Функції екологічних дидактичних ігор на уроках розвитку мовлення

Про матеріал
Методика сприяє розвитку емоційно-чуттєвої сфери особистості молодшого школяра в процесі спілкування його з природою, а також виявляє наявний у дітей досвід такого спілкування.
Перегляд файлу

 

 

            Функції екологічних дидактичних ігор на уроках:

 

  1. Навчальна – саме завдяки навчальному змісту набуті раніше екологічні знання поповнюються новими елементами, розширюється світогляд учнів;
  2. Виховна – під час екологічної гри здійснюється психологічна корекція поведінки учасників;
  3. Розвиваюча – сприяє розвиткові умінь, навичок, мислення, пам’яті, уваги, творчих можливостей;
  4. Комунікативна – усередині колективу відбувається активний обмін думками;
  5. Релаксаційна – знімає емоційне та інформаційне напруження від навчання.

 

                                Ігри екологічного характеру

                                           "Павутинка"

Розподіляю ролі, кожній дитині даю табличку з відповідною назвою чи малюнком. Учні стають у коло, один із них тримає клубок ниток і розпочинаю гру: "Я липа, мені потрібне Сонце" … Інші учні по черзі продовжують: 2Сонце нагріває повітря", "Повітрям дихає білочка", "Білочка їсть горішки лощини", "На ліщині живуть комахи", "Комах їдять жаби", "Жаб поїдають лелеки", "Лелеки приносять радість людям", "Людям потрібне Сонце" … Перший гравець тримає кінець нитки, а клубок кидає "Сонцю", від нього він мандрує до "Повітря", "Білочки", "Ліщини" … і так доти, всі гравці не будуть пов’язані між собою клубком ниток. На завершення гри пропоную ситуативні завдання: Що трапиться, якщо… (Менше тепла і світла надходитиме від Сонця, бо його закриють хмари диму; всіх комах знищать отрутохімікатами; нерозумні діти повбивають жаб і т. п.).

"Секретна розмова"

Методика сприяє розвитку емоційно-чуттєвої сфери особистості молодшого школяра в процесі спілкування його з природою, а також виявляє наявний у дітей досвід такого спілкування.

Варіант 1. Учням пропонується пригадати про те, як вони розмовляли з будь-якою рослиною або твариною: "Про що ти запитав його?  Про що він тобі розповів? .. "Далі діти отримують завдання записати свою секретну розмову.  Цілком ймовірно, що деякі діти такого досвіду не мали зовсім.  Тоді вони можуть придумати свою розмову, наприклад, з будь-якою домашньою твариною, кімнатною рослиною.

Варіант 2. Дітям пропонується уявити, що під час прогулянки в ліс вони зустріли гарне дерево (квітку) і зуміли по секрету поговорити з ним.  Далі вони отримують завдання написати, які питання вони б поставили цій рослині, про що розповіли б самі, що хотіли б від нього почути.

"Ліс дякує і сердиться"

Методика дозволяє виявити ставлення молодших школярів до природи і розвивати уявлення дітей про правила, норми взаємодії з нею.

Після попередньої бесіди, в ході якої діти згадують свої прогулянки в ліс, тундру, відновлюють в пам'яті побачені картини природи, позитивні і негативні приклади впливу людини на природу, дітям пропонується відповісти на два питання, заповнивши картку в такій формі: Напиши, за що ліс міг би тобі подякувати, а за що розсердитись на тебе.

При аналізі дитячих робіт рекомендуємо звернути увагу на наступне:

Що переважає в дитячих відповідях в графі "Ліс дякує" - перерахування норм і правил поведінки в лісі (наприклад, "Ліс подякує, якщо ми не будемо кидати сміття, рвати листя, ламати гілки" і т.д.) або приклади практичної екологічно  орієнтованої діяльності (наприклад, "Ліс подякує за те, що ми зберемо сміття або будемо підгодовувати птахів" і ін.).  Очевидно, що другий варіант відповідей свідчить про більш високому рівні екологічної культури дітей, так як відображає активну позицію дбайливого господаря і захисника природи.

"Екологічний світлофор"

За допомогою цієї методики можна розвивати уявлення дітей про раціональні взаємодії людини з природою, природоохоронну діяльність.

В ході гри всі учасники отримують по три гуртки: червоний, жовтий, зелений.  Ведучий пояснює, що кожен колір має своє значення.  Так само, як і світлофор на проїжджій частині дороги, наш екологічний світлофор, запалюючи червоне світло, забороняє, жовтий - попереджає, а зелений - дозволяє. На видному місці вивішується таблиця, що нагадує про значення кольорів - сигналів екологічного світлофора.

  • Червоний - забороняє дію, що приносить шкоду навколишньому середовищу і життя людей.
  • Жовтий - попереджає про обережність, щоб якомога менше нанести шкоди природі.
  • Зелений - дозволяє і заохочує дії, які допомагають рослинам, тваринам.

Ведучий зачитує опис вчинку людини на природу, демонструє дітям відповідний малюнок.  Учасники гри повинні оцінити той чи інший вчинок, піднявши за сигналом ведучого один з наявних гуртків, - включити той чи інший сигнал екологічного світлофора.

 

                                            "Лист зеленому другу"

 Методика допомагає не тільки визначити готовність учнів початкових класів допомагати природі і піклуватися про неї, але і розвиває у них почуття жалю, співпереживання представникам тваринного і рослинного світу.  Дитина вводиться в таку ситуацію. «Уяви, що десь в глибині лісу росте невелике деревце.  Іноді його поливає дощик, іноді похитує вітер.  Буває, що на деревце прилітає зграйка птахів - співають, метушаться, б'ються ... і відлітають.  Це деревце сказало по секрету, що йому дуже хочеться мати друга - людини, краще школяра, ніж дорослого.  І що спочатку йому хочеться отримати від нього листа…»Далі вчитель пропонує дітям: «Напишіть деревцю.  Може бути, хтось із вас виявиться саме тим другом, якого воно чекає.  Подумайте, про що йому хотілося б прочитати в вашому листі, на які питання відповісти, що ви могли б запропонувати деревцю, щоб воно з радістю погодився дружити з вами».

Конкурс екологічного плакату “Природа і діти” (до Дня довкілля)

docx
Додано
26 березня
Переглядів
64
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку