Фрагмент уроку
Аналіз вірша С. Чернілевського «Забула внучка в баби черевички»
Мета уроку:
Удосконалення навичок аналізу ліричних творів учнів 6 класу:
Формування соціальної та громадянської компетентностей:
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів через реалізацію НЛ- 2 «Громадянська відповідальність» (Емоційно-ціннісне ставлення): осмислення ролі батьківського дому в житті людини, відповідальності за власну родину.
Ключові поняття:
Лірика – рід літератури, в якому світ зображується через переживання, почуття ліричного героя.
Ліричний герой – це образ, що виникає в уяві читача під враженням висловлених у творі почуттів, переживань, роздумів.
Віршовий розмір – ритмічна одиниця,покладена в основу певного віршованого твору, тобто «міра» вірша.
Стопа – поєднання наголошеного й одного або двох ненаголошених складів.
Хорей – це двоскладова стопа з наголосом на першому складі.
Ямб – це двоскладова стопа з наголосом на другому складі.
Перебіг основної частини уроку.
І. Привітання Емоційне налаштування.
(Записати відповідь на папірцях у вигляді пір’їн)
ІІ. Ідейно - художній аналіз ліричного твору.
Забула внучка в баби черевички…
Дитячим сміхом бризнувши в зело,
За повелінням вікової звички
Перекотилось літо за село.
І вийшли в небо зорі-жаровички,
І тихо бабка посеред села
Малесенькі дитячі черевички
У спорожнілу хату занесла.
Махнуло рученя на бензовозі —
І курява вляглась після коліс.
А бабка все стояла на дорозі,
Хустинкою торкаючись до сліз.
Лягла собі. І світло не світила.
Торкнулась черевичків перед сном —
І осінь їй тихенько опустила
Горіховий листок перед вікном.
4. Визначення ідейно - тематичного змісту поезії. (Фронтальна бесіда)
Тема: зображення суму бабусі за внучкою, яка, від’їжджаючи, забула свої черевички.
Ідея: уславлення любові, щирості, доброти бабусі до своєї внучки.
Літературний рід: лірика.
5. Визначення тропів.(Робота в групах).
І група. Знайти і записати епітети.
ІІ група. Знайти і записати метафори.
6. Теорія літератури.(Розповідь вчителя).
Хорей — двоскладовий віршований розмір з наголосом на першому складі.
Ямб — двоскладовий віршований розмір з наголосом на другому складі.
7. Визначення віршового розміру. (Фронтально біля дошки).
Визначити віршовий розмір.
(ямб)
ІІІ. Рефлексія (Робота в парах. Метод «Зшиток»).