Відкритий Урок "Карпати"

Про матеріал
продовжувати формувати уявлення про природу України, поняття гори; сформувати поняття Карпатські гори; продовжувати формувати навички роботи з картами, схемами, підручником; розвивати пізнавальний інтерес, спостережливість, творчі навички; виховувати любов і дбайливе ставлення до природи, патріотичні та естетичні почуття, ознайомити учнів із видами рослин і тварин, які занесені до Червоної книги України, ознайомити з заповідниками зони Карпатських гір. Формувати вміння використовувати малюнки, карту України, енциклопедичні знання.
Перегляд файлу

Мета: продовжувати формувати уявлення про природу України, поняття гори; сформувати поняття Карпатські гори; продовжувати формувати навички роботи з картами, схемами, підручником; розвивати пізнавальний інтерес, спостережливість, творчі навички; виховувати любов і дбайливе ставлення до природи, патріотичні та естетичні почуття, ознайомити учнів із видами рослин і тварин, які занесені до Червоної книги України, ознайомити з заповідниками зони Карпатських гір. Формувати вміння використовувати малюнки, карту України, енциклопедичні знання.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: фізична карта України, атласи, контурні карти, малюнки рослин і тварин, етимологічний словник у легендах і переказах, таблиця «Карпатські гори», презентація «Карпатські гори», глобус, ілюстрації з краєвидами Карпат, кросворд «Карпати», ребус «Зима», Червона книга України, мультимедійна дошка, індивідуальні картки, схематичний малюнок гори, книга «Карпати» створена учнями.

Де синії гори, де гори Карпати,
Туман в полонинах пливе...
Карпати, Карпати, зелені Карпати
Навік полонили мене.

 

Хід уроку

І. Організація класу.

 

  1. Привітання

K:\UROK_KARPATY\IMG_1768.JPGВчитель:  Встаньте, діти, всі рівненько,

                  Посміхніться всі гарненько.

Посміхніться ви до мене,

Посміхніться і до себе.

Привітайтеся! 

 

Діти:         Добрий день, ми Вам сказали,

Добрий день, сказали Ви,

І від цього засіяло сонечко тепла і доброти

Вчитель: Сонечко освітлює нашу планету, нашу Землю.

 

  1. Читання епіграфа уроку (рухаючись за стрілкою, учні читають речення).

Щоб                       треба                        попрацювати

 

 

 

                         мати,                            успіх                             добре

(Щоб успіх мати, треба добре попрацювати)

ІІ. Підсумок фенологічних спостережень.

Вчитель:

- Розпочинаючи день, кожна людина хоче знати, якою буде погода. Ось і ми зараз послухаємо прогноз нашого синоптика на сьогоднішній день і на даний урок. Але спочатку давайте розгадаємо ребус, який допоможе синоптику розповісти про погоду.

C:\Users\Администратор\Рабочий стол\r_zima_zima.jpg

(Зима)

Синоптик                             

K:\UROK_KARPATY\IMG_1770.JPGЦей місяць року — січень. Як тільки його не називають: і «сніжень», і «сніговик», і «льодовик»,  і «тріскун», і «січко». А ще його величають царем морозів, володарем і серцем зими, бо він найхолодніший місяць. У січні не тільки сніг січе, а ще й мороз вогнем пече. Товщає лід на річках, ростуть сніжні кучугури.
У січні — мороз і сонце. Мерехтять, немов алмазний пил, сніжинки. Гілочки дерев убираються в «морозяні квіти» — пухнастий іній. Берізки стоять, немов вирізьблені з найчистішого кришталю. Сонце взимку знаходиться низько, ночі – довгі, а дні – короткі.

- Бажаю, щоб на сьогоднішньому уроці всім було тільки сонячно, затишно і цікаво.

(Синоптик дарує класу малюнок веселого сонечка.)

Вчитель: Дякую за втішний прогноз.

ІІІ Актуалізація опорних знань

1. Розгадування кросворда.

C:\Users\Администратор\Рабочий стол\Відкритий урок\IMG_20150127_093211.jpg

Вчитель: Тему нашого уроку допоможе  розкрити даний  кросворд.

 

Запитання до кросворда.

1. Які гори впливають на погоду на півдні України.(Кримські.)

2. Ділянка земної поверхні, високо піднятої над рівниною. (Гора.)

3. Невеликі підвищення на рівнинах. (Горби.)

4. Нижня частина гори. (Підніжжя.)

5. Верхня частина гори. (Вершина.)

6. Місця відпочинку, яких багато на території України. (Курорти.)

  1. Великі заглиблення з крутими схилами. (Яри)

(Відповідь: Карпати)

ІV.Оголошення теми уроку.

Вчитель:

- Сьогодні на уроці ми заочно помандруємо в найбільші гори України – Українські Карпати. Мандрувати будемо 3 туристичними маршрутами.

І група (Мандрівники) – розповість про розташування Карпат,  погоду в них у різні пори року та покаже річки.

ІІ група (Біологи) – розповість про рослинний світ Карпат.

ІІІ група (Зоологи) – розповість про тваринний світ.

Знайомимося з маршрутом подорожі.

Маршрутний лист. (Таблиця на дошці)

І. Природна зона Карпати, погода в різні пори року.

II. Рослинний світ Карпат.                               

ІІІ. Тваринний світ Карпат.

ІV. Червона книга України

  • І так наша подорож розпочалась, із піснею групи відправляємо у мандрівку.

(Звучить пісня «Прокидайтеся, Карпати») C:\Users\Администратор\Рабочий стол\Відкритий урок\IMG_20150127_093527.jpg

V. Засвоєння нових знань, умінь і навичок.

1. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель:

– Перед нами фізична карта України. На ній назви численних міст, річок, височин.   Все   це    наш  рідний   край,   що  зветься   Україною.   Краса  нашої батьківщини давала і дає натхнення поетам, композиторам, художникам, які оспівували її у своїх творах, зображали на  полотнах. Куди б не поїхали ми, скрізь приваблює і зачаровує нас природа своєю неповторною красою. Багато захоплених відгуків заслужила природа Українських Карпат. Як кожен дослідник, мандрівник, і спостерігач, ми все записуємо, фотографуємо  і оформляємо. Разом створили ось таку чудову книгу «Карпати».

C:\Users\Администратор\Рабочий стол\Відкритий урок\IMG_20150127_094236.jpg

Вчитель:

-З першої групи заслухаємо мандрівників (Вони розповідають по черзі). Першим попросимо картографа, спеціаліста з науки про географічні карти, ознайомити нас із географічним положенням Українських Карпат.

Картограф.

(«Картограф»  біля дошки на фізичній карті України показує знаходження  гір)

Що розповідає карта про гори Карпати?

      Гори Карпати – велика гірська система в центрально-східній частині Європи. (За однією з версій, назва „Карпати” походить від слова карпё, що в перекладі з албанської означає „камінь”). Розташована вона на території 8 держав і простяглася більш ніж на 1000км. Ці гори проходять  по західній  Україні і  називаються Українськими  Карпатами. Вони ще молоді, а за висотою – середні, утворені кількома гірськими хребтами. А між ними розкинулися мальовничі долини. Середня висота Карпат 1000 м, довжина гір 100 км, середня ширина – 100 км. Вчені стверджують, що Карпати в далекому минулому були морським дном. У горах зустрічаються рештки морських тварин: черепашок, морсь­ких лілій.

K:\UROK_KARPATY\IMG_1778.JPG

2.Історик 1. Історчна довідка (легенда) про походження назви гір Карпат.

Колись на нашій землі була величезна рівнина.  ЇЇ володарем був велетень на ім’я  Силун.  Жив він  у прекрасному палаці з білого мармуру. Служив у Силуна один хлопець - Карпо Дніпровський.  Батько помер, а мати жила бідно, і він хотів заробити для неї грошей.  Тяжко йому було дивитись, як Силун усе забирає, а народ голодує.

     Коли Карпові було двадцять років, він вирішив додому повертатися. Силун його не відпустив і не дав зароблених грошей, а почав бити. Ударив Карпа так, що аж яма зробилася, і сам опинився у тій ямі. Він хотів вибратися на поверхню, але земля закрилася. Довго бив Силун  ногами, руками, плечима, кулаками – нічого не допомогло. І все його багатство пішло в землю, а  від його ударів на рівній землі робилася гора за горою. Цим  горам, на честь Карпа, дали назву Карпати.

K:\UROK_KARPATY\IMG_1779.JPG

       

Історик 2. Говерла - найвища гора Карпат.

Угорський барон Янош Нодь вирішив першим побувати на найвищій горі Карпат і назвати її своїм ім’ям. Узяв він із собою двадцять слуг і вирушив у дорогу. Було це влітку. Діставшись підніжжя гори, сів перепочити.  Нарешті вирішив Нодь, що час вже підкорювати гору.

Нелегкий шлях видався: хащі густі, каміння колюче, повалені бурею товсті колоди. Знемагали люди, падали від утоми, лише барон не бачив і не відчував нічого, окрім бажання підкорити гору. Раптом закрили літнє сонце тяжкі чорні хмари, посипав густий сніг, піднявся вітер — почалася справжня буря. Кинулися люди, хто куди. За ніч випало дуже багато снігу. Ті, що повернулися, тільки одне сказали: «Говерло! Говерло!» У перекладі з угорської це означає «вершина вся в снігу». Відтоді й назвали гору Говерлою - сніжною горою. А вона і справді сніжна. Великі купи снігу можна щоліта побачити. Та і погода тут часто змінюється: сніг на Говерлі серед літа – не дивина.

  Вона є також  найвищою горою Українських Карпат, її висота 2061 метр над рівнем моря.

K:\UROK_KARPATY\IMG_1782.JPG

3.Практична робота з фізичною картою України і атласом.

Вчитель:

- Знайдіть в атласах на карті Карпатські гори, поясніть, як це легко зробити.(За кольором)

- Визначте, в якій частині України вони знаходяться.

-  Знайдіть найвищу вершину Карпат.

-  Позначте їх на контурній карті.

Вчитель:

-Дослідник 1 розповідає про клімат Карпат.

Дослідник1. Клімат Карпат теплий і вологий. Карпатські гори - це місце в Україні, де випадає найбільше опадів: дощів - навесні і влітку, снігу - взимку. Весною сніг довго лежить на вершинах гір, але з часом тане під променями сонця. Після дощів і танення снігу вода потоками збігає з гір у долини і часто спричиняє повені.

Вчитель:

  • Далі нашу подорож 1 туристична група продовжує по ріках Карпат.

VI.Дослідники річок Карпат.

          1.Дослідницька робота з фізичною картою.

1 дослідник. Карпати – це край казкової краси, місце в Україні, де найбільше річок. З гір тече безліч струмків і річок. Тут є близько 28 тисяч річок. У горах беруть початок такі великі річки як Дністер, Прут, Уж, Черемош, Тиса. Вони швидкоплинні, багатоводні, бурхливі, але неглибокі, утворюють багато водоспадів. Річки Карпат використовуються для водопостачання і  виробництва електроенергії.

   

1.Дослідницька робота з фізичною картою.

Вчитель:

- Показати в атласах і контурній карті річки Карпат, підписати їх назви.

2.Дослідник. Річка Черемош — священна вода Карпат.

Закарпатський   край зачаровує людей,  а річки Черемош і Прут несуть на своїх могутніх хвилях славу про Гуцульщину, її первісну неповторність, про високу національну свідомість горян.

  Карпати користуються заслуженою славою країни чарів і краси. Тут починають свій бистрий плин до Чорного моря дві могутні пінисті красуні-річки — Черемош і Прут.

Річка Черемош — священна вода Карпат.  Найкрасивіша гірська річка України.

Черемош – священна ріка гуцулів, що з’єднує їхній край зі всією Україною, а далі – зі світом. Адже його води впадають у Чорне море. Довжина ріки 80 км.

Гуцули називають Черемош вірним сином Карпат, який, народившись у горах, тут і живе поміж ними, і тут і помирає, впадаючи у Прут.

А народжується він від злиття двох річок – Чорного. і Білого Черемоша. Води Білого Черемоша, якщо на них дивитися знизу вверх за течією, і справді здаються білими, з чим і пов’язують походження назви річки.
Чорний Черемош, протікаючи повз гори, розмиває їх і збагачується кальцієм. Тому його вода набуває темного кольору.

Так барви гуцульського Черемоша багаті, як і барви довколишньої природи. Може бути синім, якщо в ньому, ніби в дзеркалі, відбивається небо. Він може сріблитись, виблискуючи на сонці. А може зеленіти кронами сосен і буків. Колір річки залежить від того, звідки за нею спостерігати, від настрою неба і пори року.

Черемош примхливий і несподіваний, як карпатське літо. То спокійно тече собі, то завертає крутими берегами, кам’яними порогами, дерев’яними мостами, то різко завертає своє зміїне тіл. 

Це дещо особливе. Ця ріка – сама душа Карпат.

K:\UROK_KARPATY\IMG_1785.JPG

3.Дослідник. Річка Тиса

Тиса – прикраса Закарпаття. Тече в межах України (Закарпатська область), Угорщини і Сербії, частково по кордону між Україною і Румунією, a також Словаччиною. ЇЇ довжина - 966 км (у межах України - 201 км). Води Тиси використовують для водопостачання та рибництва. Очевидно, що назва річки Тиса походить від назви дерева тис, що росте на її берегах у великих кількостях.

Легенда

В одному давньому мадярському переказі йдеться про річку Тиса.

Уже створено було цілий світ, уже височили гори, були долини,рівнини, річки, лише одна-однісінька Тиса колихалась біля ніг Творця. Наче батько рідну дитину любив її, бо була в неї лагідна і покірна вдача. Тому і лишав її біля себе, не хотів пускати в холодну долину, скелі, на сонячну рівнину, де пекуче сонце.

Почув журбу Божу Ангел Господній і сказав:

- Віддай, Володарю, мені журбу твою. Я візьму срібногривого коня, запряжу в золотий плужечок, виорю я рівний ярочок, нехай пливе спокійно та тихесенько по ньому. Скеля не рватиме, вітер не чіпатиме.

Погодився Всевишній.

Витяг Ангел золотий плуг, викований із сонячного проміння, з веселковими коліщатами, та й давай шукати коника срібногривого. А його Архангел Михаїл забрав у далеку дорогу. Подивився кругом Ангел і побачив недалеко осла, який тихесенько пасся в небесних травах шовкових. Та й подумав:

- Запряжу його, навіщо дарма чекати. Хай старий ослик послужить.

Та як задумав, так і зробив. Зорав золотим плужком делікатну, рівну борозну і звелів Тисі по ній текти. Вона й потекла. І так їй весело, що наче дівчинка за метеликом так біжить. То з хмарками поговорить, то з зірочками, то з лісами розмовляє, то з лугами. Славить Творця-батька разом з пташками. Так і вийшла на угорські рівненькі степи за плужком. Куди оком кинеш – безмежна рівнина, і сонце пече і палить.

А ослові набридло волочити плужок золотий, втомився неборак, зголоднів. Коли це побачив будяка (а осел дуже ласий до будяка, мабуть, не росте він на шовкових небесних травах). От і закрутився ослик з прямого шляху за будяками – то за одним, то за іншим. Волочиться, наче нечисть водить християнина підпилого.

Так і річка Тиса мала текти – то в один, то в інший бік, ні туди – ні сюди.

Відтоді і тече Тиса то круть, то верть. А дякувати треба ослу за його ласу вдачу.

       K:\UROK_KARPATY\IMG_1787.JPG

4.Дослідник озера Синевір – найбільшого в Карпатах за площею. Його ще називають «Морським Оком». Якщо подивитися на нього з висоти пташиного польоту, воно  нагадує райдужну оболочку ока, а острів схожий на зіницю. Озеро оточене ялинами, смереками і буками. Вода така чиста, що можна побачити дно. Повітря тут легке, наповнене ароматом хвої і дихається вільно і легко.  Середня глибина озера: 10-12 метрів.  На березі  є незамерзаюче джерело з цілющою водою.

C:\Users\Администратор\Рабочий стол\Відкритий урок\IMG_20150127_094347.jpg

5.Дослідницька робота з фізичною картою.

Вчитель:

  • Показати в атласах і контурній карті озеро Синевір, підписати його назву.  

         C:\Users\Администратор\Рабочий стол\Відкритий урок\IMG_20150127_094302.jpg

Вчитель (підсумок): І туристична група провела нас маршрутами Карпат.

 

C:\Users\Администратор\Рабочий стол\Відкритий урок\IMG_20150127_094440.jpgVII.Фізкультхвилинка

Ми мандруєм, ми мандруєм,

Україною крокуєм.

Ось побачили Карпати:

Як вершини нам дістатись?

Заглядаємо в озерця –

Не торкнутися нам дна!

Так ми довго, довго йшли,

Поки квіти не знайшли.

C:\Users\Администратор\Рабочий стол\Відкритий урок\IMG_20150127_094433.jpg

 

 

 

 

 

 

VIII. Представлення досліджень дітей на тему  «Рослинний світ Українських Карпат».

1.Практична робота.Розвязання проблемної ситуації.Робота з книгою.

Вчитель:

— Розгляньте схематичний малюнок гори, поданий у підручнику (с. 131).

— Прочитайте, як змінюється рослинність від її підніжжя до вершини?

— Поміркуйте, чому так відбувається.

(Розгляд схематичного малюнка гори на дошці).

2.Виступи ботаніків.

1-й ботанік. Ось ми підійшли до підніжжя Карпат. Ми бачимо, що гори вкриті рослинністю, тому Карпати називають лісистими. Тут ростуть понад 70 видів дерев і 110 видів чагарників.  Багато рідкісних рослин, а також тих, які зустрічаються лише в Карпатах. Тут тепло. Тому ростуть листяні ліси: дубові, дубово-грабові, букові ліси. K:\UROK_KARPATY\IMG_1790.JPG

Буковий ліс зовсім не схожий на дубовий, чи інші  ліси, де багато кущів і трав’янистих рослин. Внизу у цьому лісі нема ні кущів, ні трав’янистих рослин. Ґрунт вкритий товстим шаром опалого листя, тут панують сутінки. Бук -  це дерево заввишки 20-40 м, а товщина стовбура до 2,5 м. Вік бука – до 500 років. Це найбільш тіневитривале дерево. Здавна букові горішки використовували для харчування людей і відгодівлі тварин. Їх ядро смачне, їстівне, проте в сирому вигляді трохи отруйне. Тому їх треба підсмажувати. 

C:\Users\Администратор\Рабочий стол\Відкритий урок\IMG_20150127_094622.jpg

2-й ботанік: « Все вище й вище ми піднімаємося у гори. Дихати стає все важче, у когось із дітей нашої групи починає боліти голова, давить у вухах. Та через деякий час все минає. І ми починаємо дихати «на всі груди». 

Вище стало холодніше, з’являються хвойні дерева - ялиця і смерека. (Ялиця цікава тим, що великі її шишки ростуть догори, а не до низу). Із листяних дерев переважає бук. Ліс стає мішаним. У ньому ростуть кущі малини, бузини, ліщини, шипшини, ожини. На узліссі  багато трав’янистих і лікарських  рослин. Під деревами є гриби.

C:\Users\Администратор\Рабочий стол\Відкритий урок\IMG_20150127_095103.jpg

3-й ботанік:: Ми піднімаємось далі. Все потонуло в хмарах. То ось вони зникли, перед очима відкрився незабутній дивосвіт. Ми на вершині гори Говерли! .На вершинах Карпат найхолодніше, тому там ростуть чагарники (сосна гірська, ялівець), а ще вище розкинулись полонини (мальовничі гірські луки, вкриті квітуючими трав'янистими рослинами). Тут ростуть конюшина, звіробій, деревій, гадючник, лілія лісова. На альпійських полонинах трапляються вічнозелена осока, альпійський едельвейс, сон-трава, костриця лежача, альпійські дзвоники, мох та лишайники.

K:\UROK_KARPATY\IMG_1794.JPG

4-й ботанік: Легенда про юнака на ім’я Нарцис.

Долина Нарцисів – природний квітковий килим. Як стверджують вчені, в льодовиковий період сталися геологічні катаклізми, і з гір сповз великий  шмат землі разом із рослинами, які й стали знаменитістю цієї долини.. Саме в Карпатах ростуть унікальні дикі гірські нарциси, які не збереглися ніде більше у Європі.

Це квітка «самозакоханих» людей. Дуже граційна, біла з подвійним золотисто-жовтим та червоним бордюром, надзвичайно витончена голівка, що хитається на легенькому, мов очеретина, стеблі. Має приємний запах.

  У давньогрецьких міфах розпові­дається, що колись у річкового бога був красень-син Нарцис, який не бачив свого обличчя. Та був він гордим та байдужим. Одного разу він відчув спрагу. Прогулюючись поблизу озера, нахилився до води і побачив, мов у дзеркалі, своє відображення. Юнак був такий зачарований побаченим, що закохався у самого себе. Багато красунь шукали любові у серці Нарциса, але він кохав лише себе. За це боги покарали його і перетворили на квітку.

На місці його смерті виросла приваблива біла квітка. І назвали цю квітку Нарцис.

K:\UROK_KARPATY\IMG_1791.JPG

 

5-й ботанік: Зустрічається  у карпатських лісах і дуже цікаве дерево тис ягідний. Це найбільш  довговічне  і отруйне хвойне дерево. Воно виростає до 3-10 м., товщина стовбура від 120 см до 11 м в діаметрі. Вік може досягати 3 000 років, росте надзвичайно повільно. Червоний плід – їстівний, а сама насінина всередині плода отруйна для людей і багатьох тварин. Деревина тису надзвичайно важка, міцна і тверда, мов залізо, не гниє. Із неї в давнину робили цвяхи, навіть гарматні ядра. Тепер його деревину використовують у меблевій промисловості. Його масово вирубують заради цінної деревини. Охороняється у Карпатському заповіднику.

 

K:\UROK_KARPATY\IMG_1796.JPG

3.Вчитель (підсумок):

-ІІ група ознайомила нас із рослинним світом гір Карпат.  

Вчитель:

-Запишіть назви рослин, які ростуть в горах Карпатах.

(Індивідуальні картки лежать на партах, вчителю показати)

4.Перевірка:(прочитайте записане).

K:\UROK_KARPATY\IMG_1793.JPG

 

ІХ. Відпочинок.

(Дівчатка виконують український  танець )

 

K:\UROK_KARPATY\IMG_1814.JPG

Х. Мандрівку продовжує ІІІ група – зоологи.

Вчитель:

-Уважно слухайте, після повідомлень, запишете в таблицю.

1-й зоолог: У Карпатських горах водяться такі ж тварини, як і у природній зоні на рівнині. Це такі звірі: олені благородні і косулі, дикі кабани, зайці, лисиці, вовки, куниці, видри, борсуки, білки.

Але є тварини, які частіше зустрічаються тільки в Карпатах: бурий ведмідь, білка карпатська, рись, кіт лісовий, полівка снігова.

K:\UROK_KARPATY\IMG_1799.JPG C:\Users\Администратор\Рабочий стол\Рисунок2.jpg

 

2-й зоолог. Кіт лісовий зберігся лише в Карпатах. Відрізняється від свійського більшими розмірами (довжина близько 70 см, маса – до 6 кг), голова невелика. Вуха заокруглені, хвіст короткий, товстий, наче обрубаний. Слух і зір розвинуті чудово, а от нюх у кота досить слабкий.

Це нічна тварина: вдень відпочиває у затінку, а вночі полює на гризунів, не пропустить птаха, що гніздиться на землі. Його хутро використовується для виготовлення верхнього одягу. В нашій країні лісових котів залишилося дуже мало. Він занесений до Червоної книги.

K:\UROK_KARPATY\IMG_1800.JPG

У Карпатах нараховується 10 видів земноводних та 6 видів плазунів. Це: саламандра плямиста, тритон карпатський, полоз лісовий, ящірка живородна, жаба прудка і квакша.

3-й зоолог. Саламандра плямиста досить незграбна істота, завдовжки 25 см. за формою тіла нагадують ящірок. Проте, на відміну від ящірок, їх тіло голе, без будь-якої луски. Саламандри отруйні. Але вони не жалять як змії, а виділяють отруйну речовину шкіряними залозами. Водиться у вологому чи сосновому лісі. На Україні  зустрічається тільки у Карпатах.

C:\Users\Администратор\Рабочий стол\Відкритий урок\IMG_20150127_095648.jpg

1.Підсумок.

Вчитель:

-Діти, запишіть у таблицю, які тварина водяться  в Карпатах.

-Прочитайте записане.

(Індивідуальні картки лежать на партах, вчителю показати)

C:\Users\Администратор\Рабочий стол\Відкритий урок\IMG_20150127_101211.jpg

ХІ.Представлення досліджень дітей на тему „Пташиний  світ Українських Карпат”.

 

C:\Users\Администратор\Рабочий стол\Відкритий урок\IMG_20150127_095911.jpg4-й зоолог.

Важко було б уявити Карпати без пташиного співу. Різноманітний хор пернатих налічує 180 виконавців. Тут є багато співочих перелітних птахів: тетерук, рябчик, дятел, синиця чорна, синиця чубата.Але лише в Карпатах водяться такі птахи:  лелека чорний, орел, беркут, шишкар ялиновий, змієїд, оляпка.

C:\Users\Администратор\Рабочий стол\Рисунок1.pngАле  найбільше полонить серця людей пісня глухаря — мешканця  гір.

Глухаря називають «готур». Пісня його приглушена. Спочатку чути цокання, а потім скреготання. Співаючи він не звертає уваги на те, що робиться навколо,  мовби нічого не бачить і не чує, тому до нього можна підійти зовсім близько.

_MG_0630Оляпка (або водяний горобець) завжди селиться у Карпатах біля невеликих річок і струмків із чистою прозорою водою. Для свого гнізда вибирає важкодоступні місця біля річок. Живиться різними дрібними водяними тваринами, яких видобувають із води. Вона пірнає у воду, плаває за допомогою крил, ходить по дну і виловлює маленьку рибку, личинок. Під водою може знаходитись 20 секунд.

K:\UROK_KARPATY\IMG_1805.JPG

Вчитель:

-У ваших таблицях запишіть, які птахи заселяють Карпати.

-Прочитайте написане.

Підсумок. Мандрівник 

Карпати – туристичний край. Помилуватися красою мальовничих гір і підлікуватися цілющими мінеральними водами, відпочити на гірськолижних курортах приїздять і прилітають гості звідусіль.

Тут щорічно оздоровлюються десятки тисяч людей з усіх країн світу.

Моя сімя часто їздить на відпочинок до Українських Карпат. Нам там дуже подобається. Після відпочинку ми привозимо багато сувенірів. Ось деякі з них. (Виставка сувенірів)

C:\Users\Администратор\Pictures\OLYMPUS Master 2\2013\01\03\P1030456.JPG

Підсумок вчителя

(На карті України вчитель показує гори Карпати)

C:\Users\Администратор\Рабочий стол\Відкритий урок\IMG_20150127_094236.jpg

І. Природа – це я. І ви – це Природа.

В цілому світі під сонцем одним

Повинні ми жити у  згоді і берегти Природу.

Як?

(Відповіді дітей)

  • Не знищувати рослин, птахів, тварин.
  • Не засмічувати ріки.
  • Тварини і рослини, яких залишилось  мало, занесені до Червоної книги.

C:\Users\Администратор\Рабочий стол\Відкритий урок\IMG_20150127_101014.jpg

У Карпатській обл. створений Карпатський державний заповідник, в якому зосереджено понад 1400 природоохоронних об’єктів  - це найвищий показник по Україні. Там охороняються рослини і тварини занесені до Червоної книги.

ІІ. Презентація.Червоної книги. 

 (На її фоні прочитати вірші про Карпати)

 

 

Карпати


Софія Малильо

 


Розвиднілось. На горизонті – гори.
Карпати дивляться в небесну глибину.
Я чую в серці їхні голоси.
Вони мене в дитинстві чарували
і вабили кудись за сиві перевали
знадливими видіннями краси.

Стоять Карпати, буки і смереки
підносять в Космос чи не споконвік,
безсонні струмені холодних рік,
немов гінців, шлють у світи далекі.
А Час веде епохам строгий лік.
Живуть в Карпатах люди незбагненні,
закохані в їх чар і їх могуть.
Чим не манили б їх лани південні,
які б не обіцяли блага небуденні,
вони Карпатам вірність бережуть.
І де б карпатці в світі не блукали,
де б не шукали хліб чи ідеали,
до рідних гір вертаються назад.
Така над серцем магія природи,
так радісно – під рідним небозводом

буттям іти з людьми і Богом в лад.


K:\UROK_KARPATY\IMG_1816.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КАРПАТИ. . .


Зачарували вже Карпати...
І знов готуєшся в похід,
Ночами вже не можеш спати,
В думках проходиш річку вбрід.

І манять в даль стрункі ялини.
Яскраво щось горить в кущах...
Які ж там зарослі малини...
Ну, не повіриш... Просто жах.

Глянь! І ведмідь також ласує,
Смакує нею так дивак,..
Що нас, людей, уже не чує.
Ну, не насититься ніяк...

А на сосні працює дятел,
У ліс морзянкою направив код...
"Ну й азбука твоя, приятель," -
Горами лине стукіт-хоровод...

І все в горах таке незвичне...
І навіть небо інше, як в містах.
І відчуття нам ніби звичні...
Лунають піснею уже в устах.


 

ХІ.Домашнє завдання:

а) Для допитливих: дізнатися щось цікаве про природу Карпат.

б) Для наполегливих: опрацювати статтю підручника с. 131-134 і відповідати на питання.

в) Для самих розумних: знайти цікаві матеріали з додаткової літератури та мережі інтернет про мінеральні води Карпатських гір, корисні копалини.

C:\Users\Администратор\Рабочий стол\Відкритий урок\IMG_20150127_101549.jpg

 

- А тепер подумаємо, чи правдивим був прогноз нашого синоптика?

- Я бажаю вам завжди сонячної погоди у житті.

ХІ. Підсумок уроку.

Вчитель:

-У кінці нашої мандрівки проведемо бліц-турнір «Так-ні». Працювати будете в парі. Якщо так, підіймаємо руки, якщо ні сидимо– мовчки.

-Побачимо наскільки ви були уважними спостерігачами, мандрівниками.

Сьогодні ми вивчали про Карпати? (Так)

Вони розташовані біля Чорного моря? (Ні)

Карпати розташовані на заході України? (Так)

Найвища гора Джомолумга? (Ні)

Найвища гора Говерла 5061 м?(Так)

Чим вище підійматися вгору, тим тепліше? (Ні)

Карпати належать до середніх гір (Так)

Найглибще озеро Карпат, яке називають «Морським оком», називають Синевір (Так)

C:\Users\Администратор\Рабочий стол\Відкритий урок\IMG_20150127_101238.jpg

Вчитель:

Хвилинка-цікавинка "Рекорди Карпат".

• Карпати — найбільша гірська система України. Середня висота — 1000 м і більше.

• Карпати — найвологіше місце в Україні.

• Карпати — місце в Україні, де найбільше річок. Тут протікає річка з найкоротшою назвою — Уж.

• Карпати — місце в Україні, де випадає найбільше снігу. Зима буває до 116 днів, замети сягають 100 см.

• Карпати — місце в Україні, де найбільше лісів.

• У Карпатах є єдина в світі долина нарцисів (м. Хуст).

• У Карпатах ростуть найвищі в Україні дерева. Висота деяких смерек і модрин сягає 54 м.

• У Карпатах росте і найменше дерево в Україні — верба туполиста, її розмір 12-19 см.

• У Карпатах знаходиться умовна точка центру Європи (на висоті 750 м).

• Багатство тваринного світу Карпат підтверджується такими показниками:

зі 112 видів прісноводних риб України тут зустрічається 53; з 20 видів плазунів — 12 видів; з 358 гніздових птахів — 180 видів; зі 102 видів ссавців — 74 види.

• У Карпатах живе найвисокогірніша тварина України — полівка карпатська.

Вчитель:

- Я хочу закінчити наш урок хочеться поетичними рядками:

В Карпатах істинно чудово,
Тому сюди запрошую я Вас!

Харківська загальноосвітня школа

І-ІІІ ступенів № 129

Харківської міської ради Харківської області


Відкритий урок з предмета Я і Україна. Природознавство

 

 


На тему:

 

4-Б клас

Вчитель початкових класів ХЗОШ № 129

Литвиненко Ніна Петрівна

 

Харків - 2018

docx
Пов’язані теми
Природознавство, Розробки уроків
НУШ
Інкл
Додано
8 грудня 2019
Переглядів
3095
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку