«Фрагменти уроків з використанням стратегій «Джигсоу 1», «Джигсоу 2».

Про матеріал
Матеріал стане у пригоді вчителю початкових класів, які працюють за новою програмою НУШ на уроках літературного читання у 4-ому класі.
Перегляд файлу

Авторська розробка

На тему: «Фрагменти уроків з використанням стратегій «Джигсоу 1», «Джигсоу 2».

 

 

Зміни, що відбуваються у сучасному українському освітньому середовищі, відбивають тенденції розвитку світової освіти, вимагають від учителів переорієнтації навчально-виховного процесу на забезпечення умов формування учня-громадянина розвинутого демократичного суспільства, якому притаманні динаміка соціального прогресу, прискорене зростання інформаційного потоку. За таких умов пріоритетними стають здатність і готовність людини аналізувати отриману інформацію, перевіряти й переосмислювати її, самостійно з’ясовувати істину, ухвалювати рішення й аргументовано захищати свою позицію.

Тому у новому Державному стандарті початкової загальної освіти, що забезпечує реалізацію Концепції Нової української школи, окремий розділ присвячений технології «Читання та письмо для розвитку критичного мислення». Стратегія «Джигсоу 1», «Джигсоу 2» - різновид  технології критичного мислення. Мета курсової роботи: описати поетапність втілення стратегії «Джигсоу 1», «Джигсоу 2» на уроках читання в початковій школі.

Автори стратегії Ейронзон, Джонсон  Джонсон та Хоулбек  вважають, що вона нагадує  пазл,  для створення картинки про поняття, явище. Частини пазлів - частини тексту з інформацією.

Робота з текстом за Світланою Колядою «Омелюхи» за стратегією «Джигсоу 1».

1. Розподіл тексту на чотири завершені за змістом частини.

2. Поділ учнів на «домашні» групи по чотири. Кожен учень в групі вибирає свій номер від 1 до 4 або колір.

3. Отримання учнями частин тексту за номерами або кольором.

4. Об’єднання учнів за номерами або кольором в «експертні групи».

5. Робота в «експертній групі» за допомогою пам’ятки.

 

Алгоритм роботи в «експертній групі».

1. Прочитай свою частину тексту

2.Про що ви прочитали? Назвіть одним чи двома словами.

3. Визначте та запишіть ключові слова.

4. Перекажіть за їх допомогою частину тексту .

5. Складіть три контрольних запитання.

6. Виконайте перевірне завдання вчителя.

 

Орієнтовні завдання для кожної групи за текстом.

        група

завдання

1 група

2 група

3 група

4 група

Про що ви прочитали?

Дівчинка не пішла до школи, бо був сильний мороз.

Орися стривожилася, що птахи почали падати на землю.

Зранку у кімнаті було багато птахів.

Як бабуся врятувала птахів.

Ключові слова

Лютує мороз; червоні кетяги; зграйка омелюхів.

Падають на землю; стукає у вікно; бабуся заспокоює; сон Орисі.

Очам не вірить; птахи злякалися; відчинила кватирку.

Мерзлі ягоди; кошик; одігрілися; сумували за лісом.

Контрольні запитання

Чому Орися не пішла у школу? Кого дівчинка побачила у вікні? Як виглядали омелюхи?

Що трапилося з птахами?

Що порадила Орисі бабуся? Який сон приснився дівчинці?

Кого побачила Орися вранці у кімнаті? Як поводилися птахи? Що зробила дівчинка?

Яку добру справу зробила бабуся? Що допомогло бабусі зробити цей вчинок? За що похвалила бабуся онуку?

Перевірне завдання вчителя

Дай відповідь «Так» чи «Ні». Омелюхи люблять горобину?

Дай відповідь «Так» чи «Ні». Холод може загрожувати пташкам?

Дай відповідь «Так» чи «Ні». Омелюхи співають у неволі?

Дай відповідь «Так» чи «Ні». Бабуся знала закони природи?

 

6. Повернення учнів в «домашні групи». Кожен розповідає свою частину тексту і задає контрольні запитання.

7. Перевірка вчителем всіх учнів класу за змістом прочитаного тексту. Написати текст міркування. "Чому необхідно допомагати птахам взимку"

Робота з текстом за Галиною Бондаренко «Коли зима зустрічається з весною» за стратегією «Джигсоу 2».

1.. Розподіл учнів на чотири «домашні» групи. Кожен учень в групі вибирає свій номер від 1 до 4 або колір.

2. Утворення «експертних»  груп відповідно до номеру або кольору. Читання тексту цілком. Отримання запитань до тексту.

1 група: Чому, колись давно, стрітенського дня чекали з нетерпінням? Як визначали, що Весна переможе Зиму?

2 група:  Що робили в цей день люди?  В яке чудо вірили люди?

3  група: Розкажіть, що таке " громниця"? Як її використовували?

4 група:  Як на Буковині зустрічали весну? Що ти довідався з тексту про Стрітення?

3. Повернення у «домашні» групи, обговорення за запитаннями.

4. Перевірна робота вчителя. Розкажіть, про які народні звичаї ви знаєте. Які традиції підтримує ваша родина?

 Таким чином, ця стратегія – засіб формування критичного мислення і водночас розвитку творчих здібностей дитини. Вона належить до модельних і розрахована на цілий або спарений урок. Стратегія є видом групової діяльності й може бути застосована на уроках майже всіх типів. Саме за допомогою «Джигсоу» легко організувати самостійне і глибоке вивчення досить складного матеріалу. Учні самі знаходять відповіді на запитання і готуються виступити в ролі учителя. До того ж, працювати мусять сумлінно, адже від кожного з них залежить успіх групи та рівень щойно засвоєних знань.

Література.

2.Матоніна Р.Д. Розвиток критичного мислення учнів початкових класів.-Х.:Видавнича група «Основа», 2013.-с.4, 172.

1.Літературне читання: підручн. для 3 кл.загаль О. Н. Хорошковська, Г. І. Охота.- К.: Освіта, 2013, с.96 - 97, с. 102.

3.Сучасний урок у початковій школі. 33 уроки з використанням технології критичного мислення // Упоряд. Г. О. Ярош, Н. М. Седова. – Х.: Вид.гр. «Основа», 2005. –с. 168-169

4. Телянчук В. П. , Лесіна О. В. Інноваційні технології в початковій школі.-Х: Видавнича група «Основа»,2007.- с.82 – 84.

Інтернет - ресурси:

1.https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:MON-EDERA-OSVITORIA+ST101+st101/courseware/1398b87899e34309879164345ffad9b9/0f947e617ffd4ca1be4b8f5aab54a635/

 

docx
Додав(-ла)
Пенькова Олена
До підручника
Літературне читання 4 клас (Богданець-Білоскаленко Н. І, Зоряна М. І .)
Додано
9 січня 2022
Переглядів
433
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку