Розробка уроку містить матеріал для розвитку монологічного мовлення учнів 5 класу за підручником А.Несвіт.
Тема уроку: «Nature and weather».
Метод: опис картини за допомогою мовленнєвих зразків.
Фрагмент уроку з навчання монологічного мовлення для 5 класу
(опис картини з теми: «Nature and weather»)
Етапи |
Хід уроку |
Етап: підготовка до діалогічного мовлення Мета: змотивувати до навчальної діяльності Прийом: вступне слово вчителя
|
Good afternoon, my dear friends! Today we have a very interesting lesson on which we will learn how to describe pictures. I believe, everyone can say that it’s easy to do, but it is not so. Our lesson I want to start with proverb «There’s no bad weather, there are bad clothes». Children, how do you think what is it about? Lets try to translate it? Maybe, someone guessed which is the theme of our lesson? – Yes, you are right. It’s about seasons, nature and weather. |
Етап: підготовка до сприймання тексту Мета: зняти лексичні труднощі Прийом: бесіда, імітація нових ЛО, пояснення, семантизація нової лексики
|
Now, children, let's learn some difficult words which we will find in the text. Look at the blackboard. First listen and repeat after me: Aivazovsky Айвазовський, depict /dɪˈpɪkt/ малювати, зображати, uncovered /ʌnˈkʌvəd/ непокритий, painter /ˈpeɪntə/ художник, draw /drɔ/ змальовувати, assume /əˈsjuːm/ допускати, skilful /ˈskɪlfə/ майстерний, landscape /ˈlan(d)skeɪp/ пейзаж, shade /ʃeɪd/ відтінок, tone /təʊn/ тон, відтінок, deep blue /diːp bluː/ темно – синій. So, repeat after me once more: Aivazovsky depicts a winter nature, uncovered with snow, painter didn't draw them, skilful using, winter landscape, deep blue shades and tones. Well done. |
Етап: слухання зразка-монологу Мета: продемонструвати учням як необхідно складати монолог Прийом: розповідь |
Now, I want to read you the description of I. Aivazovsky`s picture about winter nature. Here is the picture. So, look at it and listen to me attentively. “I.Aivazovsky depicts a winter nature. This is a real tale. In the center of the picture is the road. It is practically uncovered with snow. Maybe it is early winter. There are the trees on the sides of the road. They have already covered with snow. Also on the way are going two people. A painter didn't draw them in detail. We can only assume these are the figures of a man and a woman. With skilful using of colors Aivazovsky depicts the beauty of winter. But the winter landscape needs not only white color. The painter used also the shades of white, grey, blue, pink and even black. I.Aivazovsky depicts the sky in blue, deep blue and pink tones.” |
Етап: контроль розуміння почутого Мета: перевірити знання й розуміння учнями отриманої інформації Прийом: бесіда |
Answer the questions: 1) Who is the painter of the picture? 2) What is the nature depicted in the picture? 3) What is depicted in the picture? What can you say about its background? 4) What can we say about using of colours by the painter? 5) What name can you give to this picture? |
Етап: тренування Мета: пояснити правильнее використання допоміжних слів і фраз Прийом: бесіда, пояснення
|
Now, kids, I want you to try to describe this picture yourself. But first of all look at the blackboard. There are some useful phrases and expression which can help you. Let’s read them together. If you need help, ask, do not be shy. |
Етап: контрольний Мета: навчити складати монологічні висловлювання Прийом: говоріння
|
So, let’s start. Ann, try to describe this picture using new expressions and phrases. Thank you, for your work. Your homework for next lesson - to choose one picture about one of the seasons and describe it in writing. |
Useful Phrases and Expressions
It is… On the picture is/are depicted… In the middle In the centre A painting At the top A drawing At the bottom On the left side On the right side In the background In the foreground In the top left-hand corner In the top right-hand corner In the bottom left-hand corner In the bottom right-hand corner landscape painting The photo/picture shows … It’s a black-and-white/coloured photo In the foreground you can see … In the background there is … In the middle/centre there are … At the top there is … At the bottom there is … On the left/right there are … Behind/In front of … you can see … Between… there is… It seems as if … Maybe… I think… …might be a symbol of… The atmosphere is peaceful/depressing… I (don’t) like the picture because… It makes me think of… In the picture I can see… There’s / There are… There isn’t a … / There aren’t any… primary colours
cool colours
restful colours
I like… |
Это… На картине изображено… В середине В центре Картина Наверху Рисунок Внизу На левой стороне На правой стороне На заднем плане На переднем плане В левом верхнем углу В правом верхнем углу В нижнем левом углу В нижнем правом углу
пейзажная живопись
На фотографии/картинке изображено…
Это черно-белое/цветное фото
На переднем плане можно увидеть…
На фоне находится…
В центре располагается…
В верхней части находится…
В нижней части находится…
Слева/справа расположено…
Позади/перед … вы можете увидеть …
Между… находится …
Кажется, как будто …
Может быть, …
Я думаю, …
… может быть символом …
Атмосфера умиротворяющая/удручающая…
Мне (не) нравится изображение, потому что…
Оно наводит меня на мысли о… На фотографии я вижу … Здесь находится … Здесь нет… основные цвета холодне цвета спокойные цвета Мне нравится…
|
Aivazovsky Айвазовський,
to depict /dɪˈpɪkt/ малювати, зображати,
uncovered /ʌnˈkʌvəd/ непокритий,
a painter /ˈpeɪntə/ художник,
to draw /drɔ/ змальовувати,
to assume /əˈsjuːm/ допускати,
skilful /ˈskɪlfə/ майстерний,
a landscape /ˈlan(d)skeɪp/ пейзаж,
a shade /ʃeɪd/ відтінок,
a tone /təʊn/ тон, відтінок,
a deep blue /diːp bluː/ темно – синій