Авторська розробка
На тему: «Фрагменти уроків з використанням стратегій «Джигсоу 1», «Джигсоу 2».
Зміни, що відбуваються у сучасному українському освітньому середовищі, відбивають тенденції розвитку світової освіти, вимагають від учителів переорієнтації навчально-виховного процесу на забезпечення умов формування учня-громадянина розвинутого демократичного суспільства, якому притаманні динаміка соціального прогресу, прискорене зростання інформаційного потоку. За таких умов пріоритетними стають здатність і готовність людини аналізувати отриману інформацію, перевіряти й переосмислювати її, самостійно з’ясовувати істину, ухвалювати рішення й аргументовано захищати свою позицію.
Тому у новому Державному стандарті початкової загальної освіти, що забезпечує реалізацію Концепції Нової української школи, окремий розділ присвячений технології «Читання та письмо для розвитку критичного мислення». Стратегія «Джигсоу 1», «Джигсоу 2» - різновид технології критичного мислення. Мета курсової роботи: описати поетапність втілення стратегії «Джигсоу 1», «Джигсоу 2» на уроках читання в початковій школі.
Автори стратегії Ейронзон, Джонсон Джонсон та Хоулбек вважають, що вона нагадує пазл, для створення картинки про поняття, явище. Частини пазлів - частини тексту з інформацією.
Робота з текстом за Світланою Колядою «Омелюхи» за стратегією «Джигсоу 1».
1. Розподіл тексту на чотири завершені за змістом частини.
2. Поділ учнів на «домашні» групи по чотири. Кожен учень в групі вибирає свій номер від 1 до 4 або колір.
3. Отримання учнями частин тексту за номерами або кольором.
4. Об’єднання учнів за номерами або кольором в «експертні групи».
5. Робота в «експертній групі» за допомогою пам’ятки.
Алгоритм роботи в «експертній групі». 1. Прочитай свою частину тексту 2.Про що ви прочитали? Назвіть одним чи двома словами. 3. Визначте та запишіть ключові слова. 4. Перекажіть за їх допомогою частину тексту . 5. Складіть три контрольних запитання. 6. Виконайте перевірне завдання вчителя.
|
Орієнтовні завдання для кожної групи за текстом.
група завдання |
1 група |
2 група |
3 група |
4 група |
Про що ви прочитали? |
Дівчинка не пішла до школи, бо був сильний мороз. |
Орися стривожилася, що птахи почали падати на землю. |
Зранку у кімнаті було багато птахів. |
Як бабуся врятувала птахів. |
Ключові слова |
Лютує мороз; червоні кетяги; зграйка омелюхів. |
Падають на землю; стукає у вікно; бабуся заспокоює; сон Орисі. |
Очам не вірить; птахи злякалися; відчинила кватирку. |
Мерзлі ягоди; кошик; одігрілися; сумували за лісом. |
Контрольні запитання |
Чому Орися не пішла у школу? Кого дівчинка побачила у вікні? Як виглядали омелюхи? |
Що трапилося з птахами? Що порадила Орисі бабуся? Який сон приснився дівчинці? |
Кого побачила Орися вранці у кімнаті? Як поводилися птахи? Що зробила дівчинка? |
Яку добру справу зробила бабуся? Що допомогло бабусі зробити цей вчинок? За що похвалила бабуся онуку? |
Перевірне завдання вчителя |
Дай відповідь «Так» чи «Ні». Омелюхи люблять горобину? |
Дай відповідь «Так» чи «Ні». Холод може загрожувати пташкам? |
Дай відповідь «Так» чи «Ні». Омелюхи співають у неволі? |
Дай відповідь «Так» чи «Ні». Бабуся знала закони природи?
|
6. Повернення учнів в «домашні групи». Кожен розповідає свою частину тексту і задає контрольні запитання.
7. Перевірка вчителем всіх учнів класу за змістом прочитаного тексту. Написати текст міркування. "Чому необхідно допомагати птахам взимку"
Робота з текстом за Галиною Бондаренко «Коли зима зустрічається з весною» за стратегією «Джигсоу 2».
1.. Розподіл учнів на чотири «домашні» групи. Кожен учень в групі вибирає свій номер від 1 до 4 або колір.
2. Утворення «експертних» груп відповідно до номеру або кольору. Читання тексту цілком. Отримання запитань до тексту.
1 група: Чому, колись давно, стрітенського дня чекали з нетерпінням? Як визначали, що Весна переможе Зиму?
2 група: Що робили в цей день люди? В яке чудо вірили люди?
3 група: Розкажіть, що таке " громниця"? Як її використовували?
4 група: Як на Буковині зустрічали весну? Що ти довідався з тексту про Стрітення?
3. Повернення у «домашні» групи, обговорення за запитаннями.
4. Перевірна робота вчителя. Розкажіть, про які народні звичаї ви знаєте. Які традиції підтримує ваша родина?
Таким чином, ця стратегія – засіб формування критичного мислення і водночас розвитку творчих здібностей дитини. Вона належить до модельних і розрахована на цілий або спарений урок. Стратегія є видом групової діяльності й може бути застосована на уроках майже всіх типів. Саме за допомогою «Джигсоу» легко організувати самостійне і глибоке вивчення досить складного матеріалу. Учні самі знаходять відповіді на запитання і готуються виступити в ролі учителя. До того ж, працювати мусять сумлінно, адже від кожного з них залежить успіх групи та рівень щойно засвоєних знань.
Література.
2.Матоніна Р.Д. Розвиток критичного мислення учнів початкових класів.-Х.:Видавнича група «Основа», 2013.-с.4, 172.
1.Літературне читання: підручн. для 3 кл.загаль О. Н. Хорошковська, Г. І. Охота.- К.: Освіта, 2013, с.96 - 97, с. 102.
3.Сучасний урок у початковій школі. 33 уроки з використанням технології критичного мислення // Упоряд. Г. О. Ярош, Н. М. Седова. – Х.: Вид.гр. «Основа», 2005. –с. 168-169
4. Телянчук В. П. , Лесіна О. В. Інноваційні технології в початковій школі.-Х: Видавнича група «Основа»,2007.- с.82 – 84.
Інтернет - ресурси:
1.https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:MON-EDERA-OSVITORIA+ST101+st101/courseware/1398b87899e34309879164345ffad9b9/0f947e617ffd4ca1be4b8f5aab54a635/