Фотосинтез як характерна особливість рослин

Про матеріал
Розробка уроку з розділу "Рослини" з використанням інтерактивних методів, пропонується провести дослідження процесу фотосинтезу, умов, необхідних для здійснення фотосинтезу, властивостей глюкози.
Перегляд файлу

Тема уроку:  Фотосинтез і планетарна роль

зелених рослин.

Мета уроку:

-  освітня:    ознайомити  учнів  із  процесом  фотосинтезу, його фази  та практично  показати  значення сонця , води та вуглекислого газу   для утворення  органічних речовин у зеленій частині рослини;

розвивальна:   розвивати вміння  знаходити причинно- наслідкові зв'язки  і  використовувати  отримані знання;

- вдосконалювати навички дослідницької роботи;

- формувати в учнів вміння  і навички  групової , колективної та  індивідуальної  роботи, опорними схемами та наочністю;

виховна:   виховувати розуміння  єдності всього живого та бережливе  ставлення до  життя на Землі.

Обладнання  й  матеріали: слайди презентації  із зображенням  процесу фотосинтезу, зображення фото синтезуючої тканини рослини,  предмети  для  проведення практичних досліджень.

Базові поняття і терміни  уроку:  фотосинтез, темнова фаза, світлова фаза, кисень,  вуглекислий  газ, хлоропласти,  хлорофіл, енергія сонця, планетарна роль.

 Тип уроку:  засвоєння нових знань

                                           Структура уроку

І.  Організаційний момент уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

IY. Вивчення нового матеріалу

  1. Відкриття  процесу  фотосинтезу  та його значення на Землі.
  2. Проведення  практичних  дослідів , пов’язаних із  утворенням  органічних  речовин   в  листках  рослин, в процесі  фотосинтезу.
  3. Значення світлової і темнової фаз.
  4. Планетарна роль процесу фотосинтезу.
  5. Письмова робота: порівняльна таблиця  процесів  дихання і фотосинтезу.   Тестове завдання.

         Y. Узагальнення, систематизація  й контроль знань і умінь учнів

YI. Підсумки уроку.

 VII. Домашнє завдання.

                                       Хід уроку

І. Організаційний момент уроку

   Отримання роздаткового матеріалу

ІІ.  Актуалізація опорних  знань

      Фронтальне опитування:

-  Назвіть вегетативні органи рослини.

 -  Яку функцію виконує  листя?

-  Завдяки яким сполукам відбувається газообмін у рослин?

- Чому листя має зелений колір?

- Яку функцію виконують фотосинтезуючі клітини? 

 

ІІІ.  Мотивація навчальної  діяльності

 Вчитель:

 Щоденне наше життя  не  можна уявити без рослин.  Вони необхідні для життєдіяльності організмів, тому що є продуктами харчування, квітковими рослинами, які   прикрашають   наші оселі,  вулиці,  міста, вони прекрасні і ароматні. І   сьогодні,  ми будемо  вивчати основну  і найважливішу  функція рослин на Землі - це  процес фотосинтезу,  так як   лише вони здатні утворювати на світлі органічні речовини із неорганічних і виділяти кисень, без якого неможливе життя на планеті Земля.

IY.  Вивчення нового матеріалу

Вчитель:  В  1771 році  англійський учений-хімік  Джозеф Прістлі , в результаті своїх дослідів виявив, що повітря ,  після  горіння  чи  дихання , стає  чистішим  в присутності зелених рослин.  А в 1778 році він довів, що при фотосинтезі рослини, при наявності води і світла,  поглинають вуглекислий газ і виділяють  в навколишнє середовище кисень.

               Схема процесу фотосинтезу в зелених рослинах

C:\Users\Пользователь\Desktop\урок 03.12.21\pasted image 0 - копия.png

Уже  доведено,  що фотосинтез відбувається  лише на світлі   завдяки пігменту хлорофілу, який входить до складу зелених пластид-хлоропластів.  Саме він надає рослині зеленого забарвлення.

 Листя рослини  можна порівняти з фабрикою, адже  в їх зеленій частині , за допомогою води, вуглекислого газу ,  енергії Сонця і  наявності пігменту хлорофілу, відбувається процес утворення органічних речовин, які  пересуваються по судинах до кореня, стебла і квітів .

Щоб довести правильність нашого визначення, проведемо практичні досліди. Прошу лаборантів зайняти свої місця.

Лаборант № 1.

Щоб переконатися в тому. Що в процесі фотосинтезу утворюються органічні речовини, проводимо наступний дослід.

Беремо  кімнатну рослину, яка стояла на сонці і в ній відбувалися всі процеси життєдіяльності: дихання, транспірація і фотосинтез.  Щоб переконатися в цьому, зрізаємо  один листок і вимиваємо з нього , гарячим спиртом,  пігмент  хлорофілу ( листок став безбарвним).

Промиваємо листок  водою і діємо на нього  слабким  розчином йоду.  Листок  став синього кольору. Таке забарвлення  пояснюється наявністю  в ньому органічної  речовини - крохмалю.

Лаборант № 2

Проводимо наступний дослід.  Щоб переконатися, що органічні речовини  утворюються лише  при  сонячному  світлі, проводимо наступний дослід.

Три доби кімнатна рослина  стояла  в темному  місці, щоб  вичерпалися запаси  крохмалю в його листках, потім з обох  боків закрили листок  темною  смужкою паперу. Виставили  рослину на  одну  добу  на світло, після чого зрізаємо  листок, опускаємо в гарячий  спирт, вимиваємо  хлорофіл, промиваємо  водою і  поливаємо  слабким  розчином йоду.  Забарвлюється в синій колір  лише та частина листка,  яка була  освітлена  сонячними променями, затемнена  частина листка  залишилась   світлою.

Отже, можна зробити  висновок: крохмаль  утворюється  лише  під дією  сонячного  світла.

Вчитель.     Автотрофи, це організми, які створюють  власну їжу , використовуючи неорганічні речовини. Отже, всі  зелені рослини – автотрофи,  вони самі для себе утворюють поживні речовини.

  Щоб  впевнитися , як пересуваються  органічні речовини по провідній 

тканині рослини,  проводимо  наступний  дослід.

Лаборант №3

Беремо дві склянки води. В одній розчиняємо  одну  ложку  глюкози, в іншій  одну ложку  крохмалю. Глюкоза  легко  розчиниться і розчин в склянці  залишиться прозорим.

У другій склянці  рідина  стане  каламутною. А  потім  крохмаль осяде на дно, отже  нерозчинний  крохмаль  не може  пересуватися  провідними тканинами   рослин.

Робимо висновок, що по судинах рослини  легко пересувається глюкоза, а в коренях і листках   вона перетворюється на нерозчинний у воді  крохмаль, який є поживною речовиною для автотрофів.

 

Вчитель:  Записуємо  сумарне рівняння  реакції процесу фотосинтезу:

 

C:\Users\Пользователь\Desktop\урок 03.12.21\image015_13.jpg

Процес  фотосинтезу  відбувається  в дві фази- «темнову « і « світлову». 

     У ході  світлової  фази  фотосинтезу, відбувається фотоліз води із виділенням кисню, й енергія світла запасається  у вигляді енергонасичених сполук.

У ході  темнової  фази  енергонасичені  сполуки  використовуються  для  синтезу  цукрів,  із  яких  потім  із глюкози  утворюється крохмаль.

За рік  фотосинтезуючі організми утворюють понад 150млрд тон  органічних речовин, а фотосинтез забезпечує  надходження  в атмосферу  200 млрд тон кисню, який живі організми  використовують у процесі  дихання.

Можна зробити висновок,  планетарна роль  фотосинтезу  в тому,  що  на  Землі  підтримується  рівновага    в  атмосфері  між  кількістю  вуглекислого  газу   і кисню .

  (У зошиті  учні  записують  порівняльну  таблицю)

 

                                             Порівняльна  таблиця 

        Дихання                                                                            Фотосинтез

  1. Поглинається кисень                                  1.Поглинається……………………
  2. Виділяється СО2                                           2. Виділяється……………………..
  3. Відбувається на світлі та у темряві           3.Відбувається……………………..
  4. Відбувається у всіх живих клітинах          4.Відбувається………………………
  5. Органічні речовини витрачаються            5. Органічні речовини…………..

 

 

 

 

                                                Тест

  1. Процес фотосинтезу відбувається:

А) в лейкопластах;

Б) в хлоропластах;

В) в хромопластах;

      2. Коли  відбувається виділення кисню в навколишнє середовище?

          А) в світлову  фазу;

          Б) в темнову фазу;

      3.По судинах рослин легко пересувається:

          А) крохмаль;

          Б) глюкоза;

      4.В який час доби відбувається фотосинтез?

          А) вночі;

          Б) вдень;

     5.Які хімічні сполуки необхідні для фотосинтезу?

             А) вуглекислий газ і вода;

             Б) кисень і вода;

 

Y. Узагальнення  знань  і вмінь учнів

Бесіда

  1. Навіщо рослинам потрібен фотосинтез?
  2. Які є дві фази фотосинтезу?
  3. Яке значення   має  фотосинтез  для  жителів планети Земля?

 

YI. Підсумки уроку

Виставлення оцінок  учням за урок.

           Домашнє  завдання:  опрацювати матеріал підручника на ст.84-87.   Відповідати  на запитання в кінці параграфа  та  виконати  творчі  завдання:

  • намалювати малюнки  по темі: Фотосинтез  та його планетарне  значення в природі;
  • скласти  оповідання, вірша  по  темі :    «Фотосинтез».

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
9 грудня 2021
Переглядів
19011
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку