Застосування прийомів розвитку критичного мислення під час вивчення лексики по темі «Спорт» на уроці англійської мови в 6 класі за підручником О.Карпюк (фрагмент уроку)
В першій частині уроку на стадії виклику можна використати такі прийоми, як: “мозковий штурм”, асоціативний ряд, акронім, загадки. Цей крок допоможе активізувати раніше вивчену лексику та закласти фундамент для нового матеріалу.
Наприклад:
-«мозковий штурм»
T: -The most important item of the lesson is learning new words about “Sport”. Remember
as more words as you can of the topic “Sport”. Form 3 groups and in a minute will see the winner.
(групам пропонується згадати якомога більше лексичних одиниць по даній темі, через 1 хвилину представник кожної групи зачитує свій варіант)
Діти мають згадати приблизно такий набір слів, які вивчались в попередніх класах:
jump, run, game, football, volleyball, basketball, hockey, swimming, ride a bike, PT, skate, ski
- асоціативний ряд
T: - Now, I want the 1st group to write verbs, the 2nd – nouns and the 3rd – adjectives, which correspond to the topic “Sport”.
(на даному етапі виникає трудність з прикметниками)
Приблизний результат роботи:
1-jump, run, play, skate, ski
2- swimming, PT, game, hockey, stadium
3- fast, dangerous, summer, team
- акронім
T: - That’s all right. Now I write one of the words on the blackboard and your task is to find in your books those, which start with a specific letter:
Doing sports
Athletics
Net
Goal
Event
Roll
Oar
Unique
Soccer
(діти знаходять слова в підручнику серед нових на сторінках 66-71)
T: - Well done. Now let’s read and guess the meaning of the words. The pictures in your books will help you.
(фонетичне опрацювання лексики)
-загадки
T: - Now I want you to guess some riddles.
Can touch the ball with both hands. (a goalkeeper)
In a football-up to 90. (a match)
But a ball in football … (kick)
If you haven’t – you’re sad. (to win a game, to lose a match)
На стадії осмислення можна використати прийоми: «дерево передбачень», «кола Вена»
- «дерево передбачень»:
T: - You have two short texts about sport games in your books. (ex.1, p.67) Two groups have to read them and choose 6-8 key-words, write them on the blackboard and offer the opponents to restore the text.
( діти читають тексти по групах- “Volleyball” та “Football”, виписують на дошці ключові слова, потім намагаються відтворити тексти один одного)
Приклад:
“Volleyball” |
“Football” |
Inside, outside, two, six, a ball, a net, hand, can’t catch |
Outdoor, two, eleven, a ball, kick, roll, most goals |
Слова можна записати на гілках дерева по різні боки для більшої наочності.
- «кола Вена»:
T: - Dear children, let’s see what is common between two different games? ( побудова кіл Венна) (спираючись на кола Венна, діти складають речення)
P1: -Both games have a net, special for each game.
P2: - Both games need a ball.
P3: - Both games can be played
T:-Name one more game which has the same features.
(a basketball)
На стадії рефлексії доцільними будуть “fishbone”, “cinquain”, “diamond”.
T: - Let’s sum up and make a “fishbone”. The main question is: Why do people do sports?
(діти роблять висновок, спираючись на схему фішбоуна):
P1: - Sport makes us healthy, disciplines, trains our muscles.
P2: - So we needn’t see a doctor very often. We are organized and finally, we have beautiful bodies.
P3: - As a result, people live a healthy life. That is why we must do sports.
T: - Let’s try to make a cinquain about sport.
Приклад:
(діти роблять висновок, спираючись на схему синквейна):
P1: - Sport can be indoor and outdoor. We can play sports, do sports, go in for sports. Sport is useful. It is a physical activity.
T: - Now try to make a “diamond” using two opposites: exercises-inaction.
Приклад:
(діти роблять висновок, спираючись на схему даймонда):
P1: Exercises are physical and regular. Then they make us healthy, develop our bodies and train our muscles. So they are healthy. But inaction makes us week. It spoils, destroys and crashes us. It is passive and