Полтавський обласний інститут післядипломної освіти
Ім .М.В.Остроградського
Авторська розробка
на тему : Фрагменти уроків Математики та» Я досліджую світ» з
використанням стратегії « Сторітеллінгу»
Виконала:
Шишацька Тетяна Григорівна
вчитель початкових класів
Придніпрянської загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів
Кобеляцького району
Полтава
2019
Технологія «Сторітеллінг» є ефективним методичним прийомом для форму-вання критичного мислення молодших школярів . Це спосіб подачі інформації у вигляді цікавих історій. Чому ж до сторітеллінгу така увага? Сьогодні все більше спілкування відбувається у віртуальному середовищі. Реальне спілкування стає предметом розкоші, таким собі мистецтвом,якому треба знову навчати дітей. Сторітеллінг можна використовувати на уроках в початкових класах. Діти люблять слухати історії більше чим описи чи визначення, тому що вони легше сприймаються(задіяна не лише раціональна сторона сприйняття інформації,а й образна).
Мета: вивчити та з ′ясувати на різних етапах уроку ,та на уроках різних типів вплив стратегії «Сторітеллінгу» на емоційну, мотиваційну, когнітивну сферу слухача;встановити,як уміння розповідати історії активізує учнівську увагу на уроці та є ефективним інструментом донесенням інформації до учнів . Завдання:розробити фрагменти уроків з використання стратегії «сторітеллін-гу» на уроках «Математики» та «Я досліджую світ».
Фрагменти уроків з використанням стратегії» Сторітеллінгу».
Математика.
Тема: Закріплення назви компонентів та результату дій додавання та віднімання.
Мета: Закріпити знання учнів про арифметичні дії додавання і віднімання,вчити розв ′язувати задачі;
розвивати мислення,уяву, спостережливість; виховувати пізнавальний інтерес до вивчення математики.
V . Закріплення вивченого матеріалу.
1.Гра»Покажи компоненти віднімання з Лего.»
Червоний-зменшуване , жовтий - від′ємник ,зелений- різниця.
2.Складання історії »Дві різні країни»
(скласти історію потрібно за малюнком та питаннями)
На планеті «Математика» було дві країни. Одна »Додавання « інша » Відніма-ння». В обох країнах були свої будинки, де жили числа. Ці дві країни ніби і схожі та якщо по них по подорожувати, можна зрозуміти, що вони зовсім різні. Давайте відправимось в подорож. Спочатку заглянемо в країну »Додавання» де живуть компоненти дії додавання . Опинившись на одній з вулиць, ми бачимо,як в одному будинку живе і працює число 2, а по сусідству
живе число 8 .У обох чисел є грядки, обоє вирощують моркву .У числа 2 виро-сло 2 морквини, а у числа 8 виросло 8 морквинок. В країні »Додавання» всі числа живуть дружно, то і наші сусіди один з одним добре ладили. Вони взя-ли і склали разом свої врожаї( 8+2) і вийшло у них 10 морквин. Через те що країна була дуже дружна, всіх жителів звали однаково -« доданок», а результат спільної роботи назвали» сумою».
Зовсім по другому спілкувалися один з одним жителі-числа в країні «Віднімання» . Вони поділилися на дві групи: працьовиті та ледарі- жаднюги. В цій країні теж жили по сусідству числа 2 і 8. Вісімка була працьовита і виростила великий урожай із 8 морквинок. До неї прийшов її сусід ледащо-жаднюга число 2, котрий забрав частину врожаю 2 морквини. Числа, у яких весь час забирали частину врожаю почали називати» зменшуване» тому що їх урожай весь час зменшувався. «Від′ємником» називали тих ,хто забирав частину врожаю в інших,а «різницею « назвали те що залишилося у зменшуваного.
Тема:Число і цифра 0. Послідовність чисел від 0 до10.Написання цифри 0.
Мета: на основі практичних дій з предметами розкрити утворення числа 0,ознайомити з властивостями додавання і віднімання 0 , віднімання різних чисел,навчити писати цифру 0;
удосконалювати навички усної лічби;розвивати критичне мислення,увагу, уяву;виховувати бажання дізнаватися нове про відомі речі.
Обладнання: предметні малюнки;картки для парної роботи,групової роботи,цифрові набори.
III Вивчення нового матеріалу.
Діти, а як ви гадаєте, чому саме Смішарики вирішили нам допомогти нам вивчити число 0?
-Отже, Бараш нам пропонує послухати історію про «Пригоди Нулика»
У Країні Цифроляндії жили –не тужили цифри: 1,2,3,4,5,6,7,8,9 і 0.Жили і не тужили , тому що дружили . Щодня виходили на майданчик і весело гралися в «додаванки» або « відніманки ». Ось так:дві цифрочки ставали поруч, між ними став знак Плюс( або Мінус), а потім вибігала і ставала за ними ще одна цифрочка Сума чи Різниця.
Але одного разу в гру вступив Нулик. 3+0=3 6-0=6 5+0=5 9-0=9
З якою б цифрочкою він не починав грати, їй самій доводилося закінчувати гру. Це було не дуже цікаво і цифри сердито казали:
-Це ти винен Нулику! Тебе скільки не додавай,а Сума така ж, як і перша цифрочка! Це неподобство! З тобою гратися не цікаво! Йди від нас геть!
Так! –кричали всі цифри. Віднімати тебе не цікаво, бо Різниця така ж,як і Зменшуване! Йди геть, не заважай нам гратися! Засмутився Нулик і пішов . Йде й думає: Який же я невдаха! Я – ніщо, я – порожнє місце! Нічого не значу! Я нікому не потрібний. Якби я зовсім зник, ніхто б і не помітив. Аж чує,
що на дереві хтось розмовляє. То була Сорока. Вона десь дістала два смачненькі бублички і частувала ними своїх синочків.
Це тобі, розумний син!
Це тобі, слухняний син!
Третій сину, розбишако,
Ледацюго, забіяко!
Ти одержиш нулика
Дірочку від бублика!
Ось, схлипнув Нулик, я і є дірочка від бублика! Порожнє місце! Та й гірко заплакав.
А тим часом цифри продовжували веселитися,грати в «доданки». 7+3=
Коли доданки стали Сімка та Трійка, цифри раптом притихли,бо зрозуміли, що суми їм не виставити. Одиниця вийшла на майданчик, розгублено роззи-ралась на всі боки.
Де ж Нулик? Я без нього - тільки одиничка, а треба ж десять… І тут нарешті всі зрозуміли, що без Нулика ніяк. Ні 10,ні 20, ні 30.Він дуже потрібний. Всі цифри кинулись шукати Нулика. Вони вибачилися перед Нуликом, і тепер дружно живуть.Та інколи жартома називають Нулика «дірочкою від бублика». Нулик не ображається. Бо й справді НУЛЬ додали чи відняли,а числа ті, які й були.(Розглядають натуральний ряд чисел та з′ясовують місце 0 в натуральному ряду.
Я досліджую світ
Тема: Чи можливе на Землі життя без Сонця?
Мета: розвивати знання дітей про Сонце, дослідити значення Сонця для життя на Землі, вчити узагальнювати набуті знання та використовувати їх у повсякденному житті,висловлювати свою думку,розвивати фантазію, уяву,
виховувати шанобливе ставлення до навколишнього світу.
III Закріплення вивченого.
1. Давайте зараз перетворимося з вами на пташок, які випадково почули суперечку між Сонечком, Повітрям, Водою ,Землею про те хто з них найголовніший.
Та створимо цікаву історію за допомогою картки-запитань.
1 . Де,коли і як зустрілися Сонце, Повітря,Вода, Земля?
2. Що сказало Сонечко?
3. Що відповіло Повітря?
4 .Чи змовчала Вода?
5. Що подумала Земля?
6. Хто ж припинив суперечку і чому?
7. Якого висновку дійшли герої?
(Склавши розповідь ,діти показують міні- виставу.)
Тема:Якою буває вода в природі? Як вона мандрує?
Мета:формувати здатність до пошуку та засвоєння нових знань,сприяти усвідомленню ролі навколишнього середовища для життя і здоров ′я людини,збагачувати активний словниковий запас,виховувати дбайливе ставлення до природи .
III Робота над темою уроку.
1. Перегляд мультфільму.
Заспіваймо пісню Капітошки.(Діти отримують по краплинці)
2.Слухання розповіді про подорож Капітошки та перегляд малюнків.
Високо в небі пропливала хмаринка. Сиділи на ній друзі - краплинки і з цікавістю поглядали на землю. А найсміливіший і найцікавіший Капітошка,зіскочив із хмаринки. Пішов дощик ,і Капітошка опинився на землі.
Потім він попав до підземного струмочка. Та ось струмочок вирвався з-під землі і побіг далі до річки. Злився потічок із річковою водою .І помандрував Капітошка з рікою до моря. Нарешті море! Капітошку підхопили теплі морські хвилі. Сонечко простягнуло краплинці свій чарівний промінець і запитало:»Хочеш ,я оберну тебе на пару,і ти знову повернешся до своїх друзів на небо?» Капітошка зрадів і легко піднявся в небо. Там він знову зустрів своїх друзів. Тисячі маленьких краплинок зібрались у велику білу хмарину. Ось такий шлях пройшов Капітошка, а називається він - кругообіг води в природі.
ВИСНОВОК
У нашому сучасному світі з його стрімким темпом життя стратегія «сторітеллінгу «дає змогу нагадати дітям про могутність слова,про важливість уміння слухати та про те, що спілкування між людьми-це мистецтво . Дає можливість збагатити духовний світ дитини та стимулює уяву. Стратегія «Сторітеллінгу» має велике значення для пожвавлення атмосфери в класі,створення невимушеної атмосфери;для встановлення контакту між учителем та учнями,для привернення уваги та утримання її. Цікаві та правильно побудовані історії стають сильним інструментом оптимізації навчання.
Список використаних джерел:
1.Метод Storytеlling : як зацікавити дітей,розповідаючи історії (Електронний ресурс) –Режим доступу:https : ⁄⁄naurok.com.ua⁄
2.Нова українська школа: Порадник для вчителя⁄Під заг. ред..Бібік Н.М.-К:
ТОВ»Видавничий дім «Плеяди».2017.-206с.
3. 7способів застосувати сторітеллінг на уроках(Електронний ресурс)-Режим доступу:https ⁄⁄ osvitoria.media⁄