Фрагменти уроків з використання стратегій "Фішбоун", "Сенкан" та "Методика взаємних запитань"

Про матеріал
Авторська розробка на тему "Фрагменти уроків з використанням стратегій "Фішбоун, "Сенкан" та "Методика взаємних запитань".
Перегляд файлу

1

 

Комунальний заклад «Запорізький обласний інститут

післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради

Кафедра початкової освіти

 

 

 

Авторська розробка

на тему «Фрагменти уроків з використанням стратегій

«Фішбоун», «Сенкан»,

«Методика взаємних запитань»

 

                                                                 Виконала:

                                                                                         Дубровіна Ірина Сергіївна

                                                                                           вчитель початкових класів

                                                                                           Миколай-Пільського  НВК                                                                                

                                                                                Запорізького району

                                                                              Запорізької області

                                                                  Група №49

 

 

Запоріжжя

2019


ВСТУП

Розвиток критичного мислення – це одна із інноваційних освітніх технологій, яка наразі є модним трендом в освіті та найрезультативнішим методом навчання. Ця технологія готує дітей нового покоління до життя в сучасному світі. Вони вміють спілкуватися, міркувати, слухати та чути інших. Коли вчитель впроваджує цю технологію в навчання, то учні застосовують знання набагато краще, адже інтерактивні методики розраховані на творчий процес пізнання навколишнього світу, вчать дітей критично мислити, виховують особистість, яка зуміє правильно обрати свій життєвий шлях, відповідно до своїх можливостей.

Стратегії  «Фішбоун», «Сенкан» та «Методика взаємних запитань» - це одні із цікавих та ефективних прийомів розвитку критичного мислення. Мета цих технологій – розвивати творчий потенціал дітей, вчити взаємодіяти в суспільстві, формувати вміння приймати самостійні рішення, вчити працювати з інформацією та аналізувати різні явища.

Тема: «Фрагменти уроків з використанням стратегій «Фішбоун», «Сенкан», «Методика взаємних запитань».

Мета: 

  • Використати методики, що належать до тенології розвитку критичного мислення;
  • Сприяти розвитку творчих здібностей учнів;
  • Спонукати школярів до творчої діяльності;
  • Створити необхідні умови для засвоєння ними матеріалу;
  • Вчити взаємодії у суспільстві.


Фрагмент уроку з використанням стратегії «Фішбоун»

Урок природознавста (3 клас)

Використання стратегії «Фішбоун» дає можливість:

  • розвивати критичне мислення;
  • організувати роботу учнів індивідуально, в парах та групах;
  • встановлювати  причинно-наслідковий зв’язок.

 «Фішбоун» дозволяє розкласти ціле на окремі складові та детально їх розглянути.

Метод «Фішбоун» можна використовувати як окремо для проведення аналізу певної ситуації, так і зробити його стратегією цілого уроку.

Схема включає в себе чотири основні блоки, представлені у вигляді голови, кісток та хвоста риби:

  • голова – тема, питання або проблема, які треба проаналізувати;
  • верхні кістки – основні поняття теми та причини виникнення проблеми;
  • нижні кістки – факти, що є підтвердженням певних причин чи понять, вказаних у схемі;
  • хвіст – відповідь на поставлене питання, висновок.

Тема: Органи чуття. Гігієна органів чуття.

Мета: формувати уявлення про органи чуття та їх значення для життєдіяльності організму людини; розвивати вміння зіставляти та аналізувати інформацію; виховувати бережливе ставлення до свого організму.

Вправа «Органи чуття людини. Чи треба їх берегти?»

Ми сьогодні говорили з вами про органи чуття людини і для того, щоб закріпити наші знання з даної теми, я пропоную вам виконати таку вправу: розгляньте дану схему (додаток 1) і дайте відповідь на запитання -  Чи треба берегти органи чуття людини?

Основні поняття: очі, вуха, ніс, язик, шкіра.

Факти: погіршення або втрата зору; погіршення слуху; погіршення гостроти нюху; втрата смаку; зниження захисту від небезпек зовнішнього світу.

Висновок: треба берегти та доглядати  органи чуття.

Фрагмент уроку  із використанням стратегії «Сенкан»

Урок природознавства (3 клас)

Сенкан – це невеликий вірш, що складається лише з п’яти рядків, без чіткої

рими:

1 – й рядок – 1 слово (іменник) – тема.

2 – й рядок -  2 слова (прикметник) – опис.

3 – й рядок – 3 слова (дієслово) – опис теми через дію.

4 – й рядок – фраза із 4 слів – висловлення ставлення до теми.

5 – й рядок - 1 слово – перефразування сутності (синонім або асоціація до

теми, узагальнення, підсумок).

Така форма роботи дає можливість перевірити як учні запам’ятали основні поняття теми, розвиває вміння узагальнювати вивчений матеріал.

Тема: Повітря, його склад та властивості.

Мета: розширювати та поглибити уявлення учнів про повітря та його склад; за допомогою дослідів ознайомитись із властивостями повітря; розвивати вміння використовувати отримані знання на практиці; виховувати самостійність, відповідальне ставлення до природи.

Учні працюють у парах.

- На закінчення нашого уроку, я пропоную вам скласти сенкан, темою якого стане повітря.

Повітря.

Чисте, прозоре.

Наповнює, виє, освіжає .

Людям  дуже потрібне воно.

Кисень.

  • Отже, Ви молодці, дуже добре запам’ятали все про повітря, тому змогли швидко і без перешкод виконати завдання і тим самим закріпити свої знання з цієї теми.

 

Фрагмент уроку  з використанням «Методики взаємних запитань»

Урок літературного читання (3 клас)

          Методика взаємних запитань використовується при читанні тексту. Учні  читають текст, зупиняючись після кожного абзацу, та по черзі ставлять запитання один одному або вчителю.

Завдання стратегії: вчити вдумливо читати, самостійно керувати процесом читання та обговорення прочитаного, розвивати вміння формулювати різнорівневі  запитання, стимулювати мислення.

Тема: Спокій. Вадим Скомаровський «Після грози».

Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання; сприяти розумінню учнями змісту твору; розвивати зв’язне мовлення та творчу уяву; виховувати любов до поетичного слова.

Модель «Учитель - учні»

- Учні читають 1 строфу вірша самостійно ( пошепки, мовчки).

- Закривають підручники та відповідають на запитання вчителя.

Орієнтовні питання вчителя:

Про яке природнє явище говорить автор?

Що трапилося з листям після грози?

Що говориться про суничну грядку?

Як поводяться бджоли?

Потім учні читають 2 строфу і формують питання до вчителя.

Орієнтовні питання учнів:

Де звелась веселка?

Як автор говорить про грім?

З чим автор порівняв грім?

 

Висновки

Застосування технології розвитку критичного мислення на уроках у початкових класах створює додаткову мотивацію до навчання та пізнання. Допомагає  дітям легше засвоїти матеріал, тому що це їм цікаво. Системне формування творчих та пізнавальних здібностей учнів з використанням технології розвитку критичного мислення призводить до того, що всі учні навчаються самостійно вчитися, критично мислити, використовувати набуті знання у повсякденному  житті. 


Список використаних джерел

1)Інтернет-джерела

  1. Літературне читання: укр.мова для загальноосвіт.навч.закл. з навчанням укр. мовою: підруч. для 3-го кл. загальноосвіт. навч. закл.: Віра Науменко – К.: Генеза, 2014. – 176 с.: іл. (с. 108)
  2. Природознавство: підручн. для 3-го класу загальноосвіт. навч. закл./Т.Г.Гільберг,Т.В.Сак – К: Генеза, 2014.-176с. (с.29-31, с.159-161)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

 

 

 

 

docx
Додано
6 грудня 2019
Переглядів
1471
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку