Заняття з розвитку мовлення для старшої групи
Тема: « Гарний результат за добрі справи»
Програмовий зміст:
• зв’язне мовлення: закріплювати уміння переказувати казку близько до тексту, висловлювати своє ставлення до вчинків героїв;
• звукова культура: розвивати уміння правильно інтонувати різні типи речень (розповідні, питальні, окличні), передавати пряму мову; розвивати інтерес дітей до малознайомих слів; розширювати знання і розуміння багатозначних слів; виховувати інтерес до народних казок; вміння розуміти персонажів, висловлювати своє ставлення до них.
Словник: ознайомлювати дітей із приказками та фразеологізмами.
Матеріал: ілюстрації казкових персонажів до казки, прислів’я, зображення журавля (птаха) та журавля (біля колодязя).
Хід заняття
На дошці зображення Журавля та Лисиці, на столі у вихователя - горнятко й керамічна тарілка.
Вихователь: - Дітки мої, тихенько сідайте,
На ці предмети увагу звертайте.
Горнятко у мене стоїть на столі.
Звідки взялось, підкажіть ви мені.
Тарілка поряд з горнятком стоїть,
А Журавель за столом у Лисички сидить.
Діти: - Журавель і Лисиця - це казкові герої.
Вихователь: - Чому ви вирішили, що вони завітали до нас із казки, адже лисицю і журавля можна зустріти в природі?
Діти6: - Лисиця в природі може полювати на журавля, а на картині вони разом сидять за столом.
Вихователь пропонує дітям послухати казку.
Запитання до тексту:
- Як починалася казка?
- Хто перший і до кого завітав у гості?
- Як Лисиця готувалася до прийому гостя?
- Чому Журавель пішов додому голодний?-
- Як він вирішив віддячити Лисиці?
- Чи залишилася Лисиця задоволеною?
- Чи можна назвати Лисицю та Журавля справжніми друзями?
(3–4 дитини переказують казку.)
- а тепер давайте відпочинем і трішки порухаємся.
Фізкультхвилинка:
Прилетіли журавлі, (діти ходять по килимку, високо піднімаючи ноги)
То великі, то малі, (присідання)
Сіли вони на люлі,
Та й співають: «Трі-рі-рі».
А лисиця не зіває, (ходьба навшпиньки)
Журавлів вона чекає. (присідання)
Хоче їх вона спіймати, (розведення рук на боки)
Щоб кумою усім стати.
Вихователь: - Чи відповідають казці прислів’я «Бачить собака молоко, та в глечику глибоко» та «Як гукнеться так і відгукнеться»? (Відповіді дітей.)
- Як ви розумієте вислів «Впіймав облизня»? (Якщо діти не дали відповіді на це запитання, то вихователь пояснює сам.)
Діти6 - Залишився ні з чим, зостався голодним.
Пояснення етимології слів покраяв та горнятко.
Робота в парах.
Вихователь пропонує дітям поділитися на пари за принципом: «Це мій найкращий друг». Один у парі - Лисиця, інший - Журавель. Кожна пара повинна придумати, як помирити Лисицю й Журавля.
(Діти свій варіант розігрують за особами.)
Вихователь: - З ким зі своїх друзів ви хотіли б помиритися після прослуховування цієї казки?
Вихователь виставляє на дошку зображення журавля (птаха) і журавля (біля колодязя). Звертає увагу на те, що слова вимовляються однаково, а мають різне значення.
- Для чого потрібен журавлю такий дзьоб, шия, довгі ноги?
- На кого схожий журавель?
Підсумок
Вихователь. Хто з героїв казки вам сподобався?
- Як би ви вчинили на місці Лисиці, Журавля?
- Що ви розумієте під словом дружба?