рослини, предмети для проведення практичних досліджень.
Базові поняття і терміни уроку: фотосинтез, темнова фаза, світлова фаза, кисень, вуглекислий газ, хлоропласти, хлорофіл, енергія сонця, планетарна роль.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Структура уроку
І. Організаційний момент уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
IY. Вивчення нового матеріалу
Y. Узагальнення, систематизація й контроль знань і умінь учнів
YI. Підсумки уроку.
VII. Домашнє завдання.
Хід уроку
І. Організаційний момент уроку
Отримання роздаткового матеріалу
ІІ. Актуалізація опорних знань
Фронтальне опитування:
- Назвіть вегетативні органи рослини.
- Яку функцію виконує листя?
- Завдяки яким сполукам відбувається газообмін у рослин?
- Чому листя має зелений колір?
- Яку функцію виконують фотосинтезуючі клітини?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель:
Щоденне наше життя не можна уявити без рослин. Вони необхідні для життєдіяльності організмів, тому що є продуктами харчування, квітковими рослинами, які прикрашають наші оселі, вулиці, міста, вони прекрасні і ароматні. І сьогодні, ми будемо вивчати основну і найважливішу функція рослин на Землі - це процес фотосинтезу, так як лише вони здатні утворювати на світлі органічні речовини із неорганічних і виділяти кисень, без якого неможливе життя на планеті Земля.
IY. Вивчення нового матеріалу
Вчитель: В 1771 році англійський учений-хімік Джозеф Прістлі , в результаті своїх дослідів виявив, що повітря , після горіння чи дихання , стає чистішим в присутності зелених рослин. А в 1778 році він довів, що при фотосинтезі рослини, при наявності води і світла, поглинають вуглекислий газ і виділяють в навколишнє середовище кисень.
Схема процесу фотосинтезу в зелених рослинах
Уже доведено, що фотосинтез відбувається лише на світлі завдяки пігменту хлорофілу, який входить до складу зелених пластид-хлоропластів. Саме він надає рослині зеленого забарвлення.
Листя рослини можна порівняти з фабрикою, адже в їх зеленій частині , за допомогою води, вуглекислого газу , енергії Сонця і наявності пігменту хлорофілу, відбувається процес утворення органічних речовин, які пересуваються по судинах до кореня, стебла і квітів .
Щоб довести правильність нашого визначення, проведемо практичні досліди. Прошу лаборантів зайняти свої місця.
Лаборант № 1.
Щоб переконатися в тому. Що в процесі фотосинтезу утворюються органічні речовини, проводимо наступний дослід.
Беремо кімнатну рослину, яка стояла на сонці і в ній відбувалися всі процеси життєдіяльності: дихання, транспірація і фотосинтез. Щоб переконатися в цьому, зрізаємо один листок і вимиваємо з нього , гарячим спиртом, пігмент хлорофілу ( листок став безбарвним).
Промиваємо листок водою і діємо на нього слабким розчином йоду. Листок став синього кольору. Таке забарвлення пояснюється наявністю в ньому органічної речовини - крохмалю.
Лаборант № 2
Проводимо наступний дослід. Щоб переконатися, що органічні речовини утворюються лише при сонячному світлі, проводимо наступний дослід.
Три доби кімнатна рослина стояла в темному місці, щоб вичерпалися запаси крохмалю в його листках, потім з обох боків закрили листок темною смужкою паперу. Виставили рослину на одну добу на світло, після чого зрізаємо листок, опускаємо в гарячий спирт, вимиваємо хлорофіл, промиваємо водою і поливаємо слабким розчином йоду. Забарвлюється в синій колір лише та частина листка, яка була освітлена сонячними променями, затемнена частина листка залишилась світлою.
Отже, можна зробити висновок: крохмаль утворюється лише під дією сонячного світла.
Вчитель. Автотрофи, це організми, які створюють власну їжу , використовуючи неорганічні речовини. Отже, всі зелені рослини – автотрофи, вони самі для себе утворюють поживні речовини.
Щоб впевнитися , як пересуваються органічні речовини по провідній
тканині рослини, проводимо наступний дослід.
Лаборант №3
Беремо дві склянки води. В одній розчиняємо одну ложку глюкози, в іншій одну ложку крохмалю. Глюкоза легко розчиниться і розчин в склянці залишиться прозорим.
У другій склянці рідина стане каламутною. А потім крохмаль осяде на дно, отже нерозчинний крохмаль не може пересуватися провідними тканинами рослин.
Робимо висновок, що по судинах рослини легко пересувається глюкоза, а в коренях і листках вона перетворюється на нерозчинний у воді крохмаль, який є поживною речовиною для автотрофів.
Вчитель: Записуємо сумарне рівняння реакції процесу фотосинтезу:
Процес фотосинтезу відбувається в дві фази- «темнову « і « світлову».
У ході світлової фази фотосинтезу, відбувається фотоліз води із виділенням кисню, й енергія світла запасається у вигляді енергонасичених сполук.
У ході темнової фази енергонасичені сполуки використовуються для синтезу цукрів, із яких потім із глюкози утворюється крохмаль.
За рік фотосинтезуючі організми утворюють понад 150млрд тон органічних речовин, а фотосинтез забезпечує надходження в атмосферу 200 млрд тон кисню, який живі організми використовують у процесі дихання.
Можна зробити висновок, планетарна роль фотосинтезу в тому, що на Землі підтримується рівновага в атмосфері між кількістю вуглекислого газу і кисню .
(У зошиті учні записують порівняльну таблицю)
Порівняльна таблиця
Дихання Фотосинтез
Тест
А) в лейкопластах;
Б) в хлоропластах;
В) в хромопластах;
2. Коли відбувається виділення кисню в навколишнє середовище?
А) в світлову фазу;
Б) в темнову фазу;
3.По судинах рослин легко пересувається:
А) крохмаль;
Б) глюкоза;
4.В який час доби відбувається фотосинтез?
А) вночі;
Б) вдень;
5.Які хімічні сполуки необхідні для фотосинтезу?
А) вуглекислий газ і вода;
Б) кисень і вода;
Y. Узагальнення знань і вмінь учнів
Бесіда
YI. Підсумки уроку
Виставлення оцінок учням за урок.
Домашнє завдання: опрацювати матеріал підручника на ст.84-87. Відповідати на запитання в кінці параграфа та виконати творчі завдання: